Permalänk
Medlem

I7-6700 slå av Hyper-Threading ???

Hej,

alltså en "vanlig", inte K model, inkluderar överklocknings möjligheten även att man kan välja HT inställning också?

Det går alltså INTE att slå av HT på en icke-K model ?? ( många negationer blir det )

Eller är det något annat i min BIOS inställning som gråar ut den möjligheten??

Datorn är en ASUS G11CD-NR136T i7-6700

Permalänk
Medlem

@w4t3rb0y:

Varför skulle du vilja stänga av Hyper-threading?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Moderkort / Chipset?

Permalänk
Medlem

@Vimsig:

Mer FPS i CSGO.

Men jag löste det, BIOS på denna dator är ju "grafiskt", visade sig att den listar alla inställningar först.
Sen scrollar man ner till nästa "sida" å där ändrar man.
Inte som jag är van vid att där värdet står så ändrar man det på samma plats.

Permalänk
Medlem

@w4t3rb0y Va? Jag får definitivt mer fps i CS:GO med fler trådar än färre.

Permalänk
Medlem

@kevvs:

https://www.youtube.com/watch?v=fj9cuHuTNVU

EDIT : men såg nu när jag tittade på videon igen att jag nog borde ha den på eftersom jag har 4 kärnor 8 trådar....

Permalänk
Medlem

Varför köper man en 6700 för att stänga av funktionen som utgör prispåslaget gentemot en billigare modell? ( i5 6600) Även om datorn nu är en färdigbyggd OEM-dator känns valet att stänga av HT ganska meningslöst

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:

Detta är specifikt för CSGO.
Kör jag t.ex GhostRecon Wildlands så har jag den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4t3rb0y:

@Vimsig:

Mer FPS i CSGO.

Men jag löste det, BIOS på denna dator är ju "grafiskt", visade sig att den listar alla inställningar först.
Sen scrollar man ner till nästa "sida" å där ändrar man.
Inte som jag är van vid att där värdet står så ändrar man det på samma plats.

Skrivet av w4t3rb0y:

@YamahaDGX630:

Detta är specifikt för CSGO.
Kör jag t.ex GhostRecon Wildlands så har jag den på.

Notera att HT idag är enormt mycket bättre än förr. Så tänk på att gamla råd från tex 2600kn tid inte säkert är lika aktuell idag. Finns ju exempel på när tex 2C4T i3 slår en 4C4T i5, så Skylake och senare har väldigt bra HT.

Men det är självklart upp till dig, enda jag säger är att det nog mer är en plecebo effekt idag.

Permalänk
Medlem

Men å andra sidan så verkar det ändå som att det blir bättre på en 4/8 CPU att ha den avslagen...

https://www.youtube.com/watch?v=X1Hf88mThhc

Lite äldre video iofs. och testerna i den första video var ju gjorda på en 6/12....man får testa helt enkelt vad som är bäst för ens eget system.

Permalänk
Medlem

@w4t3rb0y:

Är ändå inte CSGO just ett CPU-krävande spel?
Rätta mig om jag har fel.

Vilket ännu en gång inte rättfärdigar HT -OFF

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

@w4t3rb0y

Jag kör 6C/12T med -threads 12 för CS:GO vilket fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

@bobikong:

Du tittade inte på första videon ?

Permalänk
Medlem

Nej, det gjorde jag inte.

I mitt fall så skiljer det ett par procent FPS med HT av eller på eftersom jag också kör 6C/12T. Testerna utfördes dessutom i en väldigt låg upplösning med alla inställningar på lägsta, ett likadant test i 1080p med inställningar på max skulle garanterat få andra resultat.

Att stänga av HT är väl endast aktuellt om du uteslutande använder din PC för att spela CS:GO...