Samsung Galaxy S8 slår förbokningsrekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmm, lite oväntat kan jag tycka

Jag tror att det är viktigt att notera att det är Samsung själva som påstår detta samtidigt som de inte går ut med några siffror. Det är väl självklart att det ligger i deras intresse att hypa en ny produkt, särskilt med tanke på tidigare fiaskon, och man ska nog ta 'siffrorna' med en rejäl nypa salt.

En annan aspekt att ta hänsyn till är den amerikanska marknaden som mer eller mindre bara består av Apple och Samsung till skillnad från t.ex. Europa där märken som Huawei och Oppo ökar ordentligt och äter marknadsandelar till frukost.

Med det sagt så har jag ägt flaggskepp från Apple, Sony, LG och Samsung och den telefon jag varit absolut nöjdast med är min nuvarande S7 så jag kan förstå att folk köper Samsungtelefoner trots Note 7.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Vart får folk egentligen pengarna ifrån? Men visst en bra mobil, infinity display är grymt. Så det förvånar mig inte att många när de står i valet av en ny telefon väljer denna, men att så många har ett akut behov just nu..

Angående kameran så var min Huawei P9 Lite grymt mycket bättre än min förra telefon, men en systemkamera från 2007 har tusan så mycket bättre känsla. För min del känns det nu att kamera är tillräckligt bra när känslan att fotografera med dem suger så hårt.

Telefonen är väl "gratis"? Står ju så på skylten i alla fall, bind upp dig på X månader, få en gratis telefon. Värsta är att många nog känner att de får telefonen gratis.

Sedan har väl var och varannan en telefon från jobbet? Undrar hur många som har restriktioner likt de vi har, är endera Apple Iphone eller Samsung Galaxy som gäller för oss... Får inte välja andra modeller. Trist när man vill ha Android men avskyr Samsungs "förbättringar".

Lutar ändå starkt åt S8, har väldigt svårt för iOS av någon anledning (har en Iphone 6 just nu).
Fördelen med Galaxy S och Iphone är att det är lätt att hitta tillbehör då dessa modeller är så dominerande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

ja det verkar var en bra post stämpel för 8k lax.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Tror du Samsung är så dum att dom inte lärt sig av sitt dyra misstag med Note 7?

Haha ja, när det gäller samsung så skulle inget förvåna mig xD

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Jag tänkte behålla min S7 edge som jag är toknöjd med, förutom;
- glasbaksida så jag har skydd = lite för stor för mina små händer
- edge-kanterna som jag jommer av mistag ibland
MEN så lånade jag kollegans S8 nån timma, och nu har jag ockdå beställt en.. för att
- kanterna är "brantare" och man kommer inte åt dom av misstag lika lätt
- formatet är smidigare för mina händer, trots större skärm

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Selfiekameran är ju nyh hårdvara så det är klart den är bättre, men kameran på baksidan har samma hårdvara, och då blir resultatet också ungefär samma.

Du ska veta hur mycket bra mjukvara kan bistå med

Jag blev lite förvånad för jag jämförde min S8 med kollegans S7 Edge och inomhus och i andra miljöer med dåligt ljus är resultatet av S8an att kombinera flera bilder mycket bättre. Eller man ser skillnaden tydligt. Däremot är där ingen skillnad i dagsljus utomhus.

Jag hade dock hoppats på en bättre kamera som hade fixat 4k med 50/60 fps så jag får väl köpa en gopro också

Edit/Addon: Jag hade dock aldrig uppgraderat från S7 till S8. Det krävs nästan alltid ett generationshopp för att skillnaderna ska kännas värt priset.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tråkigt att den är gammal om 1år för samsung,kommer 1 uppdatering, sen är den "gamma"l. Nej nästa telefon blir iphone igen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Fick hem min i Torsdags och kan bara säga att wow vilken lur!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på att göra ett klipp på en S7 (inte edge). Borde komma till grymt pris nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

De flesta som köper har absolut ingen aning om vad som hände med Note 7 eller bryr sig om "brist" på utveckling. Vi som läser sådant utgör en väldigt liten del av köparna.

Alla mina arbetskamrater (som är ett rätt stort gäng) som är totalt off när det gäller teknik och ny hårdvara, och då skall det även tilläggas att inga är som helst intresserade av datorteknik eller mobilteknik!

