Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det tror jag när jag ser det. För just nu gör jag inte det.

Pcpartpicker visar att alla priser i USA är exakt likadana som innan. Microcenter har alltid legat lägre än andra.

8:25
https://youtu.be/mfyTB50H2ys

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Behövs inte enligt mig. För min del är det bra nog om den kör över min AMD FX-8350 dator

Kommer du byta alias på sweclockers också då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visa sig att XFR fungerade exakt så som jag trott MEN en fruktansvärd besvikelse med tanke på hur vilken gräns man lagt sig inom i förhållande till hur stort man talade om detta. Förmodligen så opererar XFR dock inom standard TDP, och då får det sägas att 4.1Ghz @ 95w TDP är väldigt imponerande. Med detta sagt så finns det säkert någon godhetsapostel som vill limma på hur fel jag hade

Nåväl adjö med XFR och därmed välkomnas manuell överklockning. Ska tom handplocka en jävel när jag jämfört moderkorten mer ingående.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Alltså, jag kan inte se det. Det svåra är ju att det inte finns några källor?

https://pricespy.co.uk/product.php?pu=4020337
https://pricespy.co.uk/product.php?pu=3226016
https://pricespy.co.uk/product.php?pu=3715197
https://pricespy.co.uk/product.php?pu=3711447

Det är ju rätt så små grejer det här, GMG har en rea med en hög med spel. Är det panikbeteende?. Det är ju snarare så att dom försöker skifta fokus. Det gör ju alla företag i sådana här tillfällen. Men jag har fortfarande inte sett några lägre priser på deras processorer någonstans.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av zeg:

Kraschar datorn då? Tycker det mer verkar vara som han säger nå problem med signalen till stora bilden bara.
Han som babblar står ju vid datorn och kollar på skärmen, antar jag. Han reagerar inte alls när det tar stopp på stora bilden i alla fall.

Han säger ju att det är överföringen som försvann en stund efter, när han märker att bilden är borta... alltså inte datorn som krashar. alla som kommenterat har väl inte ens sett filmen ? ;/

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Hjälpsam

Jag har känslan av att effektförbrukningen kommer att öka ganska snabbt vid överklockning.
Jag kanske skulle nöjt mig med en 1700, fast jag får väl se dessa 800 extra som en sorts försäkring, XFR kanske ger mer än vad som framkommit.

Tror dock att Ryzen kommer att fungera betydligt bättre om några månader, dels via uppdateringar av UEFI, som även jag kommer att kunna ta del av och dels via förfinad tillverkningsprocess som de som väntar med inköp kommer att ha nytta av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Visa sig att XFR fungerade exakt så som jag trott MEN en fruktansvärd besvikelse med tanke på hur vilken gräns man lagt sig inom i förhållande till hur stort man talade om detta. Det kan vara så kanske att XFR opererar inom standard TDP, och då får det sägas att 4.1Ghz @ 95w TDP är väldigt imponerande. Med detta sagt så finns det säkert någon godhetsapostel som vill limma på hur fel jag hade

Nåväl adjö med XFR och därmed välkomnas manuell överklockning. Ska tom handplocka en jävel när jag jämfört moderkorten mer ingående.

Sägs att man kan låsa upp TDP värdet som XFR arbetar inom, läste att man välja upp till 140W.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Visa sig att XFR fungerade exakt så som jag trott MEN en fruktansvärd besvikelse med tanke på hur vilken gräns man lagt sig inom i förhållande till hur stort man talade om detta. Det kan vara så kanske att XFR opererar inom standard TDP, och då får det sägas att 4.1Ghz @ 95w TDP är väldigt imponerande. Med detta sagt så finns det säkert någon godhetsapostel som vill limma på hur fel jag hade

Nåväl adjö med XFR och därmed välkomnas manuell överklockning. Ska tom handplocka en jävel när jag jämfört moderkorten mer ingående.

Nåväl. Vi får väl se vad dussintals tester säger. Det finns säkert kryphål.

Val av moderkort blir viktigt för de som vill köpa Ryzen, använda Linux och höra ljud...

