Telia: "Vi kommer inte blockera Pirate Bay"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varför skulle telia blockera när domen gäller bredbandsbolaget?

för att telia backar för det mesta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Sanningen ligger nog i att Telia inte vill ha den administrativa och tekniska bördan av att sitta och blockera sajter. Det skulle säkerligen bli några heltidstjänster med tanke på hur lätt nya sidor kan ploppa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

för att telia backar för det mesta.

Sist när de skulle lämna ut IP-adresser eller vad det var så hade de ju fått en dom emot sig, så det är inte märkligt. Men det vore mycket besynnerligt om de skulle agera när de inte blivit ålagda att göra det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

I andra ord skriver de att de också skulle blockerat TBP i Bredbandsbolagets sits?

Alternativet skulle ju vara att åka på kraftiga böter.

Skrivet av Lothbrok:

När ska BBB blockera tpb då?
Går fortf att komma in.

Skulle gissa på direkt efter den sista instansen blivit utnyttjad. I detta fall EU-domstolen. Förutsatt att de överklagar.

Skrivet av str8forthakill:

@Blomman90:
Menar att deras statement är poänglöst.
"Vi skulle inte blockerat TPB! så länge vi inte blir dragna till domstol som BBB dvs"

Är det verkligen så konstigt? Eller du kanske anser att man ska bryta mot dombeslut?

Skrivet av Implor:

Frågan är om inte BBB tar och biter i företags boten om nu alla andra ignorerar domen. Annars lär det kosta mera än 500k i tappade kunder. behåller man 1250 eller flera kunder så är en vinstaffär...

500K gånger X antal månader = Långtlångt över 500 x en månads avgift.

Skrivet av mrpijey:

Så Telia har mer ryggrad än BBB? Trist...

Nu ska vi vara klara med en sak.. Telia har inte blivit tvingad av domstol att böja sig. BBB har.. så ryggrad handlar det inte om här..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@mrpijey: Är det nu så att vitet är på 3 år så ser jag absolut din poäng! Hade ju varit bra PR om dom tagit smällen rakryggade PR vis!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det bästa hade ju varit att ALLA slutade köpa filmer och gå på bio i en månad eller två i ren protest mot att filmbolag ska kunna styra vad vi ska kunna göra på vårt egna internet som vi betalar för.

Då stängs internet ner helt, för "alla laddare hem allt", utebliven försäljning=piratverksamhet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Läs fupen istället så förstår du mer.

Å med "fupen" menar du förundersökningsprotokollet? Finns det ens ett förundersökningsprotokoll i detta ärende? Detta handlar ju om två tvistande parter. Eller menar du domen?

Oavsett så kanske du, med ett par meningar, kan förklara varför det är som du säger istället för att hänvisa till ett dokument (som antagligen inte finns), eller en dom på 100+ sidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Logiskt. Det är BBB, inte "alla bredbandsleverantörer" som blivit ålagda att blockera, så det vore otroligt barnsligt och kundfientligt av telia att blockera bara för att BBB fått en dom emot sig. branchen är väldigt naiv om de tror och förväntar sig att andra bara ska följa efter, eller om de tror att leverantörerna skulle börja "sammarbeta" i frågan, som de också uttryckt en förhoppning om.

Det kommer bli en process per leverantör, och det är också det enda rimliga. Och bäst för alla som är emot, då det kommer skapa en kontinuelig debatt kring det hela, samt att man som kund då har möjlighet att hoppa runt bland leverantörer som fortfarande inte blockerar, så detta är bra

Mjo, dock har inte alla kunder så mycket att välja på, själv har jag bara en ISP på fiberlinan(BBB), Comhem, ADSL i telejacket(om det nu finns kvar hah)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Mjo, dock kan inte alla kunder så mycket att välja på, själv har jag bara en ISP på fiberlinan(BBB), Comhem, ADSL i telejacket(om det nu finns kvar hah)

Sant, det gäller väl främst de som har öppet statsnät vilket såklart är långt ifrån alla. Senast jag hade ASDL (2011) fanns dock ett antal valmöjligheter vad gäller operatörer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Vi kommer inte blockera Pirate Bay. Vi kommer att lämna ut dina personuppgifter i stället"

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det ska väl inte ens behöva nämnas? Det ska vara självklart...

PR-trick.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vem kommer sakna TPB?
Helt ärligt, med handen på hjärtat.

Tror inte det blir något större strömhopp från BBB p.g.a. detta och de som använder TPB gör väl det numera med VPN, eller hur. Eller har alla fingrarna i syltburken medans mamma/pappa tittar på.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Som det står i domen är det en DNS blockering.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om man ändrar till Google's dns så kommer det funka?
Inte för att jag använder piratebay eller är bbb kund.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Skulle gissa på direkt efter den sista instansen blivit utnyttjad. I detta fall EU-domstolen. Förutsatt att de överklagar.

Det skrevs ju att de inte kunde överklaga?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrpijey:

Så Telia har mer ryggrad än BBB? Trist...

