Permalänk
Medlem

"Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?"
Ja det är ett problem (och har ingenting med intelligens att göra).

Är utbildad och undervisar på KTH. Jag är inte smart eller intelligent. Men kunnig, händig, påläst och har metoder för att lösa sådana problem jag möter.
Men de smartaste människorna jag träffat har varit här. Sedan om "smart" är bra är en annan diskussion.
Kunnig/vis/bildad är roligare.
Sådana som är riktiga entreprenörer blir jag mest imponerad av eftersom jag själv har noll sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Det du säger stämmer inte alls längre. Du pratar antagligen om skolan du själv gick i, inte dagens skola.
Läs de kursplaner som tillkom 2011.

Källa:

Är lärarstudent, har jobbat och praktiserat i skolan.

Lgr11:
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-en...

Gy11:
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-en...

Om man får fråga, varför presterar svenska elever allt sämre i skolan? vad tror du?

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozric:

Skolan testar minnet på oss, inte intelligensen.

^

De här, enda anledning varför jag ens plugga var för att få de där jävla pappret som säger att jag kan något, många kurser man läste försvann ju rakt ut ur huvudet efter tentamen.

Är väl helheten som räknas in kanske. Men också, hur du som individ är. Även om du inte är bra på något, så länge du har den inställning att du vill lära dig och tar in ny information så är du ju redan över majoriteten av folk som vägrar acceptera ny möjligheter.
Känner flera som har aspberger, de är rätt speciella individer, de kan ha missat att de finns en sjö 1km ifrån där dem bor men kan programmera ihop en hel hemsida på en kväll just för att de ligger i deras intresse. Sedan har man ju dem som aldrig glömmer något, kommer ihåg exakt allt hela tiden.

I grunden så brukar jag tänka att kan man inte acceptera logik så är man fan en renodlad idiot, är något logiskt rätt så är de i princip omöjligt att argumentera emot. Då logik alltid är svart på vitt. Emotionell intelligens är ju också något som räknas, hur man förstår andra människor rent empatiskt. Men även respekterar att andra inte känner lika som dig emotionellt och då kan acceptera de.

IQ = problemlösning, att se hela bilden av något. Typ att förstå ett problem och kunna lösa dem.
Socialskill = Vissa kan fan prata sig till ett bra jobb, är du duktig på att snacka och förstår hur individer fungerar för du kan läsa hur deras kropp reagerar så kan man komma hur långt som helst.
fysiskskill = Vissa har bättre kontroll på kroppen än andra. Alla är inte zlatan eller foppa (de enda sportnissar jag vet namnet på, lol)
Finns nog flera andra vis att räkna intelligens och talanger, vissa besitter ju en helt extrem bra magkänsla, alltså de tänker inte direkt efter utan bara går på fingertoppkänslan och kan på så vis åstakomma rätt sjuka grejer skulle jag påstå. Detta hade nog varit bättre tillbaka i tiden då vi var mer fysiskt bundna än vad vi är idag.

Hjärnan är en muskel som kan tränas, även IQ kan tränas till att bli högre. Och för allas kunskap, bästa sättet att motverka demens i hög ålder är att just använda hjärnan så den förblir aktiv.

Men förstår TS varför du känner som du gör, men skit i att mäta din kuk emot andra. Sånt där kan få ditt liv som redan är bra att verka dåligt. Oavsett hur mycket pengar, intellekt eller annat så spelar de inte så mycket roll. Jag menar man är väl gärna idiot och lycklig än smart och olycklig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Jag tycker jag var ganska klar med att jag inte har något problem med människor som har en utbildning, jag har ett problem med människor som tror att en utbildning gör att man blir mer intelligent eller förstår mer om omvärlden. Nu pratar vi såklart om högeskolestudier osv.

Sedan att du anser att det är ett mått på intelligens att omvandla information till text har jag inte något direkt svar på, det rör sig ju om i 90% av fallen om rent plagiat som är "ok".

Notera det fetmarkerade.

Det är väl ganska uppenbart att en person som studerat flera år på högskolan inom ett visst område ofta har just detta, särskilt de som studerat inom teknik eller naturvetenskap...eller?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Resonemanget blandar ihop utbildning med politik.

Ett mycket större problemet i samhället är enligt mig, en nedsättande syn på utbildning samt politikerförakt.

