Ny Dator ska köpas! Med AMD Ryzen. Tips på ett helt bygge?

Permalänk

Ny Dator ska köpas! Med AMD Ryzen. Tips på ett helt bygge?

Hej,
Nu tycker jag att det är dags för mig att köpa ny dator då min gamla åkte ut ur dörren med huvet före! Alla delar ska vara nya och datorn ska innehålla AMD Ryzen processorn. Jag har budget på 10k, Men pressar gärna ner det om det går. På datorn kommer jag Spela CSGO LoL och även andra framtida spel. Jag har gjort en varukorg man kan utgå ifrån, om jag har glömt nåt säg gärna till! Eller om nåt inte går ihop! Tacksam för all hjälp! Behöver ni veta nåt mer vad jag ska göra på datorn är det bara att fråga, eller om ni tycker att jag inte behöver AMD ryzen. Skulle jag gärna vilja veta varför jag skulle välja en annan.
Länk till varukorg: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10238205/
Mvh

Edit: Kommer denna burk klara spel i max settings utan lagg? Ifall inte vad ska jag ersätta!

Permalänk
Medlem

enda jag saknar i din lista en ssd disk du har stör för M.2 och vanlig sata ssd disk

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Egentligen är ju "problemet" att både 1700X och 1800X presterar sämre än en 7600K i spel, så ska du bara spela så skulle jag skippat Ryzen och gått på 7600k/7700k. Med det sagt så kan vi ju ha en aning om hur kommer 1700 prestera.

EDIT: Nu var ju inte det frågan egentligen så du får ursäkta mig för det svaret.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

@Jerban: ändå det var en bra punkt

Permalänk

@Jygge: Hur stor ssd ska jag satsa på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedsihNerdGaming:

@Jygge: Hur stor ssd ska jag satsa på?

Ska du ha spel på den? Budget?

250GB minst.
Samsung 850 Evo borde räcka för OS + ett par spel.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedsihNerdGaming:

@Jygge: Hur stor ssd ska jag satsa på?

Så stor du har råd med tycker jag. Men absolut minst 240gb men helst en 480+ GB dagens spel tar ju gärna över 50 GB styck och de lär ju inte bli mimdre i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska satsa på en Ryzen som du tänkt... Skulle jag göra vid "nybygge" mer spännande, och den kommer högst troligt bara att prestera bättre och bättre i nuläget. Intel har haft monopol länge nog! Har själv Intel vad annars, men det beror på att datorn är 2år, fanns inte mycket att välja på då, nu gör de det vilket är spännande som sagt.

Permalänk

Sista kollen innan jag köper!

Hej, Jag har nu satt ihop en gaming dator till mig och har några sista funderingar över denna varukorg. Jag kommer för det mesta lira CSGO Lol och overwatch. Jag har fokus på att den ska vara snygg med lysen, därför valde jag ASUS aura produkter. Jag undrar om datan klarar av Max settings 200+ fps. Jag har ingen behov av SSD då jag inte har nån stress vid öppning av program eller starta upp. Kan nog köpa 120gb ssd om jag tycker att den är seg vid senare tillfälle. Men nu undrar jag mer över grafiken, processorn och om alla delar passar ihop.

Varukorgen är gjord på inet och länken är : https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244588/

BUDGET är 10k. Har ni tips på bättre varukorg länka dem gärna!

Permalänk

@SwedsihNerdGaming: Den fungerar, men ingen optimal. Skulle kört på den här istället (bättre grafikkort, ssd och ljud dämpat chassi) https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244610/

Edit: Såg att du prioriterade ljus etc, men prestandan i den här kommer va betydligt bättre än ett 1050 ti, utan att överskrida budgeten

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att du inte kommer i närheten av 200fps i Overwatch (på max) i alla fall. I cs go och lol borde det vara desto troligare.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk

@gylldevik: Tack, Men som sagt vill jag även ha lyse och så och bryr mig inte så mycket över hur dator låter. Samt så laddar jag ner mycket som leder till att jag gärna håller mig till 1tb HDD. Men jag kan nog kika om jag kan sänka nåt i min varukorg och klämma in nån bättre grafikkort. Föredrar ni AMD GPU? 470 eller så. Eller ska jag gå på 1060

Edit: Blir denna bättre https://www.inet.se/kundvagn/visa/10244639/

Permalänk

@SwedsihNerdGaming: Jag funderar själv på att köpa ett msi rx 480 gaming x, snyggt grafikkort men har inget fönster på datorn haha. Om du ska köra cs och lol så räcker t.om. mitt 760 till (300 fps stabilt i cs o runt 200-300 i lol)

Edit. Behöver du ha 16gb ram?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

@Växla: Jag menade då CSGO. Overwatch är inte ett spel som jag spelar just nu. Men skulle gärna vilja gå över. Skulle ett 1060 6gb få mig i 200fps i Overwatch?

