Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Jag beställde också 1700. Dock med ett b350 moderkort, kändes lite overkill med x370 förutom typ ljudkortet liknande, dock har jag ett externt som är jätte bra.

Dock verkar det som att många ställen ej har fått in delarna än vilket är lite oroande för mig, då jag märkte idag att min cpu kylares plast där man skruvar i skruvarna har spruckit >.< så är lite orolig att den ej kommer hålla. Såg att net on net har fått in, undra om det verkligen stämmer? Isåfall har jag nästan lust att ta ifrån dom istället.

Bild på min kylare... Har förövrigt ej rört den och sist jag dammade ur den var den hel.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13092928/2017-03-03%2012....

Anledningen till att jag valde X370-modellen var att strömmatningen till CPU på det moderkortet har 10 faser, och fläskigare VRM-kylning, så jag hoppas på 4.0-4.1 i överklockning.

Jag har ett Asus Xonar D1 som jag inte haft några problem med och som jag trivs bra med, det var därför jag från början övervägde B350-kortet, då det har PCI-plats, men hoppas jag inte får ångra mig med detta nu.

Mitt moderkort finns inte heller inne just nu (Hos netonnet), men då jag ändå måste vänta på monteringskit för kylaren så spelar det inte så stor roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Anledningen till att jag valde X370-modellen var att strömmatningen till CPU på det moderkortet har 10 faser, och fläskigare VRM-kylning, så jag hoppas på 4.0-4.1 i överklockning.

Jag har ett Asus Xonar D1 som jag inte haft några problem med och som jag trivs bra med, det var därför jag från början övervägde B350-kortet, då det har PCI-plats, men hoppas jag inte får ångra mig med detta nu.

Mitt moderkort finns inte heller inne just nu (Hos netonnet), men då jag ändå måste vänta på monteringskit för kylaren så spelar det inte så stor roll.

Jag har ett xonar DX som ska vara liknande bara att det är pcie om jag ej har fel?
Som kommer bara ligga och skräpa sen.
Så om du bor i stockholm området kan du säga till om det integrerade ej är bra.

Edit: Jag kommer nog köra på cpu kylaren man får med tills alla cpuer har fått brackets och jag ser vad jag kan tänkas behöva. Jag är inne på att köpa en noctua d15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Jag har ett xonar DX som ska vara liknande bara att det är pcie om jag ej har fel?
Som kommer bara ligga och skräpa sen.
Så om du bor i stockholm området kan du säga till om det integrerade ej är bra.

Edit: Jag kommer nog köra på cpu kylaren man får med tills alla cpuer har fått brackets och jag ser vad jag kan tänkas behöva. Jag är inne på att köpa en noctua d15.

Ja det ska vara samma krets och specs på. I teorin är det inbyggda bättre då det har 120db SNBR medans D1/DX har 116, men latencies och sådant spelar ju också in.

Bor inte i Stockholm, men skulle det vara så kan jag betala för frakt och besvär, om det skulle visa sig att det inbyggda inte lever upp till hypen, för ljud är viktigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Funderar på :
Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K7 eller ASUS CROSSHAIR VI HERO eller ASUS PRIME X370-PRO
AMD Ryzen 7 1700X 3.8GHz 20MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Dominator Platinum

Inte helt hundra om man ska ta LPX minne, är det värt det?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det ska vara samma krets och specs på. I teorin är det inbyggda bättre då det har 120db SNBR medans D1/DX har 116, men latencies och sådant spelar ju också in.

Bor inte i Stockholm, men skulle det vara så kan jag betala för frakt och besvär, om det skulle visa sig att det inbyggda inte lever upp till hypen, för ljud är viktigt

OJa vet hur viktigt ljudet är. Mitt externa har inte lika bra specs men ljudet är otroligt bra och ingen latency, sen tar den även hand om min condensator mic som har XLR connector : ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Funderar på :
Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K7 eller ASUS CROSSHAIR VI HERO eller ASUS PRIME X370-PRO
AMD Ryzen 7 1700X 3.8GHz 20MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Dominator Platinum

Inte helt hundra om man ska ta LPX minne, är det värt det?