Politikerna har förtjänat förakt eftersom de till 90% saknar relevant utbildning öht...

Varför skall vi låta dagislärare och restaurangbiträden bestämma över hela Svenska folkets gemensamma resurser och miljarder kronor bara för att denna råkar ha gjort karriär framgångsrikt inom politiskt parti X?

De som bestämmer kring frågor bör vara de som är våra absoluta experter inom naturvetenskap, teknik och sammhällsbyggnad, de som har bred kompetens och utbildning inom de områden som deras ministerposter och politikerämbeten berör.

Ta frågan om invandring t.ex. Experter och forskare av Tino Sanandajis kaliber bör vara de som fattar beslut och bestämmer, inte flumm som har en magkänsla att vi måste kunna "öppna våra hjärtan"...

Permalänk

Har endel bekanta som är så stolta över att vara utbildade. Tills dom inser att vara skuldsatta x antal 10 eller 100 000tals kronor och ändå tjäna mindre än en simpel knegare. Med 0kr i lån.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

^

De här, enda anledning varför jag ens plugga var för att få de där jävla pappret som säger att jag kan något, många kurser man läste försvann ju rakt ut ur huvudet efter tentamen.

Är väl helheten som räknas in kanske. Men också, hur du som individ är. Även om du inte är bra på något, så länge du har den inställning att du vill lära dig och tar in ny information så är du ju redan över majoriteten av folk som vägrar acceptera ny möjligheter.
Känner flera som har aspberger, de är rätt speciella individer, de kan ha missat att de finns en sjö 1km ifrån där dem bor men kan programmera ihop en hel hemsida på en kväll just för att de ligger i deras intresse. Sedan har man ju dem som aldrig glömmer något, kommer ihåg exakt allt hela tiden.

I grunden så brukar jag tänka att kan man inte acceptera logik så är man fan en renodlad idiot, är något logiskt rätt så är de i princip omöjligt att argumentera emot. Då logik alltid är svart på vitt. Emotionell intelligens är ju också något som räknas, hur man förstår andra människor rent empatiskt. Men även respekterar att andra inte känner lika som dig emotionellt och då kan acceptera de.

IQ = problemlösning, att se hela bilden av något. Typ att förstå ett problem och kunna lösa dem.
Socialskill = Vissa kan fan prata sig till ett bra jobb, är du duktig på att snacka och förstår hur individer fungerar för du kan läsa hur deras kropp reagerar så kan man komma hur långt som helst.
fysiskskill = Vissa har bättre kontroll på kroppen än andra. Alla är inte zlatan eller foppa (de enda sportnissar jag vet namnet på, lol)
Finns nog flera andra vis att räkna intelligens och talanger, vissa besitter ju en helt extrem bra magkänsla, alltså de tänker inte direkt efter utan bara går på fingertoppkänslan och kan på så vis åstakomma rätt sjuka grejer skulle jag påstå. Detta hade nog varit bättre tillbaka i tiden då vi var mer fysiskt bundna än vad vi är idag.

Hjärnan är en muskel som kan tränas, även IQ kan tränas till att bli högre. Och för allas kunskap, bästa sättet att motverka demens i hög ålder är att just använda hjärnan så den förblir aktiv.

Men förstår TS varför du känner som du gör, men skit i att mäta din kuk emot andra. Sånt där kan få ditt liv som redan är bra att verka dåligt. Oavsett hur mycket pengar, intellekt eller annat så spelar de inte så mycket roll. Jag menar man är väl gärna idiot och lycklig än smart och olycklig?

Jag förstår vad du menar, och håller till viss del med. Dina definitioner av olika färdigheter tycker jag däremot lämnar lite att önska. Visst, social kompetens och fysisk förmåga behöver vi kanske inte debattera kring så mycket. Men IQ, som du nämnde. Vet du hur ett av de absolut vanligaste intelligenstesterna, som används inom exempelvis psykiatrin (och som man ej finner på nätet),är utformat? Det kallas WAIS, och testar bland annat verbal förmåga, arbetsminne samt processhastighet (i princip hur snabbt hjärnan din fungerar) utöver problemlösningen du nämner. Ett av deltesterna inom den verbala kategorin går i princip ut på allmänbildning, att kunna besvara en massa frågor likt frågesport. Resultaten räknas sedan ut och jämförs med din åldersgrupp. När allt vägs samman får du ut ett snitt av samtliga delar, HIK, samt resultat för de olika kategorierna. IQ kan inte heller tränas upp markant, men resultat kan variera pga dagsform osv

