[Poll] Vilken VOIP använder du? :)

Permalänk
Moderator
Moderator

Tack till alla som har svarat, mycket intressant att se vad folk väljer idag för lösning. Ber återigen om ursäkt för att jag glömde ventrilo!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Folk använder fortfarande TS år 2016? Varför? Discord är ljusår bättre än TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som @JinxSwe också var inne på beror det självklart på vad man är ute efter. Av personlig erfarenhet går jag alltid hellre till TS då det är betydligt färre drops, bättre kvalité och mycket lättare UI.

Specifikt audio-drops är något jag ofta märker av på discord men sällan haft problem med TS. Dessutom är väl känslan av att kunna hålla i en server själv alltid något vissa lockas av (bland annat jag själv) vilket gör att en TS server för mig alltid kommer kännas lite mer personlig. Det gör dessutom att jag har betydligt bättre koll på problemsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag kör en Mumble server 24/7 på min Raspberry Pi. Det funkar perfekt för mig och mina vänner.

Jag testade Discord för ett tag sedan. Jag hämtade hem programmet då jag inte ville stänga av hårdvaruacceleration i webbläsaren. Det gick kort sagt inte att stänga av programmet helt. Discord valde att hela tiden bevaka och samla in min personliga data. Vilket fick mig att direkt avinstallera spionprogramet Discord.

Källa på att det bevakar och samlar in "personlig" data?

Själv la jag inte min röst på någon då jag ser för och nackdelar med alla, fast det vore ju inte dumt att ställa upp en server som virtuellt hostar Mumble och TeamSpeak.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Källa på att det bevakar och samlar in "personlig" data?

Själv la jag inte min röst på någon då jag ser för och nackdelar med alla, fast det vore ju inte dumt att ställa upp en server som virtuellt hostar Mumble och TeamSpeak.


End-User License Agreement.

Jag vill personligen kunna stänga av klienten för Discord helt, så att Discord inte samlar in data hela tiden. Discord har rätt att göra vad de vill med din data, utan att informera dig.

"By uploading, distributing, transmitting or otherwise using Your Data with the Services, you grant to us a nonexclusive, transferable, royalty-free, sublicensable, and worldwide license to use Your Data, subject to the Company’s Privacy Policy.

Permalänk
Medlem

Blizzard Voice Chat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

End-User License Agreement. Discord har rätt att göra vad de vill med din data, utan att informera dig. Jag vill personligen kunna stänga av programmet helt, så att den inte samlar in data hela tiden.

"By uploading, distributing, transmitting or otherwise using Your Data with the Services, you grant to us a nonexclusive, transferable, royalty-free, sublicensable, and worldwide license to use Your Data, subject to the Company’s Privacy Policy."

Har du läst deras privacy policy då?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Har du läst deras privacy policy då?

Privacy Policy

"This Privacy Policy shall not apply to any unsolicited information you provide to us through the Services or through any other means."

Deras privacy policy gäller bara för informationen som de ber om. Med andra ord så gäller den inte för information som utan begäran skickas till / via Discord. Unsolicited = Given or supplied without being requested or asked for.

"All Unsolicited Information shall be deemed to be non-confidential and we shall be free to reproduce, use, disclose, and distribute such Unsolicited Information to others without limitation or attribution."

All bilder, text, ljud, och även din IP-adress är något som de inte har frågat efter. De får rätt att göra vad de vill med informationen.

"We use third party service providers who may use cookies or other technologies to collect information about you and your browsing and other usage activities over time and across different websites. "

Sen så får deras tredjepart spåra dig och samla in information om ditt surfande.

Permalänk

Använder blizzards inbyggda i battle.net och har hittills fungerat felfritt till skillnad mot steams inbyggda som nästan aldrig fungerar felfritt...

Använder det även när jag och polarna spelar annat än blizzardspel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Privacy Policy

"This Privacy Policy shall not apply to any unsolicited information you provide to us through the Services or through any other means." Unsolicited = Given or supplied without being requested or asked for.

Deras privacy policy gäller bara för informationen som de ber om. Med andra ord så gäller den inte för information som du utan begäran skickar till eller via Discord.

