Permalänk
Medlem
Skrivet av Nrldsgld:

Så skillnaden hade varit större med ett Titan X?

Eller med andra inställningar som inte belastar grafikkort lika mycket.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag mer koll på Vulkan än dx12 då vi snart går över till det i vårt egna spel, men jag trodde att dx12 precis som Vulkan var optimerad för att distrubera Draw callsen över flera kärnor, så märkligt du skriver att Ryzen performa bättre i elva än i tolvan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läst mycket om att 7700k får stutter i vissa spel, BF1 och GTA 5 bland annat. Någon som kan kommentera på detta eller känt av det här?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Inte? Det är ju en riktig arbetshäst för halva priset mot Intels motsvarighet. Och det är väl arbetet som är viktigast?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Kanske får bli en 1800x iaf, den verkar ju prestera helt okej mot 6900k. Kan vara bra att supporta underdogen ibland också!

Jag har en Watercool Heatkiller 3.0 det finns convertkit för AM2+ till den. Om jag köper en Asus ROG som har hålbild för AM3 funkar AM2+ då?

Visa signatur
Permalänk

Köper du 1800x kan du ju räkna med ett gäng barnsjukdomar. Bios är ännu inte pålitligt, OC är ett skämt, optimeringen på kärnorna likaså då cpu1 jobbar 90-100% i vissa applikationer och benchmarks.

Det kommer nog inte flyta så bra som man vill tro. Köp Intel är mitt råd. AMD har ett par tuffa år på sig nu och stabilisera Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Köper du 1800x kan du ju räkna med ett gäng barnsjukdomar. Bios är ännu inte pålitligt, OC är ett skämt, optimeringen på kärnorna likaså då cpu1 jobbar 90-100% i vissa applikationer och benchmarks.

Det kommer nog inte flyta så bra som man vill tro. Köp Intel är mitt råd. AMD har ett par tuffa år på sig nu och stabilisera Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha bra jobbat här
Detta lär du snart få äta upp, p g a inga egentliga belägg för det.

Om vi säger så här av vad jag har läst.
Intel har ett par tuffa år på sig nu och stabilisera 7700K.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Köp Ryzen 1700, det är den prisvärdaste processorn på marknaden idag, du får dessutom med en bra kylare som har RGB LED.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Kanske får bli en 1800x iaf, den verkar ju prestera helt okej mot 6900k. Kan vara bra att supporta underdogen ibland också!

Jag har en Watercool Heatkiller 3.0 det finns convertkit för AM2+ till den. Om jag köper en Asus ROG som har hålbild för AM3 funkar AM2+ då?

Sockel AM2(+) och AM3(+) har exakt samma hålbild. Om du har ett schysst AM2+-moderkort så är jag intresserad av att köpa

Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Köper du 1800x kan du ju räkna med ett gäng barnsjukdomar. Bios är ännu inte pålitligt, OC är ett skämt, optimeringen på kärnorna likaså då cpu1 jobbar 90-100% i vissa applikationer och benchmarks.

Det kommer nog inte flyta så bra som man vill tro. Köp Intel är mitt råd. AMD har ett par tuffa år på sig nu och stabilisera Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men lol, lägg ner FUD:en. BIOS/UEFI är tillräckligt pålitlig för att det ska fungera bra, det är ingen beta. Hade problem funnits hade man ju hört om det nu. Möjligt att det går att plocka ur mer prestanda, men det som finns nu fungerar och är i så fall ett "värsta fall". OC är inget krav för att en processor ska fungera eller vara prisvärd. Att vissa program inte skalar över kärnor har ju inget med CPU:ns funktion eller tillförlitlighet att göra.

Att bygga sin val på affektion är i regel i ett dåligt val, speciellt när valet blir ett maffiabolag som Intel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Sockel AM2(+) och AM3(+) har exakt samma hålbild. Om du har ett schysst AM2+-moderkort så är jag intresserad av att köpa

Har som sagt inte ägt en AMD på över 15 år, däremot har jag ett vattenblock, watercool heatkiller rev 3.0. Detta block har ett kit för AM2+ jag kan köpa för att återanvända mitt block. Kommer det kittet passa?

Edit:när du skriver sådär om intel så för du stämpeln AMD fanboy av mig, lite onödigt kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Köp Ryzen 1700, det är den prisvärdaste processorn på marknaden idag, du får dessutom med en bra kylare som har RGB LED.

