Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U 100/100

Tjena grabbar och tjejer.

Har Fiber 100/100 här i lägenheten.
Sitter på en Asus RT-N56U men får bara ut 100/10 av denna. ( Direkt i väggen så får jag 100/100 direkt. )
Har min stationära kopplad med kabel vilket gör det mer underligt. Hade förstått detta mer om det var genom wifi.

Är det något jag missat eller är det bara att införskaffa en bättre router?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Routern är bra och klarar gigabithastigheter, om det nu inte skulle vara något fel på den, vilket jag inte tror. Provat flera av portarna?

När du provar i vägguttaget, är det med den stationära datorn också eller med en annan dator?
Om du inte provar stationära i vägguttaget, kolla inställningarna på nätverkskortet i stationära under Avancerat / Speed & Duplex, bör stå på auto negotiation

Kan ju vara någon inställning i routern som du råkat fippla med och som drar ned på länkhastigheten, prova resetta routern från fabrik om du känner dig bekväm med att konfigurera om den (vid behov)

Permalänk
Medlem

Kolla även nätverkskabeln, och då framförallt den som inte används när du kör datorn direkt i uttaget. En av mina nätverkskablar är nämligen skadade i flärpen som ska låsa den på plats vilket gör att kabeln kan glida ur uttaget lite och därmed inte ge full kontakt. Det ger detta fenomen för mig.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MrRandom: Vilken firmware-version har den?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRandom:

Tjena grabbar och tjejer.

Har Fiber 100/100 här i lägenheten.
Sitter på en Asus RT-N56U men får bara ut 100/10 av denna. ( Direkt i väggen så får jag 100/100 direkt. )
Har min stationära kopplad med kabel vilket gör det mer underligt. Hade förstått detta mer om det var genom wifi.

Är det något jag missat eller är det bara att införskaffa en bättre router?

Tacksam för hjälp

Ska inte vara nått problem med den hastigheten som du har (100/100). Jag har gigabit-lina och med den routern (Asus RT N56U) fick jag oftast den här snitthastigheten (se mitt inlägg här)--> #14428850

Har i och för sig bytt router nu till en Asus RT-AC88U men det var för att få fler lanportar och bättre bandbredd på wi-fi.
Annars va jag supernöjd med den routern.