Permalänk
Medlem

Hur få 5.1 ljud och 4k?

Hej,

Har en Samsung KS8005, en Yahama RX-V667 förstärkare som stödjer 1080p samt en htpc med ett nyinköpt gtx 1050ti. Jag vill då kunna se 4k film samt få 5.1 ljud.

4k är ju löst iom 1050ti, men nu är problemet att jag inte kan få 5.1 ljud, bara steroe vilket är lite tråkigt. Kopplingen ser ut såhär:

Htpc -- hdmi 2.0 high speed --> hdmi 2 på Samsung ks8005 ---> arc-porten på tvn -- hdmi---> Yamaha förstärkare. Jag får ljud då men kan bara välja stereo under Control Panel --> Sound.

Eftersom förstärkaren har några år på nacken så stödjer den max 1080p, därför måste jag koppla grafikkortet direkt till TVn utan att ha förstärkaren som ett mellansteg för att få 4k.

Efter en del googlande hittade jag denna förumposten:

"On Windows the EDID data can be faked by SW - no HW box needed between your Windows HTPC and TV. Just use utility "Custom Resolution Utility" (search the web and download, it's easy to find) and create your own EDID according to your needs (create Custom extension block - add Audio formats 5.1, add Speaker setup 5.1, add HDMI support with "Support audio information" checked) and restart Windows. Then you'll be able in Windows speaker setup to choose 5.1 to be fed to your TV."

Efter att ha gjort ovan steg mha CRU så kan jag nu välja 5.1 ljud i Windows, men när jag gör ljudtestet får jag bara ljud ur de främre högtalarna.

En annan möjlighet hade varit att skicka ut ljudet via HTPCns inbyggda grafikkort direkt till förstärkaren, men när jag aktiverade det inbyggda grafikkortet så "försvann" mitt 1050ti istället, windows verkar inte gilla dubbla grafikkort?

HTPCn består av Phenom X4, M4A78-VM med inbyggt geforce 8200 samt ett nytt GTX 1050ti. Kör Windows 8.1 och använder Kodi. Tacksam för tips hur jag ska göra för att få både 4k samt 5.1.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Använd den optiska utgången på TVn eller HTPCn in i förstärkaren är väl den enklaste lösningen annars.
Går det att använda TVs uttag så får du ju allt ljud till högtalarna, annars om det bara är för film från HTPCn så borde det ju gå lika bra med utgången som finns bak på HTPCn.
DÅ behöver du inte bråka med dubbla grafikkort, etc. För jag tror problemet är att man måste kombinera grafik och ljud från samma output, inte dela den över två (men kan ha fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Använd den optiska utgången på TVn eller HTPCn in i förstärkaren är väl den enklaste lösningen annars.
Går det att använda TVs uttag så får du ju allt ljud till högtalarna, annars om det bara är för film från HTPCn så borde det ju gå lika bra med utgången som finns bak på HTPCn.
DÅ behöver du inte bråka med dubbla grafikkort, etc. För jag tror problemet är att man måste kombinera grafik och ljud från samma output, inte dela den över två (men kan ha fel).

Har testat med optiskt också, dock kan jag bara välja stereo då med. Det verkar vara ett separat problem, många med gamla Realtek kretsar som har problem med det i Windows 8/10 (jag vet att moderkortet stödjer 5.1). Sen stödjer väl inte optiskt alla nyare ljudformat?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har testat med optiskt också, dock kan jag bara välja stereo då med. Det verkar vara ett separat problem, många med gamla Realtek kretsar som har problem med det i Windows 8/10 (jag vet att moderkortet stödjer 5.1). Sen stödjer väl inte optiskt alla nyare ljudformat?

Har du testat någon film eller något på Netflix som stödjer Dolby Digital eller DTS. Har min HTPC kopplad med HDMI för bild men med optiskt för ljudet till min Yamaha RX-V1800. Blir givetvis stereo normalt men Dolby/DTS kickar igång när det känns av.

Har inte gjort några speciella inställningar i Windows, min interna ljudkrets är bara satt som standard.

