Trådlöst nätverk 800m över vattendrag på bästa sätt?

Permalänk

Trådlöst nätverk 800m över vattendrag på bästa sätt?

Är i behov av att dela ut ett internetabonnemang mellan två bostäder.
Förutsättningarna är följande:

Hus A har en fast fiberanslutning.
Hus B har bara tillgång till trådlöst mobilt bandbredd (Telia), såvida man inte känner för att punga ut styvt 80.000kr för en separat grävning av fiber. Offert har beställts men på en höft kan det komma braka lös på 80.000kr ungefär, känns i överkant för att streama lite tv på plattor, läsa nyheter och betala räkningar. Problemet är att barnen äter upp datapotten direkt. Net1-abonnemang med fri mobil surf är beställt, men jag antar att man kommer bli besviken på hastigheten. Söker därför annan lösning.

Mellan hus A och B är det ett vattendrag (sjö) och totala avståndet mellan husen är 760m.
Hus A har ca 200m till vattnet. Höjdskillnaden mellan vatten och Hus A är 90m.
Hus B har ca 180m till vattnet. Höjdskillnaden mellan vatten och Hus A är 92m.

Mellan båda husen råder det fri helt fri sikt, sånär på något träd nära husen som kan undvikas genom noga placerad riktantenn.

Är jag inte helt ute och cyklar så känns förutsättningarna ganska ideala för att köra någon form av trådlös lösning och har förstått så pass att det är Ubiquiti som förmodligen gäller.
Något här antar jag: https://www.ubnt.com/broadband/#airmax:hardware

Det är här jag behöver er hjälp, exakt vilka produkter behöver jag för att skjuta över signalerna till Hus B?
Jag vill ha kvalitet på grejerna för att minimera strul, men samtidigt är det vanlig vardagssurfande och streamande av TV som nätet kommer nyttjas till, så det behövs väl inga extrema grejer.

Ytterst tacksam för inputs från proffsen här!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Är i behov av att dela ut ett internetabonnemang mellan två bostäder.
Förutsättningarna är följande:

Hus A har en fast fiberanslutning.
Hus B har bara tillgång till trådlöst mobilt bandbredd (Telia), såvida man inte känner för att punga ut styvt 80.000kr för en separat grävning av fiber. Offert har beställts men på en höft kan det komma braka lös på 80.000kr ungefär, känns i överkant för att streama lite tv på plattor, läsa nyheter och betala räkningar. Problemet är att barnen äter upp datapotten direkt. Net1-abonnemang med fri mobil surf är beställt, men jag antar att man kommer bli besviken på hastigheten. Söker därför annan lösning.

Mellan hus A och B är det ett vattendrag (sjö) och totala avståndet mellan husen är 760m.
Hus A har ca 200m till vattnet. Höjdskillnaden mellan vatten och Hus A är 90m.
Hus B har ca 180m till vattnet. Höjdskillnaden mellan vatten och Hus A är 92m.

Mellan båda husen råder det fri helt fri sikt, sånär på något träd nära husen som kan undvikas genom noga placerad riktantenn.

Är jag inte helt ute och cyklar så känns förutsättningarna ganska ideala för att köra någon form av trådlös lösning och har förstått så pass att det är Ubiquiti som förmodligen gäller.
Något här antar jag: https://www.ubnt.com/broadband/#airmax:hardware

Det är här jag behöver er hjälp, exakt vilka produkter behöver jag för att skjuta över signalerna till Hus B?
Jag vill ha kvalitet på grejerna för att minimera strul, men samtidigt är det vanlig vardagssurfande och streamande av TV som nätet kommer nyttjas till, så det behövs väl inga extrema grejer.

Ytterst tacksam för inputs från proffsen här!

om du har två Wookpannor eller annat diskformad metall form & två USB-wifi donglar så kan du testa skapa en enkel Riktantenn.
wifi antennen ska vara i focus på diskformen (tejpa fast & använd något trä/plast)
gör två stycken rikta dom mot varandra och sätt dom som Ad hoc i inställningar.. det borde funka har en liknande som hittar nätverk en 2-300meter bort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

om du har två Wookpannor eller annat diskformad metall form & två USB-wifi donglar så kan du testa skapa en enkel Riktantenn.
wifi antennen ska vara i focus på diskformen (tejpa fast & använd något trä/plast)
gör två stycken rikta dom mot varandra och sätt dom som Ad hoc i inställningar.. det borde funka har en liknande som hittar nätverk en 2-300meter bort.

