Permalänk
Medlem

Ny router + accespunkt

Har nu skaffat fiber 100/100 Mbit.

Och behöver uppdatera mitt nätverk hemma.

Så jag behöver en Router där fibern kommer in.

Där kopplar vi vanligtvis upp 2 datorer wifi/ 2 datorer kabel, 4 mobil wifi 3 surfplattor wifi.

Sedan vill jag dra en kabel ca 25-30 m till en router/accespunkt i ett rum som är bakom en kraftig betongvägg.

Där ska jag kunna ansluta 3 telefoner wifi, 1 dator kabel/ 1 dator wifi.

Vad rekommenderar ni för uppsättning till detta?

"Priset" är inte det viktigaste, de viktigaste är att det funkar felfritt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ubiquiti gör väldigt bra AP som inte heller är så dyra, de gör bra routrar också men det är rena routrar i så fall så en hemmarouter (multifunktion) är kanske mer passande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AP (ca 950kr):
Ubiquiti UniFi AP AC LITE

Router (ca 1700kr):
ASUS RT-AC68U

I rummet där borta, kanske en switch för den datorn du ville ha där så AP och dator får dela på porten från routern. ~300kr för en gbit switch där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ett tips är att du kan använda din gamla router som wifi accesspunkt genom att stänga av DHCP-servern i den, byta till en fast ip för webbgrässnittet som inte krockar i adressen med nya routern och koppla din ethernetkabel till en av LAN-kontakterna i gamla routern. Då blir din gamla router en accesspunkt. Vissa routrar går också att ställa i accesspunkts-läge i webbgränssnittet så blir det enklare att ställa in det. Du kan också ansluta dator med kabel till en annan LAN-port i din gamla router så slipper du dra två nätverkskablar eller switch (en router har ju inbyggd switch).

Se till att ställa in olika kanaler på accesspunkterna så de inte stör varandra i onödan.