Sedan är IK, eller IQ, inte heller ett perfekt mått på intelligens, vad det nu än är. Svårt att mäta något vi inte kan ta på.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lemasive:

Jag är nu 34 år och har stört mig på detta en längre tid, människor som har någon sorts utbildning tror att de är intelligenta och vad som är värre andra tror att de är intelligenta. Jag har studerat några år på SU och det var lite av en chock hur dumma människor som läser på universitetet eller högskolan är, det är precis samma sorts människor som säljer din kopp med kaffe eller jobbar i kassan på ICA. Majoriteten, och då menar jag ca 90% är svagbegåvade på nästan allt förutom kapaciteten att ta in information och omvandla denna information till text eller tal.

Problemet är inte att ointelligenta människor blir utbildade, utan problemet är att människor tror att dessa ointelligenta utbildade människor har en bättre förståelse av sin omvärld och därför förtjänar att lyssnas på mer. Detta är ju såklart andra ointelligenta outbildade som tror detta, men de är en enorm majoritet i samhället. Detta i sin tur gör att hela samhället påverkas, speciellt inom den statliga, kommunala och politiska arenan.

Nu vet jag att många som läser detta, kommer bli arga på mig för vem är jag som kommer här och tycker detta. Ni hamnar i en speciell grupp, och är det någon som länkar till Dunning kruger kan ni avstå från att svara helt och hållet.

Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?

Det hela handlar om statistik. Det är mer troligt att en högutbildad person klarar av att analysera och lösa komplexa problem än att någon som aldrig klarade av gymnasiet gör det. Men, som med alla sannolikheter finns det gott om spelrum.

Förmåga att tänka och analysera komplexa problem verkar inte vara något som evolutionen krävde i någon större omfattning. Alla framsteg som mänskligheten har gjorts baseras på väldigt få individer så det är tydligt att det fungerar även om de är få.

Sedan kan det bli problem för samhället då man lyssnar på diverse idioter men det stora problemet är inte att våra kära ledare är idioter utan att de har helt andra prioriteringar än att göra landet bra för alla. Hela våran civilisation (i alla fall i väst) bygger på att berika några få på bekostnad av alla andra.

Permalänk
Medlem

Man kan ju kunna en massa saker i ett visst ämne utan att vara smart för det.

Min känsla för hurvida någon är intelligent är ungefär:
Skulle jag, oavsett ämne, kunna föra ett längre logiskt resonemang med den här personen?
Dvs skulle personen förstå min tankegång, kunna svara med ett eget logiskt resonemang, och samtidigt kunna sätta det i relation till sin egen kunskapsnivå i just det ämnet?

Sådana personer kan finnas överallt men ändå, jag skulle påstå att de överläkare t.ex. som jag har träffat har en rejäl överrepresentation för att pricka in ovanstående jämfört med folk i allmänhet. Men de har ju inte blivit intelligenta av sin utbildning och position, däremot har de behövt vara intelligenta för att nå dit.

Topic var väl dock iofs hur godtyckligt det har blivit med "experter" i olika ämnen. Det har absolut skett en inflation och allmän övertro på utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigganD:

Om man får fråga, varför presterar svenska elever allt sämre i skolan? vad tror du?

Vad jag tror är irrelevant, men jag kan återge vad auktoriteter på området anser:

1. Politiker pillar för mycket i skolans verksamhet. Det sker för snabba förändringar, för ofta, i den Svenska skolan.

2. Politiker har för stor makt jämfört med skolforskarna. (Liberalerna som vill ha ännu tidigare betyg, trots att forskning visar att det sammantaget får negativa effekter för både kunskapsutveckling och social utveckling hos barn.)

Ett annat bra exempel är Björklund som pratar om "ORDNING I KLASSRUMMEN". Idag ser det ut så att du får inte respekt av elever gratis, bara för att du är lärare. Respekten måste du förtjäna. Jag har jobbat på 3 olika skolor, de lärare som är inkompetenta har stökiga klasser/elever, de kompetenta lärarna har skötsamma klasser/elever.
Detta leder oss till....

