Funderingar om Memtest86 och eventuellt trasiga minnen

Permalänk
Medlem

Funderingar om Memtest86 och eventuellt trasiga minnen

Hejsan!

Jag köpte ett par begagnade ram-minnen av en medlem här på forumet för några veckor sedan. Han hade dock inte packat dom så speciellt bra, dom låg helt lösa i ett vadderat kuvert utan ESD-påse och inget annat emballage som skyddade dom. Jag var väldigt tveksam redan från början när jag såg kuveret dimpa ner i brevlådan så jag filmade när jag packade upp det, ifall att det skulle bli nå strul. Datorn startar med minnena och går för det mesta bra. Har dock haft lite slumpmässiga konstiga problem sedan dess. Har fått nån blåskärm med felet "BAD_POOL_HEADER", Guild Wars 2 började krasha rätt ofta (verkade dock lösa sig med en ominstallation), och flikar i Chrome dör titt som tätt. Alltså problem som jag inte hade med mina gamla ram-minnen.

Har kört en del Memtest86, slagit igång det när jag farit på jobbet och sen har det fått stå och gå i ~13 timmar. Brukar komma upp i 7 passes och ingen error. Igår när jag for på jobbet så provade jag det där multithreading som fanns i memtest. Kom hem i morse ~13 timmar senare och möts av detta, allt står still bara.

Det ser alltså ut som att testet hann gå några minuter innan det hängde sig. Det gick inte att trycka ESC för att avsluta utan jag var tvungen att stänga av datorn på knappen. Hur kan jag vidare felsöka minnena?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kör ett minne åt gången och kör memtest. Tidskrävande men det är det lättaste sättet för att se exakt vilket minne som gör att det hänger sig.. När du väl identifierat VILKET minne, så prova den även i olika slots.

Permalänk
Medlem

Tja, lånar tråden!

Från ingenstans så stänger spel ner sig utan felmeddelande å massa andra knasigheter som att chrome slutar visa site'er samt blåskärmar, så antar det är minnena som har fuckat sig helt??

Körde ett memtest å fick oändliga massa errors så jag antar att de är rätt körda? xD
https://imgur.com/a/d8Xfq

Permalänk
Medlem
Skrivet av ade182:

Tja, lånar tråden!

Från ingenstans så stänger spel ner sig utan felmeddelande å massa andra knasigheter som att chrome slutar visa site'er samt blåskärmar, så antar det är minnena som har fuckat sig helt??

Körde ett memtest å fick oändliga massa errors så jag antar att de är rätt körda? xD
https://imgur.com/a/d8Xfq
https://imgur.com/a/d8Xfq

Jag är ingen expert men jag tycker inte det där ser så lovande ut :/

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: Haha, nej de ser ju fan så illa ut 😅😅 Jag köpte nya minnen så vi får se imorgon om det gjorde susen!
😄

Permalänk
Medlem

Vet att memtest86 med smp var trasigt förr så det var en känd bug. Haft system som låser sig om man väljer det. Jag personligen undviker det av den orsaken. Kör med en kärna istället.

Permalänk
Medlem

Skaffade nya minnen å allt funkar perfekt! Vet att ljudet innan sprakade också förutom alla krascher, nu är allt som det ska vara. Skillnaden med de nya minnena är att de orkar högre volt å är snabbare.