Värt att byta från pentium till "dålig" i5?

Permalänk
Medlem

Värt att byta från pentium till "dålig" i5?

För ett tag sedan "avslutade" jag mitt försök till en bra budget dator för omkring 3-4000 och jag hamnade tillslut med en dator med ett 750ti och en pentium g3440 för 2000 kr (jag är dock inte riktigt nöjd med processorn då jag redigerar video). Så nu har jag kollat runt lite och idag hittade jag en i5 4460 för 800 kr. Så jag undrade om det ens är värt att uppgradera eller om jag bara ska behålla min pentium.

Jag letar efter ett relativt stort hopp och om det inte är särskilt stor skillnad så behåller jag hellre min nuvarande processor för efter detta kommer det inte uppgraderas på ett bra tag så jag vill ha något relativt bra. Allt jag riktigt gör på datorn är att redigera video (det kan bli ganska avancerat ibland) men jag spelar även en del spel som till exempel cities skylines. Och jag lite enkel 3d rendering i blender.

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du inte tittar på ryzen 5 om det är videoredigering samt citites du ska spela?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PlogarN97:

Någon anledning till att du inte tittar på ryzen 5 om det är videoredigering samt citites du ska spela?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen eftersom ett moderkort+CPU blir avsevärt dyrare än att bara köpa en ny CPU till samma sockel
Men ja det låter inte som en dum idé @Kotra25.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Min sketna i5 4460 som ag köpte vid launch står sig fortfarande väldigt bra så, ja

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Det borde märkas skillnad mot en pentium helt klart!
Om du inte har en SSD som OS disk, så kanske det är läge att fixa det och passa på att göra en fräsch windows installation i samma veva?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Just precis, jag vill ha det så billigt som möjligt men vet någon ungefär hur stor skillnad det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Förmodligen eftersom ett moderkort+CPU blir avsevärt dyrare än att bara köpa en ny CPU till samma sockel
Men ja det låter inte som en dum idé @Kotra25.

Skäligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotra25:

Just precis, jag vill ha det så billigt som möjligt men vet någon ungefär hur stor skillnad det är?

Pentium G3440: 3381 poäng.
i5 4460: 6654 poäng.

Nu stämmer ju dessa siffror inte alltid i alla möjliga scenarion, men det ger en väldigt bra uppfattning. Med andra ord borde du få ganska exakt dubbel prestanda.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Misstänker att du kör Windows (Blender är ett GNU/Linux-projekt och flera videoredigerare finns till Linux).
Har du tittat i Aktivitetshanterarens flik prestanda, så det är processorn som slår i 100% under långa tider under rendering?

Finns systemövervakare och prestandamätare till Linux.

Har en i3-7100 och en i5-6600K (lätt överklockad) där i5 är betydligt snabbare.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Det räcker för mig, jag tar och köper den och säger att min dator är komplett

Och ja, det är processorn som är flaskhalsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotra25:

Just precis, jag vill ha det så billigt som möjligt men vet någon ungefär hur stor skillnad det är?

Det är knappast ett "riktigt" benchmarksätt, och just överklockningsbara processorer sticker gärna iväg lite i poäng, men generellt sett tycker jag ändå det ger en ganska rättvis hum om hur de presterar.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4460-vs-In...

så ja, avsevärd skillnad, och det på multitrådade grejer, (det som du har nytta av) ^

För 800:- hade inte jag tvekat.
visst skulle en 4790k prestera bättre, men begagnat får du väl utgå ifrån att den kostar tre gånger så mycket.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

För 800kr blir det ju som en ny dator, köp!

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut du blir nöjd när du skaffar en i5. Hade själv för några år sedan en i3 4130 som jag bytte mot pentium g3258 pga att den gick klocka, den gav mig lite mer FPS i spel som gillade hög frekvens mer än trådar. Men datorn var betydligt sämre på videoredigering pga att den endast hade 2 trådar istället för 4 som fanns på i3an. Och en i5 har ju 4 kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är ett bra bump i prestanda så tror du kommer bli nöjd

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III