Ljudet gick sönder över natten? Högtalare fungerar bra, testat två lurar, jättekonstigt ljud?

Permalänk
Medlem

Ljudet gick sönder över natten? Högtalare fungerar bra, testat två lurar, jättekonstigt ljud?

Jag vaknade upp igår efter att ha spelat kvällen innan utan problem, men så helt plötsligt så har lurarna gått sönder, ljudet är jättekonstigt.
Vad gör jag? Går och köper nya idag, och det är näst intill samma sak, jättekonstigt ljud, svårt att förklara men man hör vissa saker väldigt tydligt och sen försvinner vissa andra ljud i bakgrunden? Fungerar perfekt med högtalare, men inte med lurar, vad händer egentligen? Är enormt förvirrad.

Edit: Alltså ljudet fungerar typ som det ska när jag kollar youtube osv. Men sitter jag i spel så är ljuden helt galet, vadan detta? Jag är djupt förvirrad. Det gamla headsettet är fortfarande trasigt på något sätt, det låter hemskt.

Permalänk

Det skulle kunna vara uttaget som pajat. Hörs fraserna "in phase" och "out of phase" lika tydligt i det här klippet?:

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar lurarna i en annan signalkälla, tex telefonen ? Ansluter du via samma kontakt eller har du högtalarna anslutna på moderkortet och hörlurarna på fronten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det skulle kunna vara uttaget som pajat. Hörs fraserna "in phase" och "out of phase" lika tydligt i det här klippet?:
https://www.youtube.com/watch?v=H-kxtKGR2vY

Hörs hur bra som helst, märker nu att det fungerar perfekt på youtube, spotify osv, men direkt i spel så blir ljuden helt annorlunda och låter väldigt konstigt, hur kan detta komma sig?

Skrivet av mrqaffe:

Fungerar lurarna i en annan signalkälla, tex telefonen ? Ansluter du via samma kontakt eller har du högtalarna anslutna på moderkortet och hörlurarna på fronten ?

Ja, dom fungerar i telefonen. Jag har testat båda, bak och fram.

Edit: Efter mer noggrant lyssnande på Spotify så står det inte helt 100% till. Utan det är något ljud som gör att det ekar lite, vet inte riktigt vad, men det låter inte helt korrekt. Som att basen gör "vibrerande" ljud mer än den ska, svårt att förklara. Lagom frustrerande sådär.

Permalänk
Medlem

Testat att avinstallera/installera drivare?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

win 10 creators update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Testat att avinstallera/installera drivare?

Realtek yes.

Skrivet av thebelfry:

win 10 creators update?

Använder mig av Win 7. Köpte även en SSD idag så installerade nytt windows på den och råkar ha 7 från tidigare och man får tydligen inte uppgradera gratis till 10 från 7 längre.

Permalänk
Medlem

Låter som något blivit inställt på surround eller liknande tycker jag, så att det i lurarna bara hörs några kanaler.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prixm:

Hörs hur bra som helst, märker nu att det fungerar perfekt på youtube, spotify osv, men direkt i spel så blir ljuden helt annorlunda och låter väldigt konstigt, hur kan detta komma sig?

Ja, dom fungerar i telefonen. Jag har testat båda, bak och fram.

Edit: Efter mer noggrant lyssnande på Spotify så står det inte helt 100% till. Utan det är något ljud som gör att det ekar lite, vet inte riktigt vad, men det låter inte helt korrekt. Som att basen gör "vibrerande" ljud mer än den ska, svårt att förklara. Lagom frustrerande sådär.

Skrivet av Prixm:

Realtek yes.

Använder mig av Win 7. Köpte även en SSD idag så installerade nytt windows på den och råkar ha 7 från tidigare och man får tydligen inte uppgradera gratis till 10 från 7 längre.

Du skriver att hörlurarna i sig fungerar och att du just installerat om och då är det nog mest troligt att det är ett mjukavaruproblem speciellt om det är värre i spel, antagligen nån "förbättring" eller surroundinställning som spökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Kollat surround, är icke det. Testat ta bort Nvidias egen HD audo driver och bara ha kvar Realtek, ingenting där heller.
Förbättring är det inte, inget ljud ska ta över ett annat så pass mycket så att man tex bara hör Regn/Åska i spelet men man hör knappt sina egna fotsteg eller liknande.

Permalänk
Medlem

Låter som att det är något fel på ljuduttaget. Haft liknande problem.
Prövat både frontpanelens och moderkortets ljuduttag?

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~