Permalänk
Medlem

@kf: I det testet på engelska var väl singlerank snabbare?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kan Ryzen vara orsaken? !

http://www.anandtech.com/show/11279/intel-discontinues-the-in...

"Intel Discontinues the Intel Developer Forum; IDF17 Cancelled"

?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kan Ryzen vara orsaken? !

http://www.anandtech.com/show/11279/intel-discontinues-the-in...

"Intel Discontinues the Intel Developer Forum; IDF17 Cancelled"

?!

Vet inte om du såg updaten när du postade ditt inlägg:

Citat:

I just got off the phone with Intel, discussing why IDF is being cancelled. The main reason I was given is that Intel has been changing rapidly over the last two-to-three years, especially as they are changing from a PC-centric company to a data-centric company. With the rise of AI, FPGAs, Optane, IoT, wireless comms, automotive, and the other new areas that Intel is moving into, Intel felt that IDF no longer fills the need when it comes to giving out information. As a result, the decision has been made to find new ways to communicate with the audience (media, developers and companies) and the ecosystem with targeted events. These will be like the recent AI Day or Manufacturing Day, or be connected to partner events, or involve separate geocentric events. So rather than have one big melee on everything, Intel is set to split its message across several different areas in the hope that it accurately digs deep enough into every area. I was told that Intel wants to find a better way to present the experiences in each of the fields, and this is the way to do that.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg där främst ett var orsaken då det inte följde uppmaningen i § 5. Forumreglerna får inte användas som slagträ i diskussioner. Anser någon att en annan medlem brutit mot någon regel ska detta anmälas, men absolut inte kommenteras i tråden.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Gahhh, nu blev jag så jävla osäker. Köper jag minnet för 2000:- så hade det räckt med typ 800:- till för att få en 7700k med billigare minne och som presterar bättre i spel, vilket är vad jag använder datorn till. Saken är att jag inte behöver prestandan från en 7700k just nu och hade klarat mig fint med en 1600 + att am4 förmodligen kommer leva längre så jag kan använda samma moderkort längre fram till en uppgradering. Frågan är om man ska köpa billigare minne och hoppas att det kommer gå att få upp dom högre längre fram?

Kan någon övertala mig åt antingen det ena eller andra hållet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Gahhh, nu blev jag så jävla osäker. Köper jag minnet för 2000:- så hade det räckt med typ 800:- till för att få en 7700k med billigare minne och som presterar bättre i spel, vilket är vad jag använder datorn till. Saken är att jag inte behöver prestandan från en 7700k just nu och hade klarat mig fint med en 1600 + att am4 förmodligen kommer leva längre så jag kan använda samma moderkort längre fram till en uppgradering. Frågan är om man ska köpa billigare minne och hoppas att det kommer gå att få upp dom högre längre fram?

Kan någon övertala mig åt antingen det ena eller andra hållet?

Skulle välja billigare minne.
Mina fyra stickor är Corsair specade för 3000 Mt/s och de klarar redan i dag 2667.
Det är sant att du ofta vinner en del med snabbare minnen men du kommer inte att ramla av stolen, skillnaden är inte himmelsvid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Gahhh, nu blev jag så jävla osäker. Köper jag minnet för 2000:- så hade det räckt med typ 800:- till för att få en 7700k med billigare minne och som presterar bättre i spel, vilket är vad jag använder datorn till. Saken är att jag inte behöver prestandan från en 7700k just nu och hade klarat mig fint med en 1600 + att am4 förmodligen kommer leva längre så jag kan använda samma moderkort längre fram till en uppgradering. Frågan är om man ska köpa billigare minne och hoppas att det kommer gå att få upp dom högre längre fram?

Kan någon övertala mig åt antingen det ena eller andra hållet?

Snabbt minne ger ca 10fps mer som mest även i test från computerbase.de. Å nu visas det ju att långsammare "double ranked" stickor verka prestera näst intill lika bra som snabbare single ranked så är ju svaret simpelt. Köp de billigate å snabbaste stickorna och var nöjd när de kommer upp i sin spec hastighet i framtiden. varför betala 2k för nått minne när du skulle få bättre prestanda med 7700k+billigt skräp minne?

Som sagt, 7700k + vilket sletet minnesort som helst som presterar just idag bättre än allt som AMD har om du är ute efter raw fps så att säga. Själv så tänker jag lite som dig, no way att jag köper en quadcore i dagens läge även om den presterar bättre just nu. Minimum 6kärnor känns mest logiskt. 1600+b350+16gb minne av whatever @bra rating+ mer pengar för graffe elelr ssd= win

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Frågan är om man ska köpa billigare minne och hoppas att det kommer gå att få upp dom högre längre fram?

