Tillverkare Teasar om GTX 1080 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kaya:

Kolla prisjakts omdömd, mer än dubbelt så många som komplett och snittbetyget är högre, nästan 11000 omdömen.
Jag har inte handlat därifrån själv men kan verkligen 11000 människor ha så fel?
Ser man omdömena så ser man att det folk klagar på är långsam frakt och rma.
Det är därför du betalar mindre, men du har inte gjort en dålig affär för det.
Vill du betala mer för snabbar frakt och bättre support så finns det Inet och komplett.

Det är fel, du får lägga ut för frakten men den måste dom ersätta dig med, påminn dom.

Va små pengar så va lungt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Kolla prisjakts omdömd, mer än dubbelt så många som komplett och snittbetyget är högre, nästan 11000 omdömen.
Jag har inte handlat därifrån själv men kan verkligen 11000 människor ha så fel?
Ser man omdömena så ser man att det folk klagar på är långsam frakt och rma.
Det är därför du betalar mindre, men du har inte gjort en dålig affär för det.
Vill du betala mer för snabbar frakt och bättre support så finns det Inet och komplett.

Det är fel, du får lägga ut för frakten men den måste dom ersätta dig med, påminn dom.

Ställer mig tveksam till betygen där. Kikar man på kommentarerna från prisjakt så verkar det vara en salig blandning. https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=12419&lista=omdomen&...

Dessutom, som det helt meningslösa betygsystemen på Komplett, Inet så lämnar folk gärna en helt värdelös recension. Såg en nöt som låg rätt högt upp som röstat 8 och 8 men kommentaren "Maskinen trasig vid leverans". Långsam frakt, dålig rma och mycket fraktskador. Produkter som utgått när de fått fel vara och returnerat, m.m.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Väntar nog några dagar till nästa vecka sen köper jag nog fan vilket aftermarket kort som helst.

Gått ifrån, samma vecka som 1080TI kom ut > Mitten av Mars>slutet av Mars>Början av April>Mitten av april snart...

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Väntar nog några dagar till nästa vecka sen köper jag nog fan vilket aftermarket kort som helst.

Gått ifrån, samma vecka som 1080TI kom ut > Mitten av Mars>slutet av Mars>Början av April>Mitten av april snart...

Jag köpte ett "vanligt" gigabyte aorus idag. Vad jag kan se är det samma kylare som extreme med lite lägre klockfrekvens men det var samma som strix (1708 MHz OC mode) och då 500:-billigare. Tror inte skillnaden är märkbar även om ett "topp-kort" hade varit något, bara för sakens skull men nu får jag mitt nästa vecka, tillsammans med resten av min nya rigg

Det fanns 1 kvar på Dustin när jag beställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alla trådar jag sett här genom åren. Om det blir frågan om reklamation eller RMA verkar de vara helt ointresserade att vara tillmötesgående.

Inte heller haft problem med Proshop och RMA. Dom skickade ut en ny produkt till mig utan att jag ens behövde skicka in den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag köpte ett "vanligt" gigabyte aorus idag. Vad jag kan se är det samma kylare som extreme med lite lägre klockfrekvens men det var samma som strix (1708 MHz OC mode) och då 500:-billigare. Tror inte skillnaden är märkbar även om ett "topp-kort" hade varit något, bara för sakens skull men nu får jag mitt nästa vecka, tillsammans med resten av min nya rigg

Det fanns 1 kvar på Dustin när jag beställde.

Mmh funderar på den, tack.

Jäkla skit man ska bort nästa helg, påsk kunde inte kommit vid ett sämre tillfälle haha..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

OC3D TV: Gigabyte Aorus GTX1080 Ti Review

Länk till Full Review: https://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gigabyte_gtx...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: chattade med komplett idag, och de sa att även om korten kommer in den 12 april så kan det innebära att det inte skickas samma dag till oss eftersom de måste kontrolleras först, så det innebär att korten kanske levereras till oss veckan efter påsk, vilken jäkla väntan! Har byggt ihop en ny dator som står på jobbet och varje dag så går jag in och klappar den snällt och säger nu är det bara grafikkortet kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Tittade på den. I hans tester ligger aorus ca 2-3 fps bakom strix för 500 spänn mindre. Ingen märkbar eller avgörande skillnad, helt otroligt hur tillverkarna är bra på att utnyttja hypen kring dessa produkter och höja priserna på vissa i utbyte mot egentligen inget annat siffror på papper. Jag själv hade valt strix före om det hade funnits i lager men nu var suget för stort, det är nog första gången man "sparat" pengar på ett köpsug

Permalänk
Medlem

@LH474: Det låter ju lite väl slappt. Alltså vad ska de kontrollera? De kan räkna och se att det stämmer. Thats it. Något mer kan de inte göra, "kontrollera"
Och de menar på att det ska ta en vecka?
Det där låter ju inte riktigt rätt. Litar inte för fem öre på det.
I sådana fall vem vill förboka hos komplett:) Jag har gjort det, men får de inte fingrarna ur å börjar skicka kort på måndag, senast tisdag, så kommer jag nog börja kolla på andra ställen.

