AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Men frågan är hur stor skillnad prestandavinsten i spel gör i praktiken? I alla test med 1080 eller mer är det nästan uteslutande grafikkortet som flaskhalsar. Spelar man i 1440p eller 4K är det inte många FPS man vinner. Å andra sidan är det inte väldigt många som sitter och kodar video hela dagarna.

Ja du vem vet...

Efter att ha suttit och sugit in recensioner igår så kan jag summera mina tankar så här:

- Test visar att 1800X domineras av 7700K i spel
- Test visar att 1700@3.9ghz matchar 7700K@5ghz frame för frame i spel
- Test visar att SMT av inte gör mycket
- Test visar att SMT av ger massiva gains
- Test visar att DX12 gör att Ryzen dippar rejält
- Test visar att DX12 gör att Ryzen vinner över Intel

Sweclockers framförallt är en av de dystrare recensionerna.

Jag är intresserad av real world performance också (dvs 1080p/1440p i "normala" settings där GPU oftast är det som kommer flaska först) men resultaten är ändå över hela jäkla stället. Jag kommer nog vänta en vecka och se. Frågan är hur mycket mobo/bios verkligen gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Ja du vem vet...

Efter att ha suttit och sugit in recensioner igår så kan jag summera mina tankar så här:

- Test visar att 1800X domineras av 7700K i spel
- Test visar att 1700@3.9ghz matchar 7700K@5ghz frame för frame i spel
- Test visar att SMT av inte gör mycket
- Test visar att SMT av ger massiva gains
- Test visar att DX12 gör att Ryzen dippar rejält
- Test visar att DX12 gör att Ryzen vinner över Intel

Sweclockers framförallt är en av de dystrare recensionerna.

Jag är intresserad av real world performance också (dvs 1080p/1440p i "normala" settings där GPU oftast är det som kommer flaska först) men resultaten är ändå över hela jäkla stället. Jag kommer nog vänta en vecka och se. Frågan är hur mycket mobo/bios verkligen gör.

Kan vara så att olika BIOS av olika tillverkare stänger och slår på saker lite hur de vill. Detta skulle förklara de enorma skillnader man ser inte bara från sida till sida utan även här i Sweclockers egna artiklar. Att AMD själva går ut och uppmärksammar detta kan ju tolkas som att AMD faktiskt anser att BIOS kan vara en orsak.

Skrivet av Triton242:

Edit: så länge du inte är aktieägare eller analytiker eller något likande är du konsument i detta fallet.
Like it or not.

Skickades från m.sweclockers.com

No shit? Och här trodde jag att jag var ägare av företaget. Tji fick jag...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Den i särklass mest prisvärda processorn för de flesta spel idag för dem som sitter på skärmar med upplösning upp till 1080/1440p (vilket nog täcker en stor del av de som spelar) torde vara en Intel Core i3-7100.

Faktum är att enligt SteamSurvey så kör:

1366 x 768 24.09%
1920 x 1080 43.23%

Visst den kan inte överklockas men har hyperthreading och en klockfrekvens om 3.9 GHz. Kostar runt 1349 SEK ink moms. Lägg alla sparade stålar på ett bättre grafikkort istället

Det enda negativa är att den inte har stöd för Windows 7, så kanske man då bör satsa på en Intel Core i3-6300 istället. Då offrar man förvisso 0.1 GHz klockfrekvens men det kan det ju vara värt, bara man hittar den för samma peng.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBeaverPatrol:

Ryzen slår i7 7700k i Overwatch när det kommer till frames per second. Hardware Canucks fick över 260 fps i sitt benchmark med OW för Ryzen.

Det ska tilläggas att Overwatch är ett tungtrådat spel som använder så många kärnor/trådar det bara får för att nå upp till din fps cap som du själv valt i video option.

Så din slutsats stämmer inte för allt, du kan definitivt välja Ryzen med gott samvete om du vill ha skyhög fps på låg upplösning i ett av dagens nyaste och mest populära spel.

Fast min poäng står kvar. Idag är en 7700k bättre på majoriteten av spel om man vill ha skyhög fps vilket du kan se i swecs test, men jag skrev också att spel i framtiden är på väg mot bättre flertrådsprestanda. OW är ett av få spel som redan är där, men vänta några år så kommer 8core cpuer att ha övertag i många spel.

