Permalänk

Problem med dator som fryser

Tja. Skrev en tråd om detta för ett tag sen men fick inte riktigt något bra svar. Jag byggde en dator åt en kompis för ett tag sen. Ända sedan dess har datorn haft problem med att den fryser, mer eller mindre. Var på ett lan i helg och han var tvungen att starta om datorn flera gånger efter att spelet bara stannat. Ibland fryser spelet/desktopen och han måste starta om datorn och ibland kommer ett fel meddelande från windows med en blå bakgrund. Borde inte vara fel på ramminnena eftersom vi har felsökt de förr.

FX-6300 3.50ghz 6 cores
2GB RX 460
8GB Corsair value DDR3-1600mhz
256GB SSD Intenso
430W EVGA
M5A97 R2.0 EVO

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kollat temps, volt etc?

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk

@Demtrest: Temperaturerna verkar vara OK enligt vad han har sett. Så jag tror int det beror på det.

Permalänk
Permalänk

Hm, Vilket operativsystem pratar vi om här? Win 7, 8 eller 10?

Lite saker att testa:

* köra MemTest i typ 12+ timmar.
* Testa att bara köra med en minnessticka i åt gången och i olika slots på moderkortet för att se om problemen kvarstår.
* Kollat om det finns uppdateringar till BIOS? Om så, uppdatera BIOS.
* Testa starta ett annat operativsystem, typ en live Linux version. Den går att testa på utan att installera det. Fryser det sig där också så är det inte själva Windows som är problemet.

Bara lite som jag kom att tänka på lite snabbt. Återkom hur det gått.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A