Asus Xonar DX vs inbyggda i moderkortet

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DX vs inbyggda i moderkortet

Tjena, kört Asus Xonar DX i många år men tänkte hoppa över till det inbyggda då ljudkortet ger nån typ av resonans som folk stör sig på när jag pratar i micken. Ljudet osv för mig är annars grymt. Folk har sagt att dyra moderkort idag ska ha såpass bra ljud så det inte "behövs" ett riktigt ljudkort. Provade det inbyggda nu och tycker ljudet inte låter lika bra så tänkte bara höra om det kan vara inställningar eller om det helt enkelt är så att ett riktigt ljudkort är bättre? Det kostade bara 500 kr men ändå. Tycker ljudet nu låter mer instängt, inte lika rymligt...svårt att förklara. Kanske bara är en vanesak också då jag kunde ställa in rumsinställningar i Asus Xonar-kontrollpanelen.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Avstängd

@Sture123:
Det kan du fortfarande göra i sonic studio från asus.
Tror inte du kommer märka någon skillnad efter du fixat inställningar i programmet för ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@Sture123:
Det kan du fortfarande göra i sonic studio från asus.
Tror inte du kommer märka någon skillnad efter du fixat inställningar i programmet för ljudkortet.

Ok grymt, såg nu att man kunde ställa in saker tycker det var svårt att se pga designen i programmet...ska labba lite. Tack!

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

En till fråga, fått till ljudet att låta bra i spel nu och när jag pratar med folk i Discord men hör inget när jag kör Youtube eller kollar på film, försökt pilla lite i inställningarna men det enda ljud jag kan få fram då låter tyst och långt borta (kopplar jag in i Xonar igen så hörs det bra). Nån som kör Sonic Suite 2 och kan hjälpa?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Avstängd

@Sture123:
Kan vara så att browsern fortfarande är låst på att använda zonar'n som ljud källa.
Jag har min broser på ett soundblaster kort. Och resten på mitt integrerade ljudkort.