Permalänk

min 4 kärniga 4,4 GHz i5 4670k för 1200kr är nästan identiskt bra i spel som de nya 16 kärniga RYZEN?

har jag fel?? Borde de ändra namnet till Bulldozer2?

Permalänk
Avstängd

Och där krashade tyvärr hypetåget för AMD Ryzen. Det blev inte bättre "zen" Lögner om överklockningspotential, biasade tester på pressevent alá CES/GDC som visar felaktiga historier om prestandan. Med andra ord, AMD är sig lika, samma visa med R9 Fury.

Bulldozer all over again. Toppenbra och tippitoppgott med prestanda för allt som inte har med spelprestanda att göra. Var orolig att mitt köp av 6800K i höstas var ett dåligt köp, tur i oturen att inte så var fallet.

Tråligt för konkurrensen, tråkigt för AMD. Varför kan de inte spela med rena mynt? Med öppna kort? Den suger på att överklocka, SÄG DET DÅ! Lyft inte fram det som att den klockar bra med stora skyltar om att "alla Ryzen processorer är multipelupplåsta" osv, så man ska sitta med falska förhoppningar. Ush och fy! Man kan ju alltid hoppas att senare revisioner ur Ryzen förbättras på spelprestanda och överklockning, men just nu så vänder jag blickarna mot Vega och kommande test av 1080Ti.

Tack för mig!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: samma gæller då i7 6800k och 6900k. åter igen. DET FINNS MER ÄN BARA SPEL. och denna cpu'n är inte tänkt att tävla med 7700k i spel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Dual-Tjur: samma gæller då i7 6800k och 6900k. åter igen. DET FINNS MER ÄN BARA SPEL. och denna cpu'n är inte tänkt att tävla med 7700k i spel.

1700x ska vara för spel med enligt amd.
Klart att den då ska jämföras med 7700

Det kommer nog bli bättre resultat efter några veckor när saker och ting uppdateras.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

min 4 kärniga 4,4 GHz i5 4670k för 1200kr är nästan identiskt bra i spel som de nya 16 kärniga RYZEN?

har jag fel?? Borde de ändra namnet till Bulldozer2?

Din 4 kärniga 4670K presterar ganska likvärdigt med 5960X i spel. Ska man kalla 5960X för Netburst?

Skrivet av Xaves:

Och där krashade tyvärr hypetåget för AMD Ryzen. Det blev inte bättre "zen" Lögner om överklockningspotential, biasade tester på pressevent alá CES/GDC som visar felaktiga historier om prestandan. Med andra ord, AMD är sig lika, samma visa med R9 Fury.

Bulldozer all over again. Toppenbra och tippitoppgott med prestanda för allt som inte har med spelprestanda att göra. Var orolig att mitt köp av 6800K i höstas var ett dåligt köp, tur i oturen att inte så var fallet.

Tråligt för konkurrensen, tråkigt för AMD. Varför kan de inte spela med rena mynt? Med öppna kort? Den suger på att överklocka, SÄG DET DÅ! Lyft inte fram det som att den klockar bra med stora skyltar om att "alla Ryzen processorer är multipelupplåsta" osv, så man ska sitta med falska förhoppningar. Ush och fy! Man kan ju alltid hoppas att senare revisioner ur Ryzen förbättras på spelprestanda och överklockning, men just nu så vänder jag blickarna mot Vega och kommande test av 1080Ti.

Tack för mig!

Intressant påstående. Var har AMD påstått något alls om överklockningspotential? Att kalla Ryzen för Bulldozer är ju bara okunnigt.

Skrivet av Dual-Tjur:

upp 7% igår
ner 7% idag.....

amd senaste 2 år

välj Weekly i övre delen av grafen....vad tycker ni? 2 till 15 ( 700%) på 18 månader?
ybax till 2 snart igen?

Med det resonemanget så borde Intel ha kraschat för länge sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Tur man sålde av aktierna... Var inget spännande detta.

upp 7% igår
ner 7% idag.....

amd senaste 2 år

välj Weekly i övre delen av grafen....vad tycker ni? 2 till 15 ( 700%) på 18 månader?
ybax till 2 snart igen?

