Permalänk

Min stream laggar

Hej! Har nu youtubat i 2 månader ungefär och har nu tänkt börja streama på Youtube. Men när jag har testat kolla på streamen medan jag spelat så har den frysit, och kommit igång för 1 sekund, frysit osv... Jepp, jag har sökt på internet men har inte hittat något. Använder OBS. Är det något med bitrate:en som ska ändras eller?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att din processor är för svag men kolla hur cpubelastningen ser ut medan du spelar, kanske även temperaturer.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan behöva justera inställningarna. En googling gav mig många träffar.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Jag gissar på att din processor är för svag men kolla hur cpubelastningen ser ut medan du spelar, kanske även temperaturer.

Belastningen är inte för hög, och temperaturerna är OK nu när jag checkat

Permalänk
Medlem

Hastighet på din uppkoppling?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

Hastighet på din uppkoppling?

40Mbit/s nedladdning, 20Mbit/s uppladdning

Permalänk
Medlem

Jag streamar en del och att kolla på sin egna stream på samma burk brukar inte vara lyckat, dock är jag novis inom området.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag streamar en del och att kolla på sin egna stream på samma burk brukar inte vara lyckat, dock är jag novis inom området.

Jag har aldrig några problem när jag tittar på min egna stream, låter mer som att CPUn säger ifrån med belastningen och tappar frames eller något åt det hållet.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Jag streamar en del och att kolla på sin egna stream på samma burk brukar inte vara lyckat, dock är jag novis inom området.

Prövade att kolla på en annan dator och på min telefon, laggade också. Samma för mina kompisar.

Permalänk
Medlem

jag skulle spontant säga att du har för dåligt med ram i burken samt cpun är lite seg för det. men tweaka bitraten och även din buffert så kanske det löser sig..

Du kör ju även ett rätt kraftigt grafikkort, så be den köra din encoder så avlastar den cpun mera

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

skriv ned vilka inställningar du kör i OBS samt all typ av information du kan komma på. Skadar aldrig.

T.ex. Screen på CPU/GPU belastning under tiden du spelar och streamar, säger OBS att den tappar frames?

Svårt att säga när allt vi har att gå på är "laggar" och "kollat, ser bra ut". Kanske missat något någonstans. Brukar vara enklare när man har flera ögon som kollar igenom saker.

Kolla gärna om något händer precis när det laggar i streamen, vilket är svårt ifs. då streamen alltid är en aning efter men bevaka gärna CPU/GPU användning osv. under en period och kolla om du kan se något.

Går även logga sådant med hjälp av diverse verktyg som t.ex. hwinfo.
Så kan man sätta sig och lira en 10-15 minuter och sedan kolla igenom allt som loggas för att se om man kan hitta något.

Men som sagt, börja gärna med att skriva ut lite mer specifikt vilka inställningar du kör i OBS osv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Ajfan där ser man, som sagt är inte jätteinsatt. Tackar dock för infon att det skall funka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

Prövade att kolla på en annan dator och på min telefon, laggade också. Samma för mina kompisar.

Har förstått att sånt skall funka ändå, så mitt inlägg var inte så hjälpsamt tyvärr. Hoppas att det löser sig för dig. Följer tråden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

skriv ned vilka inställningar du kör i OBS samt all typ av information du kan komma på. Skadar aldrig.

T.ex. Screen på CPU/GPU belastning under tiden du spelar och streamar, säger OBS att den tappar frames?

Svårt att säga när allt vi har att gå på är "laggar" och "kollat, ser bra ut". Kanske missat något någonstans. Brukar vara enklare när man har flera ögon som kollar igenom saker.

Kolla gärna om något händer precis när det laggar i streamen, vilket är svårt ifs. då streamen alltid är en aning efter men bevaka gärna CPU/GPU användning osv. under en period och kolla om du kan se något.

Går även logga sådant med hjälp av diverse verktyg som t.ex. hwinfo.
Så kan man sätta sig och lira en 10-15 minuter och sedan kolla igenom allt som loggas för att se om man kan hitta något.

Men som sagt, börja gärna med att skriva ut lite mer specifikt vilka inställningar du kör i OBS osv.

Video bitrate: 2500
Encoder: Softare x264
Audio Bitrate: 64
Base (canvas) Resolution: 1920x1080
Output (scaled) resolution: 1280x720
Downscale Filter: Bicubic (sharpened scaling, 16 samples
Common FPS value: 30

Användningen av CPU:n var inte upp i 50% ens i användning efter att ha streamat en liten stund och checkade läget. Så man tycker ju att det inte borde frysa som det gör. Fryser, runnar kanske 2 sekunder, fryser, laggar en några sekunder (typ 3 fps), osv.