3. Detta är min egna åsikt nu, inte någon auktoritets.
Jag ser en inkompetens hos många lärare, och en benägenhet för självömkan. Jag ser en inkompetens hos en mycket stor del av mina klasskamrater också. Min uppfattning är att någonstans mellan 60-80% i klassen har inställningen; "Jag ska bara klara av denna utbildning, bryr mig inte om vad jag lär mig eller hur jag kan använda det i min yrkesutövning, bara jag får min behörighet".

Du får ta min uppfattning med en nypa salt, då jag endast jobbat på 3 skolor och endast gått i en lärarstudents-klass.

4. Åter till auktoriteters uppfattningar.

Det saknas utbildad personal likt aldrig förr i skolan, det påverkar självfallet betygen.

5. Det finns idag många skolor i segregerade områden där måluppfyllelsen är otroligt låg.

6. Pojkar presterar allt sämre, medans flickor nu endast har sämre betyg i idrott än pojkar. (Undrar du varför det blivit så här så säg till, finns 2 huvudorsaker man pratar om.)

Det finns fler synvinklar och uppfattningar, detta är några av dem man talar mest om.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Politikerna har förtjänat förakt eftersom de till 90% saknar relevant utbildning öht...

Varför skall vi låta dagislärare och restaurangbiträden bestämma över hela Svenska folkets gemensamma resurser och miljarder kronor bara för att denna råkar ha gjort karriär framgångsrikt inom politiskt parti X?

De som bestämmer kring frågor bör vara de som är våra absoluta experter inom naturvetenskap, teknik och sammhällsbyggnad, de som har bred kompetens och utbildning inom de områden som deras ministerposter och politikerämbeten berör.

Ta frågan om invandring t.ex. Experter och forskare av Tino Sanandajis kaliber bör vara de som fattar beslut och bestämmer, inte vänsterflumm som har en magkänsla att vi måste kunna "öppna våra hjärtan"...

Ett annat problem jag ser i samhället är att så många uttrycker tyckande som fakta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@krigarkungen: Intressant. Håller med att politiker blandar sig i allt för mycket, man kanske borde låta lärarna göra sitt jobb istället. Japp allt fler pojkar presterar sämre, men det verkar inte vara något problem för politikerna eftersom alla är så fokuserade på tjejernas utveckling. Det nämns bara att killar presterar sämre men ingen verkar bry sig. Istället ser man nyhetsreportage om att allt färre tjejer idrottar och att fler tjejer sluta idrotta tidigt..Och det är ett problem för dem. Så blir det när samhället lägger all vikt på ett kön.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Det har blivit helt legio på sistone att utan någon som helst spetskompetens på området ifrågasätta etablerade förhärskande vetenskapliga teorier bara för att de inte passar en med hänvisning till "sunt förnuft" och andra tokigheter. Det är enormt skadligt för samhället.

Jag förstår vad du menar. Men problemet är ju också glidningen av definitionen forskning. Traditionellt naturvetenskapligt så har forskning varit en process för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Idag har vi en utveckling där en del kallar sig forskare bara för att de sammanställer uppgifter som ligger i linje med sina personliga åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Politikerna har förtjänat förakt eftersom de till 90% saknar relevant utbildning öht...

Varför skall vi låta dagislärare och restaurangbiträden bestämma över hela Svenska folkets gemensamma resurser och miljarder kronor bara för att denna råkar ha gjort karriär framgångsrikt inom politiskt parti X?

De som bestämmer kring frågor bör vara de som är våra absoluta experter inom naturvetenskap, teknik och sammhällsbyggnad, de som har bred kompetens och utbildning inom de områden som deras ministerposter och politikerämbeten berör.

Ta frågan om invandring t.ex. Experter och forskare av Tino Sanandajis kaliber bör vara de som fattar beslut och bestämmer, inte flumm som har en magkänsla att vi måste kunna "öppna våra hjärtan"...