Permalänk
Medlem

1800x och 1700x ligger i princip bredvid varandra i samtliga tester. Där 1800x är och nosar på 6900k i workstation-tester är 1700x också och nosar.
Och i speltesterna ligger 1800x lite före 1700x men det handlar ju inte ens om 10 fps.

För mig som har en 2500k, som i princip inte gamear, som sitter med videoredigering i premiere och ae och vill bygga en liten och tyst mAtx bör 1700x vara perfekt.
Eller är det något jag missar om jag inte lägger ut en tusing extra för 1800x? Av testerna att döma skiljer det knappt något mellan 1700x och 1800x.

Hur kan förresten "Upplåst överklockning" ligga som en fördel när det inte finns någon överklockningspotential? Det är missvisande för konsumenter som baserar köp på denna recension.

Permalänk
Medlem

Härligt att se AMD tillbaka, kanske inte i den absoluta toppen men bra nära!
Nu sitter man ivrigt och väntar på nya APU:erna då den trogne A8-4555m börjar göra sitt, samt Naples då NASen är i behov av stor uppgradering!

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dual-Tjur:

min 4 kärniga 4,4 GHz i5 4670k för 1200kr är nästan identiskt bra i spel som de nya 16 kärniga RYZEN?

har jag fel?? Borde de ändra namnet till Bulldozer2?

***bort/moderator***

Först av allt, Ryzen är åttakärnig men kan hantera 16 trådar, med SMT påslaget.

Vidare, ja du har fel. Om du väljer att plocka ut russinen ur kakan så kan då påstå att i vissa spel presterar Ryzen R7 likt i5 4670k, speciellt om den är överklockad. Ryzen R7 och Intel i5 4670k är inte i närheten av likapresterande processorer, du måste titta på helheten.

Ryzen R7 är likt Intels Broadwell-serie inte lika starka i spel eftersom spelen idag skalar dåligt med fler kärnor än fyra. Frekvens och IPC är det som har störst inverkan överlag. Detta kommer dock förändras i framtiden, alldeles säkert. Inom två års tid kommer garanterat att åtta kärnor vara standard precis som man ser att tvåkärniga Intel i3 blir akterseglade i de flesta spelen idag.

Sen ska man inte stirra sig blind på värden i en tabell. T.ex. Techspot och även Hardware Unboxed har rapporterat hur mycket mjukare GTA 5 flyter på med en Ryzen R7 kontra Core i7 7700K t.ex.

Detta är mer nyanserat än att titta på ett spel, en tabell och uttrycka "ayyy lmao rYzen sux......"!

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leandr:

1800x och 1700x ligger i princip bredvid varandra i samtliga tester. Där 1800x är och nosar på 6900k i workstation-tester är 1700x också och nosar.
Och i speltesterna ligger 1800x lite före 1700x men det handlar ju inte ens om 10 fps.

För mig som har en 2500k, som i princip inte gamear, som sitter med videoredigering i premiere och ae och vill bygga en liten och tyst mAtx bör 1700x vara perfekt.
Eller är det något jag missar om jag inte lägger ut en tusing extra för 1800x? Av testerna att döma skiljer det knappt något mellan 1700x och 1800x.

Hur kan förresten "Upplåst överklockning" ligga som en fördel när det inte finns någon överklockningspotential? Det är missvisande för konsumenter som baserar köp på denna recension.

Nej det är inte missvisande alls. Ingenstans menar AMD att man kan klocka X antal MHz utan upplåst betyder bara att du kan ändra multipeln för att överklocka.

Skrivet av Dinoman:

Oj, här var det slakt av svenska språket.

Först av allt, Ryzen är åttakärnig men kan hantera 16 trådar, med SMT påslaget.

Vidare, ja du har fel. Om du väljer att plocka ut russinen ur kakan så kan då påstå att i vissa spel presterar Ryzen R7 likt i5 4670k, speciellt om den är överklockad. Ryzen R7 och Intel i5 4670k är inte i närheten av likapresterande processorer, du måste titta på helheten.

Ryzen R7 är likt Intels Broadwell-serie inte lika starka i spel eftersom spelen idag skalar dåligt med fler kärnor än fyra. Frekvens och IPC är det som har störst inverkan överlag. Detta kommer dock förändras i framtiden, alldeles säkert. Inom två års tid kommer garanterat att åtta kärnor vara standard precis som man ser att tvåkärniga Intel i3 blir akterseglade i de flesta spelen idag.

