Två olika grafikkort i samma dator.

Permalänk
Medlem

Två olika grafikkort i samma dator.

Hej!
Jag har beställt en ny dator som jag tänkt använda för spel och streaming. Uppsättningen ser ut så här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10362793/

Jag har redan ett GTX 970 hemma och har tänkt använda det som huvudkort och min fråga är alltså, om jag har medföljande 710 I datorn, kan jag koppla in min andra skärm i det, dvs kommer det fungera utan att börja strula med mitt 970?
Som streamare är det ju bekvämt att ha en skärm extra för att ha koll på hur streamingen ser ut och ändra under spelets gång. Så min frågor är:
1. Kommer det fungera?
2. Kommer det göra det enklare för mitt 970 och inte behöva "tänka på" den andra skärmen.

Ursäkta för min okunskap om det är dumma frågor.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte för mig så jag kan inte se vad för dator du syftar på.

Men visst kan du ha 2 grafikkort så länge moderkortet har 2 PCIe-platser av rätt storlek. Att koppla två skärmar till ditt 970 lär dock inte vara några problem alls, det har väldigt lite inverkan på prestanda så länge du inte kör någon megasetup med 3x 4k-skärmar eller något.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd

Generellt svar är att det går bra, men de kan inte samarbeta internt med varandra om de inte har samma plattform. Däremot går det bra att ha dem som varsin enhet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på samma sak. Har ett ASUS GTX 1080ROG Strix och funderar på att använda det kortet för GPU Passthrough och köra Windows på så sätt, och köpa ett 1080 Ti att ha som primärt kort.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Åtminstone med gamla kort var det inga större problem att ha två olika vad jag mins.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10362793/17e

Mitt fel, testa om denna lank fungerar. Tack för svar!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Finns ingen direkt gräns på antal grafikkort, modeller osv du kan ha.

Har två stycken i linux burken, AMD + Nvidia, sedan en gammal burk med AMD + Nvidia med windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Som tidigare nämnts är det väldigt liten prestandaskillnad med att koppla in en skärm till till ditt 970. Om du prompt inte vill det så kan du ju koppla den skärmen till moderkortet och använda den inbyggda grafiken. Att köpa ett grafikkort till är så fett ovärt så länge du inte har så många skärmar att det inte går att koppla fler till ditt 970.

Ett större problem som du åker på oavsett är att du behöver köra alla spel i windowed mode. Om du kör fullscreen så slocknar oftast din sekundära skärm och om du byter till tex en webläsare så slocknar ditt spel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!