MVH

Hur bra är den? Har inte lyckats hitta något test än :/

Permalänk
Medlem

@Chibariku:

Dra av några % från resultaten för 1700X så får du en bra bild. Identiska CPU:er med skillnaden av lägre klockfrekvenser och avsaknad av XFR.

Om man tänkt klocka själv så verkar 1700 vara det enda vettiga valet av de 8-kärniga som släppts. Tänker man inte klocka är siffran på 65W mycket lockande för de med målet kompaktare/tystare byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Hur kan Ryzen bencha likvärdigt med 6900k i Cinebench singelcore men inte i BF1. Märkligt tycker jag

Detta fattar jag inte heller. Kan man ha optimerat Ryzen för Cinebench, men ännu inte för spel? Finns mer prestanda att hämta i framtiden? Jag blir förvirrad.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@Novdid: Jag ska inte skriva flera saker samtidigt i flera flikar ser jag

Syftade på hur bra kylaren som följer med är, klarar den upp mot 3,9 GHz med skaplig temperatur och ljudnivå t ex?

Ja 1700 verkar ju riktigt fin, synd att man blev tvungen att uppgradera till 6700k i somras pga av haveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Har som sagt inte ägt en AMD på över 15 år, däremot har jag ett vattenblock, watercool heatkiller rev 3.0. Detta block har ett kit för AM2+ jag kan köpa för att återanvända mitt block. Kommer det kittet passa?

Edit:när du skriver sådär om intel så för du stämpeln AMD fanboy av mig, lite onödigt kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, blir inte helt klok på vad du menar. AM4 är en ny sockel. Har du en kylare som använder clipsfästen så funkar det, men ska du använda skruvhålen måste du ha ett särskilt monteringskit.

Tänker du på sista meningen? Intel har använt maffiametoder i åtminstone 30 år, och det tycker jag är värt att belysa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Detta fattar jag inte heller. Kan man ha optimerat Ryzen för Cinebench, men ännu inte för spel? Finns mer prestanda att hämta i framtiden? Jag blir förvirrad.

Kan handla om flyttalsprestanda vs heltalsprestanda

Från Ars Technica
"It's only when you look at test like 3DMark that Ryzen's strengths and weaknesses become clearer. Ryzen's 3DMark physics score is one of the highest on test at stock speeds, indicating strong floating point performance. But the overall score is around 10 percent slower than Intel. Ryzen, it seems, is a much better floating point performer than it is an integer performer. And with the latter being important for games—since most FP calculations are handled by the more effective GPU—Ryzen takes an FPS hit. A weak memory controller on Ryzen could also be to blame for the lower than expected gaming scores."

Permalänk
Medlem

@Chibariku:

Jag fattar nu vad du menar.

Även om kylaren skulle kunna klara en OC till 3,9 så tror jag knappast att den kommer vara tyst efter en klockning. Jag tror som sagt. Den är dessutom inte lika stor som den som kommer med 95W-modellerna.

Permalänk
Avstängd

Det är ett vattenblock vi prata om, inte luft.

Detta block http://watercool.de/en/heatkiller-cpu-rev30-0

Detta kit hittar jag

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/cpu-vattenblock/cpu-mo...

Kommer det fungerar med ett mobo som har AM4/AM3 hålbild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain
Var inte helt tydlig innan. AM2(+) och AM3(+) har samma mått mellan hålen, AM4 har andra mått.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Köp Ryzen 1700, det är den prisvärdaste processorn på marknaden idag, du får dessutom med en bra kylare som har RGB LED.

MVH

Kylaren följer bara med kartonger till PC-byggare. Som Komplett PC, Webhallen konfig osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det är ett vattenblock vi prata om, inte luft.

Detta block http://watercool.de/en/heatkiller-cpu-rev30-0

Detta kit hittar jag

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/cpu-vattenblock/cpu-mo...

Kommer det fungerar med ett mobo som har AM4/AM3 hålbild

Skickades från m.sweclockers.com

Så du får ett rakt svar på din fråga Ja det kommer fungera om du köper ett moderkort som har hål för både AM3 och AM4

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Kylaren följer bara med kartonger till PC-byggare. Som Komplett PC, Webhallen konfig osv...

Vad får du detta ifrån? alla recensioner jag sett skriver att kylare ingår på R7 1700, men inte på 1700X eller 1800X och på inet m.f så står det också att kylare ingår om du klickar in på en 1700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad får du detta ifrån? alla recensioner jag sett skriver att kylare ingår på R7 1700, men inte på 1700X eller 1800X och på inet m.f så står det också att kylare ingår om du klickar in på en 1700

aha, okej. Jag trodde det gällde alla modeller. För Swec sa att ingen kylare följde med 1800x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeNMaX:

Så du får ett rakt svar på din fråga Ja det kommer fungera om du köper ett moderkort som har hål för både AM3 och AM4

Grym asuskortet som har det verkar ju bra, eller finns det annat kort som är bättre, är ju inte dumsnål, köper nytt block om det behövs.

https://m.prisjakt.nu/product/4186274

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Hur kan Ryzen bencha likvärdigt med 6900k i Cinebench singelcore men inte i BF1. Märkligt tycker jag

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50

Intressant teori!

Permalänk
Medlem

Här finns lite läsning om hur en ryzen 1700x gentimot 6800k, 6900k, 7700k presterar som daw och det kan ju vara lite intressant läsning även om ni endast använder datorn till spel kanske
http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olay3rolay3r:

Kul, jag noterade också flaskan i bf1 och 7700k, great minds think a like.
Jag tror Vulkan kommer ändra detta totalt. Draw calls är CPU bound. Om man kan multi-tråda detta vinner man massor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Grym asuskortet som har det verkar ju bra, eller finns det annat kort som är bättre, är ju inte dumsnål, köper nytt block om det behövs.

https://m.prisjakt.nu/product/4186274

Skickades från m.sweclockers.com

Vågar mig inte på att rekommendera något moderkort då de enda jag läst något om är just det asus kortet som tyvärr brickats för några ska eventuellt vara löst med senaste bios men vågar inte säga något säkert om det då jag kollat upp så pass lite.
Men generellt håller de flesta tillverkarna liknande kvallitet mitt råd skulle vara att välja ut några olika kort och sen jämföra de sinsemellan och se vad de har för olika portar,bios inställningar osv t.ex saknar Crosshair PS2 port vilket de flesta andra kort har i den prisklassen.
Däremot verkar det bara vara Asus som har hål för AM3.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tänkte uppgradera burken nu när 1080 TI kommer. Frågan är vilken CPU jag ska ta. 7700k hade ju varit enkla valet om jag bara spelade. Men nu gör jag även multi core grejer som tex bakar ljus i Unity.

6900k är ju snart ett år gammal, känns trist att hoppa på ett så pass gammalt tåg. Samtidigt har jag ingen bra erfarenhet av AMD, sist jag hade en AMD var förta singel core x64 som kom, Athlon 64 something hette den, bara massor problem. Kört Intel sedan dess, så lite skeptisk till AMD.

Eller ska jag vänta lite till? Sitter på en 3770k@4.5 just nu. Kan ju köpa bara 1080 TI. Men kör vatten och lite meckigt att koppla om skiten för att sedan göra det igen.

Hur hade ni tänkt?

Hej, vad har du för system idag? Ifall du kör x99 kan det ju kanske vara mycket mer värt med en E5-2690 eller liknande Xenon serie som droppar i pris nu, speciellt om du kikar på Tradera alt. eBay. Då får du ju brutalt mycket mer bang for buck, speciellt om du kör beräkningar etc med burken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Moderkortets chipset är ju dock en stor del av CPUns domän så tycker din jämförelse med PSU och grejer blir lite små irrelevant. Det var ju runt 2000 jag körde AMD sist, det var ingen stabil upplevelse helt enkelt. Minns tyvärr inte vilket chipset det var dock, var som sagt över 10 år sedan.

Får väl vänta någon vecka och kolla tester, swec lär ju göra en snart

Skickades från m.sweclockers.com

Hade typ tre stycken AMD under den eran (Thunderbird 1200, Barton 2500+, en 3700+), och hade inga som helst problem med varken moderkort eller CPUer, hade en mängd grafikkort i också, vilket iofs. inte betyder att ingen hade det men men. Hoppade inte på tåget med första bästa moderkort förstås. En gång så dödade Windows XP boot efter en ökänd "AMD CPU driver update", men det är ju Microsoft som klatande till det där, och det var ju lätt fixat med en backup-återställning.

Kan inte se att det skulle vara någon koppling mellan ev. problem med gamla SocketA/Socket 939-chipset och Ryzen-plattformen.

Edit: Skulle dock vänta på nästa våg av moderkort / BIOS-uppdateringar innan jag ex. tog Ryzen förstås.... men så tänker jag med alla nya varianter, kanske är för försiktig.... eller bara erfaren.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|