Sen ska man inte stirra sig blind på värden i en tabell. T.ex. Techspot och även Hardware Unboxed har rapporterat hur mycket mjukare GTA 5 flyter på med en Ryzen R7 kontra Core i7 7700K t.ex.

Detta är mer nyanserat än att titta på ett spel, en tabell och uttrycka "ayyy lmao rYzen sux......"!

Fun fact. När det kommer till prestanda per Hz (aka IPC) så ligger Ryzen en bit över Haswell men något under KBL. enligt Sweclockers egna diagram. Folk tenderar att stirra sig blind på en graf och sedan tro att det räcker. Folk verkar inte heller förstå att AMD inte siktar på spelmarknaden enbart med dessa CPU:er utan även på folk som Intels 6900K är menad för men för billigare pris.

Det är som folk lever i en svart och vit värld. Antingen är man bäst eller så är man skräp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Severin87:

Så för spel så är i7 7700k bäst på marknaden av alla CPU upp till 6000kr, eller har jag fattar det fel :D?

Som det ser ut idag så vinner 7700K @ 5Ghz mot 6800K @ 4.3Ghz i de flesta speltitlar, undantag Watch dogs 2. Källa: https://youtu.be/VdVc8APD0ts?t=2m30s

Värt att notera är att det är ganska små skillnader i spelprestanda mellan de två.

Dock, så får man mycket på köpet med en 6800K som man inte får med 7700K om vi pratar rendering, Photoshop, streaming, arkivhantering och andra applikationer där fler trådar är att föredra.

Dock nr 2, så kan 6800K mycket väl vara en mer framtidssäker CPU om man plannerar att sitta något år på sin CPU, detta då fler och fler spel stödjer flera trådar på ett bra sätt. Om ett år kanske det ser annorlunda ut i benchmarks i nya spel om man jämfrö 6800K mot 7700K rakt av med sina respektive max klocks.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

1700x ska vara för spel med enligt amd.
Klart att den då ska jämföras med 7700

Det kommer nog bli bättre resultat efter några veckor när saker och ting uppdateras.

nja...hela Ryzen 7 serie är mer likt i7 6XX0 (X99) serie.
primärt är det tänkt för folk som vill har många cores och thread, så content creators, streamare och mm som drar nytta av just det för en bråkdel av vad intel vill har för sina motsvarigheter.

Ryzen 5 och 3 är de som kommer var"gaming" inriktat då det blir lättare att driva färre kärnor för just spel.

Skrivet av Tumnus:

Nej det är inte missvisande alls. Ingenstans menar AMD att man kan klocka X antal MHz utan upplåst betyder bara att du kan ändra multipeln för att överklocka.

Fun fact. När det kommer till prestanda per Hz (aka IPC) så ligger Ryzen en bit över Haswell men något under KBL. enligt Sweclockers egna diagram. Folk tenderar att stirra sig blind på en graf och sedan tro att det räcker. Folk verkar inte heller förstå att AMD inte siktar på spelmarknaden enbart med dessa CPU:er utan även på folk som Intels 6900K är menad för men för billigare pris.

Det är som folk lever i en svart och vit värld. Antingen är man bäst eller så är man skräp.

det är tyvärr så det är idag. nyanser är död. finns bara för eller emot, svart och vit, antingen är du ny nazist eller så är du cis white male och ska helst dö.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av DST:

Varför tar du bas frekvens på intel å turbo på amd?
Jämför "äpple mot äpple", eller boost mot boost eller base mot base...

För jag gick in på Inet sökte på alla och kopierade rakt av.
Little did i know att inet hade turbo frekvensen i model namnet på Ryzen.

Vilket som så är Intel billigare, högre Ghz, bättre att över klocka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det är inte missvisande alls. Ingenstans menar AMD att man kan klocka X antal MHz utan upplåst betyder bara att du kan ändra multipeln för att överklocka.

