Permalänk

Gopher och World Wide Web

Jag hörde att gopher är menybaserad sökningssystem och nätverksprotokoll. Eftersom där finns nästan ingen gopher sidor bild, jag förstår inte riktigt hur det ser ut.
I html, finns tag ul som visar meny med listor.
Kan man tänka att <ul> och <li> är arv från gopher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Jag hörde att gopher är menybaserad sökningssystem och nätverksprotokoll. Eftersom där finns nästan ingen gopher sidor bild, jag förstår inte riktigt hur det ser ut.
I html, finns tag ul som visar meny med listor.
Kan man tänka att <ul> och <li> är arv från gopher?

Olika former av listningar har ju gjorts i skrift/tryck långt innan det fanns datorer, så nej, jag tycker inte att ul/li i html har någon specifik koppling till gopher.

Tänk dig snarare en fullkomlig avsaknad av formatering och ett gränssnitt där allting antingen är en listning eller ett dokument.

Om något kan man kanske se de klassiska enkla kataloglistningar som de flesta webservrar kan göra som ett specialfall som är lite gopher-liknande. Se t.ex. https://ftp.sunet.se/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Olika former av listningar har ju gjorts i skrift/tryck långt innan det fanns datorer, så nej, jag tycker inte att ul/li i html har någon specifik koppling till gopher.

Tänk dig snarare en fullkomlig avsaknad av formatering och ett gränssnitt där allting antingen är en listning eller ett dokument.

Om något kan man kanske se de klassiska enkla kataloglistningar som de flesta webservrar kan göra som ett specialfall som är lite gopher-liknande. Se t.ex. https://ftp.sunet.se/

Aha tack tack