Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Medlem

Statistisk sett ska det inte vara möjligt att svara nej på denhär frågan.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är en sak som jag tycker är konstigt när det gäller de flesta UFO observationer och annat.
De flesta UFO:n har denna diskliknande form som man ritat och tecknat ner i så många år men när vi själva ska ta fram en farkost så är det alltid avlångt såsom ett flygplan eller raket. Om nu många tror på UFO och att då dessa intelligenta livsformer har tagit sig till Jorden som förmodligen ligger minst 40 ljusår bort så borde väl denna form vara den bästa lösningen.

En annan sak som får att undra är varför alla forskare hela tiden pratar om att planeten måste vara lik jorden med liknande temperaturer, liknande storlek och liknande avstånd från närmaste stjärna. Vem säger att inte de andra som finns trivs bäst när det är 12000 grader varmt eller 170 grader kallt. De kanske inte alls kräver vatten och syre för att överleva bara för att vi gör det.

Har man en enda bevisligen fungerande formel för hur liv kan uppstå så är det nog rätt logiskt att använda den formeln som mall när man ska leta liv i universum, om man vill maximera sina chanser att hitta något dvs.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Jag har för mig att den klassiska "UFO formen" har att göra med några optiska himlafenomen och liknande som kan ta sig uttryck i form av starkt lysande skivor, klot, eller ellipser, etc.

Edit, en del äldre UFO former kunde också likna flygande "cigarrer" mm.
Svårt att säga vad allt har varit, men många saker beror på naturliga ljusfenomen och hur dessa uppfattas av betraktaren.

Man kan ju tänka sig tex en svavelbaserad livsform (som de är inne på i StarTrek) osv.

Häromdagen såg jag en satellitblixt (reflektioner mot blank metall utanför stratosfären), tex, ett mer modernt fenomen, men mycket förbryllande om man inte kan förklara det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

"Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying"

Sir Arthur Conan Doyle

Bra citat men det var Arthur C. Clarke som sa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Yomster:

De har vi väl inte på den här planeten ens xD?. Vi vet inte vad som är bra för oss att äta och majoriteten trycker i sig skit.

Vad är de för korkade jävla varelser som trycker i sig socker och skräp som föda, sedan tycker vi själva att vi är över alla andra djuren på planeten, säger ju en hel del.

I mitt tycke kommer våra matvanor ganska långt ner på listan över beteenden,
som gör oss ovärdiga för epitetet "Intelligent liv".

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är en sak som jag tycker är konstigt när det gäller de flesta UFO observationer och annat.
De flesta UFO:n har denna diskliknande form som man ritat och tecknat ner i så många år men när vi själva ska ta fram en farkost så är det alltid avlångt såsom ett flygplan eller raket. Om nu många tror på UFO och att då dessa intelligenta livsformer har tagit sig till Jorden som förmodligen ligger minst 40 ljusår bort så borde väl denna form vara den bästa lösningen.

Tror utformingen av människors farkoster och UFO:n borde vara olika. Om nu UFOn finns så som folk tror, att det är utomjordingar osv, så tar sig inte deras farkoster framåt på samma sätt som våra. Antagligen böjer dom universum och reser genom ett maskhål, inte med raketer som vi har gjort än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Stefflo,
Nä, men vi fantiserar bara om utomjordingar i duschen... svarta hål i yttre rymden, små gröna män med enorma...
(från The kristet utseende (alien brännvin) )

Och där bytte helt plötsligt diskussionen inriktning! ;D

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

@FatherOfThree:

Mat och vatten är de mest grundläggande vi behöver få i oss för att leva och är man så korkad att man inte förstår vad bra mat och vätska är och konsumerar mängder av läsk/skräp så är man rätt korkad varelse. De bör vara endel av "how to human 101" att veta vad i man ska äta för mat? men icke

Vad annat ligger högre upp? alltså du skriver att du tycker att andra grejer är ligger högre men inte vad, varför ens göra ett inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Med tanke på att det finns ungefär(troligtvis många fler) 300.000.000.000.000 planeter i bara vår galax så tvivlar jag inte en sekund på att det finns intelligent liv i universum!

Speciellt inte när det finns 100Miljarder galaxer med liknande mängd

Oddsen att det finns "något liv" är enorm, på så många planeter. Sen att avståndet är så enormt stort att vi hinner utvecklas till avancerat liv nog att upptäckas/upptäcka annat liv, och våra signaler hinner färdas alla miljoner ljusår innan rasen (inkl vi själva) dör ut... det är en annan fråga...

Permalänk
Medlem

För att tro att det inte finns liv på någon annan planet i hela universum måste man ju nästan vara troende. Det måste ju finnas otroligt många planeter med förutsättningar för liv så rent statistiskt talar allt emot att livet på jorden skulle kunna vara helt unikt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Vet man svaret så röstar man nej. Är man troende så röstar man ja.