Haha, tack för en kreativ lösning men jag letar dock ett lite mer seriöst alternativ
Vore intressant att testa dock och se vad man får för signal.

Annars är ju det lite lockande att göra en Cantenna med och testa.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag körde två av dessa Ubiquiti NanoBeam mellan två byggnader, cirka ~350m ifrån varann. Hade fri sikt mellan byggnaderna. Fungerade klockrent har har gjort nu i cirka 4 månader.

Maximerade hastigheten på linan, vilket var 100mbit.

Detta körs då i en företagsmiljö med övervakning, inte haft ett avbrott som ej vart planerat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Skrivet av rikke:

Jag körde två av dessa Ubiquiti NanoBeam mellan två byggnader, cirka ~350m ifrån varann. Hade fri sikt mellan byggnaderna. Fungerade klockrent har har gjort nu i cirka 4 månader.

Maximerade hastigheten på linan, vilket var 100mbit.

Detta körs då i en företagsmiljö med övervakning, inte haft ett avbrott som ej vart planerat.

Mycket bra!
Exakt sådan information som jag efterfrågade. Ingen dyrlösning heller direkt 2000kr för två antenner cirka.

Vad behöver man mer för grunkor?

Både hus A och hus B har ju varsin separat router. Kopplas ena antennen direkt via nätverkskabel i respektive hus eller är det mer avancerat än så?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov: Aerohive funkar också bra, kanske lite dyrt dock om man bara ska köra det hemma, men värt att kolla in. Tex AP1130 satt i brygga mellan byggnaderna.

Permalänk
Rekordmedlem

Borde funka med Ubiquitiprylar när du kan placera det så du får fri sikt, man behöver egentligen en lite bredare signalkorridor än bara fri sikt (för ljus) för att få det helt perfekt eftersom radiovågorna ger en stråle med större diameter än ljuset har men har du fri sikt för ljus kommer det att oftast att fungera om det inte är riktigt långa sträckor, du kan räkna ut Fresnel-zonen https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone om du vill ha exakta förutsättningarna.
Den blir väl som mest 5 meter enligt >
http://www.radiolabs.com/stations/wifi_calc.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.ubnt.com/airmax/powerbeam-ac-iso/

Fanns ju coolare saker på ubnt's hemsida!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

760 m är är ett stort avstånd. Enstaka träd är inte bra. Vet inte varför just då, men på sensommaren blockar min björk wifi mellan huset och ladugården något enormt.

Jag tror inte du kommer hitta någon bra billig lösning. Kanske finns något i Sverige olagligt sätt att köpa i Asien? Testat några år med stand alone routerar (mätningsnörd). Rekordet är ca: 500 meter med olika 2 000 kr routrar vid fri sikt till mobilen men hastigheten var ingen höjdare och inte stabiliteten heller.

Parabolantenner som WiFi Parabol-antenn Ubiquiti RD-5G30 34 dB 5 GHz tror jag kräver absolut fri sikt.

Hittade detta klipp som i realtid visar hur bluetooth lätt störs ut av endast en trästam på stort avstånd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av 997a:

@marmeladov: Aerohive funkar också bra, kanske lite dyrt dock om man bara ska köra det hemma, men värt att kolla in. Tex AP1130 satt i brygga mellan byggnaderna.

Tack, ska kika på detta. Känns dock som att det är en både lite krångligare och dyrare lösning vid första anblicken.

Skrivet av mrqaffe:

Borde funka med Ubiquitiprylar när du kan placera det så du får fri sikt, man behöver egentligen en lite bredare signalkorridor än bara fri sikt (för ljus) för att få det helt perfekt eftersom radiovågorna ger en stråle med större diameter än ljuset har men har du fri sikt för ljus kommer det att oftast att fungera om det inte är riktigt långa sträckor, du kan räkna ut Fresnel-zonen https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone om du vill ha exakta förutsättningarna.
Den blir väl som mest 5 meter enligt >
http://www.radiolabs.com/stations/wifi_calc.html

Tack för info! Det är bara närmast husen det kan finnas något träd, men inget rakt framför. Husen ligger ju som sagt 90 över vattnet och det är gräsmatta med enstaka buskar ned till strandkanten, därför är det "extremt fri sikt" från hus till hus och 5m är inga som helst problem, det hade nog inte 50m varit heller faktiskt

Skrivet av kriller007:

https://www.ubnt.com/airmax/powerbeam-ac-iso/

Fanns ju coolare saker på ubnt's hemsida!

