Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Någon som vet var jag kan hitta keycaps till piltangenterna med gummibeläggning (eller annan textur)? Helst med möjlighet till bakgrundsbelysning. Har ett CM Masterkeys Pro M och inte riktigt vant mig vid att ha piltangenterna tillsammans med numpaden, så skulel behöva några tangenter som har lite annorlunda textur.

Hittade på maxfps, men kostade 200kr vilket kändes lite onödigt dyrt när jag endast behöver 4 st.

Kanske dessa duger (finns fler färger): https://www.maxgaming.se/keycaps/47d/rubber-double-shot-backl...

Annars finns det inte mycket i keycaps väg här i Sverige.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Kanske dessa duger (finns fler färger): https://www.maxgaming.se/keycaps/47d/rubber-double-shot-backl...

Annars finns det inte mycket i keycaps väg här i Sverige.

Nämen oj, missade helt att dom hade 8 pack med, kanon. Precis vad jag letar efter, Tack!

EDIT: Finns det fler alternativ internationellt?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hallå alla. Vill gärna ha ett tkl trådlöst mekaniskt tangentbord men lägger ogärna ut pengar. Vet ni något om Drevo Calibur 71-key US-layout? Det finns många som inte upplever någon fördröjning och påstår att detta är tack vare en uppdaterad version, kan det stämma eller är de personerna bara mindre känsliga? Kan jag använda svensk layout på de tangenterna som finns samt binda om <>| och '* till något annat, eller ska jag köra amerikansk layout och skriva åäö på något annat sätt?

Ser att @Qn1f3 frågat ungefär samma sak utan framgång, så är rädd att billigt, mekaniskt och trådlöst är en omöjlig kombination.

Tillverkarens sida
aliexpress väntar i så fall på vit modell med bruna brytare, ska komma till amazon om några veckor.

Fick hem mitt i dag, har hunnit använda det i några timmar och första intrycket är mycket gott. Spelade BF1 en timme utan någon som helst upplevd fördröjning. Dessutom har jag aldrig spelat så bra förr som jag gjorde i kväll :D.

Dold text

Enter- och spacetangentens stabilisatorer rasslar en aning, men det kan nog avhjälpas med lite silikon om det är kvar efter ett par veckor.

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem

Keyboardco har restockat svensk ISO Realforce 88UB
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-realforce-88ub-45g...

Någon annan som har beställt?

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: 87an är bättre, då slipper man alla ISO-hemskheter.

Ditt första Topre? Eller första Realforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@aaaaaaaaaa: 87an är bättre, då slipper man alla ISO-hemskheter.

Ditt första Topre? Eller första Realforce?

Vad för ISO hemskheter syftar du på?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@aaaaaaaaaa: 87an är bättre, då slipper man alla ISO-hemskheter.

Ditt första Topre? Eller första Realforce?

Nästan! Har precis köpt ett HHKB som jag fick för två dagar sen. Gillar det så pass mycket att jag passade på att köpa ett realforce också.

Har skrivit på ett apple scissor switch fram tills nu och har provat olika MX brytare, men har inte hittat någon jag gillar. Är väldigt nöjd med Topre.

Permalänk
Medlem

@Icte: Halvstor vänster shift och en oformlig enter som jag trycker fel på hela tiden eftersom den tar upp platsen där backspace bör vara

@aaaaaaaaaaaaaaaaa: Topre är min absoluta personliga favorit! Jag föredrar HHKB framför RF; HHKB flexar mer vilket jag tycker är trevligt i ett taktilt tangentbord. Dessutom lättare och med en perfekt layout. Skaffade du vanliga eller JP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad för ISO hemskheter syftar du på?

Stor enter antar jag? En skillnad på 87 borden är att de har variable weight vilket jag inte tilltalas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Stor enter antar jag? En skillnad på 87 borden är att de har variable weight vilket jag inte tilltalas av.