Jag är förvånad över hur många som väljer att tro religiöst. Blind tro är något som många vetenskapsmän ser ner på. Det finns alltid folk som ifrågasätter världsbilden som i dag ges av främmande människor. För dem så är det nog bäst att vi ger observerbara bevis, så att de själva kan få dra sina slutsatser av de sammanband som observeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@FatherOfThree:

Mat och vatten är de mest grundläggande vi behöver få i oss för att leva och är man så korkad att man inte förstår vad bra mat och vätska är och konsumerar mängder av läsk/skräp så är man rätt korkad varelse. De bör vara endel av "how to human 101" att veta vad i man ska äta för mat? men icke

Vad annat ligger högre upp? alltså du skriver att du tycker att andra grejer är ligger högre men inte vad, varför ens göra ett inlägg?

Jag trodde i min enfald att det var fullständigt självklart...

Utan någon direkt prio-ordning:

Krig
Tortyr
Svält
Miljöförstöring
Mobbing
Egoism
mm
mm
mm

Vissa av ovanstående faktorer hotar även tillgången på bra mat och dryck,
och andra livsviktiga förutsättningar för kommande generationer.

Vad gäller mat i allmänhet, så har det väl historiskt varit till människans fördel att vi är allätare.
För att vara tydlig, det är inte så att jag förordar konsumtion av skräpmat.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@anon185723: Det är ingen här som tror på utomjordisk liv på det sätt människor tror på Gudar. Med den kunskapen vi idag har om universum verkar det rimligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning till att säga nej. Man skulle vara rätt så egoistisk om man inte trodde att det fanns mer liv ute i rymden än på våran planet.
Skulle vara häftigt men ändå kanske lite skrämmande om det fanns riktigt bevis längre fram i tiden, och inte en manipulerad bild i Photoshop.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Vet man svaret så röstar man nej. Är man troende så röstar man ja.

Jag är förvånad över hur många som väljer att tro religiöst. Blind tro är något som många vetenskapsmän ser ner på. Det finns alltid folk som ifrågasätter världsbilden som i dag ges av främmande människor. För dem så är det nog bäst att vi ger observerbara bevis, så att de själva kan få dra sina slutsatser av de sammanband som observeras.

Det är ju inte "blind tro". Vi vet att det finns galet(!) mycket galaxer, stjärnor och planeter. Vi vet också att åtminstone en av planeterna vi hittills utforskat, jorden, huserar liv. Sannolikheten att vi är ensamma i universum, är otroligt liten. Jag förstår din poäng; visst, hittills finns det inga som helst bevis på att det finns liv på andra planeter, men å andra sidan finns heller inga motbevis som säger att vår planet är den enda som huserar liv. Min poäng är att premisserna för liv utanför jorden är många, medan premisserna för att Moses delade ett hav och levde i 900 år är få.

"Vet man svaret så röstar man nej" Vad röstade du? Om du vet svaret så för du gärna dela med dig till resten av mänskligheten!

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigarkungen:

@fxfighter: Det är ingen här som tror på utomjordisk liv på det sätt människor tror på Gudar. Med den kunskapen vi idag har om universum verkar det rimligt.

Med den kunskapen vi hade förr i tiden så verkade gudar rimligt. Utifrån det lilla vi kan observera i dag så är allt möjligt. Den enda begränsningen vi har för att skapa gudar är våran kunskap. Gudar är för i övrigt en väldigt lös term med många betydelser.

Skrivet av mortelsson:

Det är ju inte "blind tro". Vi vet att det finns galet(!) mycket galaxer, stjärnor och planeter. Vi vet också att åtminstone en av planeterna vi hittills utforskat, jorden, huserar liv. Sannolikheten att vi är ensamma i universum, är otroligt liten. Jag förstår din poäng; visst, hittills finns det inga som helst bevis på att det finns liv på andra planeter, men å andra sidan finns heller inga motbevis som säger att vår planet är den enda som huserar liv.

"Vet man svaret så röstar man nej" Vad röstade du? Om du vet svaret så för du gärna dela med dig till resten av mänskligheten!

En hög sannolikhet gör det inte lika med sanning. Man baserar sitt svar på sina observationer. Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem

Planeten Alienware borde ju ha liv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@anon185723: INGEN har påstått att det är sant att det finns utomjordingar, endast att det är rimligt.
Borde skrivit den abrahamitiska guden för att undvika missförstånd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigarkungen:

@fxfighter: INGEN har påstått att det är sant att det finns utomjordingar, endast att det är rimligt.
Borde skrivit den abrahamitiska guden för att undvika missförstånd.