Hehe, känns lite overkill bara. För avstånd 20+km

Skrivet av yrfhar:

760 m är är ett stort avstånd. Enstaka träd är inte bra. Vet inte varför just då, men på sensommaren blockar min björk wifi mellan huset och ladugården något enormt.

Jag tror inte du kommer hitta någon bra billig lösning. Kanske finns något i Sverige olagligt sätt att köpa i Asien? Testat några år med stand alone routerar (mätningsnörd). Rekordet är ca: 500 meter med olika 2 000 kr routrar vid fri sikt till mobilen men hastigheten var ingen höjdare och inte stabiliteten heller.

Parabolantenner som WiFi Parabol-antenn Ubiquiti RD-5G30 34 dB 5 GHz tror jag kräver absolut fri sikt.

Intressant. Skrev ovan i detta inlägg till mrqaffe att det är väldigt fri sikt mellan husen, träd finns enbart närmast husen och om jag minns rätt är det inga som helst träd rakt mellan husen. Jag tror inte jag borde få samma problem som du tyvärr har med din björk.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov:
@mrqaffe är Swecklockers egen forumguru när det gäller nätverk!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Enligt en artikel i Datormagazin från 2009 var det en som klarade 8 km med två Nanostation 2 och parabolantenner. Det gäller bara att sätta upp antennerna så fritt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Är en 34 dB antenn verkligen realistisk i ETSI området vilket Sverige tillhör då max EIRP är satt till 1000mW (30dBm).
Med en sådan antenn skulle du behöva sätta radions uteffekt till maximum ca 0,5mW (orkar inte räkna ut exakt värde) för att vara inom lagens ramar.

I FCC (USA) området gäller andra regler för utomhus point-to-point länkar där man tillåter ända upp till 53 dBm EIRP (30 dBm plus 23 dBi antenna gain) och då är sitsen radikalt annorlunda.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Förutsatt 0.5mW TX, 36dB gain, frekvens satt till 5.725GHz och receive sensitivity satt till -75 dBm kan man räkna ut avståndet med en kalkylator såsom https://mikrotik.com/test_link.php
Vi kan med en snabb uträkning se att maximalt avstånd beräknas vara ca 13km med 2 sådana parabolantenner med tillräckligt hög linkbudget för en stabil uppkoppling. Detta förutsätter line-of-sight och inga hinder i fresnelzonen.

Receive sensitivity för en locoM5 för 5GHz är -75 dBm för MCS15 så det är väl ett bra riktmärke.

Ok en lite mer realistisk kalkyl med NanoBeam AC. Dom har inbyggda antenner på 18dB gain. Då kan vi skjuta en signal med 25mW på radion för 30mW EIRP (max). På 800m med en likadan mottagande antenn tar vi emot signalen med -61 dBm vilket är tillräckligt för en stabil uppkoppling! Samma förutsättningar med LoS och fresnelzon gäller såklart.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Inga problem, Jag har själv satt upp en trådlös länk med 2 stycken Nanostation M2
https://www.dustinhome.se/product/5010913733/nanostation-m2

Länken är på 1,1KM och riktades in på känn, det är typ fri sikt med lite träd halvvägs.

Efter att aktiverat Ubiquitis properitära funktioner(air-max?) så får man ca 10-20Mb/s och lägger på en delay på 3-5ms i ping över länken.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marmeladov:

Tack, ska kika på detta. Känns dock som att det är en både lite krångligare och dyrare lösning vid första anblicken.

Tack för info! Det är bara närmast husen det kan finnas något träd, men inget rakt framför. Husen ligger ju som sagt 90 över vattnet och det är gräsmatta med enstaka buskar ned till strandkanten, därför är det "extremt fri sikt" från hus till hus och 5m är inga som helst problem, det hade nog inte 50m varit heller faktiskt

Hehe, känns lite overkill bara. För avstånd 20+km

Intressant. Skrev ovan i detta inlägg till mrqaffe att det är väldigt fri sikt mellan husen, träd finns enbart närmast husen och om jag minns rätt är det inga som helst träd rakt mellan husen. Jag tror inte jag borde få samma problem som du tyvärr har med din björk.

Kan du montera prylarna så antennerna riktas mot varandra och det är 800m med fri sikt borde det inte bli problem, en björk, speciellt om den har blöta blad eller snö på sig dämpar och reflekterar däremot ganska mycket så träd och buskage är ingen höjdare om man vill använda wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har väldigt bra erfarenheter av Ubiquiti's grejer för PTP applikationer.
Törs nästan säga att 800M och fri sikt är inga som helst problem.

