i7 7700k med över 1.3+ volt @ stock (!!!!)

Permalänk
Inaktiv

i7 7700k med över 1.3+ volt @ stock (!!!!)

Mors

Min nya i7a har en löjligt hög stock v-core på över 1.3 volt. Ska uppdatera BIOS alldeles snart, men bortsett från det. Hur ställer jag in en lägre V-core i BIOS? Den kan omöjligt behöva så hög spänning utan en OC, endast Intel Turbo Boost på.

Edit: Mitt moderkort är ett Asus Strix Z270F

Permalänk

Hur mycket drar den under användning? Inte alls säker, men kan vara så att den är inställd på hög volt från början för att kunna gå högt med turbo utan att bli instabil. HWmonitor kan du se hur mycket den drar i realtid vill jag minnas

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Om du inte är bekväm nog att hitta Vcore i BIOS på egen hand så hade jag nog avrått från att börja pilla runt i BIOS öht

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naga:

Om du inte är bekväm nog att hitta Vcore i BIOS på egen hand så hade jag nog avrått från att börja pilla runt i BIOS öht

Har inte ändrat något förutom fancurven

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GoldenFan:

Hur mycket drar den under användning? Inte alls säker, men kan vara så att den är inställd på hög volt från början för att kunna gå högt med turbo utan att bli instabil. HWmonitor kan du se hur mycket den drar i realtid vill jag minnas

Det är under load den går upp till 1.3

Permalänk
Medlem

Hej, har tyvärr ingen erfarenhet med asus BIOS med har ett MSI kort atm och där är spänning och liknande under överclockning och på mitt gamla Gigabyte var det M.I.T(MB Intelligent Tweaker)>CMOS setup utility. Om du hittar det så är det bara att dra ner spänningen som jag tror du redan vet. Har ett i7 7700k själv och det är 1.2v stock men kör det stabilt på 1.15v. I värsta fall kan du också ha förlorat "The silicon lottery" men även då känns 1.3v rätt högt.