Chromebook... De bra modellerna kostar mer/kommer inte till Sverige?

Permalänk
Medlem

Chromebook... De bra modellerna kostar mer/kommer inte till Sverige?

Hej. Vet inte om jag lade denna tråd på rätt ställe, om ej så ber jag om ursäkt.

Jag har snöat in mig på att skaffa en schysst chromebook för att komplettera min stationära och för att ersätta min surface pro 3 som kommer att gå till min sambo. Nu tänker ni säkerligen att jag är dum som vill ersätta en surface med en chromebook... Anledningarna är dock ganska simpla, och det handlar i grund och botten om mig som användare. Någon jag stör mig oerhört på är till exempel att jag inte kan ha min surface i knät om jag sitter i en soffa eller liknande. Jag avskyr tangentbordet som är typecover, och jag upplever att jag vill komma ifrån windows lite, iallafall med mina bärbara enheter. En av fördelarna med chromebook är att man kan dualboota linux distributioner, om jag skulle vilja ha något mer desktopliknande eller bli intresserad av att programmera.

Jag har fallit för två av de nyare chromebookmodellerna, Asus C302 och Samsung Chromebook Plus (och Pro). Men självklart ska Asusmodellen kosta 2500 kr mer i Sverige och helst ska den inte heller vara i lager någonstans. Samsungmodellerna ska tydligen inte säljas i Sverige alls. Jag är inte särskilt intresserad av äldre modeller då de ofta saknar USB-C och det är osäkert om vissa modeller kommer få androidstöd. Eftersom Samsungs modeller inte säljs i Sverige har jag varit inne på att skaffa Asusmodellen, men jag kan inte rättfärdiga att betala det absurda priset. Tror ni att priset kommer att sjunka med tiden?

Ingen som råkar befinna sig i staterna och kan köpa med en Samsung plus eller Asus C302 hem till övergivna Sverige?

Permalänk
Medlem

Ojdå, råkade lägga tråden i stationära datorer istället för bärbara...