"All Unsolicited Information shall be deemed to be non-confidential and we shall be free to reproduce, use, disclose, and distribute such Unsolicited Information to others without limitation or attribution."

All text, ljud, bilder och din IP-adress är något som de inte har bett om. De får rätt att göra vad de vill med informationen.

"We use third party service providers who may use cookies or other technologies to collect information about you and your browsing and other usage activities over time and across different websites. "

Sen så får deras tredjepart spåra dig och samla in information om ditt surfande.

Du är medveten om att de behöver göra det här för att chatt historik ska fungera? Sedan tycker jag att du ska läsa allt under stycket Our Disclosure of Your Information. https://discordapp.com/privacy

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Du är medveten om att de behöver göra det här för att chatt historik ska fungera? Sedan tycker jag att du ska läsa allt under stycket Our Disclosure of Your Information. https://discordapp.com/privacy

Att du väljer att tro gör det inte säkert. Speciellt när det kommer till ett företag som kräver rätten att fritt använda din personliga data. Vad som står i Our Disclosure of Your Information tar inte bort deras rätt att dela eller sälja Unsolicited Information.

Unsolicited Information är all information du skickar när du använder deras tjänst. Det enda privat policy täcker är informationen du anger vid login eller registrering.

Permalänk
Medlem

Teamspeak all the way. (Ventrilo förr i tiden)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Mumble, open source är fina grejer.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att du väljer att tro på ett företag som kräver rätten att fritt använda din personliga data gör det inte säkert. Vad som står i Our Disclosure of Your Information tar inte bort deras rätt att dela eller sälja Unsolicited Information. Som innefattar allt du som du obegärt skickar.

Var någonstans skrev jag att jag väljer att tro på dem? Bevisa att de har nefariska avsikter istället genom telemetrin för annars gör du inte mer än att sprida misinformation och rädsla, något du själv verkar tro på.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Körde alltid Skype förut men det kändes som att det blev sämre med varje uppdatering... Bytte till Discord för ett tag sedan och är mycket nöjd med det. Använder TS3 då och då när det behövs och det funkar väl men inget jag gillar direkt.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

VOIP? aldrig. irc nu, då och för evigt.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Var någonstans skrev jag att jag väljer att tro på dem? Bevisa att de har nefariska avsikter istället genom telemetrin för annars gör du inte mer än att sprida misinformation och rädsla, något du själv verkar tro på.

I Privacy Policy efter Our Disclosure of Your Information så finner du EXCLUSIONS, där det står om alla undantag. Att unsolicited information är exkluderat.

"EXCLUSIONS

This Privacy Policy does not apply to any information collected by us other than information collected through the Services. This Privacy Policy shall not apply to any unsolicited information you provide to us through the Services or through any other means. This includes, but is not limited to, information posted to any public areas of the Services, such as suggestion forums, any ideas for new products or modifications to existing products, and other unsolicited submissions (collectively, “Unsolicited Information”). All Unsolicited Information shall be deemed to be non-confidential and we shall be free to reproduce, use, disclose, and distribute such Unsolicited Information to others without limitation or attribution."

I deras Terms of Service så finner du detta".

"By uploading, distributing, transmitting or otherwise using Your Data with the Services, you grant to us a nonexclusive, transferable, royalty-free, sublicensable, and worldwide license to use Your Data, subject to the Company’s Privacy Policy."

Deras Privacy Policy gäller inte för "unsolicited information". De får med andra ord göra vad de vill med den datan.

Vad tror du att detta företag tjänar pengar på? Det är ingen ideell organisation som samlar in pengar. Det enda de har är din oefterfrågade information. Som de tar sig rätten att göra vad de vill med. Denna information innefattar hela din chat med text, ljud och bilder. Till och med din IP-adress räknas som information de inte har frågat om.

Det enda Our Disclosure of Your Information berättar, är vad de gör med solicited Information. Den information som du måste fylla i textfälten vid till exempel registrering och login.

Du ger dem rätten att göra vad de vill med viktig information. Att lita så blint på detta företag är inget annat än naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

I Privacy Policy under deras klausul om Our Disclosure of Your Information så finner du EXCLUSIONS, där det står om alla undantag. Att unsolicited information är exkluderat.