Btw, sitter själv med en helt ny dator å fet skärm å väntar på graffet. Sugigt som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av LH474:

@Cameltotem: chattade med komplett idag, och de sa att även om korten kommer in den 12 april så kan det innebära att det inte skickas samma dag till oss eftersom de måste kontrolleras först, så det innebär att korten kanske levereras till oss veckan efter påsk, vilken jäkla väntan! Har byggt ihop en ny dator som står på jobbet och varje dag så går jag in och klappar den snällt och säger nu är det bara grafikkortet kvar

Fasiken trodde verkligen på 7 April..

Ser ut att vara runt 12 April, frågan är när CDON skickar sina då. Jaa beställt lite delar och väntar bara på det där jäkla kortet

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av kaya:

@Mr. Bravo: Den verkar redan vara såld.

Det var som sagt jag som bokade det direkt inatt och tog ut det tidigare idag från affären i Farsta. Var mentalt förberedd på att behöva vänta 2 veckor till för att se Strix OC i lager nånstans, men så dyker detta upp från ingenstans, och nu sitter det i burken 12 timmar senare

Riktigt biffigt kort måste jag säga! Fick dock en klump i halsen när kortets fläktar inte startade vid uppstart, men kom sen ihåg att jag lusläst någonstans att kortet går passivt om temperaturerna tillåter vilket har varit fallet hela tiden i skrivbordsmiljö så här långt med temp på 33 grader, även kort efter spelande. Trevligt!

Har bara testat Ghost Recon: Wildlands än sålänge lite snabbt. Gick från ~50fps med 2 gamla Titan till ~125fps med de medium/high-inställningarna jag spelade med tidigare i 1440p. Samma scen med Ultra inställningar (allt max) landade på ~70fps, men kan dippa ner till 60 i djungel-miljö. Helt klart godkänt för mig som fortfarande lirar med 60hz-panel. Nyttjade upp till 6.2GB vram under mitt lilla test, och kylningen var inte märkbar eller stressad alls.

Är inte mycket för RGB-belysning, men blev lite road av möjligheten att kunna låta kortets belysning ändras efter temperaturen på kortet, från grönt till rött, och allt däremellan. Man kan även låta det synka med musik/output om man tycker det är kul eller har besök. Kanske inte är något nytt för Asus-användare, men kan vara intressant om man velar fram och tillbaka mellan olika tillverkare. Lite ojämnt placerade dioder dock kan jag tycka, som är väldigt starka baktill och reflekteras mot kylflänsen, vilket kan bli distraherande om man har burken på skrivbordet. I värsta fall kan man helt enkelt stänga av det.

Det blir Wildlands halva natten om en stund, så jag ska övervaka temperaturer och ljudnivåer då samtidigt tänkte jag Hoppade över FE mycket just för att stock-kylaren inte verkar vara tillräcklig under längre spelande, särskilt inte om man vill klämma fram mer mhz i längden.

Några jämförelser med gammel-Titan för de som är intresserade, och lite belysning (Endast från grafikkortet)

Dold text
Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Så där, då har jag monterat och testkört mitt Strix-kort.
Stresskörde lite benchmarks och tyngre spel. Kortet låg på som mest 63 grader och det levererade väl i den relativt tunga upplösning jag kör (3440x1440). Inget coil-whine heller vad jag kunde höra vilket jag är glad för.

Trodde det skulle vara mycket större än mitt gamla 980, men när jag lade dem bredvid varandra så var skillnaden inte så stor ändå:

Håller man det dock i handen ensamt så är det ändå en maffig liten sak

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk: Sweet, kan du ta en bild så att man ser hur rakt kortet sitter i burken? Hänger det något från start? Ser att Aorus gör det nämligen.

http://imgur.com/a/p1Iu0

Permalänk
Medlem

Härligt Najk. Har själv ett 980 strix, och beställde ett 1080 ti Strix från webhallen 31/03, men inte hört något ännu..