Permalänk

@gylldevik: Okej, Ska kika lite på 480 göra reaserch på Benchmarks. Jag behöver inte ha 16gb ram men det kändes mest stabilt då framtida spelen kan kräva mer.

Permalänk

@SwedsihNerdGaming: Jadå, men inte på ultra direkt. Du kan titta på youtube videos på alla de spel du vill köra. tror t.om. att ett begagnat 960 eller liknande skulle räcka för din del. Införskaffade ett 550 ti för 70kr förra året, som jag kunde köra cs på stabila 200-300 o samma med lol. De viktiga i de två spelen är cpun

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedsihNerdGaming:

@Växla: Jag menade då CSGO. Overwatch är inte ett spel som jag spelar just nu. Men skulle gärna vilja gå över. Skulle ett 1060 6gb få mig i 200fps i Overwatch?

Inte om du ska maxa alla grafikinställningar, kolla in https://www.youtube.com/watch?v=4NcOJYbLv64 så kan du se vad du kan förvänta dig i fps väg. Men ställer du ner vissa settings ska du nog kunna komma upp i det, overwatch ser bra ut även på low imo.
PS: antar att du har en skärm som kan dra nytta av prestandan? typ 144hz eller 120hz?

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

@SwedsihNerdGaming: Jadå, men inte på ultra direkt. Du kan titta på youtube videos på alla de spel du vill köra. tror t.om. att ett begagnat 960 eller liknande skulle räcka för din del. Införskaffade ett 550 ti för 70kr förra året, som jag kunde köra cs på stabila 200-300 o samma med lol. De viktiga i de två spelen är cpun

Jag hittar inga begagnade grafikkort i stockholms området inom Sweclockers marknad. Då jag inte vill gå till blocket där man ofta hittar folk som nästan har misshandlat sina grafikkort

Permalänk
Skrivet av Växla:

Inte om du ska maxa alla grafikinställningar, kolla in https://www.youtube.com/watch?v=4NcOJYbLv64 så kan du se vad du kan förvänta dig i fps väg. Men ställer du ner vissa settings ska du nog kunna komma upp i det, overwatch ser bra ut även på low imo.
PS: antar att du har en skärm som kan dra nytta av prestandan? typ 144hz eller 120hz?

Har inte en hemma, men jag kommer nog satsa på en 144hz skärm.

Edit: Jag vet inte så mycket om overwatch vad det kräver och så. Men jag kan väl spela smooth med 1060. Ifall enligt Reasearch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedsihNerdGaming:

Har inte en hemma, men jag kommer nog satsa på en 144hz skärm.

Låter bra once you go 144hz you never go back.

och ja det kommer gå smooth med ett 1060:D

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Skrivet av Växla:

Låter bra once you go 144hz you never go back.

Annars ser min varukorg bra ut? Den uppdaterade då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedsihNerdGaming:

Annars ser min varukorg bra ut? Den uppdaterade då!

Det tycker jag, du blir säkert nöjd med tanke på de krav du hade tror jag inte man kommer undan så mycket billigare, antar att du såg att vissa saker i varukorgen inte fanns i lager hos inet.
Antar att du har windows.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

@SwedsihNerdGaming:

det ser balanserat ut
men att tänka på med 100 serien på moderkort då du ska använda 7 seriens processor är att du måste uppdatera bios på moderkortet

om du vill välja andra delar men fortfarande ha belysning finns alternativet NZXT HUE+ för RGB belysning i chassit utan att varje del i burken lyser (då kan du välja de delar som ger bäst prestanda för din budget och fortfarande ha belysning)

Edit:
lägg till Denna artikel för fraktfritt ^^

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Hedersmedlem

@SwedsihNerdGaming *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...