Citat:

One of the bigger focuses could be on the AMD Ryzen motherboard support. Some Ryzen launch motherboards are using the Realtek ALC1220 audio codec, for example, and that is support is only coming to Linux 4.11. Among the AMD motherboards using the ALC1220 codec are the Biostar X370GT7, Gigabyte GA-AX370-Gaming 5, Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, and others.

Det från

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Ryzen...

som även skriver

Citat:

With one-day shipping from Amazon, I'm hopeful the hardware will arrive on the 2nd or 3rd of March to begin testing. I am already prepping my AMD/Intel CPU comparisons using Ubuntu 17.04 daily + Linux 4.10, so as soon as the Ryzen hardware arrives, I won't be sleeping until rounding out some initial Linux benchmark test results. If anyone has any special Linux test requests for Ryzen, let me know ASAP due to already carrying out comparison CPU tests.

Det blir spännande att se hur det går på Linux, där kanske andra lagar gäller för optimeringar för enskilda program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Jag har känslan av att effektförbrukningen kommer att öka ganska snabbt vid överklockning.
Jag kanske skulle nöjt mig med en 1700, fast jag får väl se dessa 800 extra som en sorts försäkring, XFR kanske ger mer än vad som framkommit.

Tror dock att Ryzen kommer att fungera betydligt bättre om några månader, dels via uppdateringar av UEFI, som även jag kommer att kunna ta del av och dels via förfinad tillverkningsprocess som de som väntar med inköp kommer att ha nytta av.

XFR kommer nog ge mer med senare batchar när tillverkning och arkitektur och allt runt ikring har fått fart. Samt att generation 2 av RyZen släpps. På tok för tidigt att såga lösningen i mitt tycke.

Men som det ser ut och känns just nu så vore nog just en 1700 bra nog faktiskt. Får ser hur det ser till när jag väl valt moderkort, med lite tur så kanske XFR ger mer då.

Permalänk
Entusiast

Oftast spelar jag ju "Debbie Downer" i den här tråden men en ganska imponerande sak slog mig precis som jag reflekterade lite över.
Har ni tänkt på att ingenjörsexemplaret av Ryzen först gick i 3.2GHz Base och 3.4GHz Boost i tidiga tester för att nu till lanseringen gå i 3.6GHz/4.0GHz på 1800X?

Det är ju en helt sjuk ökning på bara några månader! Det bådar ju riktigt gott för Zen+.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Sägs att man kan låsa upp TDP värdet som XFR arbetar inom, läste att man välja upp till 140W.

Precis, det kan väl knappast komma som en överraskning att man måste öka på TDP begränsningarna för att XFR ska komma till sin fulla rätt, att öka på upp till 4.1 utan att gå över 95w är rätt bra bara det men om man låter det jobba fritt upp till 140w så kommer det nog öka betydligt mer än 100MHz. På så vis är nog XFR inte så dåligt ändå, enkelt överklockande genom att bara öppna upp TDPn
Precis samma på min gamla häck till burk också, om jag låter standard effekt begränsningarna vara kvar så blir det inte mycke klockande alls. Ska dock bli intressant att se hur pass många parametrar som finns tillgängliga att justera för Ryzen för dom som vill göra det mesta manuellt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur vet du det? Vi har ju inte sett fulla tester än?

Ryktet som går är att AMD gjort tvärt om den här gången och "underdrivit" prestandan i tester. Sett flera som menat att de fått indikationer på att det var mer och snabbare minnen i Intel-riggarna under demonstrationerna.

Detta för att få en "flerstegsrakets" effekt i mottagandet. Lite som i boken "Fursten" att man ska dela upp allt bra och ge hela tiden lite bra medans man gör allt dåligt på en gång.

Dock är detta rykten som sagt. Men bli inte förvånade om Ryzen visar bra prestanda även i stora test.

Permalänk
Medlem

Fortfarande väldigt många frågetecken, Torsdag blir en intressant dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har noterat med Intel processorer är hur populariteten har minskat (på prisjakt) jämtemot tidigare generationer (vid ungefär "samma" prisklass):

CPU

peak rank (lägre = bättre)

cirka tidpunkt för peak efter launch (månader)

3770K*

21

1.75

4790K

8

1.25

6700K

18 / 16

2.0 / 4.5

7700K

55 / ??

