Permalänk
Medlem

Blue Screen vid Spel ej under stress test

Hej.

Jag har överklockat min i5-7600k. Jag Körde Aida64 i 13 timmar inga problem och även RealBench någon timma. Men även ifall den är stabil under dessa tester så får jag blue screen när jag spelar ghost recon wildlands. Så testade öka volten, har nu ökat den med 0.020. Fortfarande blue screen. Senaste inträffade 3 timmar in i spelet vilket är jävligt segt.

Någon som vet vad felet kan bero på, eller ska jag fortsätta öka volten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Forgo:

Hej.

Jag har överklockat min i5-7600k. Jag Körde Aida64 i 13 timmar inga problem och även RealBench någon timma. Men även ifall den är stabil under dessa tester så får jag blue screen när jag spelar ghost recon wildlands. Så testade öka volten spänningen , har nu ökat den med 0.020. Fortfarande blue screen. Senaste inträffade 3 timmar in i spelet vilket är jävligt segt.

Någon som vet vad felet kan bero på, eller ska jag fortsätta öka volten spänningen?

Har du utrymme att öka spänningen så varför inte. Stresstester garanterar inte stabil klock utan vid olika laster används peocsson olika. Kan vara hur stresståligt som helst i syntetiska tester och ändå crasha i spel. Dessutom kan det ha att göra med strömförsörjningen till cpun som blir påverkad av att grafikkortet samtidigt drar en hel del när du spelar. Kanske behövs lite större marginaler på grund av ökade rippelvärfen när nätagget totalt blir hårdare belastad av cpu och gpu samtidigt?

Så ja, testa att höja spänningen om det finns utrymme, annars kanske du får gå ner lite i överklockning och se om det blir mer stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har du utrymme att öka spänningen så varför inte. Stresstester garanterar inte stabil klock utan vid olika laster används peocsson olika. Kan vara hur stresståligt som helst i syntetiska tester och ändå crasha i spel. Dessutom kan det ha att göra med strömförsörjningen till cpun som blir påverkad av att grafikkortet samtidigt drar en hel del när du spelar. Kanske behövs lite större marginaler på grund av ökade rippelvärfen när nätagget totalt blir hårdare belastad av cpu och gpu samtidigt?

Så ja, testa att höja spänningen om det finns utrymme, annars kanske du får gå ner lite i överklockning och se om det blir mer stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Aa okej, Mitt grafikkort är också överklockat men den vet jag är stabil och nätagget ligger på 750W så problemet kan väl inte ligga på den? Men jag ska testa och öka spänningen ytterligare.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan stresstest och spel är att stresstesten belastar max och där kan den vara stabil medans spel klockar cpun väldigt mycket upp och ner och det är ofta där man får problemet att det blir för mycket hopp upp och ner i volten så det kraschar när det är på gränsen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Skillnaden mellan stresstest och spel är att stresstesten belastar max och där kan den vara stabil medans spel klockar cpun väldigt mycket upp och ner och det är ofta där man får problemet att det blir för mycket hopp upp och ner i volten så det kraschar när det är på gränsen.

Men jag har min volt på override så den håller konstant hela tiden, Stängt av alla power saving såsom c-state mm då jag trodde att det kunde vara problemet. Det enda som är aktiverat är att multiplier klockar ner när den inte belastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forgo:

Men jag har min volt på override så den håller konstant hela tiden, Stängt av alla power saving såsom c-state mm då jag trodde att det kunde vara problemet. Det enda som är aktiverat är att multiplier klockar ner när den inte belastas.

Du kan ju testa att sänka klocken på grafikkortet lite för att verkligen se att det inte är där det blir instabilt.
Vad har du för moderkort förresten?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Öka volt mer, o kolla på LLC , låter som den får för lite volt i lagom last, men full volt i max last.

Jag ändrade min LLC från 5 "max är 7" till 3 och ökade volten lite . Har samma 100% load volt men genomsnitts volten i lagom eller ingen belastning är lite högre än innan så då slutade bluescreens.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Du kan ju testa att sänka klocken på grafikkortet lite för att verkligen se att det inte är där det blir instabilt.
Vad har du för moderkort förresten?

Har ett MSI Z270 Krait Gaming.
Grafikkortet vet jag är stabilt körde flera veckor med den utan problem, utan det är just nu när jag överklockar processorn som bluescreen börjar dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Öka volt mer, o kolla på LLC , låter som den får för lite volt i lagom last, men full volt i max last.

Jag ändrade min LLC från 5 "max är 7" till 3 och ökade volten lite . Har samma 100% load volt men genomsnitts volten i lagom eller ingen belastning är lite högre än innan så då slutade bluescreens.

Mvh

Åh fan, men hur kan det hända ifall den pumpar ut max volt hela tiden, eller är de jag som inte hänger med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forgo:

Åh fan, men hur kan det hända ifall den pumpar ut max volt hela tiden, eller är de jag som inte hänger med

Benchmark eller tortyr test gör så datorn tar max volt hela tiden vilken resulterar i en stabil överklockning , i spel så går cpu usage upp o ner hela tiden och sällan 100% load hela tiden vilket gör att volten går upp o ner o när den tar mindre volt så är det kanske för lite volt vs hastighet på cpu och resulterar i crash dvs bluescreen.

Med vänlig hälsning

Edit ; har själv stött på samma problem när cpu är stabil i max test men i spel så krashar datorn. Mer volt och ev bios tweak alt sänk din oc så blir det stabilt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

spänning

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Aida64 har jag provat för några år sedan några gånger men slutade använda det då det inte på något vis kunde påvisa om en klockning faktiskt var mer stabil än att bara lyckas boota in i Windows.
Prime95 är det ända programmet jag än så länge provat som efter en lyckad tur på 12-24h aldrig hittat ett CPU program som lyckats sänka burkarna mina. Nu verkar dokc Prime gått ur tiden då de flesta påstår att den provar CPUn orealistiskt.
Om det senare stämmer låter jag var och en bestämma själv.