Seagate portabel hårddisk hittas ej!

Permalänk
Medlem

Seagate portabel hårddisk hittas ej!

Halloj,

Jag har en Seagate portabel hårddisk som inte vill samarbeta.

Disken startar och blinkar fint när man kopplar in den, och ger även ifrån sig ett mysigt ljud.
Enhetshanteraren erkänner sig skyldig och visar att disken är inkopplad, men diskhanteraren vill ej visa den.

Finns det något annat man kan göra för att komma åt materialet eller tvinga diskhanteraren att visa den?

Kan även tillägga att om jag startar datorn med disken inkopplad så startar inte Windows av oklar anledning.

Tack på förhand!!

Edit: Kan tillägga att den står som "Inte initierad!" nu i diskhanteraren. Kan dock inte initiera den.

Permalänk
Skrivet av Peethaa:

Halloj,

Jag har en Seagate portabel hårddisk som inte vill samarbeta.

Disken startar och blinkar fint när man kopplar in den, och ger även ifrån sig ett mysigt ljud.
Enhetshanteraren erkänner sig skyldig och visar att disken är inkopplad, men diskhanteraren vill ej visa den.

Finns det något annat man kan göra för att komma åt materialet eller tvinga diskhanteraren att visa den?

Kan även tillägga att om jag startar datorn med disken inkopplad så startar inte Windows av oklar anledning.

Tack på förhand!!

Har du testat i olika usb-portar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Yes, har även testat den i olika datorer.

Permalänk
Skrivet av Peethaa:

@StuntmanMike: Yes, har även testat den i olika datorer.

Och det är grejer på den som är viktiga som du vill få tag på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Ja, en massa gamla bilder och sånt som kan vara roligt att ha kvar.

Permalänk
Medlem

Kolla om det är en normal disk eller en med usb-stödet direkt på kretskortet. Är det förra som gäller så testa att ansluta direkt på en sata-port. Då har du uteslutit en potentiell felkälla. Låter tyvärr som om diskens filsystem kraschat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har du tillräckligt med ström till disken så den orkar starta ordentligt ?
En del diskar saknar ju egen strömförsörjning och då kan det behövas en usbhub med egen nätdel för att driva dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@hakro807:
Det är en normal disk under skalet och har även testat att koppla in den direkt via sata-port.
När jag startar datorn med disken inkopplad så bootar inte ens datorn gäller både sata och via usb.

Om diskens filsystem har kraschat, kan jag göra något?
Skulle ev. även kunna tänka mig att skicka in den och se om någon "professionell" kan fixa den om det är värt?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Har brutit upp skalet på den så jag kunde koppla in den via sata och det gick inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peethaa:

@mrqaffe:
Har brutit upp skalet på den så jag kunde koppla in den via sata och det gick inte det heller.

Har du ändrat i bios så den inte är bootbar?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peethaa:

@hakro807:
Det är en normal disk under skalet och har även testat att koppla in den direkt via sata-port.
När jag startar datorn med disken inkopplad så bootar inte ens datorn gäller både sata och via usb.

Exakt vad händer när du startar datorn?
Folk som skrivit att den inte startar/bootar har menat allt från helt död datorn till att deras favorit program i Windows inte startar.

Permalänk
Medlem

@Ang3r: Så fort jag kommer in i bios så låser sig allt. Kan inte välja bort den.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Jag kommer till bios och om jag försöker ta mig in för att ändra något så stannar allt. Den tar sig aldrig vidare till att ladda windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peethaa:

@Ang3r: Så fort jag kommer in i bios så låser sig allt. Kan inte välja bort den.

Men bios fungerar om du inte har disken inkopplad ? i så fall är det hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är väl troligtvis så! Får skicka in den när man har lite cash över!

Tack för alla försök till att hjälpa.

När / om jag får reda på felet så skriver jag här igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peethaa:

@mrqaffe: Det är väl troligtvis så! Får skicka in den när man har lite cash över!

Tack för alla försök till att hjälpa.

När / om jag får reda på felet så skriver jag här igen!

Håller med mrqaffe och då får man räkna med 4000-10000 kr för hårdvarufel. Ännu dyrare för SSD (sett 13000 kr). Ju allvarligare desto dyrare. Alla är så dyra. Bara undersökningspriset varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Håller med mrqaffe och då får man räkna med 4000-10000 kr för hårdvarufel. Ännu dyrare för SSD (sett 13000 kr). Ju allvarligare desto dyrare. Alla är så dyra. Bara undersökningspriset varierar.

@Peethaa Tänk så många extra kopior av diskar man kunde köpt för 4000-10000kr. Hel hög med diskar... och de kunde hållit 2-3+ exemplar av din data och man sluppit paniken, ångesten osv.

Varför fattar inte folk det förrän de står där med en trasig disk, att det kostar sååå mycket mindre att bara köpa en disk till? (och ha backup)