Är vad jag gjorde, prestanda skillnaden är försumbar oavsett.
att man skulle behöva speciella dubbelt så dyra minnen för att kunna köra i avsedd hastighet, nä det lär fixas över tid.

problemet idag är att
moderkort från samma tillverkare har variation.
processorn spelar in.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Har avbrutit 3 st olika ordrar hittills då jag velar mellan 1600-1600x-1700-7700k / 240-280-334-350 euro från mindfactory.de.

Har du ork/tid, så vänta tills Vega kommer ut så att du kan se hur infinity fabric presterar i verkligheten.
Om Ryzen + Vega inte är bättre än 7700k + Vega så blir det ju en 7700k för min del i alla fall.

Riktigt svårt att välja cpu då man med intel lär behöva byta sockel inom 1-2 år ändå. Medan AM4 ska leva vidare i minst 4 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skulle välja billigare minne.
Mina fyra stickor är Corsair specade för 3000 Mt/s och de klarar redan i dag 2667.
Det är sant att du ofta vinner en del med snabbare minnen men du kommer inte att ramla av stolen, skillnaden är inte himmelsvid.

Skrivet av DST:

Snabbt minne ger ca 10fps mer som mest även i test från computerbase.de. Å nu visas det ju att långsammare "double ranked" stickor verka prestera näst intill lika bra som snabbare single ranked så är ju svaret simpelt. Köp de billigate å snabbaste stickorna och var nöjd när de kommer upp i sin spec hastighet i framtiden. varför betala 2k för nått minne när du skulle få bättre prestanda med 7700k+billigt skräp minne?

Som sagt, 7700k + vilket sletet minnesort som helst som presterar just idag bättre än allt som AMD har om du är ute efter raw fps så att säga. Själv så tänker jag lite som dig, no way att jag köper en quadcore i dagens läge även om den presterar bättre just nu. Minimum 6kärnor känns mest logiskt. 1600+b350+16gb minne av whatever @bra rating+ mer pengar för graffe elelr ssd= win

Jag vet inte vad double ranked och dual ranked betyder riktigt men ett par såna här skulle alltså duga?
klick

Det är bara 400:- emellan dessa och dom som @enigma rekommenderade men det är 400:- som bygger ut prisskillnaden en hel del emot en 7700k.

@Flopper
Så minnena som är länkade i det här inlägget kommer förmodligen klara 3000MHz i framtiden, även om den är långt bort?

@Strikez
Det som petar mest emot 1600 just nu är på grund av just det du skriver, att man kommer kunna byta ut den på samma moderkort. Har redan moderkort beställt och var tvungen, annars kommer jag sitta om två månader med samma gamla dator och vänta på nästa generation igen. Nu känns det mer åt 1600-hållet igen så hoppas att jag slipper skicka tillbaka det.

Jag är ändå glad att det är så svårt att välja, visar ju på att det faktiskt finns lite konkurrens igen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

De minnena funkar fint i 2966 utan att ändra på väldigt mycket. Jag har de i maskinen nu.1700+Crosshair.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för det, beställt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Väldigt bra pris med tanke på rådande omständigheter kring RAM-priserna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

@Flopper
Så minnena som är länkade i det här inlägget kommer förmodligen klara 3000MHz i framtiden, även om den är långt bort?

finns inget som talar för nåt annat, även om det kan fortfarande finnas märken som kan vara kinkiga.

Skrivet av marcusOCZ:

De minnena funkar fint i 2966 utan att ändra på väldigt mycket. Jag har de i maskinen nu.1700+Crosshair.

gött, bra veta

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Såg att komplett hade BEKRÄFTAT leveransdatum på Ryzen 1600X den 14:e April.
Nu har dom ändrat till BEKRÄFTAT leveransdatum 19:e April.... Vilka lirare..

Edit* Ne nu ändrade dom till 71 st i lager (1-2 vardagar leveranstid). Nåväl...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ska trycka i ett 1080TI i min Ryzenrigg och leka lite tills Vega kommer så får vi se om det är en keeper eller icke. Blir intressant att göra egna tester. I bästa fall hinner jag göra en jämförelse mellan 1080TI och Vega 10.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan se hur många processorer dom har sålt sen ryzen kom ut på marknaden?

