Problem vid installation av Windows 10 (64 bit), inget OS?

Permalänk
Medlem

Problem vid installation av Windows 10 (64 bit), inget OS?

Hej!

Jag har en Dell Latitude E5570 som levererades med Windows 7 (32 bit) förinstallerat. Till den levererades en installationsskiva med Windows 10 Professional (64 bit) på (på skivan står det att Win 10 är 'pre-installed'). I och med att datorn inte har skivläsare (och jag inte hade någon extern optisk enhet) så kunde jag inte installera Win 10 från
skivan rakt av, varpå jag googlade runt efter guider till att göra en skivavbild och sen bränna över den till ett bootbart USB.

Vid omstart av datorn så höll jag ned F10 och sen tryckte jag på F12 för att sedan välja att boota upp från usb. Det såg ut att fungera väl med återställning, men när processen var klar så kom jag bara åter till återställningsfönstret vid uppstart av datorn. Så nu är det inget OS (?) alls på den. När det inte fungerade så såg jag till att köpa en extern skivläsare, men det blir exakt samma resultat av att försöka boota upp windows 10 från skivan som med USB't.

Ligger problemet i att win7 är 32 bit och win10 64bit?

Är otroligt tacksam för all tänkbar form av hjälp!

Tyvärr är min kunskap kring datorer/installationer rätt limiterad till att börja med, varpå jag borde ha låtit bli att testa mig fram. Men det är lätt att vara efterklok, vilket är varför jag hör av mig här.

Permalänk
Medlem

Det finns 11 varianter av Dell Latitude E5570 så du måste precisera dig.

Det viktiga är om CPU är 32 eller 64 bit (alla moderna CPU:er är förstås 64 bit så då väljer man det)

Det smartaste är att ladda ner Microsoft Media creation tool
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
och installera med hjälp av detta (då för du alla senaste drivrutinerna).

Licensen kommer automatiskt att bli aktiverad då den nya installationen av Windows 10 kommer ut
på internet.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Det finns 11 varianter av Dell Latitude E5570 så du måste precisera dig.

Dell Latitude E5570 i5 vpro, är det specifikt nog?
Jag laddade ned Microsoft Media Creation tool och valde att installera Windows på en annan dator genom ett usb (detta då datorn jag vill installera Windows på inte har något OS installerat efter att datorn blev återställd). Men när jag sätter i usb så kommer installationsprogrammet upp automatiskt. Sedan får jag valet att välja mellan:

Uppgradering: Installera Windows och behåll filer, inställningar och program

Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)

Det första alternativet resulterar i en kompabilitetsrapport: "Datorn startades med Windows-installationsmediet. Ta ut installationsmediet och starta om datorn, så att Windows startas normalt. Sätt sedan i installationsmediet och starta om uppgraderingen. [Välj inte Anpassad (avancerat) när du vill uppgradera. Med alternativet Anpassad (avancerat) installeras ett nytt exemplar av Windows och dina program och inställningar tas bort.)

Om jag väljer det andra alternativet får jag frågan om var jag vill installera windows och fyra partitioner dyker upp.

Partition 1-4, 1 är den primära, 2 är MSR (reserverad), 3 är System, 4 är Återställning. Om jag trycker på dem kommer det upp "Det går inte att installera Windows på enhet 0, partition 1 (och 2, 3, 4 för respektive partition). Om jag trycker på visa information kommer det upp: "Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen GPT".

Således kan jag inte fortsätta med installationen. Till datorn medföljde även två röda skivor; Dell Resource Media. Innehållet på dessa är tydligen "Device drivers" och "Utilities".

Permalänk
Medlem

Du måste ta bort partitionerna som du ej skall använda och sedan installera win på det lediga utrymmet du får över.
Datan försvinner givetvis på dom du tar bort.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@Oscsko: Vill du blåsa datorn helt? På återställningspartitioner och rubbet? Isf:

När du är på skärmen där du ska välja partition, tryck SHIFT+F10.

Du får upp en Command Prompt.

C:\>diskpart Microsoft DiskPart version 10.0.14393.0 Copyright (C) 1999-2013 Microsoft Corporation. On computer: NAH DISKPART> list disk Disk ### Status Size Free Dyn Gpt -------- ------------- ------- ------- --- --- Disk 0 Online 232 GB 0 B * Disk 1 Online 3726 GB 0 B * DISKPART> select disk 0 Disk 0 is now the selected disk. DISKPART> clean

Clean tar bort alla partitioner på den disk du valt med "select disk #"

Stäng Command Prompten och refresha så ska bara en disk dyka upp i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Du måste ta bort partitionerna

Skrivet av hultron:

Stäng Command Prompten och refresha så ska bara en disk dyka upp i listan.

Det gjorde susen. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

om du har partition 4 kvar kan du inte bara nålla datorn då? annars så gär som sickhouse skrev, och var medveten om att allt är borta då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.