Antagligen

Skrivet av Khers:

@Icte: Halvstor vänster shift och en oformlig enter som jag trycker fel på hela tiden eftersom den tar upp platsen där backspace bör vara

Äsch, smaksak! Personligen hatar jag ANSI's lilla Enter, lyckas alltid träffa på fel tangent med lillfingret på dessa tangentbord! Därefter så är väl 88 tangenter bättre att ha än 87 för en TKL

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Absolut, smaken är som baken. Jag är så pass inkörd på min HHKB-layout att jag har svårt att använda andra typer av tangentbord idag. Att jag dessutom kör amerikansk layout i os gör inte det hela lättare när det kommer till att använda ett svenskt tangentbord där jag faktiskt behöver titta på tangentbordet för att skriva saker som !"#€%&/()=

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har skrivit på ett apple scissor switch fram tills nu och har provat olika MX brytare, men har inte hittat någon jag gillar. Är väldigt nöjd med Topre.

Jag var i en liknande situation en gång. Sedan hittade jag vintage mx blacks. I det närmaste en perfekt linjär brytare (och den enda cherrybrytare vill skriva på), plus att man kan bränna i princip hur mycket pengar som helst på hattar, vilket får ses som ett plus. Standardhattarna på HHKB/RF går dock inte av för hackor.

Permalänk
Medlem

@khers

Köpte den vanliga layouten i vitt. Tycker den japanska varianten är plottrig. HHKB layout är troligtvis det vackraste tangentbordet jag sett. Skulle kanske kört blanka caps, men med tanke på den annorlunda layouten körde jag vanliga tangenter. Gillar isåfall det stealth-svarta.
Trodde det skulle ta tid att vänja sig vid den ovanliga layouten, men det har gått ytterst smidigt. Gillar framförallt hur Caps (var enda funktion är att skrika på folk över internet) har ersatts av Ctrl. Mycket smidigt.

Såg dina tangentbord i länken. Imponerande samling! Såg att du hade flera stycken HHKB. Vilken av dem föredrar du?
Har du någon slags rotation på tangentborden eller blir de liggande till förmån för HHKB

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Efter ett tag med mitt blanka HHKB lyckades jag aktivera Caps Lock och fick leta reda på en manual på nätet för att bli av med skriket.

Mitt vita standard HHKB är favoriten. Jag tycker det vita är snyggast (jag gillar vita beigea tangentbord i största allmänhet) och standard är bättre än type-s... Och vi kan väl säga att jag mycket väl hade kunnat spara ganska många kronor på att bara köpa mina HHKB och strunta i resten. 90% av tiden är det nog HHKB under fingrarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Stor enter antar jag? En skillnad på 87 borden är att de har variable weight vilket jag inte tilltalas av.

på 88an (ISO) har de även fuskat med lysdioderna för Caps-/Scrolllock (i.e. tagit bort dem), 87an (ANSI) har lysdioder för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

på 88an (ISO) har de även fuskat med lysdioderna för Caps-/Scrolllock (i.e. tagit bort dem), 87an (ANSI) har lysdioder för detta.

Viktigt och värdelöst!

Permalänk
Medlem

Ni topre-fantaster. Är det någon som har provat 55g brytare?
Jag upplever mx red som för mushiga, men 45 topre bra. Är 55g topre ännu tyngre än exempelvis mx clears?

Klarar mig utan liten enter tangent, men lysdioderna är grymt snygga. Stor shift likaså hade varit trevligt. Kanske kan ta bort "Z" och köra större shift.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Själv har jag bara provat 55g en kort stund (om man inte räknar escape på mitt 87U) och från den korta sessionen kan jag säga att jag tycker bättre om 45g. Den tyngre är mer taktil, men det blir också hårdare i landningen då du träffar botten med högre hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är en vekling, men jag tycker mitt HHKB (45g) är ganska hårt i landningen jämfört med mina andra brädor (känner av det om jag skriver mycket). En av anledningarna till att jag inte använder det så mycket just nu

Permalänk
Medlem

https://geekhack.org/index.php?topic=88361.0

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Hittade på eBay "Topre to Cherry MX adapter" alltså MX sliders som man sätter istället för befintliga Topre sliders - någon som har testat dessa och vet hur de uppför sig?

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Hittade på eBay "Topre to Cherry MX adapter" alltså MX sliders som man sätter istället för befintliga Topre sliders - någon som har testat dessa och vet hur de uppför sig?

Har inte provat och kan inget om dom. Såg denna häromdagen, där ingår adapters även för långa tangenter, om jag har fattat rätt: https://www.aliexpress.com/store/product/JTK-Topre-to-MX-adap...

Permalänk
Medlem

@twk: Det där är JTKs sliders som BunnyLake säljer, billigare (?), på GH. Han lär tydligen fått in dem igår och skickat första batchen idag. Jag vill minnas att han skrev att han fortfarande har set tillgängliga. Enligt BL själv är de bra, men han är ju partisk

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt för sena svar, lyckas alltid skjuta på det.

Skrivet av BLRN:

Fick hem mitt i dag, har hunnit använda det i några timmar och första intrycket är mycket gott. Spelade BF1 en timme utan någon som helst upplevd fördröjning. Dessutom har jag aldrig spelat så bra förr som jag gjorde i kväll :D.

http://i.imgur.com/vzF7qMs.png

Enter- och spacetangentens stabilisatorer rasslar en aning, men det kan nog avhjälpas med lite silikon om det är kvar efter ett par veckor.

Vad spännande, roligt att du är nöjd! Detta cementerar mitt val av framtida tangentbord än mer. Vet du vilken bluetooth-mottagare det är du använder? Fungerar det bra utan handledsstöd?

Skrivet av Qn1f3:

Det ser onekligen schysst ut. Sett till saknade knappar/tecken har jag alltid använt Alt+Shift eller Alt+Numpad(vilket blir svårt utan den, samt att du mister hastighet). Tycker inte om designen på typsnittet däremot, i och med att detta kom på tal igen var jag tvungen att kolla Keyboardco(vilka är återförsäljare för Filco i Europa) och det verkar som om de fått in Convertible 2 med bruna brytar i svenskt utförande.. ..oj vad det kliar.

För mig handlar det om att få ett så kvalitativt och stilrent fullstort tangentbord i trådlöst utförande med alla fördelar som ett trådat har, eller i den utsträckning det går och där ser just Convertible 2 ut att ligga snuskigt bra till. Sen går det köra trådat med.

Släng gärna iväg en recension ifall du beslutar att beställa.

EDIT: Out of stock.

Med de kriterierna håller jag med om att Calibur inte är rätt tangentbord. Filco träffar rätt på alla punkter så jag förstår om det kliar i köptarmen, det är utan tvekan ett väldigt fint tangentbord. Hann du lägga en beställning? Tänkte först att ditt "out of stock" syftade på Drevo @ amazon, men nu vet jag varken ut eller in!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vad spännande, roligt att du är nöjd! Detta cementerar mitt val av framtida tangentbord än mer. Vet du vilken bluetooth-mottagare det är du använder? Fungerar det bra utan handledsstöd?

Jag använder en helt vanlig Trust-dongle, och handledsstöd har jag inget behov av. Föregående tangentbord var t.o.m. lite högre, och det använde jag utan.

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Får be om ursäkt för sena svar, lyckas alltid skjuta på det.

Vad spännande, roligt att du är nöjd! Detta cementerar mitt val av framtida tangentbord än mer. Vet du vilken bluetooth-mottagare det är du använder? Fungerar det bra utan handledsstöd?

Med de kriterierna håller jag med om att Calibur inte är rätt tangentbord. Filco träffar rätt på alla punkter så jag förstår om det kliar i köptarmen, det är utan tvekan ett väldigt fint tangentbord. Hann du lägga en beställning? Tänkte först att ditt "out of stock" syftade på Drevo @ amazon, men nu vet jag varken ut eller in!

Jag han dessvärre inte med att lägga en beställning och det verkar bara som om det är en skyltning inför det att de får en leverans i augusti, men jag har varit i kontakt med dem och läggs en beställning nu får man ett exemplar. Däremot är väntetiden lång och jag vet inte hur jag känner inför att ha pengar vilande hos ett brittisk bolag just nu.

Jag får helt enkelt suga på den karamellen litet, för som du säger det är ett riktigt fint tangentbord.

Samtidigt sitter jag med ett trådlöst från Logitech med lågprofilstangenter och är inte helt ointresserad av att få tag i ett lite mer kvalitativt av den sorten. Däremot finns det väl inga mekaniska lågprofilsbrytare eller motsvarande känsla och kvalité? Sen är jag lite kluven sett till huruvida höga- eller låga tangenter är mest ergonomiska då det spenderas en hel del tid vid datorn?

Permalänk
Medlem

Fick mitt realforce 88U idag och är grymt imponerad. Gillar TKL storleken mer än 60% just nu.
Har blivit helt hooked på topre. Ogillar fula windows-keyn samt avsaknaden av mediakontroller (för ett tangentbord som slutade på 2,6!)

Svårt att avgöra från foton, men hur är den svarta (legends) HHKB jämfört med realforce i färgen?

Är redan sugen på fler alternativ. Har läst runt lite och vad som är intressant är att leopold verkade vara ett budgetalternativ till HHKB (i usa) för drygt $100 mindre, men som svensk blir det en 500ing dyrare.

Det som verkar mest intressant är Novatouch. Ni som har jämfört med RF87 och HHKB, hur gillar ni novatouch? Givet att man byter ut capsen.

Permalänk
Medlem

Läste NH's test av Cooler Master Masterkeys och blev lite intresserad speciellt av Masterkeys Pro M, men skulle vilja ha tag på den med bruna brytare och nordisk layout.
Hittar det inte hos någon av de vanliga återförsäljarna eller på prisjakt, är det någon här som vet var/om det kan gå att få tag på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Läste NH's test av Cooler Master Masterkeys och blev lite intresserad speciellt av Masterkeys Pro M, men skulle vilja ha tag på den med bruna brytare och nordisk layout.
Hittar det inte hos någon av de vanliga återförsäljarna eller på prisjakt, är det någon här som vet var/om det kan gå att få tag på?

Verkar som att bara röda brytare har släppts. Du får helt enkelt vänta. Kan du tänka dig ISO UK eller ANSI går de säkert att få tag i. Kolla amazon (de, uk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fick mitt realforce 88U idag och är grymt imponerad. Gillar TKL storleken mer än 60% just nu.
Har blivit helt hooked på topre. Ogillar fula windows-keyn samt avsaknaden av mediakontroller (för ett tangentbord som slutade på 2,6!)

Svårt att avgöra från foton, men hur är den svarta (legends) HHKB jämfört med realforce i färgen?

Är redan sugen på fler alternativ. Har läst runt lite och vad som är intressant är att leopold verkade vara ett budgetalternativ till HHKB (i usa) för drygt $100 mindre, men som svensk blir det en 500ing dyrare.

Det som verkar mest intressant är Novatouch. Ni som har jämfört med RF87 och HHKB, hur gillar ni novatouch? Givet att man byter ut capsen.

Novatouch är en helt annan upplevelse än hhkb och Leopold imo. Jag äger ingen av brädorna själv tyvärr men har testat dem alla rätt rejält. Den novatouchen jag jobbat på var helt stock och således inga fix med dämpningar eller nya lådor och sådant. Även om känslan i ett hhkb svårligen finns i de andra brädorna så var novatouch en rolig och trevlig upplevelse. Dock tillverkas det inte längre och Europas sista Novatouch såldes nyligen under stor uppståndelse (nåja).

Din enda chans är att gå på andrahandsmarknaden och för närvarande är det hutlösa priser på brädan. Vissa listningar för 250$ tycker jag verkligen inte det är värt.

Köp cherrykompatibla sliders till andra toprelösningar skulle vara mitt tips, dock utan att ha testat detta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@aaaaaaaaaa: Själv har jag bara provat 55g en kort stund (om man inte räknar escape på mitt 87U) och från den korta sessionen kan jag säga att jag tycker bättre om 45g. Den tyngre är mer taktil, men det blir också hårdare i landningen då du träffar botten med högre hastighet.

Skrivet av Applet:

Jag kanske är en vekling, men jag tycker mitt HHKB (45g) är ganska hårt i landningen jämfört med mina andra brädor (känner av det om jag skriver mycket). En av anledningarna till att jag inte använder det så mycket just nu

Ja, jag tycker också att landningen är ganska hård. Får ont i fingertopparna om jag sitter vid det en hel dag. Funderar på att pröva 30 eller 35g domes (har Novatouch, 45g). Eller finns det någon bra mod för att göra landningen lite mjukare?