Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem

Vi må ha bland dom högsta skatterna i världen, men i ärlighetens namn så kan jag inte tänka mig ett annat land jag hellre vill bo i än i Sverige.

Skulle väl eventuellt vara Kanada då...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Azodan: Radiotjänst - Det är 600 miljoner vi kan lägga på annat.
Folket i Kiruna kan flytta dit där det finns jobb istället för "skapa" jobb.

Lägg det som en fast avgift på skatten och se till så att politikerna inte kan röra den.
http://data.riksdagen.se/dokument/GX02Kr243

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Det är fel att enbart se på skatter, för med den skattenivå vi har så borde vi ha:
* Världens bästa skola/sjukvård/äldreomsorg/poliskåren.
* Gratis Internet och en massa annat som public service i skatten, alla barn från 7års åldern borde få egen skoldator som bytts var 3år.
* Gratis kollektivtrafik.
* Bästa skyddet emot alla utanförskap i alla dess former
* Bästa utbyggnaden av vår infrastruktur, riktiga snabbtåg i 300km/h mellan de större städerna, visst jag kan förstå att det är tufft i norrland, men raka dubbelspåriga 250km/h banor borde nästan vara standarden.
Stockholm och göteborg ska självklart inte enbart ha ett dubbelspår som bromsas upp och allt möjligt, nu vet jag ej hur det skulle lösas men kanske 4 spår? (godstrafik, pendeltåg etc ska ej bromsa tåg som vill köra i 300km/h)

Det var några saker som jag kom på som vi borde ha med denna extrema skatt som vi nu har och hade vi haft allt som jag pratade om ovanför så hade jag satt att skatten inte är så farlig ändå.

Näe du. Vi har inte högst skatter på alla fronter och hög beskattning ger inte någon gräddfil till utopin.
Det vi däremot får ut är att vi hamnar i toppskiktet när det kommer till levnadsstandard och hur bra det är att bo här.

När det kommer till skolan så är det väl snarare reformer och upplägg kring skolan än finansiella brister som är vår svaghet i landet.
Vården blir för varje år mer kompetent med fler kurer, behandlingar, diagnoser och mer kunskap. Vi kan idag inte bara upptäcka utan även behandla otroligt många sjukdomar vi inte ens visste fans för 30 år sedan och de sjukdomar vi då kände till kan vi idag göra mycket mer åt. Problemet är att allt det där kostar pengar och det är svårt att få intäkterna att öka lika snabbt som kunskapen ibland. Kanske behövs mer skatt för sjukvården? Mindre på annat ställe månne?
Äldreomsorgen är väl däremot inge vidare kanske. Fler äldre och färre yngre... Ja här finns nog mer att göra.

Gratis internet och datorer i skolorna... ja det är väl upp till operatörerna och friskolorna. Gratis datorer erbjuds väl på en del ställen på bekostnad av andra grejer i skolan. Är det värt det? Bra fråga...
Bäst skydd mot utanförskap baseras sällan på skattesedeln. Så enkelt är knappast den frågan ;).
Bäst utbyggnad av infrastruktur är inte heller så självklart. Det beror på hur många man är i landet, hur många som totalt kommer använda infrastrukturen och hur glesbefolkat landet är.
När Luxemburg bygger infrastruktur så handlar det om få mil totalt för många invånare. I vårt land gäller nästan motsatsen med små städer , långa avstånd och liten befolkning vilket blir rätt dyrt. Vidare är det vanligen så att de länder som har bäst infrastruktur också är i eller nyss har haft en kraftig ekonomisk tillväxt senaste åren men visst kan det läggas pengar på mer infrastruktur. Bara att ta lite mer statliga lån. Det finns knappt några andra västländer med så låg statsskuld som Sverige. Ja, Norge ligger på samma nivå som oss ungefär men så räknas de också som tokrika ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vi må ha bland dom högsta skatterna i världen, men i ärlighetens namn så kan jag inte tänka mig ett annat land jag hellre vill bo i än i Sverige.

Skulle väl eventuellt vara Kanada då...

Schweiz, Japan, Österrike, Nederländerna, Sydkorea.

Mycket lägre skatter och mycket bättre välfärd.

Nu är det tomt i kistan efter att man bekostat en folkvandring utan dess like från Arab/Afrikanländerna.
Så nu kommer det en massa punkskatter. Som "kemikalieskatt" på elektronik, högre skatt för "koldioxid" från bilar, skatt på dricka"
Det är bara svepskäl att det är för miljön eller för hälsan. Degen ska in, eller så konkar landet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Schweiz, Japan, Österrike, Nederländerna, Sydkorea.

