överklocka haswell non k med bugg i bios och en g3258?

Permalänk
Medlem

överklocka haswell non k med bugg i bios och en g3258?

https://www.youtube.com/watch?v=mCYgESKm00Y

klickade runt efter lite prestandatester och hittade det här.
jag sitter på en 4460 och hade varit trevligt att få upp den några mhz
vad tror ni, fungerar det? låter nästan för bra för att vara sant hehe
eller bättre, kanske finns det nån med enkel tillgång till en g3258 och en haswell som har viljan att testa?

kommer inte kunna se era inlägg eller svara förrän immorn
ska upp fem så det är läggdags nu ville bara få iväg tråden ändå, got too excited

mvh

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nickecs:

https://www.youtube.com/watch?v=mCYgESKm00Y

klickade runt efter lite prestandatester och hittade det här.
jag sitter på en 4460 och hade varit trevligt att få upp den några mhz
vad tror ni, fungerar det? låter nästan för bra för att vara sant hehe
eller bättre, kanske finns det nån med enkel tillgång till en g3258 och en haswell som har viljan att testa?

kommer inte kunna se era inlägg eller svara förrän immorn
ska upp fem så det är läggdags nu ville bara få iväg tråden ändå, got too excited

mvh

Att vrida upp samtliga kärnor till Turbon är inget ovanligt. Oftast bara att aktivera "enhanced turbo" eller liknande i Bios. Man behöver inte joxa med annan processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Lånar tråden, hade gärna velat boosta upp min med om möjligt på något sätt hehe

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att vrida upp samtliga kärnor till Turbon är inget ovanligt. Oftast bara att aktivera "enhanced turbo" eller liknande i Bios. Man behöver inte joxa med annan processor.

Men han säger i videon att det går att få den att tom köra i mer än turbo, tyckte han sa att han fick upp den i 3.8ghz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nickecs:

Men han säger i videon att det går att få den att tom köra i mer än turbo, tyckte han sa att han fick upp den i 3.8ghz

Jo, men då han inte visar något så är det bara tomt prat.

Dock är inte det heller något man behöver pilla på med andra processorer. Räcker med att ändra turbo-multipel. Har för mig att med ett Z-moderkort så kan man lägga på lite mer. Ivy bridge hade stöd för + 4x multipel även på låsta processorer. Oavsätt, användningen av en annan processor är meningslös, den påverkar inte förmågan att överklocka eller ändra multipel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men då han inte visar något så är det bara tomt prat.

Dock är inte det heller något man behöver pilla på med andra processorer. Räcker med att ändra turbo-multipel. Har för mig att med ett Z-moderkort så kan man lägga på lite mer. Ivy bridge hade stöd för + 4x multipel även på låsta processorer. Oavsätt, användningen av en annan processor är meningslös, den påverkar inte förmågan att överklocka eller ändra multipel.

Hehe ajjt, tänkte att det var för bra för att vara sant, men vad har man om inte hopp?