SSD långsam efter formatering

Permalänk

SSD långsam efter formatering

Godmorgon!

Formaterade min dator häromveckan för att få ordning på lite problem i spel som löste sig vid formateringen. Men efter det råkade jag ut för ett nytt problem. Har en helt ny 250gb SSD från intels senaste serie och när jag installerade den i datorn så blev datorn blixtsnabb, starttiden från att man trycker på knappen på burken tills att man kan ha spel uppe eller jobba med datorn gick löjligt snabbt MEN nu är det något som sätter käppar i hjulet för mig.

Nu är datorn långsammare än den någonsin varit, jag har bara en hårddisk inkopplad och den kör jag givetvis OS på. När jag trycker på startknappen nu så tar det runt 2 minuter innan jag fått igång spel eller kunnat öppna till exempel Teamspeak och visst 2 minuter kanske vissa tycker är en rimlig tid men när man är van vid hur snabbt en SSD brukar jobba så blir det rätt störande, speciellt när man behöver starta om datorn snabbt.

Någon som vet vad detta kan bero på? Hur kan min SSD bli långsammare efter en formatering?

Vore jättetacksam om någon hade svar på detta!

Ha en toppendag.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Har du testat att ladda ner Intel Solid State Drive Toolbox för att kolla så att allt är ok med din disk.
Har du kört trim på den?
https://downloadcenter.intel.com/download/26574/Intel-Solid-S...

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du testat att ladda ner Intel Solid State Drive Toolbox för att kolla så att allt är ok med din disk.
Har du kört trim på den?
https://downloadcenter.intel.com/download/26574/Intel-Solid-S...

Trim? att man "klockar" den? Har inte gjort något med disken som är utöver normal användning. Ska kika på det du nämnde ovan, det kan ju vara en idé ifall något har hänt med den.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

@beifeldtarn92: TRIM is an attribute of the ATA Data Set Management Command. The TRIM function improves compatibility, endurance, and performance by allowing the drive to do garbage collection in the background. This collection eliminates blocks of data, such as deleted files.

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/solid-state-dr...

Permalänk
Medlem

Snabbis från mig

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Godmorgon!

Formaterade min dator häromveckan för att få ordning på lite problem i spel som löste sig vid formateringen. Men efter det råkade jag ut för ett nytt problem. Har en helt ny 250gb SSD från intels senaste serie och när jag installerade den i datorn så blev datorn blixtsnabb, starttiden från att man trycker på knappen på burken tills att man kan ha spel uppe eller jobba med datorn gick löjligt snabbt MEN nu är det något som sätter käppar i hjulet för mig.

Nu är datorn långsammare än den någonsin varit, jag har bara en hårddisk inkopplad och den kör jag givetvis OS på. När jag trycker på startknappen nu så tar det runt 2 minuter innan jag fått igång spel eller kunnat öppna till exempel Teamspeak och visst 2 minuter kanske vissa tycker är en rimlig tid men när man är van vid hur snabbt en SSD brukar jobba så blir det rätt störande, speciellt när man behöver starta om datorn snabbt.

Någon som vet vad detta kan bero på? Hur kan min SSD bli långsammare efter en formatering?

Vore jättetacksam om någon hade svar på detta!

Ha en toppendag.

Vi kan ju börja med att konstatera att köra manuell trim knappast kommer att göra någon större skillnad, moderna diskar/os sköter det normalt sett alldeles utmärkt på egen hand.

Sedan kan det vara bra att säga vilken ssd det handlar om? Storlek? Att bara säga att den är från Intels senaste serie är aningen luddigt

Sedan blir jag lite konfunderad, har du installerat os på ssdn eller på en hårddisk? Hur ser det ut i diskhanteraren? Gär gärna även något prestandatest så vi kan se hur disken presterar, förslagsvis As-ssd: http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9 knappen för download ligger längst ner på sidan.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur disken reagerar på en fullformat. Det är inget jag har råkat ut för, så jag kan inte säga att jag sitter med svaret. Tror disken att den är full, eftersom man skrev till alla sektorer på disken? Och är TRIM aktivt? Rena spekulationer, så klart, men det låter ju onekligen som om något är fel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ursäkta detta kanskeär lite halvt OT men har hört att man stort sett aldrig ska göra full format på driven utan bara snabb formatering då det ska slita på disken o köra full formatering.

