Skumt problem med moderkort, funkar inte inne i chassit men funkar utanför

Permalänk
Medlem

Skumt problem med moderkort, funkar inte inne i chassit men funkar utanför

Tja,

Har ett EVGA X99 Micro2 moderkort jag tänkt sätta in i ett Parvum S2.0 chassi men av någon anledning jag inte kan komma på startar systemet inte när moderkortet är skruvat i chassit.

Testat moderkortet med enbart CPU utanför chassit, startar
1 Ram startar
4 Ram startar

försöker upprepa med moderkortet i chassit, funkar inte... Inget annat som ändrats än att kortet är skruvat i chassit.
Har kontrollerat att det inte är extra skruvar som trycker emot på baksidan och stör eller liknande. Har ingen aning vad det kan vara för fel...

Det som händer när man sätter i strömmen till nätagget är att moderkortets "5VSB" LED blinkar och går inte att starta, men funkar som sagt utanför chassit liggandes på papplådan den kom i...

Någon som kan hjälpa mig?

Tack

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Tja,

Har ett EVGA X99 Micro2 moderkort jag tänkt sätta in i ett Parvum S2.0 chassi men av någon anledning jag inte kan komma på startar systemet inte när moderkortet är skruvat i chassit.

Testat moderkortet med enbart CPU utanför chassit, startar
1 Ram startar
4 Ram startar

försöker upprepa med moderkortet i chassit, funkar inte... Inget annat som ändrats än att kortet är skruvat i chassit.
Har kontrollerat att det inte är extra skruvar som trycker emot på baksidan och stör eller liknande. Har ingen aning vad det kan vara för fel...

Det som händer när man sätter i strömmen till nätagget är att moderkortets "5VSB" LED blinkar och går inte att starta, men funkar som sagt utanför chassit liggandes på papplådan den kom i...

Någon som kan hjälpa mig?

Tack

har du distanser under moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

ja funkar det prima utanför men inte inne i chassit så måste det ju vara nån form av kortis? distanser eller vad som helst, kolla över noga

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem, där det slutade funka om jag satte en av skruvarna (ena hörnet för mig). Sånjag körde med alla skruvar utom den. Tror det blev spänningar i kortet, som om det var lite vint eller nått.
Funkade utmärkt i många år, och har efter det använt 3 andra moderkort i samma låda, och då med alla skruvar utan problem. Så inte lådan som var boven, och inga kortisar.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neeon123:

Tja,

Har ett EVGA X99 Micro2 moderkort jag tänkt sätta in i ett Parvum S2.0 chassi men av någon anledning jag inte kan komma på startar systemet inte när moderkortet är skruvat i chassit.

Testat moderkortet med enbart CPU utanför chassit, startar
1 Ram startar
4 Ram startar

försöker upprepa med moderkortet i chassit, funkar inte... Inget annat som ändrats än att kortet är skruvat i chassit.
Har kontrollerat att det inte är extra skruvar som trycker emot på baksidan och stör eller liknande. Har ingen aning vad det kan vara för fel...

Det som händer när man sätter i strömmen till nätagget är att moderkortets "5VSB" LED blinkar och går inte att starta, men funkar som sagt utanför chassit liggandes på papplådan den kom i...

Någon som kan hjälpa mig?

Tack

Kanske är ett måndags-exempelar där någon signal ledning kom för nära skruvhålet, och där skruven kortsluter. Du kan inte ta en bild rakt uppifrån när chassit ligger på sidan utan moderkort, och på moderkortet i sig och lägga upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du distanser under moderkortet ?

Yes. Har kollat att alla distanser matchar hålen på moderkortet.

Skrivet av Laggzor:

ja funkar det prima utanför men inte inne i chassit så måste det ju vara nån form av kortis? distanser eller vad som helst, kolla över noga

Jo exakt, frågan är vad bara, har kollat att det inte är någon extra distans som de råkat sätta dit (handgjort chassi), men vet inte vad det kan vara annars.

Skrivet av Klanders:

Kanske är ett måndags-exempelar där någon signal ledning kom för nära skruvhålet, och där skruven kortsluter. Du kan inte ta en bild rakt uppifrån när chassit ligger på sidan utan moderkort, och på moderkortet i sig och lägga upp?

Har skickat in ett moderkort till EVGA som inte funkade och fick ett nytt, så känns orimligt att detta också är ett måndags-exemplar.
Jag tar en bild sen när jag är vid datorn.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9