2.1 / ???

* Vet ej hur bra prisjakt stämmer överens (med något) med tanke på att jag inte ens visste att prisjakt fanns vid det tilfället.

Man kan se att populariteten har minskat med de sista 2 generationerna, och att peak popularitet har hänt två gånger istället (pga. mindre pris fall?). Detta verkar tyda på att konsumenter antingen har börjat bli smartare eller att prisrena har blivit satta så högt att den "almänne" konsumenten känner att det blir för dyrt att investera med för liten skillnad. Om man tittar på statistiken ser också 7700K på att få en till peak senare, den följer samma typ av kurva som 6700K.

Detta är ju så klart bara något som inte behöver stämma över huvud taget, med tanke på att jag inte har använt mer än prisjakt och den lilla bit av ekonomi lektionerna jag kommer ihåg som underlag.

edit: Kom med egna tankar och om hur Ryzen kanske kommer se ut vet ja

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Sägs att man kan låsa upp TDP värdet som XFR arbetar inom, läste att man välja upp till 140W.

Skrivet av sAAb:

Nåväl. Vi får väl se vad dussintals tester säger. Det finns säkert kryphål.

Lika bra att göra ett erkännande då en del i tråden vill ha en leka rätt eller fel tävling och inte gör skillnad på en analys, påståenden, egen argumentation, logik eller vilda rykten. Jag har vart rätt tydlig att uttrycka vilket av dom som fallit under respektive kategori när jag skrivit, men det är lika bra att skriva i god tid så man inte får ett citat "vad var det jag sa" efteråt.

Visst, TDP behöver öka med högre frekvens och spänning och kan då XFR fungera med en justerbar TDP-limiter och få det att skala vidare i frekvens så är det toppen, men det finns inga belägg för det ännu mer än att det är en teknisk möjlighet. Det är en ganska saftig implementation som gjorts när man tittar på patenten, SMI-modulen och alla sensorer, men AMD kanske blev lite mer försiktiga med hur stort spann XFR potentiellt har och slutligen får. Presentationsbladet där man jämför vanlig luft-högprestanda luft-vattenkylning-flytande kväve ger alla 100MHz. Vem med sunt förnuft skulle tolka det så? Det är min poäng, men har tydligen vart totalt omöjligt att förstå.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Han säger ju att det är överföringen som försvann en stund efter, när han märker att bilden är borta... alltså inte datorn som krashar. alla som kommenterat har väl inte ens sett filmen ? ;/

Det är väl klart han säger det, knappast sant för det...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Visa sig att XFR fungerade exakt så som jag trott MEN en fruktansvärd besvikelse med tanke på hur vilken gräns man lagt sig inom i förhållande till hur stort man talade om detta. Det kan vara så kanske att XFR opererar inom standard TDP, och då får det sägas att 4.1Ghz @ 95w TDP är väldigt imponerande. Med detta sagt så finns det säkert någon godhetsapostel som vill limma på hur fel jag hade

Nåväl adjö med XFR och därmed välkomnas manuell överklockning. Ska tom handplocka en jävel när jag jämfört moderkorten mer ingående.

Givet hur TDP ligger på CPU med XFR och CPU utan XFR så känns inte den slutsatsen helt överrumplande. På det viset blir ju "överklockning" med XFR ungefär som att överklocka grafikkort med att tala om vilken TDP man kan tänka sig och hur många volt man kan tänka sig att använda för att komma dit.
Det låter ju också som att 1400X kommer kunna klocka bättre med hjälp av XFR, då den bara utvecklar hälften så mycket värme för samma frekvensökning och har färre kärnor som delar på den extra effekt man ställer in som mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Visa sig att XFR fungerade exakt så som jag trott MEN en fruktansvärd besvikelse med tanke på hur vilken gräns man lagt sig inom i förhållande till hur stort man talade om detta. Det kan vara så kanske att XFR opererar inom standard TDP, och då får det sägas att 4.1Ghz @ 95w TDP är väldigt imponerande. Med detta sagt så finns det säkert någon godhetsapostel som vill limma på hur fel jag hade

Nåväl adjö med XFR och därmed välkomnas manuell överklockning. Ska tom handplocka en jävel när jag jämfört moderkorten mer ingående.

Ha! Du är för rolig du. Du sa emot folk som sa att det skulle fungera så här. Det enda XFR gör är att höja taket för alla kärnor till 4,1GHz och ta bort begränsning från TDP, precis som vi sa, och som du sa emot! Fortfarande samma turbofunktion i övrigt som är verksam upp till 4GHz. Och nä, de sa uttryckligen att XFR gick till 4,1GHz, och de har varit tydliga med att XFR bortser från TDP till skillnad från vanliga turbon. Så du kan drömma om att vi har 4,1GHz på alla kärnor på 95W TDP. Hela poängen med att överskrida TDP är just för att vanliga Turbon begränsas av TDP, om den skulle klara 4,1GHz inom 95W så hade den aldrig behövt överskrida TDP med XFR, varför skulle de då ha det som en nyckelfunktion i XFR? Hur är det med logiken?

Här är vad du sa, inte någonstans exakt så XFR fungerar.

Skrivet av Enigma:

Lite väl hårt att kanske jämföra en RISC mot en CISC arkitektur rakt av bara för att dom har designmässigt extremt många likheter. Enkeltrådad prestanda berörs ju av väldigt många andra faktorer.

Jag tror vi bägge vet att XFR inte är något magiskt, däremot något nytt! AVFS är kraftigt uppdaterad och vi ser en mer sofistikerad version av all sensordata som plockas i kislet på Zen. Det finns ett dynamiskt tak som baseras på algoritmer och sensordata, det är det jag menar. Zen ska tydligen inte ha en TDP-gräns med XFR aktiverad, åtminståne så ska det vara valbart och det är också en funktion som är modellspecifik per SKU.

Ditt grafikkort jobbar med sensordata och tables, därav den har ett maximalt värde. XFR verkar gå steget längre med fullt dynamiska "tak" beroende på kylning och data från det fysiska kislet genom AVFS v.3.

Lite mer om AVFS och att det inte är något förprogrammerat table:

https://www.extremetech.com/extreme/199654-amds-carrizo-highe...

Alltså, återigen. Den går endast upp till frekvenser validerade av AMD, enda skillnaden är att taket inte skrivs ut i specs och att den överskrider TDP när den gör det. Inte mer magisk skillnad från vanliga turbon än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Sägs att man kan låsa upp TDP värdet som XFR arbetar inom, läste att man välja upp till 140W.

Alltså, det XFR gör är att ta bort TDP-värdet som en faktor för turbon. Du kan inte ta bort TDP-värdet mer än en gång för att få högre frekvenser, när det är borttaget så är det bara temperaturen som avgör om XFR går upp i maxfrekvens på alla kärnor. För 1800X är den enligt AMD 4100MHz.
Finns inget TDP-värde kvar att höja när XFR är igång helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ha! Du är för rolig du. Du sa emot folk som sa att det skulle fungera så här. Det enda XFR gör är att höja taket för alla kärnor till 4,1GHz och ta bort begränsning från TDP, precis som vi sa, och som du sa emot! Fortfarande samma turbofunktion i övrigt som är verksam upp till 4GHz. Och nä, de sa uttryckligen att XFR gick till 4,1GHz, och de har varit tydliga med att XFR bortser från TDP till skillnad från vanliga turbon. Så du kan drömma om att vi har 4,1GHz på alla kärnor på 95W TDP. Hela poängen med att överskrida TDP är just för att vanliga Turbon begränsas av TDP, om den skulle klara 4,1GHz inom 95W så hade den aldrig behövt överskrida TDP med XFR, varför skulle de då ha det som en nyckelfunktion i XFR? Hur är det med logiken?

Här är vad du sa, inte någonstans exakt så XFR fungerar.
Alltså, återigen. Den går endast upp till frekvenser validerade av AMD, enda skillnaden är att taket inte skrivs ut i specs och att den överskrider TDP när den gör det. Inte mer magisk skillnad från vanliga turbon än så.