Nu hoppas jag att en oberoende aktör har skrivit denna recension och inte AMD. Hade AMD skrivit den hade dom självklart tryckt på alla funktioner som fördelar. Att dessa processorer är upplåsta för överklockning är ingen fördel eftersom det inte finns någon överklockningspotential. Det en funktion som självklart skall nämnas men återigen, det är ingen fördel med processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

nja...hela Ryzen 7 serie är mer likt i7 6XX0 (X99) serie.
primärt är det tänkt för folk som vill har många cores och thread, så content creators, streamare och mm som drar nytta av just det för en bråkdel av vad intel vill har för sina motsvarigheter.

Ryzen 5 och 3 är de som kommer var"gaming" inriktat då det blir lättare att driva färre kärnor för just spel.

det är tyvärr så det är idag. nyanser är död. finns bara för eller emot, svart och vit, antingen är du ny nazist eller så är du cis white male och ska helst dö.

Det var ju en fin liknelse. Själv anser jag att man missar en stor del av härligheten med livet om man lever i en svart och vit värld.

Skrivet av Leandr:

Nu hoppas jag att en oberoende aktör har skrivit denna recension och inte AMD. Hade AMD skrivit den hade dom självklart tryckt på alla funktioner som fördelar. Att dessa processorer är upplåsta för överklockning är ingen fördel eftersom det inte finns någon överklockningspotential. Det en funktion som självklart skall nämnas men återigen, det är ingen fördel med processorn.

Det är ingen nackdel heller. Dessutom så om folk vill klocka så är det bara att slänga på alternativ kylning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: förstå mig inte fel. jag tycker också det är bedrövligt att nyanser är död och att folk verka bara tänka i svart och vitt. men som sagt det är mycket så som det känns nu rund omkring en och även här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

När man sitter och läser era diskussioner samt kollat lite benchmarks så blir jag mer kluven. Ska jag köpa en 7700k med auros moderkort(z270x k5)eller ska jag gå för en ryzen 1700 utan k överklocka den på ett auros kort (x370 5) är ungefär samma peng lite dyrare att köpa ryzen. Jag har alla andra delar så som grafikkort (tog strix 1070 oc) ramminnen (lpx 3200mhz cl16)

Mina användningsområden är spel (cs go overwatch hon dota project cars king of the kill) sen så lyssnar jag på Spotify eller kollar på Twitch. Men ja skapar inga filmer/ bilder eller gör nån slags musik. Jag har min dstor bara för nöjes

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Leandr:

1800x och 1700x ligger i princip bredvid varandra i samtliga tester. Där 1800x är och nosar på 6900k i workstation-tester är 1700x också och nosar.
Och i speltesterna ligger 1800x lite före 1700x men det handlar ju inte ens om 10 fps.

För mig som har en 2500k, som i princip inte gamear, som sitter med videoredigering i premiere och ae och vill bygga en liten och tyst mAtx bör 1700x vara perfekt.
Eller är det något jag missar om jag inte lägger ut en tusing extra för 1800x? Av testerna att döma skiljer det knappt något mellan 1700x och 1800x.

Hur kan förresten "Upplåst överklockning" ligga som en fördel när det inte finns någon överklockningspotential? Det är missvisande för konsumenter som baserar köp på denna recension.

Tyckera att du missar R7 1700.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gizze24:

När man sitter och läser era diskussioner samt kollat lite benchmarks så blir jag mer kluven. Ska jag köpa en 7700k med auros moderkort(z270x k5)eller ska jag gå för en ryzen 1700 utan k överklocka den på ett auros kort (x370 5) är ungefär samma peng lite dyrare att köpa ryzen. Jag har alla andra delar så som grafikkort (tog strix 1070 oc) ramminnen (lpx 3200mhz cl16)

Mina användningsområden är spel (cs go overwatch hon dota project cars king of the kill) sen så lyssnar jag på Spotify eller kollar på Twitch. Men ja skapar inga filmer/ bilder eller gör nån slags musik. Jag har min dstor bara för nöjes

Låter som 7700K är något för dig. Om du nu inte vill satsa dina pengar på att spel börjar stödja fler kärnor och trådar inom en lagom framtid. Om du kan vänta så kanske de fyrkärniga Ryzen är något för dig? Vad du en väljer så är jag säker på att du kommer att inte känna någon skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Gizze24:

När man sitter och läser era diskussioner samt kollat lite benchmarks så blir jag mer kluven. Ska jag köpa en 7700k med auros moderkort(z270x k5)eller ska jag gå för en ryzen 1700 utan k överklocka den på ett auros kort (x370 5) är ungefär samma peng lite dyrare att köpa ryzen. Jag har alla andra delar så som grafikkort (tog strix 1070 oc) ramminnen (lpx 3200mhz cl16)

Mina användningsområden är spel (cs go overwatch hon dota project cars king of the kill) sen så lyssnar jag på Spotify eller kollar på Twitch. Men ja skapar inga filmer/ bilder eller gör nån slags musik. Jag har min dstor bara för nöjes

Spel = Intel
Använder du alla kärnor så go for Ryzen.