En annan sak som ja hittade som var intressant angående deras gpuer
Twitterinlägg:

Ton Roosendaal Verifierat konto
@tonroosendaal

Chairman Blender Foundation, producer Blender Institute.
Making free/open 3D creation software and animation film.
Join the studio: http://cloud.blender.org

Blender Cycles: #OpenCL now is on par with CUDA. This is what we prepare for the 2.79 release. Full report:
https://wiki.blender.org/index.php/Dev:Source/Render/Cycles/O...
https://twitter.com/tonroosendaal/status/851850578112151556/p...

Ton Roosendaal‏ Verifierat konto
@tonroosendaal 12 apr.

We tested NVidia CUDA and AMD OpenCL.
The wiki page links to a spreadsheet with detailed information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Någon som vet om man kan se hur många processorer dom har sålt sen ryzen kom ut på marknaden?

En annan sak som ja hittade som var intressant angående deras gpuer
Twitterinlägg:

Ton Roosendaal Verifierat konto
@tonroosendaal

Chairman Blender Foundation, producer Blender Institute.
Making free/open 3D creation software and animation film.
Join the studio: http://cloud.blender.org

Blender Cycles: #OpenCL now is on par with CUDA. This is what we prepare for the 2.79 release. Full report:
https://wiki.blender.org/index.php/Dev:Source/Render/Cycles/O...
https://twitter.com/tonroosendaal/status/851850578112151556/p...
https://pbs.twimg.com/media/C9JguszXoAE3ad2.jpg:large

Ton Roosendaal‏ Verifierat konto
@tonroosendaal 12 apr.

We tested NVidia CUDA and AMD OpenCL.
The wiki page links to a spreadsheet with detailed information.

Sedan står det längre ner

Citat:

OpenCL on other platforms

OpenCL works fine on NVIDIA cards, but performance is reasonably slower (up to 2x slowdown) compared to CUDA, so it doesn't really worth using OpenCL on NVIDIA cards at this moment.

Intel OpenCL works reasonably well. It's even possible to use OpenCL to combine GPU and CPU to render at the same time, for until some more proper solution is implemented.

Är prestandamätningen OpenCL (på RX 480) mot CUDA (på GTX 1060), eller OpenCl mot OpenCL där resultaten då är ca hälften så bra?

edit: det är OpenCL på radeon mot CUDA på nvidia, för trött för att läsa bra

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Skickade kopia på köpet av moderkortet och fick svar från Phantek:

Citat:

That is sufficient. We shall check to send:

1 x AM4 kit ( PH-TC14PE )

*namn och adress*

The request will be processed and dispatched within 1-3 weeks (unless it is out of stock). We shall send you an email once it has been shipped out.

Kindly ask your patience.

Best,
Phanteks Team

1-3(!) veckor och i värsta fall t.om längre..

Tror att jag kommer kunna montera fästanordningen även om moderkortet sitter i datorn, så kan använda stockkylaren ett tag. Men det blir massa meck i onödan. Kan ju se det positivt, hoppas på någon rea på 1600 framtill dess.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

@ClintBeastwood: Stockkylaren är fin, jag kör med den fortfarande, har en Noctua 12cm inklusive AM4 monteringskit, som ligger på en hylla och skräpar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skickade kopia på köpet av moderkortet och fick svar från Phantek:
1-3(!) veckor och i värsta fall t.om längre..

Tror att jag kommer kunna montera fästanordningen även om moderkortet sitter i datorn, så kan använda stockkylaren ett tag. Men det blir massa meck i onödan. Kan ju se det positivt, hoppas på någon rea på 1600 framtill dess.

Hej!
Jag fick också svar från Noctua att leveransen av monteringskittet kommer ta ett tag att dels skicka och dels tiden för frakt. Men fick idag veta av Netonnet att minnena jag beställt ej har någon leveranstid så jag vet inte när jag får dem heller. Det är bara att vänta...
Köpte en 1600x så jag har ingen standardkylare att leka med före monteringskittet kommer.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kan Ryzen vara orsaken? !

http://www.anandtech.com/show/11279/intel-discontinues-the-in...

"Intel Discontinues the Intel Developer Forum; IDF17 Cancelled"

?!

Detta är pga av Ryzen

Intel to unveil Basin Falls, launch Coffee Lake ahead of schedule

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Frågan är om man ska köpa billigare minne och hoppas att det kommer gå att få upp dom högre längre fram?

Kan någon övertala mig åt antingen det ena eller andra hållet?

Hardware.fr har gjort riktigt grundliga tester av både Ryzen 7 och Ryzen 5, man har även specifikt testat effekten av minneshastighet och minneslatens.

