En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem

Hur bra är detta moderkort, var det inte en del problem med det?
ASUS CROSSHAIR VI HERO

Permalänk
Hjälpsam

@thomson: Har onekligen varit en hel del problem.
Hur väl de kommit tillrätta med dessa vet jag inte, men jag tror att det är ganska stabilt nu, någon som har Hero får ge detaljer.
Håll utkik efter UEFI-uppdatering för Hero, det är det enda som ännu inte fått något nytt denna vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Nu har Asus prime pro x370 moderkortet fått nytt bios, blir kul o testa.

PRIME X370-PRO BIOS 0511
1.Improve system performance.
2.Make CPU temperature more precise

Nice!

Jag har kört in och testat. Den mest märkbara skillnaden är att jag nu kan köra minnena i 2666Mhz istället för 2400. 3000Mhz nästa?

Dock kör processorn fortfarande full fräs hela tiden om man klockar den, och "min/max cpu state" saknas fortfarande under power plan. Men på det stora hela är det ju klart bättre

Står något om increased cpu performance också... Har testat Cinebench och märker ingen direkt skillnad dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@thomson: Har onekligen varit en hel del problem.
Hur väl de kommit tillrätta med dessa vet jag inte, men jag tror att det är ganska stabilt nu, någon som har Hero får ge detaljer.
Håll utkik efter UEFI-uppdatering för Hero, det är det enda som ännu inte fått något nytt denna vecka.

Tack
Får hålla koll och se om det finns lite mer info om detta moderkort

Permalänk
Hjälpsam

@Ozzed: Såg någon skriva att CPU-spänningen fladdrade mindre och att han fick bättre prestanda i singeltråd, tror dock att detta gäller oklockat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nice!

Jag har kört in och testat. Den mest märkbara skillnaden är att jag nu kan köra minnena i 2666Mhz istället för 2400. 3000Mhz nästa?

Dock kör processorn fortfarande full fräs hela tiden om man klockar den, och "min/max cpu state" saknas fortfarande under power plan. Men på det stora hela är det ju klart bättre

Står något om increased cpu performance också... Har testat Cinebench och märker ingen direkt skillnad dock.

Låter positivt, kanske jag får mina minnen att gå högre än 2930mhz då , kan ju hoppas jag får dom till det är gjorda för till 3200mhz??
Cpu går i 4ghz hela tiden stabilt så det kan väl bara bli bättre detta

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Låter positivt, kanske jag får mina minnen att gå högre än 2930mhz då , kan ju hoppas jag får dom till det är gjorda för till 3200mhz??
Cpu går i 4ghz hela tiden stabilt så det kan väl bara bli bättre detta

Tvärr var jag lite snabb i min glädje. Kollade i CPU-Z och timings var skit. Det skall vara CL15 på de här minnena men det var satt till CL17, så det kan vart därför det gick boota med 2666Mhz. Bootade om och fick då ett "OVERCLOCKING FAILED!!!"-Meddelande, så nu är man tillbaka på 2400Mhz, dock med korrekta timings.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

@Ozzed: Vi väntar fortfarande på AMD:s Agesa uppdatering.
Då kommer det nog att hända mer med minnena.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@solifer68: Stämde. Men undrar fortfarande vad EZ uppdate är till för? Förra bios kom heller aldrig upp där. Kanske programvaru-slask från deras moderkort för Intel?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ställde in D O C P och minnena går nu i 3200 mhz efter install av bios 0511 cpu står som original ännu, ska testa mer senare

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@solifer68: Stämde. Men undrar fortfarande vad EZ uppdate är till för? Förra bios kom heller aldrig upp där. Kanske programvaru-slask från deras moderkort för Intel?

Kör aldrig ez setup bättre att gå in manuellt o leta reda på rätt och installera, har tidigare upplevt samma som du med att den inte finner nya trots att det finns?

EDIT:Nu funkar 3200mhz och 4ghz på cpu vid 1.35volt känns helt ok
http://valid.x86.fr/dy1f74

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@solifer68: Min BIOS uppdatering hängde sig efter halva tiden. Loggade ut och försökte köra igång Asus programvara igen men det gick inte. Endast EZ uppdate och den skitfunktionen hittar ju inget BIOS. Så nu är moderkortet brickat.