Alla visste om Note 7 branden! Några trodde det gällde iPhone 7

Så det som hände med Note 7, det rullade ut på alla nyheter, speciellt när den tog fyr på planet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Tråkigt att den är gammal om 1år för samsung,kommer 1 uppdatering, sen är den "gamma"l. Nej nästa telefon blir iphone igen.

Är väl samma sak där iStort sett!

Eller ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Är väl samma sak där iStort sett!

Eller ?

Nej, jag får uppdateringar hela tiden till min iPhone 5 som är 3 år gammal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nej, jag får uppdateringar hela tiden till min iPhone 5 som är 3 år gammal..

Se där

Uppdatera den inte för ofta bara för den har en gräns, sen är den värdelös!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Se där

Uppdatera den inte för ofta bara för den har en gräns, sen är den värdelös!

Börjar närma mig den nu, tro mig

Permalänk
Medlem

Detta kan ju ha något med saken att göra också...

https://www.nordichardware.se/nyheter/50-procents-rabatt-pa-s...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Supernöjd med s8:an

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Selfiekameran är ju nyh hårdvara så det är klart den är bättre, men kameran på baksidan har samma hårdvara, och då blir resultatet också ungefär samma. https://www.youtube.com/watch?v=R73EvY5otqQ

Kameran där bak är faktiskt en ny modul, även fast den ser likadan ut på papper och troligtvis även fotokvalitetsmässigt.

S7/S7 Edge använder antingen Sony IMX260 eller ISOCELL S5K2L1.
S8/S8+ använder antingen Sony IMX333 eller ISOCELL S5K2L2.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Det är ju det det inte är. Marginell skillnad mot min S7 edge. De har tagit bort dödytorna nästan helt på framsidan.
Ligger som ett smäck i handen och ligger lika bra i fickan som min edge gjorde.

Många fel här
Man kan absolut behålla sin S7, SÅ stor skillnad är det faktiskt inte. Men likväl är det skillnad.

Nya SoC:en och nya LPDDR4x minskar strömförbrukningen drastiskt, så de har bättre batteritid än vad S7 och Edge har.
Sen är ju skärmen bättre på alla punkter mot förra generationen. Större skärmar utan att telefonerna blir märkbart större, stöd för HDR10 samt ännu högsta och lägsta ljusstyrka. Utöver ännu högre gamut och RGB skala/korrekthet.
Bara en sån sak som USB-C! Att slippa sätta kabelfan rätt hela tiden. Bara trycka in och köra.

Detta är bara några få saker jag nämner nu, men klara förbättringar är det helt klart.

Och det va det jag skrev S8 har förbättringar men knappt märkbara för den vanliga användaren. Man märker av dem först när man börjar rå jämföra S8 mot S7 edge som man kan se i videos som jag länkar längre ner.

Samt USB-C det största argumentet skämtar du? Det är 2017 varför ladda med sladd när man kan ladda trådlöst som går princip lika fort och man slipper att tänka på någon sladd....

Angående batteriet S8+ vinner med 1% marginal mot S7 edge

och här vinner S8+ med 7% mot S8

En till bra video med jämförelse

där de tar upp att skillnaden som inte är banbrytande

Samt så spricker S8 lättare än sina konkurrenter http://www.mobil.se/nyheter/galaxy-s8-g-r-ovanligt-l-tt-s-nder#.WP9xO4jyiUk

Säger inte att S8 är dålig telefon men den är inte lika *banbrytare* som det va när S7 kom.

Jag själv satt och funderade på att byta ut min andra telefon som är S5 mot S8 men efter jag såg att S8 är princip samma som S7 edge fast med lite nyare komponenter så väntar jag hellre på Note 8(om den har penna) eller S9.

För mig har S8 för litet batteri och S8+ är alldeles för stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Otroligt att folk köper Android för mig!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Kameran där bak är faktiskt en ny modul, även fast den ser likadan ut på papper och troligtvis även fotokvalitetsmässigt.

S7/S7 Edge använder antingen Sony IMX260 eller ISOCELL S5K2L1.
S8/S8+ använder antingen Sony IMX333 eller ISOCELL S5K2L2.

Intressant. Undrar om det fortfarande stämmer att ISOCELL-modulen är den man vill ha då den är bättre.

Sen kan det ju vara samma modul fast ombrandat för att "se" nytt ut. Jag tycker mig kunna se skillnad vid dålig belysning, men det kan ju också vara en mjukvarumässig förbättring. Kanske något som blivit möjligt tack vare den något snabbare processorn i S8:an?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant. Undrar om det fortfarande stämmer att ISOCELL-modulen är den man vill ha då den är bättre.