Finns den inte specielldrivrutin till Intel drivare så som rapidstorage Tool eller liknande?

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Ursäkta detta kanskeär lite halvt OT men har hört att man stort sett aldrig ska göra full format på driven utan bara snabb formatering då det ska slita på disken o köra full formatering.

Så är det definitivt. Min fundering är om TRIM inte är aktivt. Då blir situationen än värre, eftersom inte nog med att man skriver till alla sektorerna i onödan, det sliter en skrivcykel, inte något stort slitage, men disken tror nu att alla sektorerna innehåller data som ska sparas, och får skitsvårt för att sköta det interna underhållet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så är det definitivt. Min fundering är om TRIM inte är aktivt. Då blir situationen än värre, eftersom inte nog med att man skriver till alla sektorerna i onödan, det sliter en skrivcykel, inte något stort slitage, men disken tror nu att alla sektorerna innehåller data som ska sparas, och får skitsvårt för att sköta det interna underhållet.
B!

Formatering ska generera ett trim-kommando till hela disken, men även om det inte skedde så är det skrivningar som får problem, läsning ska inte påverkas i den utsträckningen att det två minuter efter boot innan datorn är användbar. Gör man en full formatering så kommer man att åstadkomma en p/e cykel på alla celler. Rent prestandamässigt så blir det som en stor sekventiell skrivning vilket i praktiken kommer att ordna upp eventuella problem pga utebliven trim. Men som sagt så är detta inget man behöver fundera över då en snabbformatering i sig ska generera ett trimkommando till alla berörda celler. Kan med 99,99% säkerhet säga att detta problem inte beror på utebliven trim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Formatering ska generera ett trim-kommando till hela disken, men även om det inte skedde så är det skrivningar som får problem, läsning ska inte påverkas i den utsträckningen att det två minuter efter boot innan datorn är användbar. Gör man en full formatering så kommer man att åstadkomma en p/e cykel på alla celler. Rent prestandamässigt så blir det som en stor sekventiell skrivning vilket i praktiken kommer att ordna upp eventuella problem pga utebliven trim. Men som sagt så är detta inget man behöver fundera över då en snabbformatering i sig ska generera ett trimkommando till alla berörda celler. Kan med 99,99% säkerhet säga att detta problem inte beror på utebliven trim.

Hela det här resonemanget baseras dock på att TRIM är aktivt. Jag håller med, det borde det vara, så antagligen är det inte där felet ligger. Me är inte TRIM aktivt är disken helt plötsligt "full" och det är inte ett dugg ovanligt att både läs, och skrivningar blir långsamma när SSDer är fulla.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

@beifeldtarn92: "jag har bara en hårddisk inkopplad och den kör jag givetvis OS på."
Jag förstår inte, har du ditt OS på hårddisken, inte SSD:n?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@beifeldtarn92: "jag har bara en hårddisk inkopplad och den kör jag givetvis OS på."
Jag förstår inte, har du ditt OS på hårddisken, inte SSD:n?

Nu förstår inte jag, Är inte en SSD en hårddisk? Kallas mekaniska diskar hårddisk och SSD för SSD på Swec? Rätt klyftigt om vi enas om detta så slipper man skriva det långa ordet mekanisk hårddisk eller hårddisk innehållande magnetiska plattor (omman nu kan kalla dem magnetiska?).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av yrfhar:

Nu förstår inte jag, Är inte en SSD en hårddisk? Kallas mekaniska diskar hårddisk och SSD för SSD på Swec? Rätt klyftigt om vi enas om detta så slipper man skriva det långa ordet mekanisk hårddisk eller hårddisk innehållande magnetiska plattor (omman nu kan kalla dem magnetiska?).