Mycket lägre skatter och mycket bättre välfärd.

Nu är det tomt i kistan efter att man bekostat en folkvandring utan dess like från Arab/Afrikanländerna.
Så nu kommer det en massa punkskatter. Som "kemikalieskatt" på elektronik, högre skatt för "koldioxid" från bilar, skatt på dricka"
Det är bara svepskäl att det är för miljön eller för hälsan. Degen ska in, eller så konkar landet.

Fast i dessa länder måste man samtidigt betala all välfärd ur egen ficka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fast i dessa länder måste man samtidigt betala all välfärd ur egen ficka.

Vad är det för propaganda du fått dig matad med?
Även om det skulle vara så, så drabbar det bara latmaskar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för propaganda du fått dig matad med?
Även om det skulle vara så, så drabbar det bara latmaskar.

Källa? Eller bygger dina uppgifter endast på egna värderingar och världsuppfattning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen det är otroligt viktigt för Sveriges framtid att vi åtminstone behåller systemet där staten betalar för skolan inklusive universitetsutbildning. Det är extremt viktigt att det som bestämmer huruvida man kommer in på en universitetsutbildning är ens meriter och inte hur mycket pengar mamma o pappa har.

Att vissa duktiga elever i andra länder i praktiken stängs ute från bra universitet eftersom de inte har råd att utbilda sig leder till en otrolig kompetensförlust/snedvridning senare i arbetslivet vilket är inte är önskvärt ur en ekonomisk synvinkel. Detta är det helt klart värt att lägga skattepengar på.

Detta är speciellt viktigt på en global arbetsmarknad där Sverige inte längre kan konkurrera med låga löner utan måste kunna erbjuda en högre kompetensnivå hos arbetarna för att motivera våra höga löner globalt sett.

(Sen att man borde sluta bekosta alla utbildningar som i praktiken inte förbereder en för arbetslivet med allmänna medel är en annan femma.)

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Schweiz, Japan, Österrike, Nederländerna, Sydkorea.

Mycket lägre skatter och mycket bättre välfärd.

Nu är det tomt i kistan efter att man bekostat en folkvandring utan dess like från Arab/Afrikanländerna.
Så nu kommer det en massa punkskatter. Som "kemikalieskatt" på elektronik, högre skatt för "koldioxid" från bilar, skatt på dricka"
Det är bara svepskäl att det är för miljön eller för hälsan. Degen ska in, eller så konkar landet.

Tomt i kistan och jämförelse med Japan, hehe.
Är det något land som har tomt i kistan så är det väl ändå Japan som har ca 250% av sin BNP i statsskuld. Att jämföra med katastrofskuldtyngda Grekland som ligger på ca 180% av BNP i statsskuld. Japan är alltså bra mycket mer belånat än Grekland ;).
Sverige har ca 30% av BNP i skuld och vi är därmed lägst belånade av västländerna. Ja, Norge är på samma nivå som oss förstås.

För övrigt hamnar länderna du nämnt sällan på samma nivå som de skandinaviska länderna när man mäter hur bra länderna är att bo i. Så det är väl lite upp till var och en vilka specifika grejer som är av intresse för en. Svårt att få allt perfekt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där behöver väl inte vara ett antingen eller scenario.

Men det är som @richie.f tar upp ovan inte orelaterat till vår levnadsstandard.
Om vi bara kritiserar skatten utan att ta hänsyn till att vi faktiskt har fått ut jättemycket av våra höga skatter så blir kritiken aningen skev.
Tvärt om hänger ju vår välfärd och höga levnadsstandard ihop med vår höga beskattning och det är svårt att både ha den kakan och äta den.

Det var även det jag berörde i mitt tidigare inlägg, att de flesta är ok med att vi har höga skatter. Även de moderater jag känner. Men man kan med all rätta kritisera hur pengarna användas, och på vilket sätt vi och vad som beskattas.