Tanken är väl att de folkvalda ska vara "vanliga" människor som vi kan relatera till eller något flum I den stilen.
Men håller med dig, på riksdagsnivå är det väl "ok" men tittar man på de lokala förmågorna blir man fan mörkrädd vilka det är som sitter och styr kommunerna. Man kan tro att det är något slags åtgärdsprogram från arbetsförmedlingen ibland....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Usch värsta jag vet är folk som pluggat på högskola/universitet och tror att dom är bättre/finare än någon annan för det.

Medans dom själva sitter i kassan på ICA och tjänar 22 tusen i månaden...

Visa signatur
Permalänk

Jag håller inte med trådskaparen. Eller iallafall enligt vad jag skulle kalla för intelligens: Att med en viss mängd information dra riktiga slutsatser om situation och sedan agera därefter. Min personliga uppfattning om högskola (iallafall teknisk högskola) är att den tränar analysförmågan (inom ett ämne, men även generellt), vilket kan ses som "intelligens". Det sker dessutom en sållning till vilka som väljer att studera på högskola, vilket kan påverka urvalet. Och för att vara lite konkret: det finns data på medel-IQ på universitet (medel i Sverige/USA~100):

Vad som dock inte direkt tränas på högskola är social kompetens. Men gällande vem som har rätt eller inte att uttala sig i specifika frågor: det är väl lämpligt att människor som är insatta i en specifik fråga bör lyssnas på mer än andra? Jag kan själv tycka att politiker i allmänhet bör ha någon form av utbildning gällande ämnet de "bestämmer" över, precis som lärare och läkare.
Och ja, det finns en hög med (upplevt) mindre intelligenta människor på universitet, men iallafall gällande utbildningen jag gjort så verkar en relativt stor del av dessa hoppa av efter ett tag.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom hela tråden. Men funderar på den starka koppling man ofta kan se mellan högre utbildning och hälsa till exempel. Tror även detta stämmer för allmän omvärldskunskap. Orkar inte leta upp någon statistik men det är väl vedertaget för hälsa iallafall. Dock kanske det är andra variabler som döljer sig under som är de relevanta.

Om intelligens här inte hänvisar till IQ utan någon allmän förmåga att fatta mer informerade beslut samt ha mer kunskap i allmänhet så verkar det ju höra ihop med högre utbildning. Sedan ska man alltid vara medveten om att väldigt få har en bra kunskapsöversikt (då det finns så mycket kunskap) ens inom begränsade områden.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Att definiera "intelligens" är nödvändigt för denna typen av diskussion. Dessutom så bör det tilläggas att det är stor inbördes kompetensskillnad på yrkesgrupper. Jag tror själv att i allmänhet så är utbildade människor intelligentare, men som ni vet så finns det undantag till allt. Och i detta fall anser jag intelligens vara att "analysera och lösa problem utifrån vetenskapliga metoder."

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Jag tror att fler som har en universitetsexamen är intelligentare och mer bildade än normalt jämfört med dem som inte studerat på universitet. Dock finns det många med en universitetsexamen som inte är speciellt intelligenta eller bildade. Tänker tillbaks på en del studiekamrater jag haft som t.ex. hade väldigt svårt att förstå logiska samband. Många klarade en del tentor endast tack vare att de pluggade gamla tentor och lärde sig lösningarna mer eller mindre utantill. Sen kommer jag osökt att tänka på en av regeringens ministrar som hamnat i blåsväder flera gånger på grund av förvirrande uttalanden. Samtidigt finns det många med en låg utbildning som är väldigt intelligenta och i en del fall även bildade.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rj45:

Notera det fetmarkerade.

Det är väl ganska uppenbart att en person som studerat flera år på högskolan inom ett visst område ofta har just detta, särskilt de som studerat inom teknik eller naturvetenskap...eller?

Varför det? Varför skulle inte ett genuint intresse kunna framhäva samma, om inte högre kunnighet kring dessa områden?

Det är av stor sannolikhet att dessa personer är kunniga inom området. Att dom skulle vara mer kunniga inom dessa områden än outbildade är dock i all mening fel.

Ett intresse för något kommer öka förmågan att ta till informationen säkert x5 så mycket. Inga belägg för just hur pass mycket, men du förstår säkert vad jag menar.

Jag har vänner som studerat grundligt (gymnasium) IT i 3 år. Dessa personer vet inte ens hur man överklockar en "k" processor från intel.
Dom har lärt sig det dom ska lära, men inte mer.