"EXCLUSIONS

This Privacy Policy does not apply to any information collected by us other than information collected through the Services. This Privacy Policy shall not apply to any unsolicited information you provide to us through the Services or through any other means. This includes, but is not limited to, information posted to any public areas of the Services, such as suggestion forums, any ideas for new products or modifications to existing products, and other unsolicited submissions (collectively, “Unsolicited Information”). All Unsolicited Information shall be deemed to be non-confidential and we shall be free to reproduce, use, disclose, and distribute such Unsolicited Information to others without limitation or attribution."

Deras Privacy Policy gäller inte för "unsolicited information". I deras terms of service så får de tack vare detta stycke göra vad de vill med datan".

"By uploading, distributing, transmitting or otherwise using Your Data with the Services, you grant to us a nonexclusive, transferable, royalty-free, sublicensable, and worldwide license to use Your Data, subject to the Company’s Privacy Policy."

Vad tror du att detta företag tjänar pengar på? Det är ingen ideell organisation som samlar in pengar. Det enda de har är din oefterfrågade information, som de tar sig rätten att göra vad de vill med. Denna data innefattar hela din chat med text, ljud och bilder. Till och med din IP-adress räknas som information de inte har frågat om.

Det enda Our Disclosure of Your Information berättar, är vad de gör med solicited Information. Den information som du till måste fylla i textfälten vid till exempel registrering och login.

Du ger dem rätten att göra vad de vill med viktig information som de inte berättar vad de gör med. Att lita så blint på detta företag är inget annat än naivt.

Du, du får nog lägga ner det där med att använda sånt som kan användas för att spåra dig, där din information kan komma samlas in om inte rentav användas. Du får helt enkelt bli hemlös och leva på vad naturen kan erbjuda och vad du än gör, glöm nu inte foliehatten för fan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Du, du får nog lägga ner det där med att använda sånt som kan användas för att spåra dig, där din information kan komma samlas in om inte rentav användas. Du får helt enkelt bli hemlös och leva på vad naturen kan erbjuda och vad du än gör, glöm nu inte foliehatten för fan.

Eller så använder man en säker och fri mjukvara som inte tar sig rätten att göra vad de vill med dina samtal. Vem som helst kan i dag med lite tid sätta upp en egen VOIP-Server.

Ha för i övrigt en god jul

Permalänk
Medlem

Eftersom jag vill ha lägsta möjliga fördröjning (latens) så är det ju Mumble som gäller.

De andra mjukvarorna framstår ju som föråldrade, tänk t.ex som när de kör satelitintervjuer i tv-program.
Att folk accepterar fördröjning är kanske för att de inte vet bättre?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Alltid varit trogen Teamspeak sedan TS2. Nu använder jag oftast Teamspeak3 när jag spelar. Ibland Discord, varit lite testande på det sedan det kom. Skype använder jag aldrig när jag spelar, alltid massa jävla ljud i bakgrunden osv. Men sen finns ju de vännerna som inte "orkar" plocka ned TS eller Discord, då har man inte mycket till val, antingen Skype eller skita i det..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Moderator
Moderator

Stort tack till alla som svarat! Har länge varit nyfiken på hur mycket de olika lösningarna används och det är inte så lätt att kolla upp med pålitlig data.

Speciellt intressant att höra allas synpunkter på varför de kör sitt val och inte ngn annat.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Discord och TeamSpeak används, men Discord verkar ha bättre ljudkvalite.

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

Använde Mumble och Teamspeak för några år sedan men nu är det Discord som gäller. Ibland blir det samtal över skype.

Permalänk
Medlem

Godtrogen?
Det är ju inte så att det sitter snälla tanter och farbröder och upplåter kapacitet i form av servrar, bandbredd, utveckling och programeringstid för att dom bara är just snälla, du betalar för "gratis" tjänsten discord med din personliga information, du är produkten de drar in sina pengar på.

Och tror man inte på det så läs igenom vad som egentligen står här och vad dom kan göra med det dom sammalt på sig, som många redan noterat
https://discordapp.com/privacy

Så stort + i kanten för att ni kör ts.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

jag använder teamspeak på grund att Teamspeak server är enkelt att hantera och man kan enkelt skapa olika rum för olika spell plus att jag inte har så mycket erfarenhet med dom andra