Vad som är rimligt är inte alltid vad som är verkligt. TS frågade om det finns liv på andra planeter. De som inte har observerat fenomenet har uppenbarligen svarat utifrån sin religiösa tro. Utifrån trådens namn så kan man anta att TS använder statistiken för att kolla hur många som tror blint på Aliens.

Hur vi uppfattar saker och ting är högst personligt. Ha en bra dag.

Permalänk
Avstängd

@FatherOfThree:

De här var väl aningen breda punkter. Egoism är ju grundat i alla djur och helt naturligt. I hårda tider är de inte dem sympatiska som överlever, de är dem egoistiska. Icke egoistiska människor blir överkörda av människor som är egoister och de här kommer vi aldrig komma ifrån. Har du inte någon form av egoism så är du ju toffel...

Över egoistiska människor behöver vi inte direkt. Men lika lite som alla dessa över empatiska nötter som tror att man kan ge bort allt till alla och att få det att funka, dessa varelse blir överkörda och bortglömde för de kommer aldrig någon vart i livet. De stannar kvar bara för att de låter andra passera dem. Allt i naturen fungerar så att vi ska klättra upp och bli störst och starkast. Allt annat som sägs är bara ett moraliskt påhitt. De är så överallt, hela tiden, oavsett om de är här eller någon annan planet. Klättra upp, bli störst, bli starkast. De är den naturliga cykeln.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

En hög sannolikhet gör det inte lika med sanning.

Helt korrekt, vi vet som sagt inte om det finns liv på andra planeter än. Men det gör ju inte automatiskt det andra alternativet korrekt, vilket är det jag gissar att du påstår med "Vet man svaret röstar man nej".

Skrivet av anon185723:

Man baserar sitt svar på sina observationer. Ha en bra dag.

Man baserar också sin hypotes på vad som är rimligt. OP frågar inte efter några absoluta sanningar, utan vad vi tror. Ha en bra dag själv.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

TS frågade om det finns liv på andra planeter. D

TS frågade flera gånger i texten om vi andra TRODDE att det fanns liv på andra planeter och det var det som vi röstade om.
Du missuppfattade nog alternativt läste inte vad TS skrev.

Angående att man måste vara troende för att tro att det finns liv på andra planeter, störtlöjligt och snarare tvärtom i så fall.
Är man jude/kristen/muslim så skapade Gud vår planet och livet på planeten, vilket de flesta kristna som jag pratat med anser är enda planeten med liv eftersom Gud endast skapade liv på den här planeten. Men visst kan en religiös person tro att det finns liv på andra planeter, det står inte i någon religiös text som jag läst eller hört om att Tellus är ena planeten som gud skapade liv på.

Permalänk
Inaktiv

Tror vi inom "kort" kommer att upptäcka att liv i universum är lika vanligt som planeter runt stjärnor.

Hoppas jag iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mortelsson:

... vilket är det jag gissar att du påstår med "Vet man svaret röstar man nej".
...

Om man vet svaret, så svarar man självklart nej på att man tror.

Nar jag skrev det stycket så antog jag att frågan var detsamma som trådens titel. Det visade sig att första posten hade en annan fråga, vilket gör att mitt påstående misstolkas när det tas ur sitt sammanhang om tro.

Skrivet av tintinj:

TS frågade flera gånger i texten om vi andra TRODDE att det fanns liv på andra planeter och det var det som vi röstade om.
Du missuppfattade nog alternativt läste inte vad TS skrev.

I titeln frågar TS om vi tror på liv på annan planet.
I första posten med röstningen så frågan TS om det finns liv på andra planeter.

TS vill veta vad vi tror utifrån titeln. Då majoriteten inte har observerat fenomenet. Så kommer majoriteten att svara utifrån sin religiösa tro.

Skrivet av tintinj:

...
Angående att man måste vara troende för att tro att det finns liv på andra planeter, störtlöjligt och snarare tvärtom i så fall.....

Så länge man inte vet så tror man. Vad som är störtlöjligt är personligt. Du kan bli förlöjligad för vilken tro som helst. Om 1000 år så kanske folk tycker att vi var idioter som trodde på gröna aliens. Sen kan vi även bli förlöjligade för att våra barn trodde på tomten.

Permalänk
Avstängd

Finns det annat liv? Det är jag säker på. Har de varit här? Betydligt mer tvivelaktigt. Finns inga belägg t.ex. för det.

Skrivet av Stefflo:

En annan sak som får att undra är varför alla forskare hela tiden pratar om att planeten måste vara lik jorden med liknande temperaturer, liknande storlek och liknande avstånd från närmaste stjärna. Vem säger att inte de andra som finns trivs bäst när det är 12000 grader varmt eller 170 grader kallt. De kanske inte alls kräver vatten och syre för att överleva bara för att vi gör det.