Ett intresse ger dig en bredd inom området. En bredd som sätter sig minst lika djup som dom studerandes spetskompetens.

Permalänk
Medlem

Jag får ofta höra meningar som: "Mannen, du är boksmart, men det är viktigt att vara streetsmart också.". De som säger så kan stoppa huvudet där solen inte skiner.

Det man lär sig av de flesta utbildningarna (livets hårda skola håller dock inte måttet), som en outbildad kan ha svårt att mäta sig mot, är konsten att ta till sig fakta, granska den kritiskt och göra något vettigt av den. Man får olika metoder för hela problemlösningsprocessen, som även går att tillämpa i vardagslivet.

Jag håller med er om att spetskompetens och intelligens inte riktigt hör ihop. Men hur definierar man intelligens? Kreativitet? Visdom? Sociala färdigheter? Förmågan att se mönster och samband?
Vissa av dessa områden kan man förbättra med en utbildning, men andra områden utvecklas nog mer beroende på de erfarenheter man har och den miljö man växt upp i.
Att man sedan inte kan förstå vart man har sina brister och tro att färdigheter inom ett område, kompenserar för brister inom andra. Det ser jag som ett tecken på brist på intelligens.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Jag håller inte med trådskaparen. Eller iallafall enligt vad jag skulle kalla för intelligens: Att med en viss mängd information dra riktiga slutsatser om situation och sedan agera därefter. Min personliga uppfattning om högskola (iallafall teknisk högskola) är att den tränar analysförmågan (inom ett ämne, men även generellt), vilket kan ses som "intelligens". Det sker dessutom en sållning till vilka som väljer att studera på högskola, vilket kan påverka urvalet. Och för att vara lite konkret: det finns data på medel-IQ på universitet (medel i Sverige/USA~100):

http://www.randalolson.com/wp-content/uploads/iq-by-college-major-gender.png

Vad som dock inte direkt tränas på högskola är social kompetens. Men gällande vem som har rätt eller inte att uttala sig i specifika frågor: det är väl lämpligt att människor som är insatta i en specifik fråga bör lyssnas på mer än andra? Jag kan själv tycka att politiker i allmänhet bör ha någon form av utbildning gällande ämnet de "bestämmer" över, precis som lärare och läkare.
Och ja, det finns en hög med (upplevt) mindre intelligenta människor på universitet, men iallafall gällande utbildningen jag gjort så verkar en relativt stor del av dessa hoppa av efter ett tag.

Notera också att snitt-IQ för *alla* "majors" ligger över 100, alltså högre än genomsnittet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Varför det? Varför skulle inte ett genuint intresse kunna framhäva samma, om inte högre kunnighet kring dessa områden?

Det är av stor sannolikhet att dessa personer är kunniga inom området. Att dom skulle vara mer kunniga inom dessa områden än outbildade är dock i all mening fel.

Ett intresse för något kommer öka förmågan att ta till informationen säkert x5 så mycket. Inga belägg för just hur pass mycket, men du förstår säkert vad jag menar.

Jag har vänner som studerat grundligt (gymnasium) IT i 3 år. Dessa personer vet inte ens hur man överklockar en "k" processor från intel.
Dom har lärt sig det dom ska lära, men inte mer.

Ett intresse ger dig en bredd inom området. En bredd som sätter sig minst lika djup som dom studerandes spetskompetens.

Det är nog inte en kotte som lär sig eller bör lära sig överclocka på gymnasiet. Det är fullständigt värdelös kunskap för allt som heter seriöst arbete. Medan OC är fint då man spelar spel och ser på youtube är det knappast något positivt då man arbetar med viktiga saker då även minsta bit fel kan göra mycket skada.

Dessutom betyder inte IT att man lär sig slänga ihop hårdvara utan det ska handla mest om programmering, protokoll och liknande.

Edit: Problem med genuint intresse är att det finns stor risk att man "lär" sig fel saker och väldigt ineffektivt. Det är betydligt lättare att lära sig när man är omgiven av experter inom ämnet och har tillgång till information som är faktiskt relativt korrekt (det är i princip aldrig något är 100% rätt utom i triviala fall). Sannolikheterna, återigen. På universitet och genom doktorat är det större sannolikhet att man lär sig rätt och effektivt. Finns fall där folk utan formell utbildning (inom matte) lyckats med imponerande saker men alla dessa saker var reda upptäckta och behandlade länge sedan. Svårt att göra nytt när man inte känner till vad som finns redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har endel bekanta som är så stolta över att vara utbildade. Tills dom inser att vara skuldsatta x antal 10 eller 100 000tals kronor och ändå tjäna mindre än en simpel knegare. Med 0kr i lån.