Man kan sammanfatta det som att: bandbredd spelar egentligen bara roll för spel, i de flesta övriga program är skillnaden minimal. Är helt pengarna i sjön att betala för låg RAM latens.

För egen del ska jag köra Ubuntu Server på Ryzen och främst använda systemet för programutveckling, i det fallet är det helt meningslöst att betala extra för snabbare RAM

Hardware.fr ser också det andra sett, d.v.s. dual-rank RAM ger en boost i spel motsvarande single-rank RAM som är ett par pinnhål högre klockade. Så vill man spara några kronor ska man välja dual-rank.

Hardware.fr har även testat effekten av AGESA 1.0.0.4a, med "intressant" resultat som följd.

Uppmätt latens i AIDA64 minskar med de ~6 ns som AMD utlovat

men effekten i verkliga applikation är absolut totalt noll

Man har visat dessa resultat för AMD och fått till svar: det är förväntat utfall... AMD verkar ha specifikt gjort något som ger utslag i AIDA64-mätningen men i praktiken inte har någon relevans, känns ju lite sådär.

Vidare noterade Hardware.fr att det inte alls är säkert att nya AGESA gör det möjligt att klocka RAM högre, resultatet man såg att vissa RAM-modeller fick sämre potential med nya AGESA, andra såg ingen skillnad och vissa gick att klocka något högre. Man har pratat med RAM-tillverkare och de säger att man ser samma sak. D.v.s. inte alls säkert att det är en bra idé att betala extra för minnen som är högre klockade än vad som fungerar dag#1, inte alls säkert att de kommer fungera på avsedd RAM hastighet med framtida AGESA-versioner.

Efter att gått igenom Ryzen 5 testerna blir det en R5-1600 för min del. Tänkte köpa R7-1700 först men känns inte som det är någon större poäng, program som använder många trådar men som inte är "embarrassingly parallel" ser en rätt bra boost upp till 6 CPU-kärnor men sedan verkar det finnas ett relativt hårt tak (och använder nästan ingenting som är "embarrassingly parallel"). Spel som visar viss skalning både till i7-6900K och i7-6950X ser i de flesta fall bra skalning från 4 till 6 kärnor på Ryzen, men sen är det stopp.

För egen del handlar det ju främst att ha tillgång till en dator med Ryzen, kommer köra Ubuntu Server (17.04 får officiellt stöd för Ryzen). Möjligen blir det ny server i sommarstugan, men den RPi3 som sitter där nu är rent krasst fullt tillräckligt (har den som fastighetsövervakning/styrning).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hardware.fr har gjort riktigt grundliga tester av både Ryzen 7 och Ryzen 5, man har även specifikt testat effekten av minneshastighet och minneslatens.

Fel länk? Den där var om SMT. Jag hittade ingen sida att gå vidare på heller så antar att det var fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nice!

Citat:

AMD is planning to announce its top-end 16-core Ryzen processor and X399 platform in the third quarter

Okej! Då väntar jag på den. Det är ju den man vill ha, ju!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Fel länk? Den där var om SMT. Jag hittade ingen sida att gå vidare på heller så antar att det var fel.

Sant, hade uppenbarligen fel länk på clipboard (och kan inte franska...), har fixat länken nu. Hardware.fr är faktiskt riktigt bra, är ju fullt möjligt att läsa artiklarna via Google-translate

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Efter att gått igenom Ryzen 5 testerna blir det en R5-1600 för min del.

Du har skaffat dig en Ryzen medans jag tog med mig ett 1080TI idag och ändå har vi bägge blivit angripna för att vara fanboys. Hög nivå ibland va?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sant, hade uppenbarligen fel länk på clipboard (och kan inte franska...), har fixat länken nu. Hardware.fr är faktiskt riktigt bra, är ju fullt möjligt att läsa artiklarna via Google-translate

Tackar! Jag kollade bara speltesten och det enda spelet som är testat där som faktiskt ger en betydelsefull skillnad på 2133 (eller låt säga 2666) och 3200 är ju Battlefield 1. Visst, inte så många spel testade heller men i 3/4 så visade det ingen större skillnad. Jag vill minnas att jag har sett tester där det gör mer så det kanske beror på var i spelen man testar också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: R5 1600 är väldigt prisvärd, kylaren är riktigt bra, samma som den till R7 1700, förutom lite RGB-bling.
I de flesta fall är det antagligen inte motiverat med de 1200kr extra, som R7 1700 kostar, det struntar jag personligen i, ville ha åtta kärnor, kan inte vara smart jämnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |