Permalänk
Medlem

Datorn snurrar igång och stängs av.

Hej, har börjat felsöka en gammal mining rigg som slutade fungera.

Sympton

Startar datorn, CPU fläkten snurrar igång någon sekund och sen stängs den av, och startar igen för att stängas av igen. Upprepar detta i en evig cirkel.

Bytt minnen och nätagg. Testat med inbyggda grafiken och ett extern grafikkort. Tagit lös CPU och kollat så inga pinnar är skadade på moderkortet. Det som återstår är CPU eller moderkort, tror att det är CPU men har bara min 4970k och det är förjävlig att riva ner det systemet med custom loop.

ASRock H81 Pro BTC
Intel Pentium G3220

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Börja med att rycka allt som inte behövs för bios, som alla sata och kablar från chassit, samt extra kort och endast en sticka kvar i minnet. Fungerar det så addera en del i taget. Annars är det troligen en distans eller I/O-plåt som orsakar kortslutning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag har bara moderkort, CPU, RAM. Inga hårddiskar osv. Även satt det i annat chassit för jag tänkte att det var något gjorde det du påpeka kortslutning.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Testat att cleara CMOS? Dvs ta bort batteriet på moderkortet och sen sätta tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Låter som moderkortet, om det inte kommer några beeps så funkar ju inte self-test / BIOS post på moderkortet. Hade samma symptom med en maskin jag har, bytte moderkort på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Jag har bara moderkort, CPU, RAM. Inga hårddiskar osv. Även satt det i annat chassit för jag tänkte att det var något gjorde det du påpeka kortslutning.

Viktigt att du inte har tex nått inkopplat på någon USB port varken extern eller internt, tex front USB mellan chassi och moderkort.

CPU är det minst troliga problemet, så om det fortsätter krångla så Moderkort, RAM, PSU är trolligen defekt och sannolikhet ungefär i den ordningen...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Låter som moderkortet, om det inte kommer några beeps så funkar ju inte self-test / BIOS post på moderkortet. Hade samma symptom med en maskin jag har, bytte moderkort på den.

Tack för att du tog dig tid.

Skrivet av ggustavsson:

Viktigt att du inte har tex nått inkopplat på någon USB port varken extern eller internt, tex front USB mellan chassi och moderkort.

CPU är det minst troliga problemet, så om det fortsätter krångla så Moderkort, RAM, PSU är trolligen defekt och sannolikhet ungefär i den ordningen...

Har ingenting extra inkopplat, inga hårddiskar etc. Och som jag skrev längre upp har jag provat byta RAM och PSU.

Vet att det är moderkortet eller processorn.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev. testat clearat cmos?
Haft 3 st fall där samma sak hände. en gång var det dvd läsaren. En annan gång front usb etc. en gång bios batteriet som var dåligt.

en sista gång hade kondingarna på moderkortet börjat läcka : P dock kunde jag ej fixa det, så gav till en vän som böt dom och gjorde till en server.

Permalänk
Medlem

Sjävlklart testat clearat cmos, och även bytt batteriet. Kollat efter fysiska skador och ser inget. En dag fungerade det och nästa inte.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.