Tror du missat en hel del vad XFR är, att kalla det för normal turbo funktion är rätt grovt missvisande. Det närmaste man kommer samma teknik är GPU boost 3.0 men till och med den är inte lika avancerad i informationen som samlas in i realtid. TDP begränsningarna är vad som framkommit hitintills separata från XFR men kan öppnas upp manuellt upp till 140w, om denna information stämmer så är det rätt hög sannolikhet att XFR hitintills varit begränsad till just 95w

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ryktet som går är att AMD gjort tvärt om den här gången och "underdrivit" prestandan i tester. Sett flera som menat att de fått indikationer på att det var mer och snabbare minnen i Intel-riggarna under demonstrationerna.

Detta för att få en "flerstegsrakets" effekt i mottagandet. Lite som i boken "Fursten" att man ska dela upp allt bra och ge hela tiden lite bra medans man gör allt dåligt på en gång.

Dock är detta rykten som sagt. Men bli inte förvånade om Ryzen visar bra prestanda även i stora test.

Det här tror jag är rimligt.

Det står för mycket på spel.

Fem år sedan hausse och fem år kvar innan kisel-eran går mot sitt slut. Det handlar om marknadsföring och marknadsandelar. AM4 och flera år av kontinuet krävs för framgång.

En sådan omvälvande förändring, som utmanar ett företag som heter Intel, kräver locket på, från dagen 1. Det finns kommentarer i tråden som för några veckor sedan klagar på bristande information om hur det blir med Ryzen.

Om läckorna om prestanda stämmer, då har AMD skött sig fantastiskt briljant!!!

Det blir nog rimligt att man "underdriver" prestanda, för att minska risken för välgrundade motattacker från Intel och andra konkurrenter.

.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@tellus82: Var står det att XFR är TDP begränsat? Har inte läst något om det förutom här i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det här tror jag är rimligt.

Det står för mycket på spel.

Fem år sedan hausse och fem år kvar innan kisel-eran går mot sitt slut. Det handlar om marknadsföring och marknadsandelar. AM4 och flera år av kontinuet krävs för framgång.

En sådan omvälvande förändring, som utmanar ett företag som heter Intel, kräver locket på, från dagen 1. Det finns kommentarer i tråden som för några veckor sedan klagar på bristande information om hur det blir med Ryzen.

Om läckorna om prestanda stämmer, då har AMD skött sig fantastiskt briljant!!!

Det blir nog rimligt att man "underdriver" prestanda, för att minska risken för välgrundade motattacker från Intel och andra konkurrenter.

.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, man ska aldrig visa alla korten på hand. Vilket var anledningen till varför intel blev desperata och blev tvungna att muta sig kvar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det är väl klart han säger det, knappast sant för det...

Exakt.

Minspel?

Nja. Knappast äkta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tror du missat en hel del vad XFR är, att kalla det för normal turbo funktion är rätt grovt missvisande. Det närmaste man kommer samma teknik är GPU boost 3.0 men till och med den är inte lika avancerad i informationen som samlas in i realtid. TDP begränsningarna är vad som framkommit hitintills separata från XFR men kan öppnas upp manuellt upp till 140w, om denna information stämmer så är det rätt hög sannolikhet att XFR hitintills varit begränsad till just 95w

Alltså, alla Ryzen har den evolverade moderna turbofunktionen Precision Boost. Det XFR gör är att lyfta bort TPD från ekvationen och höjer frekvenstaket ett snäpp. Samma "GPU boost 3.0"-teknik är aktiv redan innan XFR kickar in.

Precision Boost ger väldigt finjusterad Turbofunktion, men det XFR gör tar ju snarare udden av det då man inte behöver dalta med precisa justeringar i realtid för att maxa potentialen inom TDP-gränsen när TDP-gränsen lyfts bort.

Precision Boost har denna "GPU boost 3.0"-precisionen. Men det är en turbofunktion:

XFR lyfter TDP för att nå högre frekvenser, ingen annan magi än som redan finns i Precision Boost:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wowsers:

* Vet ej hur bra prisjakt stämmer överens (med något) med tanke på att jag inte ens visste att prisjakt fanns vid det tilfället.

Haha, Prisjakt har funnits sedan 2002 https://sv.wikipedia.org/wiki/Prisjakt
Men personligen har jag nog använt Prisjakt sedan typ 2010.