Bara för sakens skull så kan jag ta ett exempel gällande mig själv, med den höjning som har aviserats på fordonsskatten nästa år så har fordonsskatten på min bil höjs med ca 90% inom en period under tre år (med reservation för att jag inte minns den exakta tidpunkten för första höjningen). Är det en rimlig skattehöjning? Det var inget jag kunde ta med i beräkningen när jag införskaffade bilen, den klassades då som en miljöbil. Med andra ord gjorde jag ett miljömedvetet val, vilket politikerna försöker styra oss mot, men jag straffbeskattas ändå för det i efterhand. Och det är speciellt miljövänligt, eller ekonomiskt för mig, att byta till en nytillverkad bil igen med lägre utsläpp.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Källa? Eller bygger dina uppgifter endast på egna värderingar och världsuppfattning?

Varför är det alltid godhetsknarkare som dig som frågar efter källa? Du kan dra fram några källor på att man får bekosta all välfärd själv istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Det ni bör fråga er är varför Sverige drar på sig mer utgifter hela tiden, och lösningen är alltid att höja skatter. Den enskilt största posten i budgeten är invandringen, den kosta 70 miljarder 2016. Våra grannländer Norge och Finland lägger en bråkdel av det. Vi ger varje år 24 miljarder i bistånd till olika projekt. Som en jämförelse, för ca 7 miljarder varje år så skulle vi vi helt gratis tandvård i Sverige för alla.

Hela rättsväsendet inklusive polis kostade 2016: 42 miljarder
Hela försvaret och samhällets krisberedskap kostade 2016: 48 miljarder

Man skulle med lätthet kunna ta pengar från invandringen och biståndet för att fylla våra egna hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tomt i kistan och jämförelse med Japan, hehe.
Är det något land som har tomt i kistan så är det väl ändå Japan som har ca 250% av sin BNP i statsskuld. Att jämföra med katastrofskuldtyngda Grekland som ligger på ca 180% av BNP i statsskuld.
Sverige har ca 30% av BNP i skuld vilket väldigt få andra västländer har.

För övrigt hamnar länderna du nämnt sällan på samma nivå som de skandinaviska länderna när man mäter hur bra länderna är att bo i. Så det är väl lite upp till var och en vilka specifika grejer som är av intresse för en. Svårt att få allt perfekt ;).

Fast nu är det rätt missvisande för Japan då dom säljer obligationer till sitt egna folk istället för att låna av andra länder till stor del.
Nu menar du nog GDP, inte BNP. Vilket får mig att tro att du bara regurgiterar skit som du läst utan att riktigt förstå dig på det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Det ni bör fråga er är varför Sverige drar på sig mer utgifter hela tiden, och lösningen är alltid att höja skatter. Den enskilt största posten i budgeten är invandringen, den kosta 70 miljarder 2016. Våra grannländer Norge och Finland lägger en bråkdel av det. Vi ger varje år 24 miljarder i bistånd till olika projekt. Som en jämförelse, för ca 7 miljarder varje år så skulle vi vi helt gratis tandvård i Sverige för alla.

Hela rättsväsendet inklusive polis kostade 2016: 42 miljarder
Hela försvaret och samhällets krisberedskap kostade 2016: 48 miljarder

Man skulle med lätthet kunna ta pengar från invandringen och biståndet för att fylla våra egna hål.

Nja, nu var det 70 miljoner för migrationsverket. Inte kostnaden för skola, vård, socialbidrag osv. Dessa kostnader är flera hundratals miljarder.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är ju bara kolla på Kanada det har samma välfärd och mer där till de har ju tomt även gratis tandvård i Kanada om jag inte minns fel och det har även 10% lägre skattetryck än i Sverige.

Däremot beror ju helt på hur bra ett land kan hantera pengar finns ju kommuner i Sverige som köper 5 paket våtservetter för 65.000:-, betalar flera miljarder för tomma asylboenden som inte ens folk bor i så helt klart beror på hur pengar hanteras, slöseri är ju aldrig ett bra sätt för komma undan billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför är det alltid godhetsknarkare som dig som frågar efter källa? Du kan dra fram några källor på att man får bekosta all välfärd själv istället.

Det var ju ditt påstående, och påståenden ska alltid beläggas med källor om det finns tveksamheter. Det är ju inte upp till den enskilda individen att kolla upp om påståendet stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det var ju ditt påstående, och påståenden ska alltid beläggas med källor om det finns tveksamheter. Det är ju inte upp till den enskilda individen att kolla upp om påståendet stämmer.

"Fast i dessa länder måste man samtidigt betala all välfärd ur egen ficka."
Du sprider ju lögner. = Det finns tveksamheter. Bara att börja gräva fram källor dvs.

