En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

OJ det var lång tid. jag körde 7900gt i sli och det fungerade direkt visserligen i win xp.

intel har eller hade problem med 4 stickor också. min SB bräda vägrar 4 stickor, speciellt i 2133 läge då den inte ens startar.

får hoppas fixar letar sig ut snart.

ASrock verkar ha tagit sig upp ur budget träsket dom satt i för länge sen när dom körde mkt agp och pci samt olika minnes slottar på samma bräda. kommer de ens komma till sverige för am4?

De som kör mer än 32GB ram förväntar sig nog att de får byta bort något för minnesmängden dock. Får nog rekommendera att man kör två single-sided (single-rank) minnen om man ska köra upp till 32GB (om det nu ens finns 16GB-stickor som är single-rank) minne. Minnestillverkare kan såklart inte ge några klockrena rekommendationer än, Corsair pratar fortfarande om X99 och 100-serien alltså Broadwell och Skylake exempelvis.

Asrock är dåligt representerade, men antingen får du beställa från någon obskyr återförsäljare i Sverige eller beställa från annat EU-land – om deras kort nu verkligen är bra. Kan man vänta så ska man nog vänta tills utbudet blir lite bättre och korten blir testade. På BIOS-sidan har inte moderkortstillverkarna hunnit anpassa UEFI i någon riktig mening än, de ska inte ha haft några processorer att testat med själva fören precis innan lanseringen i princip sägs det ju. Resultatet blir ju att processorer finns det gott om, men moderkort är ofta några veckor bort innan modeller som i princip redan annonserats hittar ut.

Tyskland eller Storbritannien verkar säkra kort för att beställa Asrock om det är vad du vill ha, om ingen svensk återförsäljare tar in de.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en M2 samsung 960 evo 500gb till mitt crosshair VI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som kör mer än 32GB ram förväntar sig nog att de får byta bort något för minnesmängden dock. Får nog rekommendera att man kör två single-sided (single-rank) minnen om man ska köra upp till 32GB (om det nu ens finns 16GB-stickor som är single-rank) minne. Minnestillverkare kan såklart inte ge några klockrena rekommendationer än, Corsair pratar fortfarande om X99 och 100-serien alltså Broadwell och Skylake exempelvis.

Asrock är dåligt representerade, men antingen får du beställa från någon obskyr återförsäljare i Sverige eller beställa från annat EU-land – om deras kort nu verkligen är bra. Kan man vänta så ska man nog vänta tills utbudet blir lite bättre och korten blir testade. På BIOS-sidan har inte moderkortstillverkarna hunnit anpassa UEFI i någon riktig mening än, de ska inte ha haft några processorer att testat med själva fören precis innan lanseringen i princip sägs det ju. Resultatet blir ju att processorer finns det gott om, men moderkort är ofta några veckor bort innan modeller som i princip redan annonserats hittar ut.

Tyskland eller Storbritannien verkar säkra kort för att beställa Asrock om det är vad du vill ha, om ingen svensk återförsäljare tar in de.

Tack för användbara infon. Ska kika vidare här i veckan och se vad det blir för något. Oavsett så kommer uppdateringar fixa det mesta men lite tid kan det säkert ta.
Det viktigaste för mig är att den inte crashar i tid och otid. Speciellt viktigt vid överklock. Är det cpun eller mobot som säger nej?
Asus kortet verkar stabilt även om minnes stödet inte är riktigt 100 än. Test på moderkort borde börja komma ut i stor skala snart.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på ett B350 moderkort som klarar minnen i 2933/3000mhz ?

Har ett par corsair vengeance och är ute efter ett moderkort som klockar bra och kan köra minnena i minst 2933+

https://www.inet.se/produkt/5310189/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-...