Nu känner jag ju inte dina bekanta, men det låter väldigt konstigt
Dom är alltså stolta enbart p.g.a. att dom kommer att tjäna pengar, men sen är dom inte stolta längre när dom inser att dom har skulder och inte tjänar så mycket som dom trodde. Är det korrekt uppfattat? Hur mycket skuld man kommer ha kan man ju uppskatta till viss del redan före man börjar en utbildning, och detsamma gäller lönebilden. Vilka utbildningar har dina bekanta när de är så pass dåligt förberedda?

I övrigt kan jag tycka att detta om studielån är ett så fruktansvärt uttjatat argument, det används ju främst för att avskräcka från att läsa vidare. Min erfarenhet (OBS! Inom naturvetenskap!!) är att det är väldigt få som får okvalificerade jobb och har studielån helt i onödan. Sedan är det väldigt många (bland mina bekanta i alla fall) som jobbat under studietiden och inte behövt låna fullt eller låna överhuvudtaget. Vidare är det ju ingen som tvingar en att läsa vidare! Den som vill får väga för och nackdelar, och där ingår både framtida yrkesliv och eventuellt studielån. I Sverige har vi i alla fall ekonomiskt mer jämlika förutsättningar (även om det sociala stödet kan variera) för vidareutbildning.

Min uppfattning är att många väljer utbildning med hjärtat (och förstås lite strategiskt, har man inte betyg/HP/motsvarande för ett program väljer man ett annat) medan en mindre andel väljer utbildning efter status. Bland de jag träffat under mina universitetsutbildningar så har jag inte fått bilden av att de med en längre/högre utbildning försöker ställa sig över någon annan, snarare tvärtom!Att trycka ned någon annan p.g.a. att denne inte har en längre utbildning är förkastligt, men det är lika förkastligt att anta att bara för att man har en viss utbildning/yrke så är man på ett visst sätt. Jag brukar försöka dölja mitt yrke och utbildning så mycket som möjligt då jag har märkt att en del blir provocerade av det.

Frågeställningen om att de som har en högre utbildning förstår mer om världen har redan avhandlats av andra. Givetvis har de en bättre förståelse för det ämne de har läst. Sedan har denne förhoppningsvis tillgodogjort sig mer generell bildning som kan medge en annan nivå av t.ex. kunskapssökande och reflektion. Detta kan potentiellt ge en mer nyanserad och genomtänkt åsikt. I hur stor utsträckning det förhåller sig på det sättet låter jag dock vara osagt! Det finns säkert akademiker som är tvärsäkra på sin sak utan att vara insatt i ämnet och som ser allt i svart och vitt. Intelligens är mig veterligen inte starkt korrelerat till antal år på universitet, möjligtvis kan man förefalla mer intellektuell..

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Notera också att snitt-IQ för *alla* "majors" ligger över 100, alltså högre än genomsnittet

Roligt att den där informationen dök upp! Däremot så anses ju allt inom spannet 85-115 vara i princip genomsnittligt alternativt något lågt/högt. Att många resultat sedan ligger mycket högre, ja, det är definitivt högre än genomsnittet. Exempelvis uppskattas IK 130 vara den 98 percentilen, eller topp 2% av befolkningen.

Till er som kanske undrar varför jag tjatar så mycket om IK/IQ: jag gör det eftersom att få förstår konceptet, hur det fungerar, då uppstår många missförstånd. Det är onödigt. Speciellt när IK i en diskussion blir någorlunda relevant

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Nej att vara utbildad innebär inte per definition att man är smartare eller mer allmänbildad än en person utan formell utbildning.

du är gissningsvis kunnigare inom det område du är utbildad inom, och arbetar man i en representativ roll hos sin arbetsgivare, tex som chef, säljare etc så kan man nog upplevas smartare för att dessa yrkesgrupper ofta har lärt sig att vara och agera på ett visst sätt som jag kallar professionellt men som vissa missuppfattar som intelligent. Detta är något du ser mindre ofta hos din lokala rörmokare Börje som inte har en sådan roll i sitt yrke på samma sätt.