Öhh Telia har inte fått en stor slägga slängt på sitt lilla huvud men det har Telenor fått, som ägs av Norska staten. Fler frågor på det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

Sanningen ligger nog i att Telia inte vill ha den administrativa och tekniska bördan av att sitta och blockera sajter. Det skulle säkerligen bli några heltidstjänster med tanke på hur lätt nya sidor kan ploppa upp.

Du menar mer än vad de redan gör? De får redan listor från Polisen på barnporr-siter som dom blocker i sina DNS servrar. Frågor på det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Skulle gissa på direkt efter den sista instansen blivit utnyttjad. I detta fall EU-domstolen. Förutsatt att de överklagar.

Jag är lite intresserad av hur man kan överklaga en dom som faktiskt inte går att överklaga. Visst kan man vända sig till EU-domstolen - Fast det var just EU domstolen som tvingade andra länder att göra exakt samma sak, bland annat Danmark mm.

Permalänk
Medlem

har inte PTS gjort ett uttalande angående detta med nätneutralitet? kan de inte ta detta till EU domstolen?

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

Vem kommer sakna TPB?
Helt ärligt, med handen på hjärtat.

Tror inte det blir något större strömhopp från BBB p.g.a. detta och de som använder TPB gör väl det numera med VPN, eller hur. Eller har alla fingrarna i syltburken medans mamma/pappa tittar på.

Nästa gång är det vpn tjänsterna som hoppar på?
Kommer svenska folket fortsätta hålla käft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia är ett hot mot nätneutraliteten och ska överges och lämnas åt sitt öde av alla som älskar frihet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Telia plockar på sig några PR-poäng.

"Vi blockar ingenting. Såvida vi inte måste enligt lag!"

No shit. Pajasföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Så om man ändrar till Google's dns så kommer det funka?
Inte för att jag använder piratebay eller är bbb kund.

Ändrar du till en DNS server som inte blockerar så kommer det fungera ja, eller om du ansluter mot ett ip direkt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det är det jag menar med att BBB inte har en ryggrad för de bara lägger sig platt, särar på skinkorna och tar det med ett stort leende. Bahnhof t.ex har ju protesterat i varje led, och Telia markerar ju att de inte tänker finna sig i det.

Fast att Telia markerar att de inte tänker finna sig i det är ju en rätt stor misstolkning. Det står ju ordagrant att dom kommer göra exakt som BBB om det sker ett domstolsbeslut. Dvs dom kommer "finna sig i det" precis som BBB måste göra.

Hade dom verkligen inte velat finna sig i det så hade dom gjort som Bahnhof och kämpat tillbaka med näbbar och klor, oavsett om det var i "PR syfte" eller inte.

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Du menar mer än vad de redan gör? De får redan listor från Polisen på barnporr-siter som dom blocker i sina DNS servrar. Frågor på det?

Skillnaden här är att om en leverantör blockerar sidor för att polisen har konstaterat att det pågår brott där så är detta ok.
Medans om privata företag driver den rättsliga processen att blockera hemsidor är detta lite skevt.

dvs

privat företag tvingar leverantör att blockera = gillar vi inte
Polisen tvingar leverantör att blockera = det gillar vi

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Inaktiv

@Snikki123: Min kommentar gällde bara den tekniska biten. I övrigt håller jag helt med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Du menar mer än vad de redan gör? De får redan listor från Polisen på barnporr-siter som dom blocker i sina DNS servrar. Frågor på det?

Jag tycker att barnporr är lite viktigare att lägga resurser på än piratkopiering. Det blir mer arbetsbörda om de har mer att göra.

Frågor på det?

Permalänk
Inaktiv

@thomas_skane: Det tycker jag också. Bara för jag tycker det är en enkel uppgift för BBB så anser jag inte att domstolsbeslutet är rätt. Man måste kunna skilja på sak och sak..

Jag är inte insatt i hur BBB uppdaterar sina listor men det görs ju veckovis tror jag, alltså en process som man nog har automatiserat på något sätt. Dessa domännamn är ju statiska, arbetet behöver man göra en gång.

Om man jämför de miljoner nu Telenor måste betala i rättegångskostnader så vida överstiger dom arbetet för att uppdatera DNS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

@thomas_skane: Det tycker jag också. Bara för jag tycker det är en enkel uppgift för BBB så anser jag inte att domstolsbeslutet är rätt. Man måste kunna skilja på sak och sak..

Jag är inte insatt i hur BBB uppdaterar sina listor men det görs ju veckovis tror jag, alltså en process som man nog har automatiserat på något sätt. Dessa domännamn är ju statiska, arbetet behöver man göra en gång.

Om man jämför de miljoner nu Telenor måste betala i rättegångskostnader så vida överstiger dom arbetet för att uppdatera DNS.

Utan vidare insyn är det vanskligt att anta hur mycket det kostar operatören men det är klart att det kostar någonting och att operatören väldigt gärna vill undvika denna börda (annars hade de aldrig gått till domstol). Visst är det uppenbart att Telia även har sina kunders intresse i åtanke men jag gör gällande att det också kan beror på den ökade arbetsbörda och kostnad detta kan innebära.

Frågor på det?

Permalänk
Medlem

använder folk verkligen TPB här ?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

använder folk verkligen TPB här ?

Nej, troligen inte? Men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB