För lite chassi-fläkt kontakter på moderkort

Permalänk

För lite chassi-fläkt kontakter på moderkort

Hej!

Jag har nyligen köptFractal Design Node 304 samt moderkort Asus H110I-Plus.. Chassit har 3 fläktar, men jag hittar endast 1 chassi-fläkt uttag på moderkortet. Går det att lösa på något sätt så jag kan koppla i alla 3?

Moderkortet har en 4-pin kontakt, och fläktarna har endats 3-pin.. Antar man kan koppla en 3-pin på en 4-pin och att det fungerar ändå?

Permalänk
Skrivet av Rickykling:

Hej!

Jag har nyligen köptFractal Design Node 304 samt moderkort Asus H110I-Plus.. Chassit har 3 fläktar, men jag hittar endast 1 chassi-fläkt uttag på moderkortet. Går det att lösa på något sätt så jag kan koppla i alla 3?

Moderkortet har en 4-pin kontakt, och fläktarna har endats 3-pin.. Antar man kan koppla en 3-pin på en 4-pin och att det fungerar ändå?

som svar på din fråga

till psu: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

till psu och moderkort 2: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Sätta på moderkortet: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

sätta på moderkortet 2: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Några olika sätt att koppla extra fläktar till moderkortet... Själv använder jag dem sleevade svarta...

Mer info!
Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

På miniITX vill man inte slösa kortyta på fläktkontakter.

Det går utmärkt att koppla 3-pinfläktar till 4-pinkontakter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

obervera att länk 1 ovan grenar till fasta hastigheter, två full fart, två halvfart.
länk 2 kommer inte att fungera med 3 pins fläktar, men det går att använda den för att skarva till en 3 pins adapter, dock behöver du fler än en,
länk 3&4 funkar, men bara till två fläktar

det finns 3-vägs grenar till 3 pins på ebay, och kanske någon mindre nogräknad svensk butik, men om varje fläkt drar mer än 0,3 Ampere kan du bränna headern och mer på moderbordet.
Vill du inte då ta en vild (och dum ) chansning så är enda vägen att gå att köpa en fläktkontroller eller PWM (4 pins) fläktar (eller nya 3 pins som drar under 0,3)

Har du tre fläktar som drar mindre än 0,3 ampere kan du även lätt modda 2 st adaptrar av länk 3 eller 4 genom att koppla en bakom den andra (den bakom måste du kapa en ledning på)

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

@EverGrowingNoob: Okej! Tack för ditt utförliga svar!
Brukar det gå o läsa någonstans hur många ampere fläkten drar, eller måste man möta på något sätt? Står ej när man söker på chassit i alla fall!
Köper jag en fläktkontroller antar jag den kopplas direkt till psu då?
Ni har inget konkret tips på någon inte allt för dyr prisvärd kontroller?

Permalänk

Det brukar stå vid navet på stickern.
Inser nu att du har ett fractal chassi, och dom fläktarna brukar dra runt 0,2 Ampere och borde definivt kunna snurra 3.
Annars har du ju den enklaste sortens fläktkontroll inbyggd i chassit (3 stegs motstånd, liten knapp uppe i övre högra hörnet på baksidan.

Jag kan tyvärr inte tipsa så mycket om fläktkontroller eftersom jag alltid drivit från moderbord (med en moddad sådan i länk 1 faktiskt) eller med ett vridmotstånd vid breadboxing och överklockning.
Men någon annan kanske plockar upp den bollen?
Du kan ju titta på http://www.sweclockers.com/test/18939-nzxt-grid-mjukvarustyrd..., inte "toppklass" i recensionen, men...

Eller kolla https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s312740478 och se om du hittar nåt du gillar (jag har klickat i minst 3 fläktar och temperaturövervakning så blir det lättare att hitta nån automatisk, ta bort det om du vill ha enklare vridmoment också

Och säg till så kan jag slänga ihop en enkel guide hur du kan modda splitters om du vill gå den vägen.

Edit* Och ja dom brukar drivas med molex från nätagg (interna iaf. men ingen regel utan undantag)

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Node 304 har ju en enkel variant av fläktkontroll vid den bakre 140mm fläkten för samtliga fläktar i chassit.

Permalänk
Medlem

Andra saker att notera är att Chassiuttaget på moderkortet bara kan styra via spänningsreglering, då PWM pinnen bara ger ut en 5v signal = 100% PWM.
Samt att processor uttaget klarar av att driva upp till 12W fläkt (så du kan lätt driva flera fläktar med det uttaget).

Permalänk

Jag kom på att du inte behöver modda något förresten. Jag skulle köpt två likadana splitters som i länk 4 och bara sett till att koppla splitter nr2 i den gren som bara har två kablar och en fläkt i den med tre kablar
(Eller om du föredrar den snyggare varianten i länk 3 kopplas splitter 2 i den med 3 kablar och en fläkt i den med fyra)

Annars kan du för all del koppla en gren i cpu och en i chassi headern, då kommer en fläkt att följa processorns belastningskurva i stället i stället för hela systemets som övriga två, men effekten för själva datorn bör bli minimal eftersom processorn normalt belastas i liknande kurva som resterande system.

Hur som helst så behåller du på ett billigare sätt automatisk fläktkontroll än en dedikerad kontroller på detta vis och slipper ställa fläktarna manuellt, vilket jag personligen bara tycker är drygt.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|