Skrivet av wowsers:

Man kan se att populariteten har minskat med de sista 2 generationerna, och att peak popularitet har hänt två gånger istället (pga. mindre pris fall?). Detta verkar tyda på att konsumenter antingen har börjat bli smartare eller att prisrena har blivit satta så högt att den "almänne" konsumenten känner att det blir för dyrt att investera med för liten skillnad. Om man tittar på statistiken ser också 7700K på att få en till peak senare, den följer samma typ av kurva som 6700K.

Detta är ju så klart bara något som inte behöver stämma över huvud taget, med tanke på att jag inte har använt mer än prisjakt och den lilla bit av ekonomi lektionerna jag kommer ihåg som underlag.

edit: Kom med egna tankar och om hur Ryzen kanske kommer se ut vet ja

Det Prisjakt säger reflekterar nog ganska bra hur försäljningen har sett ut för Intels i7'or de senaste åren.
Den är också logisk på det sättet att 4790K var mer motiverad de extra slantarna eftersom:

1. SEK/Dollar-förhållandet var bättre för oss = Billigare datorkomponenter då
2. 4790K hade en ganska stark boost på 4.4GHz till skillnad från 4690K's 3.9GHz, det gav den lite extra bra resultat i benchmarks.

Det är dock intressant hur otroligt opopulär 4770K var med rank 75 som bäst cirka 1 månad efter release: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1916688

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Oftast spelar jag ju "Debbie Downer" i den här tråden men en ganska imponerande sak slog mig precis som jag reflekterade lite över.
Har ni tänkt på att ingenjörsexemplaret av Ryzen först gick i 3.2GHz Base och 3.4GHz Boost i tidiga tester för att nu till lanseringen gå i 3.6GHz/4.0GHz på 1800X?

Det är ju en helt sjuk ökning på bara några månader! Det bådar ju riktigt gott för Zen+.

Och det är fortfarande en helt ny och färsk arkitektur med. När allt slipats till så kommer den vara riktigt vass och Intel måste troligen få ut något konkurrenskraftigt. En rejäl comeback.

Skrivet av Pudeln:

Ryktet som går är att AMD gjort tvärt om den här gången och "underdrivit" prestandan i tester. Sett flera som menat att de fått indikationer på att det var mer och snabbare minnen i Intel-riggarna under demonstrationerna.

Detta för att få en "flerstegsrakets" effekt i mottagandet. Lite som i boken "Fursten" att man ska dela upp allt bra och ge hela tiden lite bra medans man gör allt dåligt på en gång.

Dock är detta rykten som sagt. Men bli inte förvånade om Ryzen visar bra prestanda även i stora test.

Känns rimligt, får mig att tänka tillbaks på HD4800-serien som chockade alla när den kom. Ryktena om specifikationer stämde inte utan korten som lanserades var mycket bättre. Ser ut att vara ganska likt även om man, som du nämner, släppt på den verkliga infon sakta sakta.

Vem som helst som hängt med det minsta bör vid det här laget inse att AMD tillslut har fått till en seriös konkurrent till Intels produkt och att man kommer kunna konkurrera lättare framöver. Vi har redan sett tecken på panik hos Intel, riktigt intressant att se hur det hela utvecklar sig bara om ett par dagar.

Vi ser ett historiskt skifte här igen, likt när AMD släppte Athlon och drog förbi Intel och senare när Intel släppte Core 2 och drog förbi AMD. Idag är det enkla svaret att någon ska köpa en Intel av något slag. I slutet av veckan så kan det rent av vara AMDs produkter som är det självklara valet. Det är fascinerande ändå, och jag hoppas på att utvecklingen börjar ta fart igen efter många års dvala. Som entusiast kan jag inte annat än säga att det är en fantastisk tid att leva i och något otroligt att bevittna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ha! Du är för rolig du. Du sa emot folk som sa att det skulle fungera så här. Det enda XFR gör är att höja taket för alla kärnor till 4,1GHz och ta bort begränsning från TDP, precis som vi sa, och som du sa emot! Fortfarande samma turbofunktion i övrigt som är verksam upp till 4GHz. Och nä, de sa uttryckligen att XFR gick till 4,1GHz, och de har varit tydliga med att XFR bortser från TDP till skillnad från vanliga turbon. Så du kan drömma om att vi har 4,1GHz på alla kärnor på 95W TDP. Hela poängen med att överskrida TDP är just för att vanliga Turbon begränsas av TDP, om den skulle klara 4,1GHz inom 95W så hade den aldrig behövt överskrida TDP med XFR, varför skulle de då ha det som en nyckelfunktion i XFR? Hur är det med logiken?