Permalänk
Medlem

Kollar man på 3Dmark sida så får man fortfarande ingen ledtråd om vilket kort man ska köpa som är topp i OC http://www.3dmark.com/search?_ga=1.87506833.86727576.14807140... Ryzen 1800X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på om jag ska ta ett MSI B350 Mortar eller Gigabyte B350 Gaming mATX kort.
Ser inte så mycket skillnad på dem, lite ljudkort men för mig tror jag det spelar mindre roll.

Kommer använda m.2 hd samt köra CF (Står att gigabyte inte stödjer CF på prisjakt, men på deras hemsida gör det)
Tips och tankar? Spelar det någon roll?

Man vet ju inte direkt när de vassare mATX korten kommer.

Vilken av dessa?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sitter och funderar på om jag ska ta ett MSI B350 Mortar eller Gigabyte B350 Gaming mATX kort.
Ser inte så mycket skillnad på dem, lite ljudkort men för mig tror jag det spelar mindre roll.

Kommer använda m.2 hd samt köra CF (Står att gigabyte inte stödjer CF på prisjakt, men på deras hemsida gör det)
Tips och tankar? Spelar det någon roll?

Man vet ju inte direkt när de vassare mATX korten kommer.

Vilken av dessa?

Om skönhet har någon betydelse så skulle jag ta Gigabyte kortet. Tycker det kortet var snyggare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Någon som sitter på ett B350 moderkort som klarar minnen i 2933/3000mhz ?

Har ett par corsair vengeance och är ute efter ett moderkort som klockar bra och kan köra minnena i minst 2933+

https://www.inet.se/produkt/5310189/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-...

Jag kör mina corsair vengeance 3200 i 2933Mhz på ett Asus Prime B350 Plus. Den startar inte i 3200, men jag hoppas det kan fixas med en framtida biosuppdatering.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Om skönhet har någon betydelse så skulle jag ta Gigabyte kortet. Tycker det kortet var snyggare

Kollar man på features verkar dock MSI ligga ett steg före.

Som någon som fortfarande sitter och tittar på AM4 mATX brädor för att jag skulle vilja uppgradera mitt gamla skrot och behålla mitt Silverstone Sugo så skulle jag säga... fan inte nåt av den skiten. Jag köper hellre en ny Fractal Design C eller nåt och stoppar in ett bra ATX kort om jag skulle skaffa Ryzen. Det är antingen det är vänta till fully featured mATX X370 kort (dvs bra ljudkort, intel nv, etc). Vilket låter som det kommer bli 6+ månader i nuvarande takt, om någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Beställde precis en M2 samsung 960 evo 500gb till mitt crosshair VI

Kör jag idag, fungerar utmärkt!
Och med senaste UEFI verkar Asus ha fått rätt på Hero-korten.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Kollar man på features verkar dock MSI ligga ett steg före.

Som någon som fortfarande sitter och tittar på AM4 mATX brädor för att jag skulle vilja uppgradera mitt gamla skrot och behålla mitt Silverstone Sugo så skulle jag säga... fan inte nåt av den skiten. Jag köper hellre en ny Fractal Design C eller nåt och stoppar in ett bra ATX kort om jag skulle skaffa Ryzen. Det är antingen det är vänta till fully featured mATX X370 kort (dvs bra ljudkort, intel nv, etc). Vilket låter som det kommer bli 6+ månader i nuvarande takt, om någonsin.

Jag sitter i samma sits, vet ej om jag skulle vänta på itx. Köra på B350 mATX eller hitta en atx låda i mindre storlek.

Vad är stora skillnaden på B350 och X370?
Ljudkort och nätverkskort?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

Skadar inte med mer än ett moderkort. Ryzen-processorerna räcker säkert väldigt länge och moderkortet kan möjligen ta slut innan CPU behöver bytas. Lärde mig det med 2700K. Priserna är ju relativt låga med, CPUer som kostar, iallafall i de dyrare segmenten.

Men ja, jag väntar nog lite till. Lön snart, vettefan om jag orkar vänta längre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skadar inte med mer än ett moderkort. Ryzen-processorerna räcker säkert väldigt länge och moderkortet kan möjligen ta slut innan CPU behöver bytas. Lärde mig det med 2700K. Priserna är ju relativt låga med, CPUer som kostar, iallafall i de dyrare segmenten.

