Permalänk
Medlem

Vilka nätverkskablar ska man ha?

Hoj

Just flyttat in i våran nya lägenhet å tänkte sätta upp nätet å dra kablar etc..
Vanligtvis brukar jag bara köpa kablar å det funkar men brukar fundera om det kan bli bättre?
kollade en guide på

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Men blir inte riktigt klok på vad man ska ha för kablar.

har tänkt köpa kablarna på Biltema..

Finns ju olika kablar som UTP? CAT-6? FTP ? STP etc.
Vad ska man ha för kablar?

Mitt nätverk kommer se ut så här

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktiv

Du verkar inte ha behov att göra dina egna kablar ännu med tanke på de få enheterna. CAT6 är ju att föredra om du kör Gigabitnätverk. Vill du ha länkar till rätt kablar på Biltema eller vad är syftet med tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Du verkar inte ha behov att göra dina egna kablar ännu med tanke på de få enheterna. CAT6 är ju att föredra om du kör Gigabitnätverk. Vill du ha länkar till rätt kablar på Biltema eller vad är syftet med tråden?

Nej inte behov av att göra mina egna kablar

Nej bara tänkte mer vilka jag skulle ha därför jag länkade till biltema fanns ju olika sorter .
Så CAT6 är det man ska ha ? spelar det någon roll om dom är skärmad eller oskärmad?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bärrich:

Nej inte behov av att göra mina egna kablar

Nej bara tänkte mer vilka jag skulle ha därför jag länkade till biltema fanns ju olika sorter .
Så CAT6 är det man ska ha ? spelar det någon roll om dom är skärmad eller oskärmad?

CAT6 UTP är perfekt. UTP = oskärmad. Skärmad behöver du bara om du ska dra kablarna längst med starkström, vilket jag tvivlar på. Så kör på Biltemas Cat6 Utp i önskade längder så kommer det att fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Nej inte behov av att göra mina egna kablar

Nej bara tänkte mer vilka jag skulle ha därför jag länkade till biltema fanns ju olika sorter .
Så CAT6 är det man ska ha ? spelar det någon roll om dom är skärmad eller oskärmad?

Kör på cat 6 klarar dig, fortfarande körs en hel del cat 5e men du kan lungt köra på cat 6.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

CAT6 UTP är perfekt. UTP = oskärmad. Skärmad behöver du bara om du ska dra kablarna längst med starkström, vilket jag tvivlar på. Så kör på Biltemas Cat6 Utp i önskade längder så kommer det att fungera bra.

Skrivet av Nepo:

Kör på cat 6 klarar dig, fortfarande körs en hel del cat 5e men du kan lungt köra på cat 6.

Då vet jag tackar så mycket för all hjälp

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich: hej är ute efter nya nätverkskablar som jag ska ha till en tivo box en arris box och en qnap server .tänkte så bra kabel som möjligt om det hjälper mot tv störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swag:

@Bärrich: hej är ute efter nya nätverkskablar som jag ska ha till en tivo box en arris box och en qnap server .tänkte så bra kabel som möjligt om det hjälper mot tv störningar.

Föga troligt att det kommer göra någon skillnad. Kör på någon Cat6 UTP är mitt råd:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger kör på Cat6 UTP.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich: tack
cat 7 är onödigt att köpa då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swag:

@Bärrich: tack
cat 7 är onödigt att köpa då

Pretty much cat 7 är inte ämnade för små nätverk

Permalänk
Medlem

@cider123: ok tack cat 6 utp ska ja köpa och byta det ja har då