PS! Min HTPC är inte dagsfärsk, rullar med en i7 4770, ett tämligen uselt moderkort med en Realtek-krets och ett GTX 780.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: Vilken drivrutin använder du?
Moderkortstillverkarens, Windows standard eller Realteks egna?
Kan ju vara värt att kolla vilken som är mest uppdaterad och testa med.

Länk till Realteks senaste drivrutiner: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...
Skall stödja ljudchippet på ditt moderkort och är nog de färskaste.

Permalänk

Om man skickar bilden via hdmi är det lika bra att ta ljudet där åxå, hdmi kan bära bättre kvalitet än den optiska kabeln dessutom. Så, det man får välja är ju nvidia i det här fallet som ljudkälla.

Kolla bara så ditt grafikkort kan ge 5.1 dts, det antar jag att 10xx serien kan men inte alla äldre grafikkort klarar det, inte ett 8200 skulle jag gissa.

Det finns vissa buggar med realtek installerat ihop med grafikkort, vet att på vissa Amd system så ska man avinstallera realtek helt och sedan disabla det.

Edit, missade 4K dilemmat,jag vet inte om det går att lösa, på min anläggning kan jag bara få DTS om jag skickar det till stereon först,men jag har en billigare TV,jag kan inte få 5.1 till stereon ens med Tv:n program som ska vara 5.1.
Från dator till stereo går det.

Det man skulle kunna testa är väl en hdmi splitter,en till Tv:n o en till stereon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Om man skickar bilden via hdmi är det lika bra att ta ljudet där åxå, hdmi kan bära bättre kvalitet än den optiska kabeln dessutom. Så, det man får välja är ju nvidia i det här fallet som ljudkälla.

Kolla bara så ditt grafikkort kan ge 5.1 dts, det antar jag att 10xx serien kan men inte alla äldre grafikkort klarar det, inte ett 8200 skulle jag gissa.

Det finns vissa buggar med realtek installerat ihop med grafikkort, vet att på amd system så ska man avinstallera realtek helt och sedan disabla det.

Jag var tvungen att gå via optiskt för ljudet då jag fick löjliga problem när det gick via HDMI, sprakande och enorma framedrops. Nu kör jag optiskt för allt utom spel där jag kör med analoga kablar för alla kanaler (för att få 5.1 ljud just i spel).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@Bascule666: Till spel går det ju bra, problemen kommer om en film har DTS-HD,eller kanske till o med DTS-HD Master, för det kan inte optisk kabel bära om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Red Beaver: Vilken drivrutin använder du?
Moderkortstillverkarens, Windows standard eller Realteks egna?
Kan ju vara värt att kolla vilken som är mest uppdaterad och testa med.

Länk till Realteks senaste drivrutiner: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...
Skall stödja ljudchippet på ditt moderkort och är nog de färskaste.

Installerade dem igår faktiskt, samma problem. Fast det är lite konstigt, när jag trycker på "test"-knappen under Sound i Windows så får jag ljud ur alla högtalare, men under fliken Avancerat kan jag bara välja 2 channel. Testar jag att spela ett videkoklipp i Kodi som är till för att testa ljudet får jag bara ljud ur främre (har ställt in 5.1 i Kodi). Detta är då med optisk kabel direkt till förstärkaren, mha. Realtek ljudkortet.

Skrivet av BABOON_ASS:

Om man skickar bilden via hdmi är det lika bra att ta ljudet där åxå, hdmi kan bära bättre kvalitet än den optiska kabeln dessutom. Så, det man får välja är ju nvidia i det här fallet som ljudkälla.

Kolla bara så ditt grafikkort kan ge 5.1 dts, det antar jag att 10xx serien kan men inte alla äldre grafikkort klarar det, inte ett 8200 skulle jag gissa.

Det finns vissa buggar med realtek installerat ihop med grafikkort, vet att på vissa Amd system så ska man avinstallera realtek helt och sedan disabla det.

Edit, missade 4K dilemmat,jag vet inte om det går att lösa, på min anläggning kan jag bara få DTS om jag skickar det till stereon först,men jag har en billigare TV,jag kan inte få 5.1 till stereon ens med Tv:n program som ska vara 5.1.
Från dator till stereo går det.

Det man skulle kunna testa är väl en hdmi splitter,en till Tv:n o en till stereon.