Här är vad du sa, inte någonstans exakt så XFR fungerar.
Alltså, återigen. Den går endast upp till frekvenser validerade av AMD, enda skillnaden är att taket inte skrivs ut i specs och att den överskrider TDP när den gör det. Inte mer magisk skillnad från vanliga turbon än så.

Och här har vi som väntat godhetsaposteln med falska påståenden. Står ordagrant för allt jag skrivit om XFR då jag baserat det på något till skillnad från dig. Är du en medlem av triple EEE och läst alla datablad/patent? Nej. DU förstår fortfarande inte XFR och jag samt tråden har bättre syften än att dalta och förklara ting i evigheters evighet för att du inte förstår. Du är bara ute efter att käfta. Gör det via PM, för här får du inget mer svar. Rapporterar tråden direkt då dina falska påståenden är flame bait.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, alla Ryzen har den evolverade moderna turbofunktionen Precision Boost. Det XFR gör är att lyfta bort TPD från ekvationen och höjer frekvenstaket ett snäpp. Samma "GPU boost 3.0"-teknik är aktiv redan innan XFR kickar in.

Precision Boost ger väldigt finjusterad Turbofunktion, men det XFR gör tar ju snarare udden av det då man inte behöver dalta med precisa justeringar i realtid för att maxa potentialen inom TDP-gränsen när TDP-gränsen lyfts bort.

Precision Boost har denna "GPU boost 3.0"-precisionen. Men det är en turbofunktion:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/48042?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDgwNDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyYjcyOTY3MGMxNGIxMTkyMzM2MWVlODY2ZjE2ZTE0YiJ9
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/48043?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDgwNDMiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJiYmRjNDk0MGYwYzJiNGM4NTBhMGY3YzAxOWU4NWRkMyJ9

XFR lyfter TDP för att nå högre frekvenser, ingen annan magi än som redan finns i Precision Boost:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/48044?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDgwNDQiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1OTA1ZGRkZDRjMDExN2I3N2FhOTViNDk3NDJmNmZhMSJ9

Ett gammalt men bra uttryck; "som fan själv läser bibeln" passar in rätt bra här, Vart i den bilden står det att XFR "lyfter" TDP begränsningen på 95w?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag har noterat med Intel processorer är hur populariteten har minskat (på prisjakt) jämtemot tidigare generationer (vid ungefär "samma" prisklass):

CPU

peak rank (lägre = bättre)

cirka tidpunkt för peak efter launch (månader)

3770K*

21

1.75

4790K

8

1.25

6700K

18 / 16

2.0 / 4.5

7700K

55 / ??

2.1 / ???

* Vet ej hur bra prisjakt stämmer överens (med något) med tanke på att jag inte ens visste att prisjakt fanns vid det tilfället.

Man kan se att populariteten har minskat med de sista 2 generationerna, och att peak popularitet har hänt två gånger istället (pga. mindre pris fall?). Detta verkar tyda på att konsumenter antingen har börjat bli smartare eller att prisrena har blivit satta så högt att den "almänne" konsumenten känner att det blir för dyrt att investera med för liten skillnad. Om man tittar på statistiken ser också 7700K på att få en till peak senare, den följer samma typ av kurva som 6700K.

Detta är ju så klart bara något som inte behöver stämma över huvud taget, med tanke på att jag inte har använt mer än prisjakt och den lilla bit av ekonomi lektionerna jag kommer ihåg som underlag.

edit: Kom med egna tankar och om hur Ryzen kanske kommer se ut vet ja

Bra!

Det är ju ett nytt perspektiv!

Kom gärna även med samma data som en tidserie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|