Asus GTX 1080 Strix A8G downclockar inte

Permalänk
Medlem

Asus GTX 1080 Strix A8G downclockar inte

Tjena!
Mitt 1080 ligger konstant på 1670 MHz på core clocken. Även medans inga program är öppna och GPU Usage ligger på 0%.
Har tweakat runt lite i Nvidias kontrollpanel med power settings och gjort en ren installering av Nvidias senaste drivers men kan inte få det att downclocka oavsett.

Vill också tillägga att under stresstester och spelande fungerar det som det ska.

Kortet är på stock speeds som det ser ut nu:

Det har varit så sen jag fick kortet.

Någon som stött på liknande problem men löst det?

Övriga specs i burken är: i7 5820k, 16gb ram, Asus X99-M WS och Corsair AX860.

Kanske är bios som strular?

All hjälp uppskattas

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

Tjena!
Mitt 1080 ligger konstant på 1670 MHz på core clocken. Även medans inga program är öppna och GPU Usage ligger på 0%.
Har tweakat runt lite i Nvidias kontrollpanel med power settings och gjort en ren installering av Nvidias senaste drivers men kan inte få det att downclocka oavsett.

Vill också tillägga att under stresstester och spelande fungerar det som det ska.

Kortet är på stock speeds som det ser ut nu: https://i.gyazo.com/628ff9786a91104c3b3660483c828ed0.png
Det har varit så sen jag fick kortet.

Någon som stött på liknande problem men löst det?

Övriga specs i burken är: i7 5820k, 16gb ram, Asus X99-M WS och Corsair AX860.

Kanske är bios som strular?

All hjälp uppskattas

Jag hade samma problem när jag hade mitt ASUS 760 och för mig var det ena gången att jag hade på "Föredra max prestanda" i nvidia drivrutinen och andra gången verkar det bara har varit mitt kort som hängt sig för jag ominstallerade det bara så försvann det.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag hade samma problem när jag hade mitt ASUS 760 och för mig var det ena gången att jag hade på "Föredra max prestanda" i nvidia drivrutinen och andra gången verkar det bara har varit mitt kort som hängt sig för jag ominstallerade det bara så försvann det.

Tack för tipset!
Satte på anpassningsbar och nu ligger det på 1316 istället..
Känns ändå högt dock

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

Tack för tipset!
Satte på anpassningsbar och nu ligger det på 1316 istället..
Känns ändå högt dock

Testa å se om du avinstallerar kortet och installerar det igen. Kan funka.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Har du två skärmar? Är en känd bugg (iaf i 900-serien) att om du kör en skärm i 144 hz så klockar inte kortet ner. Ställer jag in 120 hz så klockar det ner som det ska i idle. Fattar inte att detta inte kan fixas av Nvidia, helt uruselt. Detta framkom för över två år sedan!!!

Om du inte har två skärmar så ursäkta min lilla rant

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Har du två skärmar? Är en känd bugg (iaf i 900-serien) att om du kör en skärm i 144 hz så klockar inte kortet ner. Ställer jag in 120 hz så klockar det ner som det ska i idle. Fattar inte att detta inte kan fixas av Nvidia, helt uruselt. Detta framkom för över två år sedan!!!

Om du inte har två skärmar så ursäkta min lilla rant

Jo jag har faktiskt 2 skärmar, det var nämligen så på mitt 980 Ti att de clockade ner igen om man drog ut den ena men jag trodde att det borde vara löst vid det här laget haha.

Tackar så mycket för hjälpen, hoppas bara att det inte skadar för mycket att ha kortet liggandes runt base clocken hela tiden

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Testa å se om du avinstallerar kortet och installerar det igen. Kan funka.

// Marcus

Testat det med faktiskt.
Antar att det bara är problem på nvidias sida av saker och ting.
Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem

@165Hz:
Vet inte vad felet är, men jag vet att kortet tar inte skada av att ligga runt base clock. Dom är gjorda för att arbeta så att så länge inte volten eller värmen är för höga så tuggar dom gladerligen på i 100% load, 24/7 utan att skadas. Det är samma sak med CPUs för den delen. Utan det faktumet så hade arrangemang som BOINC varit omöjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@Izle:
Vet inte vad felet är, men jag vet att kortet tar inte skada av att ligga runt base clock. Dom är gjorda för att arbeta så att så länge inte volten eller värmen är för höga så tuggar dom gladerligen på i 100% load, 24/7 utan att skadas. Det är samma sak med CPUs för den delen. Utan det faktumet så hade arrangemang som BOINC varit omöjliga.

ah härligt! Hade inte hört om BOINC förns du nämnde det, verkar som en vettig grejj dock.

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

ah härligt! Hade inte hört om BOINC förns du nämnde det, verkar som en vettig grejj dock.

Varsågod Jo, BOINC är rätt bra.