Har läst att andra användare har lyckats med programmet Custom Resolution Utility. Jag har testat detta och efter "fixen" så tillåts jag välja 5.1 i Windows, men får som sagt bara ljud ur främre ändå.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

@Bascule666: Till spel går det ju bra, problemen kommer om en film har DTS-HD,eller kanske till o med DTS-HD Master, för det kan inte optisk kabel bära om jag minns rätt.

Nä, HD-formaten funkar inte över optiskt. Inget större problem för mig då jag kör de filmerna som stödjer de formaten i min Blu-ray spelare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har du testat någon film eller något på Netflix som stödjer Dolby Digital eller DTS. Har min HTPC kopplad med HDMI för bild men med optiskt för ljudet till min Yamaha RX-V1800. Blir givetvis stereo normalt men Dolby/DTS kickar igång när det känns av.

Har inte gjort några speciella inställningar i Windows, min interna ljudkrets är bara satt som standard.

PS! Min HTPC är inte dagsfärsk, rullar med en i7 4770, ett tämligen uselt moderkort med en Realtek-krets och ett GTX 780.

Har testat detta klippet
https://www.youtube.com/watch?v=eL9-sIZRDHg

Det finns en nedladdningslänk i descriptionen, Youtube stödjer Stereo bara tror jag. Kör jag klippet i Kodi får jag bara ljud ur de främre högtalarana.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Installerade dem igår faktiskt, samma problem. Fast det är lite konstigt, när jag trycker på "test"-knappen under Sound i Windows så får jag ljud ur alla högtalare, men under fliken Avancerat kan jag bara välja 2 channel. Testar jag att spela ett videkoklipp i Kodi som är till för att testa ljudet får jag bara ljud ur främre (har ställt in 5.1 i Kodi). Detta är då med optisk kabel direkt till förstärkaren, mha. Realtek ljudkortet.

Har läst att andra användare har lyckats med programmet Custom Resolution Utility. Jag har testat detta och efter "fixen" så tillåts jag välja 5.1 i Windows, men får som sagt bara ljud ur främre ändå.

Du borde inte behöva välja 5.1 i Windows. Din förstärkare klarar av att avkoda 5.1 utan windowsinställningar om du kör optiskt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Om det bara gäller kodi,så är den oberoende av dina inställningar i windows, kolla bara att den visar stöd för formaten du söker under sound, sen egenskaper och supported formats.

Sedan väljer du passthrough i kodi och wasapi : nvidia alternativt om den visar din förstärkare som val så väljer du den.
(wasapi:Yamaha)

En sak till, tror det är en Pioner vsx-923 jag har, och den "tappar bort" sig ibland,dvs experimenterar man runt lite till man kommer till en inställning som inte fungerar,så får jag inte ljud heller med inställningar som fungerat innan och då måste jag dra strömkabeln för att få tillbaka ljudet. Jag vet inte om det kan hända på andra märken åxå bara ville hinta om det om du råkar på att det slutar fungera helt. Det hjälper alltså inte att bara stänga av stereon på knappen, måste dra ur kabeln.

Permalänk
Medlem

Som BABOON_ASS säger, du kan köra de vanliga komprimerade surround formaten över optisk (format med en bitrate upp till 1.5Mbps, dvs dolby d och dts) om du kör passthrough. Optiskt stödjer bara två kanaler okomprimerat (det du ställer i windows).

Så för film kommer du klara dig för det mesta med optisk så länge du kör passthrough, du kommer dock inte kunna få surround för spel etc.

Permalänk
Medlem

Som tidigare har skrivit finns det begränsningar med optiskt ljud.

Om du vill använda HDMI på det interna grafikkortet måste du ställa in i BIOS att du vill använda båda grafikkorten samtidigt, annars kommer det interna ta över som du har märkt.

Om ditt moderkort inte stöder detta så kan du använda en Displayport till HDMI-adapter på ditt 1050ti istället.

Jag kör själv DVI till skärmen, och sedan HDMI till min Yamaha RX-V671 med endast ljud och det funkar utmärkt.

Edit: DVI till HDMI-adapter funkar också.

Permalänk
Medlem

Vilken spelare används för att spela up ljud/bild?