"Det är ju inte upp till den enskilda individen att kolla upp om påståendet stämmer."
Det är _PRECIS_ det man bör göra. Det kallas källkritik.
Du sväljer nog allt ljugmedia säger med hull & hår.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Fast nu är det rätt missvisande för Japan då dom säljer obligationer till sitt egna folk istället för att låna av andra länder till stor del.

Nä. Det är inte missvisande. En nations belåning räknas i hur mycket lån staten har. Dessa lån kan komma från många olika håll, olika säkerhet och ha olika för/nackdelar men belåningen är trots allt belåning. Det är så man räknar helt enkelt vilket möjliggör listor som exempelvis denna från Dagens Industri (om än aningen daterad):
http://www.di.se/artiklar/2015/10/19/landerna-med-hogst-stats...

Det du kanske tänker på är att Japan inte är längre ner i skiten ekonomiskt än Grekland och så kan det nog var där låneformerna, löptiderna, kreditratingen med mera skiljer sig åt samtidigt som långtidsprognoserna för utvecklingen ser bättre ut för Japan än för Grekland så det är inte så lätt som att enkom kolla på belåningsmängd mot BNP. Men fortfarande är Japan det högst belånade landet i världen i förhållande till sin BNP. Där hamnar man inte om det går bra för landets ekonomi ;).

Skrivet av Lodisen:

Nu menar du nog GDP, inte BNP. Vilket får mig att tro att du bara regurgiterar skit som du läst utan att riktigt förstå dig på det.

Hehe. Nu blev det väl ändå lite tokigt här? GDP är samma sak som BNP. GDP (Gross domestic product) heter det på engelska och BNP (Bruttonationalprodukt) på svenska.
Var försiktig med att kasta sten, du kan stå i ett hus av glas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Fast i dessa länder måste man samtidigt betala all välfärd ur egen ficka."
Du sprider ju lögner. = Det finns tveksamheter. Bara att börja gräva fram källor dvs.

"Det är ju inte upp till den enskilda individen att kolla upp om påståendet stämmer."
Det är _PRECIS_ det man bör göra. Det kallas källkritik.
Du sväljer nog allt ljugmedia säger med hull & hår.

Det jag framförde var ett motargument. Men då du anklagade mig för att framföra propaganda vill jag gärna se belägg för din sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

@Azodan: Folket i Kiruna kan flytta dit där det finns jobb istället för "skapa" jobb.

Nja, tror inte det är så lyckat egentligen.
Inget folk i Kiruna -> inget LKAB, inget LKAB -> inget Kiruna.

Kiruna existerar för LKAB och tvärt om, och alla kan inte jobba i gruvan tyvärr, utan det är viktigt med andra jobb i området för att hålla staden levande, och då spelar det ingen roll vad de gör. Det finns som sagt en anledning varför de håller på att flytta staden för tillfället.
Sen får man ju tänka på att staten äger LKAB vilket gör att all vinst därifrån hamnar i statskassan, vilket gör livet bättre för oss alla i Sverige. Vet inte hur det är nu men när jag bodde i Norrbotten (ca 10 år sedan) så låg den på ca 1MSEK/h, så det är ju rätt så stora pengar.

Men du kanske vill ersätta den uteblivna inkomsten till staten med högre skatt för oss andra ifall LKAB skulle behöva lägga ner på grund av personalbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker i alla fall att det är rättvist att man betalar skatt enligt förmåga. Svenska sjukvården är dyr och ineffektiv men ändå inte alls lika dyr som i USA där nästan all vård sköts privat och genom försäkringar. Det går också väldigt bra för svensk ekonomi just nu trots enorm invandring de senaste åren. Annat är det i Finland där skattetrycket också är högt om man t.ex. ser på arbetslösheten och tillväxten.

Antar att du precis som jag arbetat mycket i USA. Jag ser väl inte det som föregångsland MEN vill bara tillägga att extremt många företag betalar den privata sjukförsäkringen likasom att många större företag har företagshälsovård i Sverige av någon form. Skillnaden på våran ineffektiva sjukvård och den privat försäkrade sjukvården i USA är effektiv. Du gör ingreppet när DU har tid, inte efter 18 månadermed 70-11 remisser. Ingreppet planeras även helger så att du är tillbaka till jobbet på måndag morgon. DET är jag också beredd att betala för privat nu ska ju Tom I Huvudet tvångsbeskatta det med dessvärre.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Nu blev det väl ändå lite tokigt här? GDP är samma sak som BNP. GDP (Gross domestic product) heter det på engelska och BNP (Bruttonationalprodukt) på svenska.
Var försiktig med att kasta sten, du kan stå i ett hus av glas.