Va det inte Intel som gällde för dig?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Va det inte Intel som gällde för dig?

ja det var lite åt det hållet men nu lutar det mer åt ryzen igen... men helt ärligt så vet jag inte just nu.
får väl avvakta och se lite mer tester.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Jag beställde också 1700. Dock med ett b350 moderkort, kändes lite overkill med x370 förutom typ ljudkortet liknande, dock har jag ett externt som är jätte bra.

Dock verkar det som att många ställen ej har fått in delarna än vilket är lite oroande för mig, då jag märkte idag att min cpu kylares plast där man skruvar i skruvarna har spruckit >.< så är lite orolig att den ej kommer hålla. Såg att net on net har fått in, undra om det verkligen stämmer? Isåfall har jag nästan lust att ta ifrån dom istället.

Bild på min kylare... Har förövrigt ej rört den och sist jag dammade ur den var den hel.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13092928/2017-03-03%2012....

Sätt en bricka över om den får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att matx endast har massa b350 moderkort? Kommer det inte komma x370 för matx?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Sätt en bricka över om den får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen kylpasta hemma , den är slut. kommer nog inte lyckas fixa de där utan att förstöra kylpastan tror jag , eller vad tror du?

Permalänk
Medlem

@Fatty: Byt alltid pasta och gör rent. Finns inga genvägar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Fatty: Byt alltid pasta och gör rent. Finns inga genvägar.

Det var de jag tänkte skulle behövas. så den får sitta kvar och hoppas att den ej börjar släppa för mycket och att jag får min 1700 snabbt x)

Permalänk
Inaktiv

Någon som fått sin 1800X? Tyckte jag var tidig som smällde in min order fem minuter efter release på Webhallen men tydligen inte tidig nog. De kanske inte fått in dem? Ser att Netonnet har i lager åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon46732: NetOnNet har i lager men min förbeställda har de inte skickat ännu och inget svar från supporten. Får sikta på montering på fredag istället för tisdag om jag behåller grejerna och öppnar paketen. Funderar faktiskt på att åka dit och köpa en I7 7700K setup som är 2500 kr billigare. Men något säger mig att Ryzen med sina 8 kärnor är mer framtidssäker.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

@yrfhar: Alright! Får ha lite is i magen helt enkelt. 1700X verkar finnas betydligt fler av. Ja, håll nu fast vid din AMD-setup så att vi får se lite competition framöver Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Med förhoppningen att äntligen få lägga min Ivy Bridge på hyllan och återigen ta följe på det röda laget beställde jag följande:
Ryzen 1700
Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming 5
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Visar sig hur klockningen är på 1700, förhoppningsvis kan den prestera liknande som en 1800X.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@anon46732: Vi bor ju inte långt från varandra

Enligt Swec i videon "...eftersnack" är däremot 1700X prisvärd och 1800X inte prisvärd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

"Problemet" med "icke prisvärt" ät att folk då ofta jämför äpplen och sparris. De skriker över att den har sämre prestanda i spel än 7700K, men det har för guds skull en 6950X också... som kostar 18000kr. Ryzen levererar, precis som de flesta processorer med en massa kärnor lägre enkeltrådad prestanda. Att tro att AMD skulle släppa en processor med världens bästa enkeltrådade prestande, massa kärnor, världsledande flertrådig prestanda osv i ett paket visar att man nog inte direkt är bekant med de olika variablerna man ofta har att leka med när det gäller antal kärnor, klockfrekvenser på dessa osv. Men det är inte så att det inte går att spela med dem. De flesta spel som verkligen tjänar på 200+fps (typ csgo) har mindre krav och ofta når dessa nivåer även påd essa processorer. De flesta andra spel lider man sällan av att spel i 80fps istället för 100fps.

Det Ryzen sedan gör, vilket är precis vad AMD sa att den skulle göra, är att den levererar flertrådad prestanda som är riktigt grym. Ställd i rellation till konkurenterna och priserna på deras saker så är det rent av galet.

