SweClockers direktsänder eftersnack om AMD Ryzen ikväll 18:00

Permalänk

Vilka processorer är det som kommer att konkurrera med i5 7600K och i7 7700k?
Just nu känns det inte som det kommer några vettiga processorer som har ett lägre pris med mer prestanda (För spel/FPS).

Är det 1400X man ska vänta på ifall man är intresserad utav att köpa en 7700k? 4core 8 thread känns ju som att det borde vara motsvarigheten till 7700k, 1200x att konkurrera mot i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennix123:

Vilka processorer är det som kommer att konkurrera med i5 7600K och i7 7700k?
Just nu känns det inte som det kommer några vettiga processorer som har ett lägre pris med mer prestanda (För spel/FPS).

Är det 1400X man ska vänta på ifall man är intresserad utav att köpa en 7700k? 4core 8 thread känns ju som att det borde vara motsvarigheten till 7700k, 1200x att konkurrera mot i5?

AMD själva har sagt att det är R7 1700 som ska motsvara 7700k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

AMD själva har sagt att det är R7 1700 som ska motsvara 7700k.

De måste mena motsvara i pris. För är det i prestanda så är det ju rätt dåligt med tanke på att den har 8 kärnor 16 trådar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

AMD själva har sagt att det är R7 1700 som ska motsvara 7700k.

jaha, då får vi hoppas att den presterar lika bra som en 7700k i spel kan tänka mig att den presterar bättre än 7700k i mycket annat som kan använda sig utav alla kärnor/threads men spel prestanda är nog det flest är ute efter, har dom sagt vilken processor som ska motsvara 7600k?

Permalänk
Medlem

@Jacob @JonasT: Jag vill gärna veta hur Ryzen lämpar sig som server-processor. Dvs. finns det stöd för ECC, AMD-V, och/eller AMD-Vi (IOMMU), eller behöver vi vänta på Naples? Vore synd då dessa finesser fanns i FX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De måste mena motsvara i pris. För är det i prestanda så är det ju rätt dåligt med tanke på att den har 8 kärnor 16 trådar.

Skrivet av Dennix123:

jaha, då får vi hoppas att den presterar lika bra som en 7700k i spel kan tänka mig att den presterar bättre än 7700k i mycket annat som kan använda sig utav alla kärnor/threads men spel prestanda är nog det flest är ute efter, har dom sagt vilken processor som ska motsvara 7600k?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Dennix123:

ja det har dem det är ju ryzen 5 som kommer med typ 4 och 6 kärnor etc som ska konkurrera med i5or etc

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cenorida:

AMD själva har sagt att det är R7 1700 som ska motsvara 7700k.

Skrivet av jOnÄTÄn:

De måste mena motsvara i pris. För är det i prestanda så är det ju rätt dåligt med tanke på att den har 8 kärnor 16 trådar.

Skrivet av Dennix123:

jaha, då får vi hoppas att den presterar lika bra som en 7700k i spel kan tänka mig att den presterar bättre än 7700k i mycket annat som kan använda sig utav alla kärnor/threads men spel prestanda är nog det flest är ute efter, har dom sagt vilken processor som ska motsvara 7600k?

Jag tror AMD är mycket medvetna om att en i7 7700K kommer att slå R7 1700 om inte till och med 1800X i spel eftersom många spel har svårt att ta vara på fler än 8 trådar och i7 7700K har superb enkeltråds-prestanda.
Men det man får med Ryzen är ju nästan i7 7700K's spelprestanda fast med en monstruös fletrådsprestanda till ett lågt pris, det är Ryzens säljargument.

När det kommer till Ryzen-modellen som går upp mot i5 7600K lite senare i år så kan det däremot mycket väl bli knockout i AMD's favör.
För på samma sätt som 16 trådar kanske inte kan utnyttjas fullt ut i spel så kan mycket väl 8 trådar det och om den modellen prissätts vid i5 7600K så tror jag inte att i5:an kommer ha en chans trots högre enkeltrådsprestanda.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vilken tid (+1 GMT) hävs NDA för Ryzen?

Det jag sett, så lutar det åt 16:00 Svensk tid.

I vissa slides står det att NDA upphävs 9:00AM CT.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

SPoiler i promobilden? Uj uj uj..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

För min del är det överklockning som är det mest intressanta, går det få upp 1700X och 1800X till 4,2-4,3 GHz med luftkylning utan att det blir tokvarmt eller enormt med volt?

Nästa jag gärna vill få svar på är skillnaden mellan 1700 och 1700X, är det värt att lägga nått extra på 1700X eller är det bättre att köpa en 1700 och överklocka lite?

Sen något som jag tror är intressant för många, går det med moderat överklockning få Ryzen att närma sig i7 7700K i enkeltrådad prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Är Jonas BÄST I TEST-tröja något av en hint om recensionen, tro?

En ny favorit möjligtvis?

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jag tror AMD är mycket medvetna om att en i7 7700K kommer att slå R7 1700 om inte till och med 1800X i spel eftersom många spel har svårt att ta vara på fler än 8 trådar och i7 7700K har superb enkeltråds-prestanda.
Men det man får med Ryzen är ju nästan i7 7700K's spelprestanda fast med en monstruös fletrådsprestanda till ett lågt pris, det är Ryzens säljargument.

Tänker likadant. I enkeltråds-prestanda så ser 7700K ut att vara bättre på alla punkter.
Så alla program/spel som använder 4 kärnor (eller under 8) så borde AMD få stryk.

Jag var nära på trycka på beställ igår på en ny dator, med 7700K. I eftermiddag så vet jag definitivt.