Jag som är efterbliven. Ursäktar.
Jag som blivit skadad av för mycket engelska. Jag tänkte på Gross National Product, GNP vilket är direktöversättningen av BNP.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att vi har de högsta skatterna i världen stämmer inte riktigt, men det beror förstås på hur man räknar. Ser man till den totala skattekvoten (det som ibland benämns skattetryck, alltså andelen skatter av BNP) så ligger vi inte i topp utan exempelvis Tyskland, Frankrike och Finland ligger över för att jämföra med några närliggande länder. Däremot är skatterna ganska konstigt fördelade i Sverige jämfört med många andra länder då vi har väldigt låga skatter på inkomster av kapital, exempelvis ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt och låg bolagsskatt, och därmed höga skatter på vanliga inkomster.

De träffar jag får när jag kollar upp detta sätter exempelvis sverige kring top 5 i eu vad gäller "skatter i förhållande till bnp". Även globalt hamnar ju sverige i toppskiktet. Sitter på mobilen nu så lite krångligt att copy-paste'a länkar men jag hittar då inget som pekar på att vi inte huserar i toppskiktet.

Till övriga:
Det går säkert att vrida till det att vår höga nivå ger oss vår fantastiska sjukvård och skola etc men min poäng är att vi nog inte har public service på en nivå som motsvarar världsrekord i skatter.
(Att vi har världsrekord i marginalskatter är väl kanske en annan fråga men det verkar ju mer handla om den stora avundsjuka massans diktatur).

*och det går säkert att använda något mått som gör att vi hamnar lite lägre. Såg tex att etc räknat lite och kommit fram till att medelinkomsttagare inte ligger i topp.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga in lite statistik i debatten, där Sverige enligt EU ligger på 7:e plats i Europa när det gäller det totala skattetrycket, efter länder som t.ex. Danmark, Belgien och Frankrike.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/res...

Finns även intressanta jämförelser mellan vilka typer av skatter som dominerar i olika länder.

Permalänk
Medlem

@Pimmp: Ja det arbetsgivarna som i de flesta fall betalar sjukförsäkringarna i USA. Men man kan även se det så att det är arbetsgivarna som betalar inkomstskatten i Sverige. Så i princip är det egentligen inte så stor skillnad om det är en försäkring eller en skatt när det gäller sjukvård. Skillnaden är väl att de amerikaner som inte har en arbetsgivare som betalar en sjukförsäkring inte har tillgång till sjukvård eller så är den mycket sämre för dem. Det som är mest upp åt väggarna med den svenska sjukvården enligt mig är att det är brist på personal samtidigt som man väldigt dyrt hyr in privatanställda läkare och sjuksköterskor.

EDIT: Sedan kan man ju fråga sig om arbetsgivarna skulle vara villiga att betala lika höga löner om inkomstskatten sänktes rejält? I praktiken är det ju bara nettolönen som är det intressanta i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sluta ge våra politiker deras skyhöga löner och ge till skola och vård?
För i Sverige betyder tydligen dom sjuka och gamla inget...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Sluta ge våra politiker deras skyhöga löner och ge till skola och vård?
För i Sverige betyder tydligen dom sjuka och gamla inget...

Det är en spottstyver i sammanhanget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Nja, nu var det 70 miljoner för migrationsverket. Inte kostnaden för skola, vård, socialbidrag osv. Dessa kostnader är flera hundratals miljarder.

Ja det stämmer att det bara var för Migrationsverket, och det var mer exakt 73 miljarder. Inte miljoner som du skrev..

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Visst, men det borde ta död på politiker som ett livstidsyrke, och förhoppningsvis karriärpolitiker i allmänhet. Statens inkomster ska betjänas av trofasta tjänstemän som tar ansvar för sina egna långsiktiga beslut (som alltså räcker längre än till nästa val).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

@Azodan: Radiotjänst - Det är 600 miljoner vi kan lägga på annat.
Folket i Kiruna kan flytta dit där det finns jobb istället för "skapa" jobb.

Om du saknar förmåga att uppskatta eller förstå värdet av något är inte detsamma som att det är dåligt eller inte uppskattas av andra och därför skall upplösas. 600 miljoner är i sammanhanget ändå en fjärt i rymden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net