En SSD är tekniskt sett inte en hårddisk, den har inga diskar, japp diskarna i en HDD är magnetiska.

Som ett samlingsnamn för SDD och HDD, föredrar jag egentligen lagringsminne, det anger funktionen inte implementationen.
På samma sätt föredrar jag arbetsminne inte RAM (Random Access Memory).

Orsaken till att jag frågade, är att han konsekvent anger ordet SSD, utom när han anger att hans OS ligger på hårddisken.
När man läser hans signatur anger han också att han har en SSD och en HDD.

Visst jag hade kunnat fråga om han lagt sitt OS på en SSD eller en HDD, men förstod du verkligen inte vad jag menade med min fråga? eller hängde du upp dig på att jag särskiljde SDD och hårdisk?

Vi behöver inte skriva jättelånga namn, det räcker bra med SSD (Solid State Drive) eller HDD (Hard Disk Drive).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En SSD är tekniskt sett inte en hårddisk, den har inga diskar, japp diskarna i en HDD är magnetiska.

Som ett samlingsnamn för SDD och HDD, föredrar jag egentligen lagringsminne, det anger funktionen inte implementationen.
På samma sätt föredrar jag arbetsminne inte RAM (Random Access Memory).

Orsaken till att jag frågade, är att han konsekvent anger ordet SSD, utom när han anger att hans OS ligger på hårddisken.
När man läser hans signatur anger han också att han har en SSD och en HDD.

Visst jag hade kunnat fråga om han lagt sitt OS på en SSD eller en HDD, men förstod du verkligen inte vad jag menade med min fråga? eller hängde du upp dig på att jag särskiljde SDD och hårdisk?

Vi behöver inte skriva jättelånga namn, det räcker bra med SSD (Solid State Drive) eller HDD (Hard Disk Drive).

Nej för fasen, hänger inte upp mig på något. Tycker tvärt om att det bara är praktiskt om vi kallar SSD för SSD och mekanisk hårddisk för HD.
Min teori är att när TS konsekvent anger ordet SSD, utom när han anger att hans OS ligger på hårddisken så är det för att han vill variera sig i språket vilket kanske inte bör göras i ett teknikforum där det är bra att vi är konsekventa. Men kanske TS menar två diskar och är en av de få som har OS på HD och resten på SSD?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hjälpsam

@yrfhar: Ja det är det jag undrar över, har han sitt OS på en HDD och program på en SSD?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu förstår inte jag, Är inte en SSD en hårddisk? Kallas mekaniska diskar hårddisk och SSD för SSD på Swec? Rätt klyftigt om vi enas om detta så slipper man skriva det långa ordet mekanisk hårddisk eller hårddisk innehållande magnetiska plattor (omman nu kan kalla dem magnetiska?).

SSD <-> HDD
Solid-State Drive <-> Hard Disk Drive
Solid disk eller hårddisk skulle kunna fungera, men "hårddisk" tolkar de flesta som just HDD, då ordet "hårddisk" inte finns någonstans refererat i namnet på en SSD.

Enda de har gemensamt är att att de är enhet som har likadan I/O kontakt och kan lagra data.

Ang TS problem... Intel 540 är mer eller mindre en 3:e part noname disk... TLC NAND och SLC cache. Om hela den disken skrivs till så lär den behöva återhämta sig rätt bra. TRIM kan lösa det utan tvekan.

Det jag dock undrar är om han lyckats göra MBR install istället för EFI/GPT...? Detta gör ju att BIOS mm och uppstarten helt klart blir segare också.
Testa först disken med ett prestandan verktyg typ AS-SSD. Den brukar skriva om något inte är optimalt, tom tex allignment och AHCI/IDE, samt testa prestandan.