Permalänk

Ny CPU-kylare, skärm vägrar starta?

Tjenare folket!

Beställde lite nya delar till min dator i helgen som gick, fick dem igår (tisdag).
Bygger ihop grejerna, inser att jag inte fick med någon CPU-kylare till min nya CPU, kopplar in den gamla kylaren.
När jag startar datorn så går inte kylaren igång men datorn fungerar, fram till att datorn säger att den inte fungerar och att jag kan ställa om lägsta temp i BIOS.
Gör detta, så jag kan boota windows (först försöker jag få igång fläkten såklart, dock utan framgång).
Efter att ha installerat lite drivisar bestämmer jag mig för att stänga av datorn (har kikat på temperaturerna med hjälp av HWMONITOR, processorn gick max upp till 61 grader, detta då utan fungerande fläkt).

Köpte idag en ny fläkt och det fick bli en Cooler Mster Hyper 212 Evo.
Jag kommer hem och sätter igång med monteringen, efter att jag satt ihop den och kopplat in den i datorn så vägrar skärmen att starta. Men fläkten till både chassi och CPU'n går samt GPU'ns fläktar (vilket jag då antar att GPU också är igång.)

Har hållit på nu i några timmar med att lösa detta problem, testat att koppla ur allting och koppla in igen, se om jag glömt att koppla in någon kabel. Testat byte av grafikkort. Ingen skillnad överhuvudtaget.

Specs

  • Moderkort: ASUS Z170-P

  • Processor: Intel Core i5-6600K

  • RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 2666MHz CL16

  • Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB TURBO

  • PSU: XFX Core Edition 550W 80+

  • HDD1: SSD Kingston Hyper X Savage 240 GB

  • HDD2: Samsung EVO 850 250 GB

  • OS: Windows 10 Pro

Då vänder jag mig till er, vad tror ni kan vara det som inte får min skärm att starta? Kan det vara pga för mycket kylpasta?
Tack på förhand,

vaenilicious

Permalänk

hej. har du kollat så inga pins är av på moderkortet?
om du har integrerad grafik så stäng av det. o kolla alla kablar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk

Jag antar att du tog ur processorn när du monterade hyper 212:an?
Det känns inte som att det är fel på kylaren och jag har svårt att tro att kylpastan är problemet eftersom att du måste ta alldeles för mycket (så att det "rinner över" på moderkortet) för att få något att kortslutas, värt att notera är också att all kylpasta inte är ledande. Jag skulle gissa på att du gjorde något när du flyttade datorn och skärmen, har du testat med en annan dator samt eluttag? Hoppas att du får igång skärmen!

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

inspektera cpu-pinsen så ingen är böjd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av vaenilicious:

Tjenare folket!

Beställde lite nya delar till min dator i helgen som gick, fick dem igår (tisdag).
Bygger ihop grejerna, inser att jag inte fick med någon CPU-kylare till min nya CPU, kopplar in den gamla kylaren.
När jag startar datorn så går inte kylaren igång men datorn fungerar, fram till att datorn säger att den inte fungerar och att jag kan ställa om lägsta temp i BIOS.
Gör detta, så jag kan boota windows (först försöker jag få igång fläkten såklart, dock utan framgång).
Efter att ha installerat lite drivisar bestämmer jag mig för att stänga av datorn (har kikat på temperaturerna med hjälp av HWMONITOR, processorn gick max upp till 61 grader, detta då utan fungerande fläkt).

Köpte idag en ny fläkt och det fick bli en Cooler Mster Hyper 212 Evo.
Jag kommer hem och sätter igång med monteringen, efter att jag satt ihop den och kopplat in den i datorn så vägrar skärmen att starta. Men fläkten till både chassi och CPU'n går samt GPU'ns fläktar (vilket jag då antar att GPU också är igång.)

Har hållit på nu i några timmar med att lösa detta problem, testat att koppla ur allting och koppla in igen, se om jag glömt att koppla in någon kabel. Testat byte av grafikkort. Ingen skillnad överhuvudtaget.

Specs

  • Moderkort: ASUS Z170-P

  • Processor: Intel Core i5-6600K

  • RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 2666MHz CL16

  • Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB TURBO

  • PSU: XFX Core Edition 550W 80+

  • HDD1: SSD Kingston Hyper X Savage 240 GB

  • HDD2: Samsung EVO 850 250 GB

  • OS: Windows 10 Pro

Då vänder jag mig till er, vad tror ni kan vara det som inte får min skärm att starta? Kan det vara pga för mycket kylpasta?
Tack på förhand,

vaenilicious

Kanske en dum fråga men vanligare än vad du tror.
Har du skärmkabeln i grafikkortet och inte i moderkortet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vill minnas att min dator stod sådär och rullade utan bild när jag inte hade fått i 4/8 pins kontakten ordentligt. Värt att dubbelkolla.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.