Man kan självklart argumentera för att den enkeltrådade prestandan med tiden kan börja bli ett "större" problem i takt med nya spel med mer krav. Men då missar man nog också helt att se möjligheten att utvecklare lika gärna kan bli bättre på att utnyttja flera trådar i sina spel och att Ryzen och andra processorer med många kärnor kan se en vinst i detta. Något som man hör ifrån fler och fler spelutveckalre och motorutvecklare att de jobbar med.
"Problemet" är inte Ryzens eller tex 6950X's enkeltrådade prestanda. Det är utveckalre som varit dåliga på att utnyttja processorer fullt ut. Men jag är säker på att detta kommer att bli bättre.

Skall man köpa något så krävs det att man förstår vad man köper, varför och hur den är byggd och vad man kan förvänta sig av den. Det får mans edan ställa i rellation med de krav man har i sitt dagliga användande.

Personligen spelar jag mycket på min dator (dock mest CS). Men jag gör också mycket utveckling, kör en massa VM's och andra verktyg. Multitaskar något galet. I det förstnämnda tycker jag Ryzen levererar fullt tillräckligt (även om det finns processorer med färre kärnor som har högre enkeltrådad prestanda) och i det sistnämnda levererar den toppklass. Så jag kommer helt klart plocka upp ett Ryzen system och låta min nuvarande 4790K användas av barnen tillsammans med min gamla 2600K.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: Jo det framgår av orginal-videon och tror jag är allmänt vetande att fler kärnor på en viss yta ger mer värmeutveckling är mindre kärnor = mindre GHz/kärna men summan blir högre. Men det var inte det, det handlade om, utan att 1700X är mer prisvärd gentemot 1800X.

Själv har jag beställt den mot 1700X mindre prisvärda 1800X.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10241545/

Får inte minnet att köra i mer än 2400 MHz än så länge. Hoppas det löser sig med ny BIOS.
Jag kör en snäll OC på 3.75 GHz @ 1.3V och än så länge mäktar boxade Wraith Spire-kylaren med helt ok.

Det jag har stressat datorn med än så länge är framförallt Battlefield 1, som jag upplever är väldigt mycket mjukare än min gamla 2500K @ 4.4 GHz. Då kör jag i 2560x1440@96Hz.

Permalänk
Avstängd

Sitter själv och överväger eventuellt 1700.

Skrivet av yrfhar:

Då finns ju ingen anledning att dra sig ur 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Är bara att inte dra igång XMP i värsta fall.

Skrivet av Storage Jar:

Orkar inte vänta på matx längre. Beställde precis ett Crosshair VI Hero och en 1800X. Nu blir det svårt att hitta ett stiligt chassi.

Phantek Eclipse 400S och H440W är två riktigt fina och stilrena chassin.

Skrivet av Peterrrrr:

Någon som vet när AMD släpper den Ryzen serie som ska vara motsvarande Intels i5 7600?

Q2 2017.

Skrivet av yrfhar:

@induce: Vi bor ju inte långt från varandra

Enligt Swec i videon "...eftersnack" är däremot 1700X prisvärd och 1800X inte prisvärd.

https://youtu.be/QXAvg-Eexi0

Vilket i sin tur inte direkt är någon högoddsare. 1800X känns lite som 6950X. Lite finare på pappret men i praktiken inte någon 99% av användarna behöver.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Phantek Eclipse 400S och H440W är två riktigt fina och stilrena chassin.

Ångrade mig igen och avbokade efter att ha sett några tester och moderkortet skulle bli försenat. Nu sitter jag och funderar på om jag ska köra på R7 1700, vänta på 1600X eller slå till på en 7700k så kan jag bygga i matx-chassit jag har hemma och har planerat bygget runt.
Inte lätt det här...

Blir det tillslut ATX så ligger Thermaltake View 31 TG överst på inköpslistan. Just nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ryzen moderkort som supportar ECC?

@Skrutto:

Jag har inte hittat nåt AM4 moderkort som supportar ECC minnen i ECC mode.

Vet någon här om några sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10241545/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10241545/

https://valid.x86.fr/cache/banner/uky3ug-6.png

Får inte minnet att köra i mer än 2400 MHz än så länge. Hoppas det löser sig med ny BIOS.
Jag kör en snäll OC på 3.75 GHz @ 1.3V och än så länge mäktar boxade Wraith Spire-kylaren med helt ok.

