Hjälp Hyper X Cloud II sprakar bara när det är bas var 5-10 sekund

Permalänk

Hjälp Hyper X Cloud II sprakar bara när det är bas var 5-10 sekund

Hej!

Har Asus maximus hero VIII moderkort med supreme FX 2015 samt Hyper X Cloud II headset.
Sprakande är enbart när basen ökar i headsetet och det är ett rätt litet sprakande som kommer var 5-10 sekund om man har konstant bas.

För 2 månader sedan började det med den första Hyper X Cloud II och på bara 2 veckor eskalera det rejält.
Fick ett nytt headset o det va samma visa.
Sedan försvann det helt plötsligt bara när jag installera om drivrutiner för USB samt ljud.
Nu har det börjat sakta igen och kommer förmodligen eskalera och jag kommer hålla på med ominstallation av drivrutiner några gånger tills det helt plötsligt blir bra igen.

Kan det vara så att supreme FX 2015 på något sätt stör Hyper X Clouds inbyggda ljudkort?
Är inte världens hacker så alla tips och ideer mottages med tacksamhet.
Kan stryka följande på felsökningslistan:

* Ej headset då jag bytt ut det mot nytt Hyper X Cloud II.
* Ej USB port då jag testat olika.
* Ej drivrutiner då jag uppdaterat samt installerat om samtliga.

Mvh

Permalänk
Medlem

På grabbens dator brusade det i basen på cloud 2 på alla usb-portar på baksidan.

Blir inget brus i basen på front-usb...

Dock funkade det bra i usb-portarna på baksidan i ca 2 veckor... Så något är märkligt helt klart.

Permalänk

@hultron: tack för tipset. kan vara det bara att jag inte tänkte på det då jag bytte lite överallt.

Permalänk

Mycket konstigt detta. testat att byta portar och jämföra med att testa i ljudhanteraren.
portar på baksidan sprakar.
portar 2.0 på framsidan sprakar mindre.
portar 3.0 på framsidan sprakar minst.
kan inte förstå vad det är som sker asså?!
är det portarna lr headsetets ljudkort som är weising?

Permalänk
Medlem

Testa att koppla in datorn i ett jordat vägguttag om du inte redan använder det. Skulle kunna vara lösningen på problemet iaf...

Googla jordat vägguttag & kolla om det du använder just nu har de små metall bläcken vid position kl 6 & 12, finns ofta i kök i äldre lägenheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

@Ramsam: uttaget är inte jordat.
tror du att strömmen som kommer från icke jordat uttag är ojämn och skulle kunna påverka? (frågar för jag har nollkoll

Permalänk

@Ramsam: har läst runt på forum om ojordat uttag.
Tror det är problemet.
Blir o fixa en elektriker som får kika på det.

Tack för alla tips.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du testat med en USB-hub för att utesluta att det är problem med strömförsörjningen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphan88:

@Ramsam: uttaget är inte jordat.
tror du att strömmen som kommer från icke jordat uttag är ojämn och skulle kunna påverka? (frågar för jag har nollkoll

Istället för att göra dig lustig när jag försöker hjälpa till, så kan du ju;

1, testa saken & sen återkomma.

Eller

2, googla mer på varför switchade nätagget BÖR anslutas till jordat vägguttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Skit telefon... Aja, men skulle ändå prova att temporärt flyta datorn till ett jordat uttag O testa först, en elektriker för att dra in jord i uttag går på en slant, han behöver dessutom göra alla uttag i det rummet, enl regler.

Rekomenderar starkt att säkerställa att det är problemet innan du ringer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

@Ramsam: Kommunikation utan kroppsspråk kan lätt missförstås.
Var inte menat att vara lustig

ah jag får ta och testa och sedan se.
Men har läst runt lite på forumen och det verkar stämma in rätt bra.

återigen tack för tipsen

Permalänk

Detta blir bara värre och värre.
Testade jordat uttag och det hjälpte inte.
Dock så verkade antivirus programmet AVG vara inaktiverat efter en omstart samtidigt som jag uppdaterade och startade om då kom GPU tweak II samt Nvidia Geforce experience upp som autostart vilket när jag tänker på det skall göra men dock bara gör 50% av alla omstarter sedan jag köpte datorn för 6 månader sedan.
Nu funkar allt som det ska och det knastrar inte längre (har testat i 5min).
Vad är det som inaktiverade AVG?
vad är det som inaktiverade autostart av GPU tweak II samt Nvidia geforce experience?
Tänkte direkt på virus men har nu sökt igenom datorn med både avg samt malwarebytes och de hittar inget.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...