Permalänk
Inaktiv

SD kort formaterare

Hej hej! Tar lång tid och är mycket att skriva in när jag ska formatera mitt SD kort till min Raspberry pi. Gör det via kommandotolken eftersom diskhanteraren inte vill göra det. Vilket program är bra att använda för formatering av SD kort med ett linux på.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Hej hej! Tar lång tid och är mycket att skriva in när jag ska formatera mitt SD kort till min Raspberry pi. Gör det via kommandotolken eftersom diskhanteraren inte vill göra det. Vilket program är bra att använda för formatering av SD kort med ett linux på.

MVH

https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Hej hej! Tar lång tid och är mycket att skriva in när jag ska formatera mitt SD kort till min Raspberry pi. Gör det via kommandotolken eftersom diskhanteraren inte vill göra det. Vilket program är bra att använda för formatering av SD kort med ett linux på.

MVH

Varför formaterar du kortet? Det är bara att flasha din image mha dd-kommandot.

sudo dd if=/path/to/image of=/path/to/card bs=1M

Det spelar ingen roll om det ligger något på kortet sen tidigare, det skrivs över helt.

Edit: missförstod nog frågan, nu läste jag den igen och tolkar det som att du kör Windows? Isf rekommenderar jag Etcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Rufus funkar galant, väldigt snabbt och smidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Varför formaterar du kortet? Det är bara att flasha din image mha dd-kommandot.

sudo dd if=/path/to/image of=/path/to/card bs=1M

Det spelar ingen roll om det ligger något på kortet sen tidigare, det skrivs över helt.

Edit: missförstod nog frågan, nu läste jag den igen och tolkar det som att du kör Windows? Isf rekommenderar jag Etcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör inte windows, men nu är det så att min pi inte vill starta efter jag uppdaterade till senaste programvaran, vilket tog 40 min -.- . Jag antar att det kommandot är om jag är inne i pi:n eller kan jag köra det från windows? MVH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mihon:

Jag tycker att Rufus funkar galant, väldigt snabbt och smidigt.

Ska tanka ner det då! Vilka inställningar ska jag ha på det? MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Kör inte windows, men nu är det så att min pi inte vill starta efter jag uppdaterade till senaste programvaran, vilket tog 40 min -.- . Jag antar att det kommandot är om jag är inne i pi:n eller kan jag köra det från windows? MVH

dd är ett Linux-kommando (men var försiktig så du inte skriver över något viktigt, den frågar inte utan tutar bara på).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.