Hur är ljudnivån jämfört med ett 980 strix? Låter de 3 fläktarna mer än 2?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

@cabante: nej nej men det de menade var att det kunde ta en extra dag, vilket innebär att kortet skickas på torsdag men sen är det påsk och för mig som bor uppe i umeå innebär det att jag inte kommer att få kortet innan påsken är över, skulle de ändå skicka kortet samma dag som det kommer in till de vilket borde vara den 12 så kommer jag ändå inte hinna få det innan påsk eftersom det tar två dagar för paket att komma fram till norra delen av landet, det var det jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CpTiger:

Här är ett tips för de som skaffar Strixen iaf! Gratis DoW 3!

https://asus-promotion.eu/dow3/

dock endast från dessa butiker verkar det som:

Sweden:
Webhallen
Inet
Dustin
ElGiganten
Proshop

Tipsar också om detta erbjudande

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Här kommer lite ny info om ZOTAC GTX 1080 Ti AMP Extreme, och en tysk review.

https://videocardz.com/newz/nsfw-zotac-gtx-1080-ti-amp-extrem...

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@LH474: Ah, jag läste om det och förstår vad du/de menade. Hade ett par innanför västen igår kväll
Dorotea här

Permalänk
Medlem

@cabante: hhh, hur lång tid tar det innan du får saker från komplett? för mig tar det två dagar. Tar det två dagar för dig också?

Permalänk
Medlem

@LH474: Jag är osäker. Har ju beställt därifrån för bara ett litet tag sedan, men då var jag utomlands så vet inte när det dök upp hemma.
Det brukar ta en dag extra ifall posten går via Umeå innan Dorotea har jag märkt iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Protozo:

@Najk: Sweet, kan du ta en bild så att man ser hur rakt kortet sitter i burken? Hänger det något från start? Ser att Aorus gör det nämligen.

http://imgur.com/a/p1Iu0

Det kan jag ordna med senare idag.

Skrivet av DannyN:

Härligt Najk. Har själv ett 980 strix, och beställde ett 1080 ti Strix från webhallen 31/03, men inte hört något ännu..

Hur är ljudnivån jämfört med ett 980 strix? Låter de 3 fläktarna mer än 2?

Skulle säga att det är tystare - särskilt när fläktarna går på högre varv.

Ska dra igång full belastning på kortet och mäta ljudnivån. Lägger upp det på YouTube senare idag.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protozo:

@Najk: Sweet, kan du ta en bild så att man ser hur rakt kortet sitter i burken? Hänger det något från start? Ser att Aorus gör det nämligen.

http://imgur.com/a/p1Iu0

Ouch!
Det där hänget skulle jag störa mig på som fan med tanke på vad man får betala för ett 1080Ti

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

@Leffe-:
Mitt MSI 1080Ti Gaming X hänger minimalt, någon millimeter eller så. Backplaten är förstärkt och fäst ordentligt för att ge stöd åt kortet. Den har inga kylande egenskaper men den är inte kosmetisk heller :). Någon på MSI tänkte för en gångs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Ouch!
Det där hänget skulle jag störa mig på som fan med tanke på vad man får betala för ett 1080Ti

Ja, verkligen. Fruktansvärt. Det där bör väl åtgärdas i det raskaste.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Ja, verkligen. Fruktansvärt. Det där bör väl åtgärdas i det raskaste.

Sånt är lätt att fixa.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@kaya: Vet inte vad grafikkorten väger. Det står inget på Prisjakt eller på ASUS sida

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

@kaya: Vet inte vad grafikkorten väger. Det står inget på Prisjakt eller på ASUS sida

Jag sökte efter vikten men hittade något annat intressant, det kommer ett ännu fetare Aorus med Boost: 1936 MHz / Base: 1784 MHz in OC mode.
http://www.gigabyte.se/Graphics-Card/GV-N1080AORUS-X11-8GD#kf

Mitt kort kommer vara flera generationer gammalt när jag väl får det

Glöm det det var ett vanligt 1080 bara, ooh vilken tur

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Så där, då har jag monterat och testkört mitt Strix-kort.
Stresskörde lite benchmarks och tyngre spel. Kortet låg på som mest 63 grader och det levererade väl i den relativt tunga upplösning jag kör (3440x1440). Inget coil-whine heller vad jag kunde höra vilket jag är glad för.

http://i.imgur.com/SXybLMy.jpg

Trodde det skulle vara mycket större än mitt gamla 980, men när jag lade dem bredvid varandra så var skillnaden inte så stor ändå:
http://i.imgur.com/YzdrA6v.jpg?1

Håller man det dock i handen ensamt så är det ändå en maffig liten sak
http://i.imgur.com/wD0CIaC.jpg?1

Att du inte verkar ha coilwhine kan ha att göra med att du kör 4K. Sänk till 1080p eller 1440p. Generellt sett så blir det mer coilwhine ju fler fps som ritas upp. Vid 60fps har jag aldrig upplevt coilwhine vad jag minns, det är när man springer över 100 som det brukar bli märkbart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Någon som vet vikten på 1070, 1080 och 1080 ti? Det känner lite avgörande för mitt kommande bygge. Har funderat på 1080 ti men om det väger för mycket köper jag ett 1080

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K