Ny cpu-kylare, Windows 10 startar om efter inlogg + cpu fan error

Permalänk

Ny cpu-kylare, Windows 10 startar om efter inlogg + cpu fan error

Hej!
Fick idag hem en Noctua NH-U12S CPU-kylare.
Monterade denna jävel med kylpasta och allt korrekt (liten ärta i mitten).
Nu får jag "CPU FAN ERROR" i post... Får logga in men så fort ett program går igång, blir skärmen svart och datorn startar om sig.
Fläkten är inkopplad i "cpu-fan" och den snurrar.
Har t.om gjort om alltihopa; tvättat bort pasta, tagit på ny, monterat igen.. Samma sak då..

Har även testat att ändra cpu low limit i bios från 200 till 300, 400 och 600. Ingen lycka.
Kan det vara så att självaste fläkten är paj?
Om någon kan hjälpa mig vore det extremt uppskattat.

(Hoppas tråden ligger rätt....)

Permalänk
Medlem

Vad får du för temperaturer i bios?

Låter nästan som den överhettar ändå.
Har du någon annan fläkt du kan testa med istället?
Du bör ju kunna koppla in fläkten på något annat än cpu och ta bort kravet för den helt.
Kanske bäst att inte göra dock.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Vad får du för temperaturer i bios?

Låter nästan som den överhettar ändå.
Har du någon annan fläkt du kan testa med istället?
Du bör ju kunna koppla in fläkten på något annat än cpu och ta bort kravet för den helt.
Kanske bäst att inte göra dock.

~35 grader

Ja jo, ingen till övers. Har bara 3 fläktar utöver cpu-fläkten.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns väl en inställning "ignore" för att stänga av cpu fan error, om du ställer den på ignore och håller noga koll på temperaturen, startar det fortfarande om?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Vad får du för temperaturer i bios?

Låter nästan som den överhettar ändå.
Har du någon annan fläkt du kan testa med istället?
Du bör ju kunna koppla in fläkten på något annat än cpu och ta bort kravet för den helt.
Kanske bäst att inte göra dock.

Har nu testat med en annan fläkt. Exakt samma resultat.. blir tokig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Naga:

Det finns väl en inställning "ignore" för att stänga av cpu fan error, om du ställer den på ignore och håller noga koll på temperaturen, startar det fortfarande om?

Hittar ingen sån inställning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som kan komma med fler tips? Ska prova att installera den gamla kylaren igen efter jobbet. Återkommer...

Permalänk
Medlem

CPU FAN ERROR moderkortet känner inte av cpu fläkten kolla att den är kopplat i rätt utag på moderkortet.

Nyare moderkort är lite kinkig på cpu fan har själv vatten loop fick montera en PWM fläkt för att den inte skulle bråka.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Jygge: Den är inkopplad i CPU FAN.

Har nu bytt tillbaka till den gamla kylaren och det är samma problem! Alltså att skärmen blir svart och datorn startar om sig strax efter inlogg i windows (10). Tempen ligger även den på 35 grader i BIOS precis som den nya.. skumt. Exakt likadant. Spelar ingen roll vilken kylare jag tar.
Datorn fungerade klockrent precis innan jag bytte till den nya kylaren igår.
Nu är det ju nåt annat problem helt plötsligt.. Använde anti stöt-armband osv som vanligt.

Permalänk

Allt funkar som det ska i safe mode. Vet dock inte hur jag ska kolla temperaturer..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du komma in i bios? där kan du se att cpu fläkten fungerar känner inte moderkortet av cpu fläkten så går datorn i säkert läge för att skydda sig.

Hm tog du ur cpu när du rengjorde den från gammal kylpasta så kan nått ben blivit skadat när du montera tillbaka den eller att den inte ha fått full kontakt med pins .

Jag bruka låta cpu sitta kvar vid rengöring så inte man råka skada pinsen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Kan du komma in i bios? där kan du se att cpu fläkten fungerar känner inte moderkortet av cpu fläkten så går datorn i säkert läge för att skydda sig.

Hm tog du ur cpu när du rengjorde den från gammal kylpasta så kan nått ben blivit skadat när du montera tillbaka den eller att den inte ha fått full kontakt med pins .

Jag bruka låta cpu sitta kvar vid rengöring så inte man råka skada pinsen

Testade att logga in på flickvännens användare, inga problem. Drog slutsatsen att min profil blivit korrupt på nåt vis. Iminstallerade windows, ändrade cpu fan low limit till 600 i bios - ingen fan error längre, och datorn startar inte om sig.
Märkligaste jag varit med om i datorväg.. funkar nu iallafall! Tack så mycket för hjälpen ändå allihopa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyfiken på en sak: monterade du en sån där ultra low noise kabel som hänger med Noctua-fläkten månne?
Den sänker varvtalet på fläkten en hel del, och om du samtidigt styr fläkthastigheten via moderkortet så kan det leda till så låga hastigheter att fläkten inte startar.
Nu låter det som felet var skummare än så, men är ändå nyfiken på om du använde nån sån kabel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nyfiken på en sak: monterade du en sån där ultra low noise kabel som hänger med Noctua-fläkten månne?
Den sänker varvtalet på fläkten en hel del, och om du samtidigt styr fläkthastigheten via moderkortet så kan det leda till så låga hastigheter att fläkten inte startar.
Nu låter det som felet var skummare än så, men är ändå nyfiken på om du använde nån sån kabel

Nope! Gjorde jag icke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupRmariOverdose:

Nope! Gjorde jag icke.

Ok, då var felet rimligen helt relaterat till dina kylningsinställningar i din profil i windows, som du redan var inne på.
Riktigt skumt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Asus moderkort vet jag lider av detta. Mitt Asus z87-A var lika dan. Jag sänkte lowest rpm till 200 i uefi så slapp jag CPU fan error vid boot. Det står som vanligt problem på Asus FAQ supportsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

Asus moderkort vet jag lider av detta. Mitt Asus z87-A var lika dan. Jag sänkte lowest rpm till 200 i uefi så slapp jag CPU fan error vid boot. Det står som vanligt problem på Asus FAQ supportsida.

Mmm, fast det hade ju trådskaparen redan testat utan att det hjälpte. (se första inlägget)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Oj, miss av mig. Trötta ögon

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

CPUn släppte inte får CPU hållaren när du drog bort den gamla kylaren? Montera om CPUn skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090