För att det är de förhållanden som är bäst lämpade för organismer att frodas. Angående UFOn så borde du ta dig en titt på exakt när de flesta "UFO sigthings" började. Nästan uteslutande så handlar det om folk som formar sin åsikt efter populärmedia.. antingen från andra personer eller film. Orsaken till plan ser ut som de gör idag beror på aerodynamiska orsaker. Inte pga. att man inte försökt med fatliknande farkoster... för det har man. Du simplifierar helt enkelt (och många andra gör det också) vad det krävs för interstellär framfart.

Skrivet av Mizzarrogh:

Ännu har vi ju inte sett tecken på intelligent liv på någon planet över huvud taget, men hoppet slocknar aldrig...

Men, allvarligt talat, nu när vi har facit i hand så verkar det ju som att andra planeter har ungefär samma beståndsdelar, grundämnen, mm som vi har här och de har såvitt jag förstår i nuläget, alla bildats på ungefär samma vis och vid ungefär samma tid, så osannolikt är det nog alls icke att det kan finnas någonting som vi skulle klassa som liv på andra planeter. ..

Men samtidigt har människan utforskat typ 00000.1% av universum som bäst. Många solsystem ligger ljusår bort och idag har man inte teknologin (enligt vissa teoretiska fysiker så kanske det aldrig kommer att uppnå ens) att transportera något ens i närheten av denna distans utan man har som max utforskat vårat solsystem med omnejd. Det finns inget intelligent liv i vårat system gentemot oss människor.. däremot utesluter det inte att det finns i andra solsystem.

Skrivet av Stefflo:

Samtidigt ska sägas att vi tog oss till månen och lyckades även att landa där 1969 (om det nu verkligen skett) 😀. Detta var snart 50 år sen och vi gjorde det med datakraft som en enkel persondator har idag.
Borde vi då inte ha lyckats kommit lite längre om det nu sägs att det krashat något flygande tefat i USA (area51) och något i Ryssland (ural). Någon information hur dessa funkar borde kunna överföras till vår teknologi och tänkande eller så är även detta bara hittepå.
Det är som några säger att skulle det finnas något annat liv på en planet långt där borta så tror jag inte vi nu levande människor kommer att få träffa på dessa, och skulle det ändå ske så skulle vi starta ett krig mot dem så fort vi kan. Det är så vi människor gör när vi träffar någon med en annan tro.

Man får nog tänka sig att det i så fall finns någon glad bakterie eller amöba på en annan planet för chansen att de utvecklats på samma sätt som vi är verkligen minimal med tanke på "the butterfly effect"

Skillnaden mellan att ta sig till månen och ut ur vårat solsystem är astronomiska. Distansen mellan Pluto och Jorden är 7,5 miljarder km. Distansen mellan månen och jorden är 384 tusen km. Det skulle ta enormt mycket med tid att ens ta sig till Pluto med andra ord. Det handlar inte heller om datorkraft utan om det inte finns drivmedel med nog kraft och teknologin är inte i närheten av att kunna driva en människodriven farkost till nästa solsystem ens inom en resonlig tid.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@anon185723: Om sannolikheten för att det inte ska finnas liv någon annanstans i universum är löjligt liten och i stort sett helt försumbar så skulle det var helt otroligt om det inte fanns. Åtminstone liv i dess enklaste former borde sannolik vara rätt vanligt förekommande. Att jorden skulle vara helt unik går inte att förklara på något annat sätt än att det måste finnas en Gud/högre makt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

Bra citat men det var Arthur C. Clarke som sa det.

Haha, så var det ja Tack!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Liv på annan planet? med största sannolikhet.

Det finns vad vi vet oändligt med galaxer och planeter, och att bara jorden skulle ha liv är för mig otänkbart, finns det oändligt med planeter så finns oändligt med möjligheter till liv på annan planet. Sen att vi "aldrig" kommer få kontakt med dessa är en annan sak.

Dessutom kan det finnas andra grundämnen som viinte känner till i universum, så vi vet inte vad dessa andra varelserna skulle vara uppbyggda av.

för att runda av allt svammel lite... varför skulle Big bang enbart skapat möjligheter för vår planet?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Ja, jag tror att det finns liv på andra planeter men är tveksam till om det är intelligent liv som finns.
Vi lär dock inte få reda på det förens vi uppfinner en warpdrive eller liknande till våra rymdfarkoster.
Mao det kommer vara för långt bort för att verifiera

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

för att runda av allt svammel lite... varför skulle Big bang enbart kunna skei vår galax?

I vårat universum menar du? Ja det vore även lite besynnerligt om vår Big Bang skulle vara helt unik.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p