Det jag har stressat datorn med än så länge är framförallt Battlefield 1, som jag upplever är väldigt mycket mjukare än min gamla 2500K @ 4.4 GHz. Då kör jag i 2560x1440@96Hz.

Hur låter fläkten och hur bra verkar den funka? Jag har beställt också 1700 tänkte köra på fläkten man får med om den funkar någorlunda ett tag tills det börjar komma ut fler kylare med brackets for am4 med dom.

Just det du säger att det känns mjukare är något jag har sett på videos där dom visar 1700 mot typ 7700k, dock kan det bli lite problem i själva inspelningen. Men så såg jag denna video https://youtu.be/SE4sxXva9Eg?t=870 där även han säger det. Så kanske något ligger i det?

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 1700X @4075MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB 16-16-16-36| Sapphire RX470 @1382 MHz GPU 2100 MHz Mem| LG 34UC88-B Freesync| Cooler Master V1000|

Utmaningen med att klocka Ryzen är det jag saknat under en himlans massa år. När det gällde intels så slutade det vara kul för längesen. Det känns som den gamla goa tiden när man sitter och tweakar inställningarna för Ryzen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Fatty:

Den är tyst nog så att den inte stör vid vanligt surf, jag har ett NZXT H440 NE och kör dess medföljande fläktar på samma PWM-signal som den till CPU-kylaren, tillsammans med ett EVGA 750 G2 samt ett MSI GTX 1070 Gaming X, båda de komponenterna är passiva vid låg last. Vid låg last ligger den mellan 38-43 grader i min burk.

Jag har även testat att köra CPU-Zs stresstest och där planar temperaturen ut vid 79 grader efter 2 minuter - då låter det rätt mycket från fläktarna. I spel blir den inte riktigt lika varm. Jag kommer förmodligen byta ut kylaren framöver, men ser inget akut behov av att göra det just nu.

Angående BF1 så har jag ju inte haft någon modern Intelprocessor att jämföra med, men frameraten är klart jämnare och högre än den jag fick med 2500K i multiplayer. Där kunde jag vandra mellan 35-96 fps (vsync), nu har jag inte sett att det har dippat under 75, oftast slår den i taket på min vsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 1700X @4075MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB 16-16-16-36| Sapphire RX470 @1382 MHz GPU 2100 MHz Mem| LG 34UC88-B Freesync| Cooler Master V1000|

Utmaningen med att klocka Ryzen är det jag saknat under en himlans massa år. När det gällde intels så slutade det vara kul för längesen. Det känns som den gamla goa tiden när man sitter och tweakar inställningarna för Ryzen.

Har inte ditt moderkort lagt av än? Det är ju flera på Sweclockers som inte får igång datorn längre pga 702 BIOSet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@inquam: Jo det framgår av orginal-videon och tror jag är allmänt vetande att fler kärnor på en viss yta ger mer värmeutveckling är mindre kärnor = mindre GHz/kärna men summan blir högre. Men det var inte det, det handlade om, utan att 1700X är mer prisvärd gentemot 1800X.

Själv har jag beställt den mot 1700X mindre prisvärda 1800X.

Det beror också på hur man räknar. Tar man bara någon slags prestandaindex och dividerar det med priset får man givetvis ett lägre "prisvärdshetsindex" med dyrare "premium" produkter. Prestandan ökar sällan linjärt med priset utan man får alltid betala ett premiumpris för de sista 10-20-30 procenten prestanda.
Men man får också se till användningsområdet, köparens budget, hur länge man tänkt ha produkten innan nästa uppgradering o.s.v.

Som jag ser det är det mest prisvärt att ta billigast möjliga (Ryzen 1700) och överklocka så mycket det går. Har man tur sitter man då på minst Ryzen 1800X-prestanda till 65% av priset. Alternativ 2 är att man går "all in" med 1800X som har de högsta frekvenserna "out of the box", och man slipper då vara beroende av överklockning för att få bästa prestanda. Ryzen 1700X svävar någonstans mitt emellan, men är varken snabbast eller billigast.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Näh inga problem, dock kör jag 5803 sedan för 2 dagar sedan så det kan ju vara det som räddat mig. Men sen vet vi ju inte hur utspritt problemet är heller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|