Det är just fri sikt som är det viktiga, kraftigt snöfall påverkar signalen mycket.

Har kört två av dessa:
https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/

NBE-5AC-19 Tror jag vi körde mellan två fastigheter. Funkar klockrent. Dock bara en 300 meter.
Men kostade runt tusingen styck har jag för mig.

Som vi gjort det har vi Hus A som "Master" med fiberanslutning till internet, och router.
I Hus B finns endast switch och en Ubiquiti accesspunkt (för Wifi i Hus B).

Så enheter i Hus B hämtar adresser från routern i hus A.
Men dom kan likväl fungera som endast en brygga och då med befintlig utrustning i husen.

Väldigt trevliga produkter att jobba med och dom har tuffat nu i cirka 3 månader utan ett stopp.
Rekommenderas

Permalänk
Medlem

Jag använder TP-LINK CPE210. Det fungerar inte så bra. Många träd emellan och ca. 300 m. Men största problemet är alla andra wifi sändare som brakar in med helt otillåten effekt. Så kolla vad som finns i luften. TP-LINK är ju en billig lösning. Och jag är övertygad om att utan dessa "störsändare" skulle det fungerat tillräckligt bra. Min idé är att försöka få tag i begagnade TV paraboler och montera mina apparater där. Men det får bli när våren kommer.

Permalänk
Medlem

kör ubiquitis enheter, kommer fungera kanon. hitta en plats för vägg/rörmontage med fri sikt så är det bara att köra

//mvh

Permalänk
Medlem

jag kör med 2st PowerBeam 5AC 500 och på 1.1km så får jag ut 480-500 beronde på om det är bra väder eller snöstorm.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Vill tacka alla för sanslöst bra tips och information om både principerna som sådant och även vilka prylar jag ska köpa in. Sweclockers då det är som allra bäst!

Kommer troligen köra med någon av de Ubiquiti-lösningarna som tipsats om i tråden, ska bara bestämma mig för vilken. Känner mig nu trygg med att det hela torde gå alldeles finemang.

Kan ju vara så att en hanterbar offert på att dra fiber direkt till Hus B kan bli aktuell med, men det känns inte så troligt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Liten uppföljning, jag har nu beställt 2st Ubiquiti PowerBeam PBE-M5-300 från Dustinhome med det förnämliga priset 902kr/st, samt lite nätverkskabel 10m och 25m. Blir spännande att se hur allt fungerar.

Tack återigen för hjälpen!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att skicka signaler över ett öppet vattendrag kan vara lite omständigt eftersom signaler kan börja studsa längs med vattenytan .. Men eftersom du nu har utrustningen så är jag nyfiken på hur det går, och det skulle vara intressant om du kunde ta intermittenta DB värden på signalerna i olika väder.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Jag vill minnas att skicka signaler över ett öppet vattendrag kan vara lite omständigt eftersom signaler kan börja studsa längs med vattenytan .. Men eftersom du nu har utrustningen så är jag nyfiken på hur det går, och det skulle vara intressant om du kunde ta intermittenta DB värden på signalerna i olika väder.

Ah, ok. Har inte haft det i beaktning men det låter ju logiskt. Jag vet inte om det kommer påverka något i detta fall dock, eftersom antennerna kommer sitta på en höjd mellan 90-100m över vattendraget. Men jag kan absolut kolla lite olika värden sen vid tillfälle när allt är monterat

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov:

Hoppas att du köpt FTP-kabel anpassad för utomhusbruk (typ https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst.... Kontaktera kabeln ordentligt och se till att skärmen har ordenligt kontakt med RJ-45 kontakterna då Ubiquitis enheter inte använder sig av en separat kabel för ESD-skydd utan använder sig av skärmen i kabeln. PoE-adaptern som du antagligen kommer att använda dig av ska självklart vara inkopplad i ett jordat uttag. Dra inte heller utomhuskabeln för långa sträckor inomhus då kabelns mantel avger en hel del otäcka gaser vid en ev. brand. Att slarva med ESD-skyddet är bara dumt då du riskerar att paja nätverksportar på både radio och annan utrustning samt att radiodelen brukar bete sig underligt efter lite ESD-skador.

I korthet så är det bara att sätta fasta IP-adresser på båda enheter, se till att WDS är påslaget (transparent länk som inte pillar på MAC-adresser) och labba fram värden på uteffekt som är lagom, här är det absolut inte bäst att vräka på så mycket som möjligt. Tipset är att se till att ha en fullt fungerande länk innan du monterar upp något permanent.

