Permalänk
Medlem

Köpa ny processor, vilken?

Tjena!

Ska äntligen uppgradera min dator igen! Nuvarande specs är följande.

Gtx 970
Intel i5-3570k (Inte överklockat denna)
16gb ram
Nätaggregat 750W
(Osäker på moderkort, skall komma när jag kommer hem.)

Det är min CPU som är svagheten i denna kedjan såvitt jag kan se.
Spelar just nu "Playerunkown Battlegrounds" och får ca 15-30 fps.

Min fråga är vilken cpu bör jag köpa?
Vill såklart ha en så billig cpu som möjligt med så mycket kraft jag kan få för pengarna.
Hittar jag en tillräckligt billig cpu så har jag råd till ett nytt chassi med vilket innebär att jag kan få plats med en vattenkylare som jag får av en vän isåfall.

Har just nu 4st ganska skräp fläktar.

Bör jag vänta ett tag på något erbjudande? Är det värt?

Budgeten är 3000kr. Kan sträcka mig till 4, till och med 5 men vill gärna hamna runt 3000kr.
Blir det billigare än så, får jag råd med ett chassi med.

Hittat denna: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/266084-amd_f...

Är dock rädd för att mitt nätaggregat ej räcker till.
Väldigt tacksam för tips om vart och när jag ska köpa men även era funderingar kring min uppgradering.

Med vänlig hälsning, Sanktas.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore nog att kolla om ditt moderkort stödjer Överklockning och sedan skaffa en bra kylare och överklocka. AMD CPUn passar inte på ditt moderkort så du måste även ha nytt moderkort och AMDs FX serie är inget att hurra för. Din budget ligger verkligen inom klenaste laget för att göra en uppgradering och en överklockning vore egentligen det bästa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Den där processorn du länkade är en nedgradering.
Vad är ditt mål? Endast spelande? Eller gör du andra saker också?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Är inte jätte erfaren med allt som har med datorer. Vet att min moderkoet stödjer överklockning men gjorde det aldrig för visste inte hur. Kan nog bara kolla en guide och sedan fixa det.
Vad kan man förvänta sig i prestanda? Säg att jag ligger på 15-30 just nu i fps. Kan jag nå 'stadiga 40' eller hur mycket kan en överklockning öka?

En nedgradering? Ojdå, kollade bara på denna hemsidan och såg att sen tydligen var bättre än min nuvarande.
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-9590+Eight-Co...

Använder endast till spel, film och internet.

Med vänlig hälsning, Sanktas.

Permalänk
Medlem

Från https://steamcommunity.com/app/578080/discussions/1/135512305...
"3570 k clocked at 4.3 gtx 970 playing medium setting at 70 fps"

Sen skulle jag ta det lugnt med att försöka uppgradera för ett spel som är i early access då det verkar som det ska lösas med en patch
"To those dropping the GPU specs the game is very GPU limited as of right now, Player Unknown already announced today that in 4-5 weeks the 1st big update will be out to offload the CPU being overloaded and fully utilizing your GPU.."

Så mitts tips är att vänta med uppgraderingar tills du har råd med att gå upp till kaby lake eller ryzen och även köpa nytt moderkort och DDR4 då. Typ detta https://www.komplett.se/product/910678/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

Här finns 9590 med i listorna, som sagt är den ganska så usel när det kommer till spel: http://www.sweclockers.com/test/23507-amd-ryzen-7-1700/11#con...

Jag tycker 15-30 FPS låter väldigt lågt, men då vet jag inte ritkigt hur kraven för spelet ser ut. Vad får du för FPS i andra titlar?

Permalänk
Medlem

De jobbar på att optimera Playerunkown Battlegrounds. Kommer en stor patch om 1-2 veckor som förmodligen kommer hjälpa mycket. Spelet rullar på som skit just nu

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanktas:

Är inte jätte erfaren med allt som har med datorer. Vet att min moderkoet stödjer överklockning men gjorde det aldrig för visste inte hur. Kan nog bara kolla en guide och sedan fixa det.
Vad kan man förvänta sig i prestanda? Säg att jag ligger på 15-30 just nu i fps. Kan jag nå 'stadiga 40' eller hur mycket kan en överklockning öka?

En nedgradering? Ojdå, kollade bara på denna hemsidan och såg att sen tydligen var bättre än min nuvarande.
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-9590+Eight-Co...

Använder endast till spel, film och internet.

Med vänlig hälsning, Sanktas.

Använder du bara den till spel hade jag försökt sätta mig ned och kolla på överklockning. Jag har en 3570k som jag kör i 4.2 eller 4.4 ghz beroende på operativsystem (bootar inte i 4.4 till w10 men funkar galant i w7). Se till att skaffa en ny processorfläkt och sen kolla några youtube guider på hur du gör. Kanske tar 2-3 timmar totalt. Det gör att priset blir mellan 300-900kr beroende på vilken fläkt du tar.

Gällande din fps är det svårt att säga, du borde ha bra mycket mer än 15 fps om du kör i 1080p, så min gissning är att du kör i högre än så.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tips här!

Gör nog som ni sagt i tråden och löser överklockning istället samt har tålamod till patchen

Väldigt tacksam för svaren!
En snabb fråga jag tänkte ställa innan jag lämnar tråden:
Hur viktigt är chassit i kylningen? Förstår att när jag överklockar så blir det bra mycket varmare och kräver mycket bättre kylning. Jag saknar 'locket' på sidan till mitt chassi, alltså är hela bredsidan helt öppen.

Det jag bör införskaffa just nu som hag förstår det är följande:
Kylpasta
Ny processorfläkt.

That's it?

Böe jag ta vattenkylningen från min vän? Hjälper den cpun?

Än en gång tacksam för alla svar!

Med vänlig hälsning, Sanktas

Permalänk
Avstängd

Om du inte har något som tar bort den gamla kylpastas, t.ex T-röd så skaffa detta.

Annars är det så fet luftkylare du kan få plats med i datorlådan, gärna NH-D15, eller en fet downblower.

Sen kylpasta spelar mindre roll, man brukar få med kylpasta med diverse processorkylare.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk

Njae beror på ljudkänslig du är ta en maffig luft fläkt typ dh-15 kolla bara höjden från moderkort till chassit så de får Plats

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 1600

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.