sen misstar många att intelligens = allmänbildning, vilket inte alls stämmer, man kan vara normalbegåvad sett till IQ och vara jävligt allmänbildad både teoretiskt och praktiskt, och man kan ha ett skyhögt IQ och vara helt insnöad på något väldigt smalt, med lite eller ingen kunskap om något annat.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Det intelligensen styr är ju hur stort tal X'et är! Jag tror att i princip vem som helst klarar av att läsa vilken linje som helst på högskola men det som bestämmer det är hur mycket tid man orkar/är kapabel att lägga ner på ämnet.

Det kan då bidra till till exempel att någon tycker det kommer vara för jobbigt/ta för lång tid att läsa tex en civilingenjörsutbilning eller liknande.. ergo folk tror/tycker/menar på att det krävs en viss intelligens för att klara av vissa utbildningar.

det är klart att man ska ha ett allmänt intresse för det ämne man väljer att läsa också för att det ska funka i praktiken!

X'et styr enbart hur mycket information du kan lagra och komma ihåg.

Det tar 30 år för mig att klara en ingenjörsutbildning pga bristande koncentrationsförmåga och arbetsminne men inga som helst problem att platsa i Mensa sedan 20 år tillbaka. Det borde enligt en övervägande majoritet inte vara möjligt.

Du blir vad du lägger din tid på, om det så är pornografi, diska eller läsa böcker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som finns i alla yrken är det där puckot som tror att han är bäst för att han har gjort det länge.

"Du jag har jobbat med det här i tjugo år, tror du inte jag vet hur man gör!"

Bara för att du har gjort fel i tjugo jävla år blir det inte rätt liksom....

Permalänk
Medlem

Det handlar om sannolikhet.

Högre utbildning är en markör för att man "vässat" sin intelligens. Lite beroende på vilken utbildning visar en examen också på andra förtjänster, anpassningsbarhet och förmågan att hänge sig. Tex.

De som inte har utbildat sig kan ha dessa egenskaper också (man kan vässa sin intelligens utanför akademin!) men borde statistiskt sett vara mindre intelligenta.

Liknande gäller kunskap. Korrelation mellan kunnig och utbildad torde dock vara högre än den mellan utbildad och intelligent. Samtidigt har det aldrig tidigare varit lättare att bli kunnig (inom väl valt område) på egen hand.

Permalänk

Nu pratar jag ju bara av egen erfarenhet men jag jobbar i skolan och har gjort det i 9 år. Jag har en sämre lön än mina kollegor men "levererar" oftast mer än vad specialpedagogerna gör på skolan. De frågar ofta hur "jag gör" för att eleven ska arbeta/eller bryta ett negativt mönster. Ett svar jag brukar ge är att sätta krav efter individens kunskap och behov och att läsa av beteendet. (Då påtalar det att krav får man inte ställa). Brukar jämföra det med hur Cesar Millan jobbar...

Tidigare i veckan så var jag med på en engelska lektion där läraren skrev upp glosor på whiteboarden och stavade sax på engelska med två zz:n. Det stod alltså Sizzors på tavlan, en elev påtalade detta och påstod att det stavades med två c (Siccors)... då svarar läraren "Ja juste så stavas det..förlåt jag råka skriva fel". Jag kände att jag var tvungen att kliva in och berätta att det stavas med Scissors. Eleverna skrattade såklart och påtalade för läraren att "han vet alltid mer än er". Jag var schysst och sa att det är inte alltid lätt att stava rätt när man inte använder orden kontinuerligt. Läraren känner sig hotad och påtalar att "Det där ser inte helt rättstavat ut". Jag orkade inte ta mer skit och svarade att det kan man tycka om man vill men nu är det så att någon har någon gång bestämt att det ska stavas så.

Tror inte att en utbildning alltid betyder att en person är smartare. Jag är inte någon grammatik expert eller ordpolis men jag vet hur man arbetar med människor och är rätt smart.

p.s Nu var det ju iof fler personer som sökte till Paradise Hotel än lärarutbildningen vilket säger en hel del... lol.