Men ja, jag väntar nog lite till. Lön snart, vettefan om jag orkar vänta längre då.

Jag tänker samma.
Kan alltid byta moderkort vid behov.

Dock har jag beställt ett Phanteks Evolvee mATX Chassi, insett att det är ganska stort.
Finna ju ATX lådor i samma storlek.
Jag som ville ha ett litet Chassi.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Jag tänker samma.
Kan alltid byta moderkort vid behov.

Dock har jag beställt ett Phanteks Evolvee mATX Chassi, insett att det är ganska stort.
Finna ju ATX lådor i samma storlek.
Jag som ville ha ett litet Chassi.

Nu räcker förhoppningsvis AMD's plattform längre än Intels plattformar som byts ut alltför ofta och i onödan. Så det kanske blir lättare att få tag i ett nyare moderkort även om något år.

Nu är jag inte så bekant med mATX-modellen men deras ITX-modeller och även de är rätt gigantiska. Men gillar man designen och lösningarna så är det ju fortfarande ett bra val. Är rätt få som behöver mer än ett grafikkort, mATX med dess maximala 4 kortplatser bör ju vara bra nog. Samtidigt är ATX-varianten sällan speciellt mycket större. Datorn i min signatur (ATX) står bredvid mitt gamla 2700K-system som är monterat i ett Corsar 350D som är nästan lika stort. Mitt Ncase M1 ser riktigt liten ut jämfört med bägge dessa men så är det chassit förstås designat för att vara så liten som möjligt med få kompromisser. Ont om riktigt kompakta mATX-chassin, man får nästan kolla på fördigbyggda system från Dell, HP och liknande för något kompakt idag. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu räcker förhoppningsvis AMD's plattform längre än Intels plattformar som byts ut alltför ofta och i onödan. Så det kanske blir lättare att få tag i ett nyare moderkort även om något år.

Nu är jag inte så bekant med mATX-modellen men deras ITX-modeller och även de är rätt gigantiska. Men gillar man designen och lösningarna så är det ju fortfarande ett bra val. Är rätt få som behöver mer än ett grafikkort, mATX med dess maximala 4 kortplatser bör ju vara bra nog. Samtidigt är ATX-varianten sällan speciellt mycket större. Datorn i min signatur (ATX) står bredvid mitt gamla 2700K-system som är monterat i ett Corsar 350D som är nästan lika stort. Mitt Ncase M1 ser riktigt liten ut jämfört med bägge dessa men så är det chassit förstås designat för att vara så liten som möjligt med få kompromisser. Ont om riktigt kompakta mATX-chassin, man får nästan kolla på fördigbyggda system från Dell, HP och liknande för något kompakt idag. :/

Jag sitter på ITX chassit nu, dock ligger grafikkorten så nära nedre kammaren att det blir svårt att kyla grafikkort som har andra kylare än original.

Satt precis upp mATX brevid, är bara högre, annars samma storlek. Men vilken kvalitet det är, föll direkt.
Kommer behålla det och vänta på Gigabyte får loss mATX korten i sverige.
Bör vara denna veckan sa inet.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Suttit och kollat lite på X370 moderkorten, jag har svårt att bestämma mig vilket som känns bäst.

Majoriteten av moderkorten så finns det 1-2 m.2 platser, på de flesta finns det alltid en under första PCI-E slotten (förutom på ASUS Prime och C6H), kommer det orsaka värme problem för m.2 SSDn om man har ett grafikkort med eftermarknadskylare?

Har redan lagt en order med Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K7, men har gott om tid att ändra då R7 1700 inte kommer i lager på ett tag.

Har planer att klocka upp R7 1700 till 3.9GHz, m.2 SSD, OC stöd till 3200MHz ram.
Vilket av de X370 moderkort som finns just nu är vettigast att köpa? (svensk marknad, ej Biostar och ASRock)

Hur safe är det att köpa ett ASUS Crosshair VI Hero? vill ju inte bricka det första man gör när man väl får hem ett.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kokefa:

Suttit och kollat lite på X370 moderkorten, jag har svårt att bestämma mig vilket som känns bäst.

Majoriteten av moderkorten så finns det 1-2 m.2 platser, på de flesta finns det alltid en under första PCI-E slotten (förutom på ASUS Prime och C6H), kommer det orsaka värme problem för m.2 SSDn om man har ett grafikkort med eftermarknadskylare?

Har redan lagt en order med Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming K7, men har gott om tid att ändra då R7 1700 inte kommer i lager på ett tag.

Har planer att klocka upp R7 1700 till 3.9GHz, m.2 SSD, OC stöd till 3200MHz ram.
Vilket av de X370 moderkort som finns just nu är vettigast att köpa? (svensk marknad, ej Biostar och ASRock)

R7 1700 finns ju i lager hos flera butiker dock. Exempelvis Netonnet hör till de billigare med den i lager: https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketam...
Eller förekommer det brist på processorer i lager hos många av butikerna ofta? Vore nog isåfall bra att slå till redan nu för egen del i väntan på moderkort. Skulle vara rätt trist att vara utan CPU när något passande moderkort väl dyker upp. :/

Vad gäller M.2-platserna så bör det ju samtidigt vara bra med en eftermarknadskylare då den ändå får fart på luften. En referenskylare som är mer sluten borde kunna ge en varm ficka där M.2-enheten värms upp av sin egna aktivitet men också grafikkortet som alstrar värme och täcker för ventilationsmöjligheterna.

Varm blir dom, känns när den Samsung-baserade NVMe-enheten som sitter i min Lenovo IdeaPad 700-15ISK arbetar då det hörnet av datorn blir märkbart varm vid beröring. Den jag har monterad i min stationära dator (den i signaturen) sitter M.2-platsen strax under översta PCI-e porten. Eftermarknadskylning dessutom (Gainwards gigantiska Phoenix-kylare) och det fungerar bra. Märker inte av några problem med den, samtidigt så märker jag ingen skillnad prestandamässigt annat än vid benchmarks mellan denna 960 Evo och tidigare Crucial M550 som var en vanlig SATA-SSD:

Men känns helt klart rätt med en NVMe-enhet för OS i ett prestandasystem även om man kanske inte märker av prestandaskillnaden lika väl som när man gick från HDD till SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tackar för input, har beställt allt från Inet och är obekräftat när nästa batch kommer in med just R7 1700, därav tomt i lager.

Har beställt en Samsung 960 EVO 1TB, som är planen att vara för både spel och OS, vill ju inte att den ska throttla direkt, och om den stora orsaken är att den är under ett grafikkort som trycker ut 70-80 grader luft så kunde man kanske planerat köpet bättre. Sedan att tillverkarna väljer att placera just en m.2 slot under PCI-E så borde det inte orsaka några större problem med värme.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Fått hem mina delar för att kunna testköra lite med Ryzen 7.

Ryzen 7 1700
Gigabyte GA-AB350-Gaming 3
Corsair LPX 2x8Gb 2666C16

Funkar bra ihop stock. XMP profilen var inga problem eller annat sådär än i början.
Testade lite OC med AMD wraith Spire kylaren som medföljde och den är inte direkt högljudd och kyler väldigt bra.

Dock blir moderkortet varmt i Prime95 full belastning. Fick processorn till 3500Mhz @ 1.2volt och VRM tuggar i +80C med cpu 70C som mest för tillfället såhär snabbt.
Processorn vill ha mera volt med högre clock.

