Permalänk
Medlem

Ryzen 1700 stock vs CM 212 Evo?

Har nyss beställt mig en ryzen 1700 setup och får det förhoppningsvis imorgon!

Köpte med ett bracket till 212:an men funderar på om det ens är värt tiden det tar att plocka bort den från gamla moderkortet, göra rent osv osv. för nästan ingen effekt.

Är det någon större skillnad på wraith cooler:n som följer med jämfört med 212 Evo?

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen större skillnad, Spire kylaren är riktigt bra.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Akaiko:
Kan inte svara hur skillnaden blir i temperatur men tror att det blir tystare med cm 212 evo.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

Hur påverkas resten av datorn iom att 212 blåser luften rakt mot utsuget och att spire skickar den rakt ut i lådan?

Jaså är det så pass stor skillnad i dB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Akaiko: 95W TDP kylare mot 120-130W TDP? hittar inte våran EU spec som skiljer sig lite.
31dB för 212 evo vad jag hittade.
Spire kylaren räcker nog till 3.5ghz klock med lite turbo om man vill hålla nere ljudnivån
men den verkar rätt kapabel ändå.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Akaiko: 95W TDP kylare mot 120-130W TDP? hittar inte våran EU spec som skiljer sig lite.
31dB för 212 evo vad jag hittade.
Spire kylaren räcker nog till 3.5ghz klock med lite turbo om man vill hålla nere ljudnivån
men den verkar rätt kapabel ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=LzIIIoSveU0

Okay! Har inga planer på att klocka nu direkt så kanske stannar på spire tills jag bestämmer mig för att pusha Cpu lite, då lär jag köpa en ny kylare oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sitter i Australien i 25-29 grader i rummet och vad jag har sett iaf så har min cpu inte gått över ca 65 grader i hwmonitor med spire-kylaren. Då drog jag ändå upp den till 3.8 igår på 1.35vcore utan att lagt ner någon större tid på alla parametrar(Kan tillägga att jag är väldigt novis i överklockning och mitt kort msi b350m inte verkar ha många valmöjligheter)

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Skrivet av CaelumMan:

Jag sitter i Australien i 25-29 grader i rummet och vad jag har sett iaf så har min cpu inte gått över ca 65 grader i hwmonitor med spire-kylaren. Då drog jag ändå upp den till 3.8 igår på 1.35vcore utan att lagt ner någon större tid på alla parametrar(Kan tillägga att jag är väldigt novis i överklockning och mitt kort msi b350m inte verkar ha många valmöjligheter)

kan tillägga att detta inte var i stresstest utan csgo,gaming med mitt rx 480 som går upp till 89 C

Visa signatur

5600x, Rtx 3070