Datorn sjunger på sista versen? Ingen videosignal

Permalänk
Medlem

Datorn sjunger på sista versen? Ingen videosignal

Hej Swec.

Såhär ligger det till:
har haft en gamingpc (som vid inköpet iaf kunde klassas som det) i flera år nu. Den är, vad jag minns, byggd ca. 2011/2012 nånting och har därför flera år på nacken.

Komponenterna är väl idag rätt kassa men är iaf:
GTX 570
Phenom 965 quad-core 3,4ghz
4gb DDR4 ram
Ett asusmoderkort, tror det heter M4A78TD-nånting.
Corsair 650w.

Igår frös min dator helt efter att ha spelat CIV VI i ca 2 timmar. Den frös alltså i windows när jag surfade, inte in-game. Jag kunde däremot med enkelhet reboota och det märktes inget.
I morse surfade jag runt lite när den frös igen. Efter att försöka starta om den denna gång så kom ingen signal till min skärm.
Och här står jag nu.
När jag sätter igång datorn så snurrar allt på som vanligt och HDD-lampan lyser. Allt är alltså som tidigare förutom att jag inte längre har någon signal till min skärm, som förövrigt är kopplat via en DVI-kabel. Testade nyligen att köra en HDMI till min TV, men ingen signal där heller.
Jag misstänker starkt att det är grafikkortet som säckat ihop men tänkte kolla med er.
Hur bör man gå tillväga nu?

Tackar på förhand!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Inaktiv

Har du onboard video prova rycka ut grafikkortet och testa.
Annars testa med annat grafik kort.

Kan vara mobo eller grafikkort i första hand. uteslut dessa två sen kan du kika på RAM PSU och annat.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget on-board grafikkort. Kan försöka luska fram ett annat grafikkort någonstans de närmsta dagarna.
Vad brukar vara vanligast i dessa fall, eller kan det vara ett flertal olika komponenter som spökar?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft samma symptom med ett ruttet grafikkort.
Men det kom också artifacts ofta så det var lättare att felsöka.

13 år sen dock rök ett Geforce på detta exakt sätt som du beskriver.

Det kan vara lite vad som helst men luktar grafikkort. Bor du nära Stockholm?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara mycket som är fel. Har du kollat så att alla fläktar snurrar som de ska? Det brukar kunna ge en bra hint.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!