Permalänk
Medlem

En reviewer som verkar ha fått upp en 1800X till 4,2GHz på ett Asrock X370 Taichi.

https://www.youtube.com/watch?v=VjGWqTFultI

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

R7 1700 finns ju i lager hos flera butiker dock. Exempelvis Netonnet hör till de billigare med den i lager: https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketam...
Eller förekommer det brist på processorer i lager hos många av butikerna ofta? Vore nog isåfall bra att slå till redan nu för egen del i väntan på moderkort. Skulle vara rätt trist att vara utan CPU när något passande moderkort väl dyker upp. :/

Vad gäller M.2-platserna så bör det ju samtidigt vara bra med en eftermarknadskylare då den ändå får fart på luften. En referenskylare som är mer sluten borde kunna ge en varm ficka där M.2-enheten värms upp av sin egna aktivitet men också grafikkortet som alstrar värme och täcker för ventilationsmöjligheterna.

Varm blir dom, känns när den Samsung-baserade NVMe-enheten som sitter i min Lenovo IdeaPad 700-15ISK arbetar då det hörnet av datorn blir märkbart varm vid beröring. Den jag har monterad i min stationära dator (den i signaturen) sitter M.2-platsen strax under översta PCI-e porten. Eftermarknadskylning dessutom (Gainwards gigantiska Phoenix-kylare) och det fungerar bra. Märker inte av några problem med den, samtidigt så märker jag ingen skillnad prestandamässigt annat än vid benchmarks mellan denna 960 Evo och tidigare Crucial M550 som var en vanlig SATA-SSD:

http://i.imgur.com/gPh2kcB.jpg

Men känns helt klart rätt med en NVMe-enhet för OS i ett prestandasystem även om man kanske inte märker av prestandaskillnaden lika väl som när man gick från HDD till SSD.

Själv tog man och knep en 1700 från Netonnet medan den fortfarande fanns :). Nu väntar även jag på Gigabytes K7-mammaplanka. Hoppas på att någon lämnar en recension på den snart så jag får lite mer kött på benen om den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Ryzen 7 1700

Funkar bra ihop stock. XMP profilen var inga problem eller annat sådär än i början.
Testade lite OC med AMD wraith Spire kylaren som medföljde och den är inte direkt högljudd och kyler väldigt bra.

Dock blir moderkortet varmt i Prime95 full belastning. Fick processorn till 3500Mhz @ 1.2volt och VRM tuggar i +80C med cpu 70C som mest för tillfället såhär snabbt.

Varmt? Super varmt eller? Tänkte köpa ett liknande moderkort.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Varmt? Super varmt eller? Tänkte köpa ett liknande moderkort.

Är varmare än jag hade räknat med på den volten. hade tänkt försöka 4Ghz(vatten) men verkar som det kommer inte klara det alls i närheten med dessa temperaturer redan. Vissa har sagt att upp till 100C ska vara lugnt på annat forum men jag tvekar på deras råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

En reviewer som verkar ha fått upp en 1800X till 4,2GHz på ett Asrock X370 Taichi.

https://www.youtube.com/watch?v=VjGWqTFultI

Verkar vara ett bra kort. Bästa resultatet i CPU-Z mark är just med ett sådant kort. Frågan är om man ska byta ut det Gigabyte kort jag tänkt att köpa. Ska kolla lite på hemsidan och läsa lite

Edit:
Fel av mig. Han hade ett AsRock Fatal1ty X370 Gaming K4 kort såg jag nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kokefa:

Tackar för input, har beställt allt från Inet och är obekräftat när nästa batch kommer in med just R7 1700, därav tomt i lager.

Har beställt en Samsung 960 EVO 1TB, som är planen att vara för både spel och OS, vill ju inte att den ska throttla direkt, och om den stora orsaken är att den är under ett grafikkort som trycker ut 70-80 grader luft så kunde man kanske planerat köpet bättre. Sedan att tillverkarna väljer att placera just en m.2 slot under PCI-E så borde det inte orsaka några större problem med värme.

Ah, okej.