Står i manualen att det ska fungera att ladda ner bios till usb-sticka men själva ASUS CrashFree BIOS 3 finns bara på DVD: n och har ingen sådan längre i någon av mina datorer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Ställde in D O C P och minnena går nu i 3200 mhz efter install av bios 0511 cpu står som original ännu, ska testa mer senare

Kolla så det är rätt Timings med CPU-Z. Jag lyckades köra mina i 2666Mhz, tills jag bootade om, men det var satt till CL16 trotts att de är specade till CL15 enligt XMP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: läs i manualen om "bios flashback" står lite matnyttigt där, annars kanske du kan plocka batteriet från MB och montera jumpern för Clear CMOS.

det funkar med USB sticka, ska vara formaterad till Fat32 och den enda filen som får finnas på minnet är *.cap filen.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

En annan sitter och väntar på att asrock x370 taichi ska komma ut sist jag såg så är det 9/9 som dom får in den
har sett att moderkorts tillverkarna fick kort tid på sig att fix moderkorten för Ryzen stämmer det så hade dom bara 2 veckor på sig att slipa in moderkorten innan cpu släpptes .

Därför kanske man har många barnsjukdomar på moderkorten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@solifer68: Min BIOS uppdatering hängde sig efter halva tiden. Loggade ut och försökte köra igång Asus programvara igen men det gick inte. Endast EZ uppdate och den skitfunktionen hittar ju inget BIOS. Så nu är moderkortet brickat.

Står i manualen att det ska fungera att ladda ner bios till usb-sticka men själva crash-programmet finns bara på DVD: n och har ingen sådan längre i någon av mina datorer.

Ajdå , bytte du bios i windows? har du provat att lägga bios på en usb o starta upp?? hur långt kommer du är datorn helt död?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kolla så det är rätt Timings med CPU-Z. Jag lyckades köra mina i 2666Mhz, tills jag bootade om, men det var satt till CL16 trotts att de är specade till CL15 enligt XMP.

Jag tror jag hade rätt timings och de gick i rätt hastighet, men 2 spel jag testade craschade så jag ställde tillbaka dessa nu till 2930mhz så länge, i windows funkade den bra, men ett par bios uppdateringar till så kanske de fixat det , jag kom ju iaf till 3200 nu vilket jag inte gjort innan

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

@yrfhar: läs i manualen om "bios flashback" står lite matnyttigt där, annars kanske du kan plocka batteriet från MB och montera jumpern för Clear CMOS.

det funkar med USB sticka, ska vara formaterad till Fat32 och den enda filen som får finnas på minnet är *.cap filen.

Är enda filen som fanns när jag testade. Provade först FAT och sedan FAT32. Ingenting händer. Har ännu inte provat att plocka batteriet och montera jumpern för Clear CMOS.

Skrivet av solifer68:

Ajdå , bytte du bios i windows? har du provat att lägga bios på en usb o starta upp?? hur långt kommer du är datorn helt död?

Jag bytte bios i Windows med asus programvara.
Fläktarna kör och även grafikkortet lyser, annars helt svart.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Är enda filen som fanns när jag testade. Provade först FAT och sedan FAT32. Ingenting händer. Har ännu inte provat att plocka batteriet och montera jumpern för Clear CMOS.

Jag bytte bios i Windows med asus programvara.
Fläktarna kör och även grafikkortet lyser, annars helt svart.

Bios uppdateringen tog lite tid och kanske längre i windows och om du startade om så kanske den inte var klar, men testa batteriet och jumpern som nån tipsade om

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@solifer68: Tja stod still en halvtimma medan jag åt så tycker den tiden räckte Ska testa batteri och nollställa efter att testat alla usb portarna så får vi se. Är visst inte den första med att fela med bios-uppdatering på Asus 370-kort.

EDIT

Provat ovanstående men tyvärr. Blir att bege sig till butiken imorgon och skaffa sig nytt. Fast har inte stor lust att montera i och montera ur igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fortfarande 2133mhz på minnena.. GRR

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Jag fann funktionärt tilltalande med AQUANTIA® 5G bit Intel

ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188882
Var det jag fann funktionärt tilltalande med AQUANTIA® 5G bit Intel

Det var nytt för mig, har inte hört om AQUANTIA® 5G bit Intel tidigare, 10Gbit har inte slagit igenom kostnaden är fortfarande för hög.

När jag skaffade 1Gbit 2003 var det när Asus hade problem med det intrigerade ljud-kort jag hade då en kollega som talade sig varm för ljud kort, så när jag var där och skulle köpa en ny dator så uttalade sig så att det gick att få utan kostnad, om jag la till för ljud kort och de aktiverade det integrerade, så jag fick Giga lan på köpet.
Det tog flera år innan övrigt blev 1 Giga lan.
I och med SSD:s används mer och mer så har 1 Giga lan blivit en flaskhals om vi får upp överföringshastighet, så kommer fler NAS ha en mera kreativ och högre avvändning av SSD:s som komplement till standard HD:s.
Den andra flaskhalsen är routers det har börjat att komma 1 Giga lan internet uppkopplingar för att utnyttja det till fullo när man även har intern-trafik på sitt nätverk.
Jag hoppas på att det blir en snabbare över förings hastighet i routers att gå upp till 5 Giga lan inte bara öka genomhastigheten i routers, eventuellt utnyttja redan färdiga komponenter som används för 10 Giga lan kan användas för att få upp genomhastigheten.

Vi får väll se om AQUANTIA® 5G bit Intel blir ett ½ steg som gör att vi får upp farten på hemma lanen.
10 G bit är lite för dyrt så vi får se vad som händer!

Svensk källa
http://www.elinor.se/5-gbit-ethernet-over-vanlig-kabel.html/

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@solifer68: Tja stod still en halvtimma medan jag åt så tycker den tiden räckte Ska testa batteri och nollställa efter att testat alla usb portarna så får vi se. Är visst inte den första med att fela med bios-uppdatering på Asus 370-kort.

EDIT

Provat ovanstående men tyvärr. Blir att bege sig till butiken imorgon och skaffa sig nytt. Fast har inte stor lust att montera i och montera ur igen.

Så tråkigt, hoppas det löser sig med å få ett nytt.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@solifer68: Jo, det hoppas jag också. Fast NetOnNet har bara B350 kort inne. Sitter nu med en tjutande Compustick och våndas av oljudet.

Provade även med att byta grafikkort (när batteriet skulle ut och in) men svart skärm hela dagen. Återställning av jumprar är väldigt slarvigt beskrivet i boken. En ring runt fyra jumprar men chansade på de två översta och förstorar man deras pdf på hemsidan ser de lite mörkare ut..

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hjälpsam

@yrfhar:
Funderar på om Flashen lyckats men att du inte får någon bild från UEFI vid boot, det problemet har jag med en annan dator som är ansluten till en TV.
Du kanske har en monitor du kan testa med?
Om inte.

  1. Starta datorn vänta en minut.

  2. Tryck F1 (Gå in i BIOS efter Flash, normalt använder man Delete eller F2 men inte efter flash.)

  3. Vänta några sekunder tryck F5 (ladda defaultinställningar).

  4. Vänta några sekunder tryck Enter (Bekräfta).

  5. Vänta några sekunder tryck F10 (Spara och starta om).

  6. Vänta några sekunder tryck Enter (Bekräfta).

För att räddningsflasha.

  1. Lägg den uppackade uefi filen på en USB sticka formaterad med FAT 32, döp den till X370PRO.CAP.

  2. Stoppa sticka i ett uttag som är blått inte grönt.

  3. På tidigare moderkort har det krävts att man tog uttaget i samma rad som ethernetuttaget sitter i, men inte det närmaste, av de två.

  4. Starta datorn, då skall den flasha om automatiskt, räkna med att det tar några minuter.

Om du har en DVD-läsare, skall det också fungera med att starta med den DVD skiva som följde med moderkortet.

Står väldigt kortfattat om detta på sidan 3-37 i manualen.

edit

No display through DVI/HDMI during CrashFree3 operation

I am using the M4A89GTD Pro
onboard DVI output on this motherboard. Everything works fine until
yesterday. When I turned on my computer yesterday, there is no display
on screen. The system gave 5 short beeps, then nothing is happening. I
did some troubleshooting. When I switch the VGA to D-sub connector, I
can see the CrashFree BIOS 3 operation on the screen. It looks like I
don't get display through DVI or HDMI output during CrashFree BIOS 3. Is
this normal?

This is normal. Due to BIOS size limitation, if you use the
onboard HDMI/DVI ouput, there will not be display during the operation
of CrashFree BIOS 3. Instead we use audio prompts to indicates the
status of CrashFree BIOS 3. For CrashFree BIOS 3 operation without the
display, please refer to the following procedures.
Recovering the BIOS from the Support Disc:
1. Insert the Support Disc into the optical drive.
2.
After CrashFree BIOS 3 starts working, you will hear 2 short "beeps"
sound indicating that the BIOS file is recognized. If you hear 5 short
"beeps", it mean no BIOS file is found. Please check whether the Support
Disc is the right one for your motherboard, or make sure your optical
drive is fully functional.
3. After hearing 2 short beeps, please wait 4 minutes for the CrashFree BIOS 3 operation to complete.
4. Restart your system.
Recover the BIOS from the floppy disk or the USB flash disk:
1.
Please download the BIOS file from ASUS official download site and
rename it according to the screenshot illustrated in the manual under
CrashFree BIOS 3 section. For example, please rename M3N78-EM BIOS to
"M3N78EM.ROM", and copy the BIOS file to the floppy disk or the USB
flash disk.
2. Insert the floppy disk into the floppy disk drive or the USB flash disk to the USB port.
3.
After CrashFree BIOS 3 starts working, you will hear 2 short "beeps"
sound indicating that the BIOS file is recognized. If you hear 5 short
"beeps", it mean no BIOS file is found. Please check the floppy disk or
the USB flash disk as well as the devices.
4. After hearing 2 short beeps, please wait 4 minutes for the CrashFree BIOS 3 operation to complete.
5. Restart your system.
Note:
* The power button and Ctrl+Alt+Del combo will be locked during the CrashFree BIOS 3 operation.
* If you lose AC power during the CrashFree BIOS 3 operation, CrashFree BIOS 3 function will resume in the next bootup.
* For the easiness of operation, it is recommended to use the VGA to D-sub output during the CrashFree BIOS 3 operation.
Visa mindre

Dold text

https://www.youtube.com/watch?v=Vw4jQ-Oih7I
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1012219

Uppdatera aldrig från Windows, uppdatera under UEFI->avancerat->tools.
Vid normal uppdatering, fungerar det också att lägga UEFI filen under roten på bootdisken, alltså under C:\

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Testar dina råd

@Ratatosk: Ja, nätverkskabeln blinkar, och HD Lead samt fläktar och inbyggd RGB. Monitor inkopplad med VGA kabel på ett enklare grafikkort och återställning enligt batteri och bygelprincipen. Väntar några minuter till innan jag trycker på F1, F5 och enter/enter... fortsättning följer

Nope, ingenting fungerar. Får inte blild på någon skärm och fungerar inte heller att blind-flasha.
OBS! I bruksanvisningen står det att man ska starta datorn, sedan stoppa in usb-stickan men provat bagge sätten.
Blir att vänta tills 11 april när nästa laddning av moderkort kommer in och hoppas det går på grarantin då jag följde bruksanvisningen när jag flashade. Kunde kanske ha väntat 24 timmar innan jag loggade ut efter hängningen eller vad tycker ni? Konstig bara att AI Suite inte gick inte gick igång efter utloggningen så jag kunde köra igen innan jag tänkt ta det från UEFI menyn som då aldrig dök upp.

EDIT

Som ni kan läsa av mitt inlägg nedanför fick jag inte fram Asus CrashFree BIOS om jag inte drog ur nätverkskabeln. Utan nätverk och ingen kontakt med EZ-uppdate poppade återställningen fram.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hjälpsam

@yrfhar: Ja nu har du i alla fall försökt det mesta.
Tycker själv att det är konstigt, att inte Asus egna crashfree BIOS fungerade.
Förstår inte heller varför Asus envisas med att ha möjlighet att flasha från Windows, det skulle ju räcka med hjälp att ladda ned, sedan skulle användaren få flasha från UEFI.
Riktigt trist att behöva vänta 2½ vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jädrans märkligt. Fick bild på monitorn när jag drog ur nätverkskabeln. Såg då att Asus räddningsprogram ställt sig på Internet och Asus EZ-servrar fungerar ju inte. Nu när det inte fanns något Internet så kom räddningsprogrammet fram på skärmen och jag kunde ändra och välja usb-stickan.

Vet inte vad jag ska tycka men någon stans är det nog hjärnsläpp hos Asus. Ja då var det dags att montera tillbaka grafikkortet och ljudkortet, sedan köra på

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av yrfhar:

@Ratatosk: Jädrans märkligt. Fick bild på monitorn när jag drog ur nätverkskabeln. Såg då att Asus räddningsprogram ställt sig på Internet och Asus EZ-servrar fungerar ju inte. Nu när det inte fanns något Internet så kom räddningsprogrammet fram på skärmen och jag kunde ändra och välja usb-stickan.

Vet inte vad jag ska tycka men någon stans är det nog hjärnsläpp hos Asus. Ja då var det dags att montera tillbaka grafikkortet och ljudkortet, sedan köra på


Ja jädrar vad skönt!
Skriv en tråd om detta i Asus forum eller hör av dig till deras support, detta bör förmedlas vidare.
Verkligen hjärnsläpp!

edit
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1471222-asus-crash-bios...

Lämnade också feedback om detta i deras supportsida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Står lite och velar mellan två moderkort just nu:
Asus X370 Pro
https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-PRIME-X370-PRO-Moderkor...

eller
ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4
https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-Fatal1ty-X370-Gaming-...

I princip identiska moderkortet med samma funktioner, vrm-design osv. Gillar designen lite mer på Asrock men har ingen erfarenhet av dom från tidigare. Har inte heller sett någon i denna tråden som köpt denna modellen?

Asus-kortet är väldigt prisvärt, men när man hör om alla problemen blir jag lite avtänd. Hur fungerar era X370-Pro? Är ni nöjda? är det något som saknas?

Minnen är redan inhandlade, och bestämt mig för en Ryzen 7 1700X.