Jag kommer fortsätta köra Intel på min gaming dator, många kärnor har jag i mina två servrar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizze24:

När man sitter och läser era diskussioner samt kollat lite benchmarks så blir jag mer kluven. Ska jag köpa en 7700k med auros moderkort(z270x k5)eller ska jag gå för en ryzen 1700 utan k överklocka den på ett auros kort (x370 5) är ungefär samma peng lite dyrare att köpa ryzen. Jag har alla andra delar så som grafikkort (tog strix 1070 oc) ramminnen (lpx 3200mhz cl16)

Mina användningsområden är spel (cs go overwatch hon dota project cars king of the kill) sen så lyssnar jag på Spotify eller kollar på Twitch. Men ja skapar inga filmer/ bilder eller gör nån slags musik. Jag har min dstor bara för nöjes

Skrivet av Tumnus:

Låter som 7700K är något för dig. Om du nu inte vill satsa dina pengar på att spel börjar stödja fler kärnor och trådar inom en lagom framtid. Om du kan vänta så kanske de fyrkärniga Ryzen är något för dig? Vad du en väljer så är jag säker på att du kommer att inte känna någon skillnad.

imstämmer med @Tumnus: men. Ska du bara kolla på twitch och musik samtidigt så klara en i7 av det. men om du kan är det någ kanske en bra ide och vänta och se vad Ryzen 5 hamna. däremot om du skulle streama själv skulle jag någ lytta mot en Ryzen då. men enbart tittande om det måste vara NU så är det någ fortfarande i7 som gäller.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter som 7700K är något för dig. Om du nu inte vill satsa dina pengar på att spel börjar stödja fler kärnor och trådar inom en lagom framtid. Om du kan vänta så kanske de fyrkärniga Ryzen är något för dig? Vad du en väljer så är jag säker på att du kommer att inte känna någon skillnad.

Skrivet av Garderoben:

Spel = Intel
Använder du alla kärnor så go for Ryzen.

Jag kommer fortsätta köra Intel på min gaming dator, många kärnor har jag i mina två servrar.

Tack för snabba svar. de blir i7an då med Aorus kortet

Permalänk
Medlem

Även om det är fel med bios och allt vad det är så orkar jag inte sätta på och stänga av SMT beroende på vilket spel jag spelar. Vet hur jobbigt det var i början med min 2600k. Dessutom faller inte hela syftet med så många cores om man stänger av SMT? Då kan man ju lika gärna ha 7700k.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Även om det är fel med bios och allt vad det är så orkar jag inte sätta på och stänga av SMT beroende på vilket spel jag spelar. Vet hur jobbigt det var i början med min 2600k. Dessutom faller inte hela syftet med så många cores om man stänger av SMT? Då kan man ju lika gärna ha 7700k.

Jag betvivlar att SMT är problemet utan det är en bios med barnsjukdomar det handlar om. Något som både AMD och Intel kämpat med under olika tider av sin existens. En firmwareuppdatering borde åtgärda detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

Detta är inte en ny revision, detta är en helt ny arkitektur, vi kommer att se förbättringar, via nya UEFI versioner, patchar till större spel och uppdateringar av Window och Linux i närtid.

En jädrigt kul processor, jag känner mig som ett barn på julafton.

Nu finns det en viss baksmälla efter den tidigare euforin under hypen, men när alla nyktrat till, kommer nog de flesta vara överen om att detta är ett par riktig fina processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag är intresserad av att se en rejäl jämförelse mellan Ryzen R7:or och I7 7700k där man fokuserar på gaming samtidigt som det streamas till t.ex. twitch.

Sen blir det kul att se hur R5:orna kommer prestera men det får vi se... Zenare