Sen kan det ju vara samma modul fast ombrandat för att "se" nytt ut. Jag tycker mig kunna se skillnad vid dålig belysning, men det kan ju också vara en mjukvarumässig förbättring. Kanske något som blivit möjligt tack vare den något snabbare processorn i S8:an?

Är också nyfiken, sökte runt tidigare på Google men fann inte något om den nya sensorn. Har nu en ouppackad S8 framför mig på bordet samt en S7 Edge i fickan, så det blir att testa båda kamerorna och granska de sida vid sida när jag har tid

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag förlängde mitt abonnemang med en S7 istället. Hade S6 innan. Är nöjd med det och var 200kr/mån mindre än S8 som inte verkade speciellt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

an "explosion" of expectations ..... get it?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vad gör man med en sån här telefon? Jag funderar på det varje gång sånt här rapporteras.

Jag förstår ny datorhårdvara, bättre grafik, mer berkäkningskraft till arbete etc. Men nya telefoner? Jag sitter med en s4 och vet inte riktigt vad jag skulle ha all extra beräkningskraft till? Missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vart får folk egentligen pengarna ifrån? Men visst en bra mobil, infinity display är grymt. Så det förvånar mig inte att många när de står i valet av en ny telefon väljer denna, men att så många har ett akut behov just nu..

Angående kameran så var min Huawei P9 Lite grymt mycket bättre än min förra telefon, men en systemkamera från 2007 har tusan så mycket bättre känsla. För min del känns det nu att kamera är tillräckligt bra när känslan att fotografera med dem suger så hårt.

Man tar väl ett sms-lån

Allvarligt så är det ju otroligt många som lånar hela tiden. Sen så kan man ju ha råd givetvis, 7-8k om året, säljer du sedan telefon så får du ju lite tillbaka. Dock så tycker i alla fall jag att det är rent slöseri med pengar och man vill väl fylla "behovet" dvs känslan av att ha det senaste snarare än praktiska skäl till uppgradering.

Permalänk
Medlem

@aki04: Bitter Apple användare?

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Är väl samma sak där iStort sett!

Eller ?

Nej, apple släpper iaf nya OS uppdateringar 4år bakåt i tiden.,

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Hade jag suttit med en S7a så hade jag också försvarat den, kostade trotts allt ganska mycket ny precis som S8a och vem vill byta telefon 1 gång om året. Faktum är dock att det är ganska stor skillnad, särskilt utseendet med en högre skärm, mindre bars.

Se denna så förstår man att de e en bra telefon :

Jag är dock skeptisk till glaset på baksidan, precis som IPhone så lär det spricka relativt lätt så skulle jag köpa en så blir det med skydd hur fin telefonen än är utan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmm, lite oväntat kan jag tycka med tanke på Note 7-skandalen samt det faktum att man kan konstatera att utvecklingen av smartphones har stannat av lite.

Men å andra sidan blir väl telefonen en alltmer viktig pryl för folk och man kan tänka sig att lägga mer på den och oftare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så att utvecklingen på smartphones stannat av en hel del, men jag skulle säga att S8:an erbjuder ett hyfsat steg designmässigt kring skärmen och hur lite död yta den har. Visserligen mäter sig det inte med smartphonens tidigare dagar där det verkligen var väsentliga prestandahopp osv mellan modellerna, men det är åtminstone något som ändå blir väldigt påtagligt om man uppgraderar nu.

Note 7-skandalen kunde mycket väl haft större effekt, men folk förstår nog tillräckligt för att inse att en återkallad modell efter alla som givits ut inte kommer vara signifikativt för hela produktlinjen. Tillverkarna har också lyckats få smartphonen till en pryl man uppgraderar vartannat år (mycket tack vare bra abonnemangsalternativ) istället för något man behåller och byter batteri i, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Tråkigt att den är gammal om 1år för samsung,kommer 1 uppdatering, sen är den "gamma"l. Nej nästa telefon blir iphone igen.

En telefon är knappast gammal för att den inte har den senaste versionen av Android då OS-fronten följer trenden med avstannande utveckling. Jag minns ärligt talat inte när jag sist kände att en ny version av ett mobilt OS kändes spännande. Det är mest säkerhetsuppdateringar man verkligen behöver Samsung uppdaterar även gamla telefoner. Min Note 4 har fått 4 st uppdateringar hittills i år.