Frågan är, kan man streama Netflix 4K med denna CPU? Dvs HDCP 2.2? Inte jätteviktigt, men bra att veta

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Höll ju på att glömma den obligatoriska WHAT'S IN THE BOX?

(för er som inte förstår, kolla filmen Seven)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag tror AMD är mycket medvetna om att en i7 7700K kommer att slå R7 1700 om inte till och med 1800X i spel eftersom många spel har svårt att ta vara på fler än 8 trådar och i7 7700K har superb enkeltråds-prestanda.
Men det man får med Ryzen är ju nästan i7 7700K's spelprestanda fast med en monstruös fletrådsprestanda till ett lågt pris, det är Ryzens säljargument.

När det kommer till Ryzen-modellen som går upp mot i5 7600K lite senare i år så kan det däremot mycket väl bli knockout i AMD's favör.
För på samma sätt som 16 trådar kanske inte kan utnyttjas fullt ut i spel så kan mycket väl 8 trådar det och om den modellen prissätts vid i5 7600K så tror jag inte att i5:an kommer ha en chans trots högre enkeltrådsprestanda.

Jo jag är medveten om detta men det hade varit intressantare om de även släppte en 4k8t som var så högt klockad att den prestera bättre än en 7700k på alla vis och inte bara pga fler kärnor.

Men vi får se jag tror det går bra. Är dock inte sugen på att uppgradera CPU än på ett tag så de lär hinna släppas lite nya grejer till dess.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: så det du vill egentligen har är en i7, fast billigare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Säljer ni trälådan efter testerna är gjorda?
Eller kanske ska tillbaka till AMD...

Hursomhelst så borde AMD sälja dom!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Att @JonasT väljer den där tröjan säger väl ÄNDÅ nånting...

J*vla teasers!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vi MÅSTE få svar på hur PCIe lanesen delas upp i Crossfire och dylikt. 24 PCIe lanes delade med 16 eller 20 på grafikdelen och 4 till NVMe? Eller finns det möjlighet att köra triple Crossfire i x8 x8 x8?

Det är redan bekräftat att det ska gå att köra 8+8+8 triple crossfire där sista porten är gen2 (motsvarande 8+8+4 gen3).

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Frågan är, kan man streama Netflix 4K med denna CPU? Dvs HDCP 2.2? Inte jätteviktigt, men bra att veta

Om jag förstått det rätt handlar det om hårdvarustöd för Microsoft PlayReady 3.0 (DRM-helvete) i cpu:n, dvs det är inte en HDCP-fråga. Har inte lyckats hittat någon info om Ryzen stöder detta eller ej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Intressant! Tyvärr misstänker jag att testet fokuserar på spel. Väntar ivrigt på tester på latenser m.m. hur väl det kommer att gå att använda Ryzen i en produktionsrigg för musik. AMD har tyvärr aldrig rullat speciellt väl gällande just musikproduktion

Finns säkert sidor och tester som fokuserar på ditt område ska du se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Veckans höjdpunkt!

Veckans? ÅRETS! Jag är så pepp. Det är olidligt att behöva vänta...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja höra er prata lite om det här med antalet kärnor och trådar kopplat till spelprestanda, vilken cpu skulle ni anse mer eller mindre framtidssäker? Om man använder datorn lite vanilj-aktigt utan massa virtuella maskiner osv utan man betalar sina räkningar och har spel som primärt användningsområde, är det då 6 eller 8 kärnor som fortfarande funkar om pass 5 år?
Ps. 2600k fo' life.ds

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

En ny favorit möjligtvis?
DkvQDRYATdc

LOL!
Undrar hur han mådde dagen efter. Jävla blandning! Jag hade spytt i 2 dagar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Tänker likadant. I enkeltråds-prestanda så ser 7700K ut att vara bättre på alla punkter.
Så alla program/spel som använder 4 kärnor (eller under 8) så borde AMD få stryk.

Jag var nära på trycka på beställ igår på en ny dator, med 7700K. I eftermiddag så vet jag definitivt.

Frågan är, kan man streama Netflix 4K med denna CPU? Dvs HDCP 2.2? Inte jätteviktigt, men bra att veta

Fungerar troligen i så fall med en APU som kommer zenare. För tyvärr tillåter inte HDCP grafikkortstöd tyvärr (inte säkert nog tydligen).

Hoppas även ni testar att stänga av kärnor och se hur t.ex 6 kärnig modell kan prestera (borde ju gå att stänga av kärnor även i ryzen). Även pic-e bannor vill jag se bra test på, speciellt hur bra chipset faktiskt fungerar (om man kör m.2 i 4X).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Det är redan bekräftat att det ska gå att köra 8+8+8 triple crossfire där sista porten är gen2 (motsvarande 8+8+4 gen3).

/Knight

Dvs att vi inte kan köra tre kort i 8. Vilket suger. Har du källa? Deras förra artikel var skriven innan NDA var släppt och jag tyckte den var konstigt skriven.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@jOnÄTÄn: så det du vill egentligen har är en i7, fast billigare.

Nej bara att de ska kunna utmana intel även där få trådar nyttjas, nu kanske de kommer nära men det hade varit "roligare" om de presterade bättre . Sedan kan du inte skriva en i7 det kan betyda allt ifrån en 2k4t till 10k20t processor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en länk där man kan ser ryzen lanseringen live? ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När blir det värt att köpa x370 över b350 om man inte ska köra sli?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill veta är... will it run Crysis?

Samt 1800x, 1700x, 1700 är 3 sku's så alltså Half-Life 3 confirmed?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.