Permalänk
Skrivet av megamats:

@marmeladov:

Hoppas att du köpt FTP-kabel anpassad för utomhusbruk (typ https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst.... Kontaktera kabeln ordentligt och se till att skärmen har ordenligt kontakt med RJ-45 kontakterna då Ubiquitis enheter inte använder sig av en separat kabel för ESD-skydd utan använder sig av skärmen i kabeln. PoE-adaptern som du antagligen kommer att använda dig av ska självklart vara inkopplad i ett jordat uttag. Dra inte heller utomhuskabeln för långa sträckor inomhus då kabelns mantel avger en hel del otäcka gaser vid en ev. brand. Att slarva med ESD-skyddet är bara dumt då du riskerar att paja nätverksportar på både radio och annan utrustning samt att radiodelen brukar bete sig underligt efter lite ESD-skador.

I korthet så är det bara att sätta fasta IP-adresser på båda enheter, se till att WDS är påslaget (transparent länk som inte pillar på MAC-adresser) och labba fram värden på uteffekt som är lagom, här är det absolut inte bäst att vräka på så mycket som möjligt. Tipset är att se till att ha en fullt fungerande länk innan du monterar upp något permanent.

Nej, kommer köra med vanlig oskärmad kabel för inomhusbruk (Cat6) då det är så kort bit den kommer dras utomhus och vad jag förstått så är det bara UV-skydded som skiljer mellan inomhus- och utomhuskablar. Det är iaf vad en lokal handlare angav. Det är sparsamt med elektronik i övrigt där kabeln ska dras och det skulle räcka med oskärmad kabel.

Alla uttag i båda husen är dock jordade, så det känns ju bra iaf.

Stort tack för dina unputs! Har inte järnkoll på detta själv så tar tacksamt emot tankar och råd!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Har byggt en koppling mellan två hus med ett par: https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco... med ett hopp på 150 meter.
Fungerar bra det också, har inga problem med att maxa 100 mbit linan som uppkopplingen ger.

Permalänk
Medlem

@marmeladov:

Att köra UTP inne (efter PoE-adaptern) är jag helt med på, det funkar utmärkt i 999/1000 fall. Jag hade i alla fall passat mig för att köra något annat än en skärmad kabel utomhus mellan radion och PoE-adaptern. Ubiquiti rekommenderar det av en anledning och att bara ansluta PoE-adaptern till ett jordat uttag kommer inte att skydda dig. ESD:n måste ha någonstans att hitta till jorden också, därav den skärmade kabeln med en extra ledare just för detta syfte.

Ser du den silvriga ledaren? Den vill du ska ha kontakt med metallen på dina RJ-45:or.

https://www.ubnt.com/accessories/poe-adapters/

Permalänk
Skrivet av megamats:

@marmeladov:

Att köra UTP inne (efter PoE-adaptern) är jag helt med på, det funkar utmärkt i 999/1000 fall. Jag hade i alla fall passat mig för att köra något annat än en skärmad kabel utomhus mellan radion och PoE-adaptern. Ubiquiti rekommenderar det av en anledning och att bara ansluta PoE-adaptern till ett jordat uttag kommer inte att skydda dig. ESD:n måste ha någonstans att hitta till jorden också, därav den skärmade kabeln med en extra ledare just för detta syfte.

https://www.kjell.com/se/image/Product_215161sv/full/1
Ser du den silvriga ledaren? Den vill du ska ha kontakt med metallen på dina RJ-45:or.

https://www.ubnt.com/accessories/poe-adapters/

Helt riktigt av dig, jag tänkte inte så pass långt där.

Jag ska korrigera val av kabel och köra en skärmad variant. Tack igen!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marmeladov:

vad jag förstått så är det bara UV-skydded som skiljer mellan inomhus- och utomhuskablar. Det är iaf vad en lokal handlare angav.

Nej det skiljer även i fuktskydd, utomhuskabeln är ibland fylld med klägg (eller gel som de kallar det) eller så har den en tightare pågjuten isolering så det kommer inte lika lätt in luft som kan kondensera i den och det håller ju även ute regnvatten, det innebär att den blir tåligare mot oxidation och det blir också mindre risk att det kan rinna in vatten i kabeln, regnvatten/kondens kan ju i värsta fall annars rinna in i huset inuti kabeln, i det avseendet så kan du betrakta kabeln som en slang.
Man bör alltså använda en utomhuskabel speciellt om man ska passera genom en fasad med den, en inomhuskabel är inte särskilt tät utan funkar som sugrör

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.