Permalänk
Medlem

Jag löste det med en dvi -> HDMI kabel från GTX 1050ti till förstärkaren för ljud. Nu får jag 5.1 både i Windows och Kodi.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Hej! Lånar tråden lite då jag står inför en liknande situation.

Har beställt en ny receiver (Onkyo TX-RZ810) och har tankar att koppla en PC till den för att samla alla streaming tjänster samt eget videomaterial på en enhet (helst med vanliga Windows). Receivern blir hubb för projektorn och ljudsystemet.

Min fråga:

Går det att koppla HDMI från PC:ns inbyggda grafik (tänkte satsa på ett H270 moderkort med en i5 kaby lake) och få både bild (på projektorn) och ljud (genom surround systemet) eller blir det pannkaka?

Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att kabeln mellan projektorn och receivern är en 15 m Supra.

Permalänk
Medlem

Du kopplar HTPC via HDMI direkt till din TV.
Sen kopplar du en OPTISK ifrån TV till din Förstärkare. Tänk på att du måste gå in i menyn och stänga av TV högtalarna och välja OPTISK som ljudutgång.

Sen måste du självklart aktivera OPTISK som ingång på din förstärkare.

Sen är det bara till att åka.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Hej! Lånar tråden lite då jag står inför en liknande situation.

Har beställt en ny receiver (Onkyo TX-RZ810) och har tankar att koppla en PC till den för att samla alla streaming tjänster samt eget videomaterial på en enhet (helst med vanliga Windows). Receivern blir hubb för projektorn och ljudsystemet.

Min fråga:

Går det att koppla HDMI från PC:ns inbyggda grafik (tänkte satsa på ett H270 moderkort med en i5 kaby lake) och få både bild (på projektorn) och ljud (genom surround systemet) eller blir det pannkaka?

Tacksam för svar !

Hej

Ja det går som du beskriver.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Du kopplar HTPC via HDMI direkt till din TV.
Sen kopplar du en OPTISK ifrån TV till din Förstärkare. Tänk på att du måste gå in i menyn och stänga av TV högtalarna och välja OPTISK som ljudutgång.

Sen måste du självklart aktivera OPTISK som ingång på din förstärkare.

Sen är det bara till att åka.

Varför skall han koppla så ?

Mvh

Permalänk
Medlem

HDMI ARC klarar inte av 5.1 PCM. ARC fixar bara 5.1 om det är komprimerat, t.ex. DTS, därav kan du inte välja 5.1 på ljudkortet.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

ARC klarar väl tom DolbyAtmos idagsläget.

Vilka filmer finns at stream i PCM 5,1 ? Allt är väl PCM stereo eller DD idagsläget ? ( Atmos från tex Vudu appen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikee1:

ARC klarar väl tom DolbyAtmos idagsläget.

Vilka filmer finns at stream i PCM 5,1 ? Allt är väl PCM stereo eller DD idagsläget ? ( Atmos från tex Vudu appen )

Tror inte DolbyAtmos över ARC fungerar i nuläget (HDMI 2.0), har för mig att det kommer i samband med eARC i HDMI 2.1.

Låter du av någon anledning datorn stå för avkodningen istället för receivern, eller om du spelar ett spel med surround, skickas det i PCM.
Vad jag förstått har inte nuvarande versionen av ARC tillräckligt med bandbredd för att klara av okomprimerat ljud i 5.1 eller högre. Det gäller även format med "lossless compression".

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@mikee1: Han vill ju ha 4K bild och med 5.1 ljud. Vad är problemet?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

@mikee1: Han vill ju ha 4K bild och med 5.1 ljud. Vad är problemet?

Haha.. exakt! Tänk efter lite... så förstår du!

Permalänk
Medlem

@mikee1: Har själv det så kopplat, men med en 4K monitor. Fungera väldigt bra.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Vet någon om man kan använda HDMI för bild och DVI för ljud, UTAN att få två "skärmar" i Windows? Ibland byter datorn main skärm av sig själv, ändrar upplösning till 1080p osv, och titt som tätt villar man bort muspekaren på den andra skärmen som ju egentligen inte är en skärm utan förstärkaren. Mycket störande!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB