AMD ingår i samarbete med Bethesda – Vulkan i samtliga speltitlar

Permalänk
Medlem

Bethesda är ju inte direkt kända för bra spelmotor, hoppas AMD kan styra upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Som föregående talare påtalat så är Vulkan nutidens OpenGL anpassat för parallellism, dvs. en öppen standard.

Nvidias Gameworks innehåller väldigt många stängda optimeringar som enbart de själva kan påverka och fullt nyttja vilket innebär att de med detta kan ge sig själva och sina GPUer fördelar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zetruz:

Det är väl mest för att Fallouts motor är gammal som gatan? Det mumlades ju om att den motorn var gammalmodig när Oblivion kom ut. Den är skräp. Svårt att skylla det felet på Nvidia faktiskt.

Är inte poängen med Vulkan just att det är öppet?

Skyller väl inte det på Nvidia, jag skrev ju "Behöver inte vara just Gameworks som det är fel på".
Skall kanske förtydliga, detta fall kunde inte Nvidia polera upp skiten.
Vad jag svarade på tidigare, var varför många gläds åt detta och orsaken är just att vi slipper den gamla motorn och att Vulkan är öppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Ser inte hur man kan jämföra det med Gameworks som är properitärt. Vulcan är ju ett öppet API som vem som helt får optimera sin hård och mjukvara emot, och att Intel inte har låtit sina undersåtar får mer än 4 kärnor för en anständig penning är ju heller knappast någon anledning till att undvika att få applikationer att skala på så många kärnor som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag håller med, folk kommer knappast välja vilka spel de spelar efter märke på sin hårdvara ändå.

I just detta fall låter det dock mest som att AMD vill sprida kunskap om hur man programmerar spel i de nya API:erna och för många kärnor, vilket på sikt gynnar alla. Men vi får väl se vad det är i praktiken.

Mja här har vi nog gjort lite olika tolkningar av nyheten. Jag läser det mycket som att AMD tillsammans med Bethesda optimerar motorn mot Polaris/VEGA.

Skrivet av Ratatosk:

Gaming Evolved, Vulkan och Doom är mycket bättre än Gameworks DX11 och Fallout 4.
Behöver inte vara just Gameworks som det är fel på, men nog känns grafikmotorn i Doom, bra mycket fräschare än den i FO4.

Det ena kör id Tech 6 från 2016 som motor medan det andra ligger på Creation Engine från 2011, att en nyare motor är bättre är inte så märkligt.
Däremot så handlar inte problemställningen om vilken lösning som ger bäst upplevelse utan om hur det skiljer mellan olika plattformar där kort kort i samma prestandaklass riskerar att skilja sig mycket beroende på vilken aktör som har bidragit till spelets källkod.

Skrivet av john92:

Den stora skillnaden som jag ser det är väl att Gameworks är en proprietär lösning för flashigare effekter utvecklat och underhållet av Nvidia, medan Vulkan är ett "Öppet" Api för kommunikation mellan CPU och Grafikkort där utvecklingen sker från Khronos Group. Det är alltså inte AMD själv som utvecklar Vulkan.

Inte Vulkan i sig, däremot så låter det som att man är med i utvecklingen av spelmotorn och gör optimeringar där mot den egna arkitekturen. Som jag förstått Vulka/DX12 så har man helt andra möjligheter att göra hårdvarunära optimeringar i den kod som pratar med grafikkortet genom Vulkan. Effekten blir att spelet rullar bättre på hårdvara från levernatör A kontra leverantör B även om de ligger i samma prestandaklass.

Permalänk
Medlem

Underbart att se att Vulcan börjar ta sig, ökar ju chansen för att man helt kan kasta ut Windows maskinen i framtiden.
Har faktiskt lite svårt att begripa varför spelutvecklare vill använda DX12 som bara funkar på en version av ett O/S när Vulcan funkar på "allt" och i övrigt verkar har samma fördelar och nackdelar.

Permalänk
Skrivet av DraLetterZ:

Blir nog tyvärr ett par hårdvarugenerationer till innan vi kan spela TES6.

Tråkigt att TES6 har så låg prio, Tror att många är mer taggad på TES6 än typ ESO expansioner/content som TES teamet förmodligen arbetar med :/

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zetruz:

Är inte poängen med Vulkan just att det är öppet?

Vulkan är absolut öppet och då jag ser mig primärt som en Linux-användare håller jag tummarna för att Vulkan blir populärt på PC (det lär bli populärt oavsett då det framöver är förstahandsvalet för Android).

Men en sak som AMD tryckt ganska hårt på senaste året är "Shader Intrinsic Functions"

I korthet betyder "intrinsic functions" att man kliver förbi de normala abstraktioner och ger direkt tillgång till funktioner som i de flesta fall är helt specifika till en krets eller en krets av familjer.

Så här finns det visst mått av fog för att vara orolig. GameWorks må vara proprietärt, men det är bara en mellanprogramvara som ligger ovanpå DirectX. D.v.s. även om Gameworks självt är stängt så kommer det alltid fungera så länge som en GPU korrekt implementerar DX APIet, vilket man får utgå alla dagens GPUer gör.

"Shader Intrinsic Functions" är inte en del av vare sig Vulkan eller Direct X. Vulkan standarden innehåller ett specifikt avsnitt kring hur man kan lägga in proprietära utökningar, men man är också väldigt noga att påpeka i det avsnittet att Vulkan inte kan ge några garantier eller specifikationer kring sådana utökningar mer än hur data kan skickas till/från funktioner som ligger utanför specifikationen.

Något som använder "Shader Intrinsic Functions" kommer i normalfallet inte fungera på kort från "andra lag", utan krävs en alternativ implementation.

Tror man inte behöver vara speciellt orolig ändå. Historiskt har massor med finesser gått att nå via "intrinsic", men p.g.a. av den inlåsning de ger brukar väldig få använda finesserna innan de kan utnyttjas genom standardiserade APIer.

Ett exempel är SIMD på CPUer (SSE/AVX för x86 och NEON för ARM), det används idag väldigt mycket inom vetenskapliga beräkningar men då genom bibliotek, standard-APIer och även som extension till språken C/C++, inte via compiler intrinsics.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson:
ESO görs inte och har aldrig gjorts av Bethesda btw.
Det utvecklas av Zenimax och är endast publicerat av Bethesda så inget av det som är i spelet är "kánon" och TES6 kan strunta i allt som hänt i ESO helt och hållet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Tråkigt att TES6 har så låg prio, Tror att många är mer taggad på TES6 än typ ESO expansioner/content som TES teamet förmodligen arbetar med :/

The Elder Scrolls Online utvecklas inte av Bethesda Game Studios, utan av ZeniMax Online Studios. Det är ett helt separat projekt, förutom kanske en del lore-relaterad kommunikation mellan de olika teamen.
Bethesda Game Studios jobbar på två projekt, och det verkar som att TES VI inte är med i planen för närvarande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Hoppas nu Vulkan implementerar stöd för AFR multi gpu som dx12, då blir jag riktigt glad

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Skrivet av danedi:

@Dr.Pez:
ESO görs inte och har aldrig gjorts av Bethesda btw.
Det utvecklas av Zenimax och är endast publicerat av Bethesda så inget av det som är i spelet är "kánon" och TES6 kan strunta i allt som hänt i ESO helt och hållet.

Skrivet av zetruz:

The Elder Scrolls Online utvecklas inte av Bethesda Game Studios, utan av ZeniMax Online Studios. Det är ett helt separat projekt, förutom kanske en del lore-relaterad kommunikation mellan de olika teamen.
Bethesda Game Studios jobbar på två projekt, och det verkar som att TES VI inte är med i planen för närvarande.

Tack för infon, Kanske är det därför jag (Och många andra TES fans) inte fastnade för ESO

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

So long Windows, Linux here i come!

Skrivet av rektor:

Hoppas att fler titlar från Bethesda kommer till Linux nu då Vulkan används.

Även jag hoppas på att de släpper lite spel till Linux, men Bethesda har ju inte direkt varit vänligt inställda till Linux tidigare. id Software släppte ju många spel till Linux innan de blev uppköpta av Bethesda (eller ZeniMax), men efter det så blev det väl slut med det. Det har väl snarare gått baklänges där, eftersom de tog bort Linux-stödet i Quake Live, och Doom 3: BFG Edition släpptes utan Linux-stöd när Doom 3 hade det.

Så att de börjar släppa spel med Vulkan betyder tyvärr inte mycket, de har släppt många spel tidigare med OpenGL som aldrig kommit till Linux. Men däremot så bör ju Vulkan fungera mycket bättre med Wine jämfört mot DX11/12, så på så sätt är det ju positivt.

Permalänk
Medlem

Dubbelt bra med Vulkan som en öppen standard med större möjligheter för spel på flera plattformar, samtidigt som just Bethesda får välbehövlig hjälp på tekniksidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Tråkigt att TES6 har så låg prio, Tror att många är mer taggad på TES6 än typ ESO expansioner/content som TES teamet förmodligen arbetar med :/

Känns lite som att dom skjöt upp det efter Witcher 3, som blev den stora kungen på "open world" rpg.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Det ena kör id Tech 6 från 2016 som motor medan det andra ligger på Creation Engine från 2011, att en nyare motor är bättre är inte så märkligt.
Däremot så handlar inte problemställningen om vilken lösning som ger bäst upplevelse utan om hur det skiljer mellan olika plattformar där kort kort i samma prestandaklass riskerar att skilja sig mycket beroende på vilken aktör som har bidragit till spelets källkod.

iD Software har ju historiskt gjort väldigt effektiva 3D-motorer, bättre än vad många andra företag klarar av gång efter gång så det blir en svår match för såna som använder Creation Engine att vinna, oavsett ålder.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Känns lite som att dom skjöt upp det efter Witcher 3, som blev den stora kungen på "open world" rpg.

Nja, de vill nog snarare försöka få ut mesta möjliga ur ESO innan det går under helt. Att de släppte Skyrim SE får vi nog tolka som att de vill väcka ett nytt intresse för fristående TES genom en avdammning av befintligt spel.

Alla vill dessutom inte spela någon långhårig tölp i ett spel där striderna är som några svajande skyltdockor som kastar tärning på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Bethesda är ju inte direkt kända för bra spelmotor, hoppas AMD kan styra upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Skyrim var ganska före sin tid när det släpptes. Inte många spelmotorer som klarar den kombinationen av expansiva miljöer, detaljerade objekt i närhet och tung spelfysisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Hoppas nu Vulkan implementerar stöd för AFR multi gpu som dx12, då blir jag riktigt glad

Mulit GPU är på roadmappen, verkar vara lite på gång nu http://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Vulkan-1.0.42-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Skyrim var ganska före sin tid när det släpptes. Inte många spelmotorer som klarar den kombinationen av expansiva miljöer, detaljerade objekt i närhet och tung spelfysisk.

Wut? Före sin tid? Den var så vitt jag vet inte mycket mer avancerad än Oblivions motor (som den är en vidareutveckling av). Den är extremt CPU-bunden och enkeltrådig (vilket den även är i FO4). Den är baserad pä 90talsteknik...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Wut? Före sin tid? Den var så vitt jag vet inte mycket mer avancerad än Oblivions motor (som den är en vidareutveckling av). Den är extremt CPU-bunden och enkeltrådig (vilket den även är i FO4). Den är baserad pä 90talsteknik...

Då antar jag att du har något exempel på ett liknande spel eller spelmotor som rönt framgångar i genren?

Oblivion kom för övrigt ut 2006, och det var inte på 90-talet sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Imorgon ingår Vavle ett liknande samarbete med Nvidia och om några år måste vi ha en GPU från vardera läger för att ens kunna spela..
Samarbete är bra men jag tycker att man borde göra detta lite mer öppet för alla. I slutändan tjänar slutanvändaren på det.

Därav "mycket kritisk" och "kortsiktig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då antar jag att du har något exempel på ett liknande spel eller spelmotor som rönt framgångar i genren?

Oblivion kom för övrigt ut 2006, och det var inte på 90-talet sist jag kollade.

Creation Engine (som de då påstod var en ny motor) var en vidareutveckling av deras gamla motor, som är baserad på Gamebryo-motorn från 90-talet. De har aldrig startat på nytt eller kört med en fundamentalt annorlunda motor från tidigare. Fallout 4 delar alltså grundvalar med Morrowind.

Så det fanns inte spel som Skyrim när Skyrim kom ut, nej, men The Witcher och Shadow of Mordor är väl ganska enkla alternativ. Problemet är mer att motorn är extremt utdaterad. Att det finns få spel som Skyrim betyder inte att motorn är modern. Om du vill argumentera för att någon sådan motor varit före sin tid så skulle det om något vara Morrowinds Gamebryo-motor, där kanske det var före sin tid? Kanske? Fallout 4 är samma historia: extremt CPU-bundet, lastgammal skriptning, och liknande. Att Skyrims fysik beter sig som det gör när du spelar i över 60fps är ju inte det mest imponerande...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Även jag hoppas på att de släpper lite spel till Linux, men Bethesda har ju inte direkt varit vänligt inställda till Linux tidigare. id Software släppte ju många spel till Linux innan de blev uppköpta av Bethesda (eller ZeniMax), men efter det så blev det väl slut med det. Det har väl snarare gått baklänges där, eftersom de tog bort Linux-stödet i Quake Live, och Doom 3: BFG Edition släpptes utan Linux-stöd när Doom 3 hade det.

Så att de börjar släppa spel med Vulkan betyder tyvärr inte mycket, de har släppt många spel tidigare med OpenGL som aldrig kommit till Linux. Men däremot så bör ju Vulkan fungera mycket bättre med Wine jämfört mot DX11/12, så på så sätt är det ju positivt.

Jo jag vet, ett steg i rätt riktning bara! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, hadde redan hög prestanda i Doom, men efter deras uppdatering så fick jag några extra FPS så det är helt klart någon som jag vill se i fler spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Förstår din oro, och den är helt klart inte ogrundad. Men Gameworks har aldrig gynnat något annat än senaste generationen Nvidia kort, oavsett. Tom äldre Nvidia kort verkar ju få på fan för det.

Vulkan API är svår nöt att få bra, men den är en öppen lösning och när den blir bra, blir det också som doom, dvs väldigt bra. Så Nvidia blir inte tappad bakom flötet heller, mer än i att de inte får DX11 låsning i spelen, som är en fördel för dem där deras svagare men mer optimerade kort kan komma ikapp. Så kan motorn få Vulkan stöd direkt, så får du en öppen grund som ingen tillverkare egentligen, då det inte måste utesluta DX12 eller DX11.

Så jag tror och hoppas det blir positivt. Vi behöver konkurrens på API nivå, och DX12 och Vulkan behöver komma fram. Vf ska vi annars med moderna system om vi ska hålla på med gammal mjukvara som DX11 i 10 år till. Folk gnäller på att Win 7 är gammal... DX11 är typ lika gammal. Det är inget fel att ha kvar DX11 som alternativ ett tag till, men vi måste ju börja röra oss mot nyare API, annars är vi fast i det gamla för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowikk:

Detta gör mig väldigt glad!
Dels för att detta tyder på att Bethesda äntligen ser över sin spelmotor/api-implementering, så att TES6 blir göttans göttmos..

...och dels för att jag har investerat en hel del AMD aktier för någon vecka sedan

Ouch, lite sen in i leken då med andra ord..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Creation Engine (som de då påstod var en ny motor) var en vidareutveckling av deras gamla motor, som är baserad på Gamebryo-motorn från 90-talet. De har aldrig startat på nytt eller kört med en fundamentalt annorlunda motor från tidigare. Fallout 4 delar alltså grundvalar med Morrowind.

När räknas det som att de "startar på nytt", enligt dig? Inga slutsatser eller tekniker får användas från den gamla motorn? Det verkar inte som att du har spelat Morrowind, med tanke på hur tekniskt efterblivet det var i jämförelse med Oblivion, och från Oblivion till Skyrim så måste det krävas grav synnedsättning för att inte se skillnaden. Gamebryo har utvecklats enormt mycket genom åren. Att påstå att det är 90-talsteknik som driver Skyrim är lika sant som att påstå att 40-talsteknik driver dagens processorer.

Skrivet av zetruz:

Så det fanns inte spel som Skyrim när Skyrim kom ut, nej, men The Witcher och Shadow of Mordor är väl ganska enkla alternativ.

Förutom att The Witcher var mycket fulare än Oblivion, såg ut som något pastellfärgat skräp och var styltigare än en käpphäst? Att jämföra med ett spel släppt 2014 blir inte heller en särskilt relevant jämförelse.

Skrivet av zetruz:

Problemet är mer att motorn är extremt utdaterad. Att det finns få spel som Skyrim betyder inte att motorn är modern.

Åh fan, det trodde jag. Vad är det för konkreta förbättringar som behövs i spelmotorn då?

Skrivet av zetruz:

Om du vill argumentera för att någon sådan motor varit före sin tid så skulle det om något vara Morrowinds Gamebryo-motor, där kanske det var före sin tid? Kanske? Fallout 4 är samma historia: extremt CPU-bundet, lastgammal skriptning, och liknande. Att Skyrims fysik beter sig som det gör när du spelar i över 60fps är ju inte det mest imponerande...

Morrowind spelade jag aldrig när det begav sig, men Oblivion var klart före sin tid. Det fanns inget annat spel som hade så många objekt som gick att interagera med, så många samtidiga NPCs, så lång view distance (och en massa andra saker) som samtidigt var modvänligt. Att Bethesda var för lata för att avlusa sina skript och alltid har gjort main quests som mer eller mindre suger är en annan femma.

Vad hade du för hårdvara 2011 som drog runt Skyrim på högsta inställningarna över 60 FPS förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Wut? Före sin tid? Den var så vitt jag vet inte mycket mer avancerad än Oblivions motor (som den är en vidareutveckling av). Den är extremt CPU-bunden och enkeltrådig (vilket den även är i FO4). Den är baserad pä 90talsteknik...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du gör lite research så finner du att väldigt många spelmotorer, även ibland de mest avancerade, har sitt ursprung i 90-talet så den punkten är tämligen irrelevant. Motorer uppdateras och så har även Creation Engine mellan spelen. Vad som är viktigt är vad som motorn i sin nuvarande version kan göra. id Tech 6 som många tar som exempel för en väloptimerad motor har ju sitt ursprung i 80-talet.

Och visst, Skyrim var inte helt optimerad för multi-trådsberäkningar. Men hur många spel från 2011 var det? Som ovan efterfrågat så faller ditt argument platt om du inte kan komma med exempel på spelmotorer från samma tid som kunde åstadkomma mer funktionalitet eller samma funktionalitet med bättre prestanda.

Bethesda har fått väldigt mycket oförtjänt skit för sina spelmotorer tack vare att förståsigpåare inte förstår att det är skillnad mellan en motor som kan göra korta korridorer med minimal fysik och en motor som kan skapa en enorm och sammanhängande värld där nästan alla interaktiva objekt, och även attacker, har fysik.

T.ex. Samma månad som Skyrim släpptes COD: MW3 som baserades på en modifierad version av id Tech 3 (som användes till Quake 3). Du kan möjligtvis argumentera att The Witcher 2, med REDengine 1, är bättre men denna kan inte skapa en i närheten lika stor värld och har väldigt få fysiska objekt. Samtidigt är REDengine 1 väldigt krävande även för en modern PC.

Med tanke på att du kan fortfarande modda Skyrim (inte SE) till att se riktigt bra ut utan horribel prestanda när spelet är över 6 år gammalt snarare bevisar att spelmotorn är var väldigt kompetent för sin tid. Särskilt med tanke på att dessa mods inte ändrar någonting i spelmotorn.

Lade till om REDengine 1
Permalänk

Hurra!
Det absolut bästa som kunde hända vore att Vulkan slog igenom och ersatte DirectX!