Det bör vara lugnt temperaturmässigt. Nu har jag inte kollat hur seg EVO är i throttlat läge men den bör vara snabb nog även då. I annat fall verkar det som att det kommer fler och fler lösningar för att kyla M.2 enheter så det bör nog vara lite av ett icke-problem egentligen. Men ändå lite synd hur M.2 platsen ändå placeras. ASUS har kört stående montering på deras X99 Deluxe II-moderkort men då är det knäckrisk istället hehe. De är ju ganska långa också.

Skrivet av Simonnice:

Själv tog man och knep en 1700 från Netonnet medan den fortfarande fanns :). Nu väntar även jag på Gigabytes K7-mammaplanka. Hoppas på att någon lämnar en recension på den snart så jag får lite mer kött på benen om den. http://i.imgur.com/dPUGGhO.jpg

Härligt!
Jag sitter själv och fingrar på köpknappen faktiskt, men det är det där med moderkort. Bara en vecka kvar till lön samtidigt så jag är farligt nära att dra iväg en beställning.

Jobbigt det här med att processorerna finns ute och köpbara men att moderkorten inte är lika snabba att hitta ut på marknaden. Jag letar något kompakt men en tusenlapp för ett B350-baserat moderkort så länge är inte så fasligt dyrt. Är ju CPU'n som kostar mest. Även om den är förhållandevis billig mot vad Intels toppsegment kostar och presterar.

R7 1700+Samsung 960 EVO 250GB eller 500GB beroende på vad som finns i lager och ger mest per krona antingen idag eller i eftermiddag. Vill gärna ha allt redo när jag väl får tag i moderkort.

Permalänk
Hjälpsam

Vid vilken temperatur throttlar Samsung 960 EVO?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har inte sett att så många som köper MSI modekorten till Ryzen.
Eftersom jag vill ha ett kort som har 2st M.2 och klarar 3200MHz RAM så tänkte jag först köpa X370 XPOWER GAMING TITANIUM, men avbeställde det då det skulle ta för långt tid att få och beställde istället det billigare X370 GAMING PRO CARBON som också har de funktionerna.
Har bara varit nöjd med MSI innan så känns bra med tanke på att de även kan ge mig alla de funktioner jag vill ha.
Kommer också köra med ett 960 EVO 500GB blir spännande, inte haft värsting-grejer innan när det kommer till dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Ryzen 7 1700

Måndags ex? En i benchmark tråden fick upp sin till 4ghz utan att pilla på volten. De flesta verkar ligga runt 3.8-4ghz.
Hoppas mitt ex klarar 3.8ghz iallafall.
Du kanske kan få upp den med lite mer volt och en fläkt riktad mot vrm?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Posta det också hit i fall nån här kan hjälpa.

blev till slut en Asus C6H för mig med. ska hämta ut det imorgon.

men undra. är det nån här som har använd sig av wifi slotten än?

i manualen ( http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/CROSSHAIR-VI-HE... ) stå det att det är en E-key, type 2230.

sökt runt liten och hitta den här hos inet:
https://www.inet.se/produkt/5403194/intel-wlan-module-ac-8260...

men undra även om denna också skulle funka eller ej:
https://www.inet.se/produkt/5405523/intel-wlan-module-ac-7260...

och undra om dem funka bara sådär eller behöver man köpa någon form av antenn för det?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Måndags ex? En i benchmark tråden fick upp sin till 4ghz utan att pilla på volten. De flesta verkar ligga runt 3.8-4ghz.
Hoppas mitt ex klarar 3.8ghz iallafall.
Du kanske kan få upp den med lite mer volt och en fläkt riktad mot vrm?

NEJ NEJ, lite LITE clocking där men körde med Prime95 "small FFT" vilket drar mest ström i processorn.

Sitter och stressar 3700mhz med 1.320volt just nu och kommer bara upp i ungefär samma temps med "Blend" test istället. Verkar vara max vad stock kylaren klarar. Min BIOS temp varning började tjuta när jag skrev för att cpu gått över 80C. Ska ändra den inställningen. Lät som /%&#.